October 18, 2006
Motsvarande 8 årskullar av 20-åringar dog totalt i de krigförande länderna under 1:a världskriget, detta gjorde nturligtvis att länder som stått utanför kriget hade en helt annan demografi när indutrialiseringen skulle ta fart och vi exporterade en hel del till Tyskland även under 1:a världskriget.
Folket runt Göring var nog inte fackanslutna, men du är väl medveten om att den mest tyskvänliga tidningen i Sverige under 2:a världskriget var Aftonbladet, den var snubblande nära att klassas som brun under de åren och detta var med regeringens goda minne (samlingsregering förvisso men SAP var största parti).
Nu tror jag inte man skall ta så hårt på tyskvänligheten då det var ganska allmänt vertaget att vara lite antisemit under den här tiden och det som Hitler skenbart uträttade i Tyskland fram till 1939 naturligtvis framstod som ett ekonomiskt mirakel. Bolsjevikskräcken var dessutom utbredd och Hitler sågs nog av många som det enda hindret mot Kominterns fullbordande.
Man får heller inte glömma att omfattningen av hur judefrågan hanterades i tyskland inte till fullo stod klar förrän i slutet av kriget.
August 7, 2003
ilg@dd wrote:
Att du nämner "2 världskrig" gör mej lite fundersam, dels för att Sverige mej veterligen ej var inblandad i det´första, och dels för att Sverige inte kunde dra någon nytta av det vad jag vet.
När jag gick i skolan så var historieskrivningen ungefär såhär.
Slutet av 1800-talet...
- Diverse länder är i inblandade i Krimkriget. Sverige är det inte och kan exportera stora mängder havre till hästarna... vi kan påbörja industraliseringen.
Första världskriget...
- Sverige håller sig utanför medan några miljoner människor dör i Europa. Det är inte så helt lätt i Sverige heller (med hungersnöd osv) men ändå förhållandevis bättre.
- Andra världskriget innebär ungefär samma sak.
Efter det var Sverige längst fram i välstånds men sossarna höjde skatten till absurda nivåer vilket innebär vi halkat längre och längre bak i "ligan" och snart passerar väl Albanien oss eller nåt (där de numera avskaffat kommunismen)...
Tror vi får hoppas på 3:e världskriget om vi ska kunna bli rikare och mera relativt mera välmående igen, eller att blågröna laget vinner 5-6 val i rad 😉 (Det är värt rösta på dem bara för att få ilg@dd irriterad)
Jag skulle aldrig nånsin gå med i facket. Det är ett jädra pack och skäms inte ni som är med när man ser alla idiotiska reklam-kampanjer och sånt här som ovan de ägnar sig åt?
October 7, 2002
Ilg@dd och Josey Wales: ni tycker inte att ni har hamnat lite väl mycket off-topic nu??? Vi andra diskuterar kollektivavtal och salladsbarsblockaden i Göteborg...
dree wrote: Jag hittade ingenstans i artikeln att dom anställda hade det bra. Bara ägaren som hävdade det.
Det har funnits massor av andra artiklar. De flesta invovlerar inte de anställda direkt eftersom de alldeles oförskyllt, liksom Sofia Appelgren, blivit indragna i konflikten, och inte varit särskilt intresserade av att bli slagträn i debatten i media. Dock finns det några undantag, bland annat denna artikel i Expressen.
October 7, 2002
nXsty wrote: Jag tycker att det är bra att facket står på sig, även om resultatet inte var det bästa i det här fallet. Det jag undrar är varför hon inte helt enkelt tecknade kollektivavtal? Det är ju inte så att facket bara drar dit och ställer sig utan de försöker såklart förhandla först och förvarnar om blockaden om inte det skulle fungera.
Borde det inte räcka som anledning att att hon inte ville? Vi har faktiskt avtalsfrihet i Sverige. Det är ju föga förvånande om hon blir negativt inställd till facket efter den behandling som de gett henne.
Dessutom hade ett kollektivavtal inneburit att facket skulle fått granskningsavgifter för att "kontrollera" att det är rätt lön som betalats ut. Konstigt nog brukar det bara vara LO-förbund som kräver sådana "beskyddarpengar".
Slutligen har Sofia i media sagt att hon visst är beredd att teckna kollektivavtal - den dag någon av hennes anställda vill att hon gör det...
TERdON wrote: Ilg@dd och Josey Wales: ni tycker inte att ni har hamnat lite väl mycket off-topic nu??? Vi andra diskuterar kollektivavtal och salladsbarsblockaden i Göteborg...
🙄
Hmmm, jo.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 18, 2006
TERdON wrote: Ilg@dd och Josey Wales: ni tycker inte att ni har hamnat lite väl mycket off-topic nu??? Vi andra diskuterar kollektivavtal och salladsbarsblockaden i Göteborg...
En smula kanske
1 Guest(s)