January 5, 2002
...är vad som händer med kroppen om man slukar en hel burk multivitaminpiller eller motsvarande. Ni vet, de där goda tuggtabletterna som smakar apelsin och innehåller ABCDE-vitaminerna.
Har aldrig vågat ringa giftinformationen och ställa en så oseriös fråga, men till er på forumet, vad händer om man överdoserar vitaminerna ABCDE?
Enda jag vet/hört än så länge är att man kan bli impotent av för mycket E (inte E, utan E-vitamin) och att man pissar ut överskottet av C-vitamin.
November 9, 2002
hittade d här
Omåttligt mycket är riskabelt. Att ta 100 ggr. rekommenderad dos vitaminer ger ofta biverkningar. Att ta 10 ggr. rekommenderad dos är vanligen ofarligt under kortare tid, men då bör man känna till mycket om biverkningarna. Att ta dubbelt rekommenderad dos per dag måste sägas vara helt ofarligt. Om man anpassat biokemin och om man upphör men vitaminpiller, så bör man klara det utan problem. Det finns undantag. Man tål ganska stora doser av C och E-vitamin, men friska människor bör klara sig på ca: 300mg C-vitamin och 100 mg E-vtamin. Även B12-piller kan vara undantag, om endast 1-2% tas upp via passiv diffusion.
fanns på http://www.angelfire.com/ny/CC.....vitam.html
EDIT: nivamans länk va bättre
July 13, 2002
nivaman wrote: jag ligger periodvis på 3000-5000 mg. C-vitamin om dagen... speciellt när min omgivning håller på att smitta mig med sina "filthy" förkylningsbakterier...
enda biverkningen är att man pissar knallgult...
rekommenderad daglig dos är 60-100 mg.
hehe... hypokondrier någon :D?
March 1, 2003
Elias667 wrote: [quote=nivaman]jag ligger periodvis på 3000-5000 mg. C-vitamin om dagen... speciellt när min omgivning håller på att smitta mig med sina "filthy" förkylningsbakterier...
hehe... hypokondrier någon :D?
ingen j*vel ska smitta mig med basillusker nu när jag klarat mig hela vintern och träningen går bra... 😀
March 1, 2003
saxat från http://www.2000taletsvetenskap.....bm5-86.htm
RDA är en skrivbordsprodukt utan motsvarighet i den biologiska verkligheten...
Marsvinen fick olika doser C-vitamin från 0,5 till 500 mg/kg kroppsvikt. Tillväxten ökade successivt med stigande dos från 0,5 till 50 mg för att sedan vara ungefär lika vid 500 mg. Den optimala dosen för tillväxt föreföll alltså att ligga på 50 mg/kg kroppsvikt, vilket på en människa motsvarar 35 gram C-vitamin.
July 14, 2003
Se upp om det är mineraler i det ni käkar för mycket av. *Vissa* mineraler lagras upp i kroppen medans andra bara passerar systemet om de ej behövs, alltså man kan bli förgiftad. Inte lika farligt med vitaminer iofs, men för mycket av allt är inte bra. Man kan ju bli förgiftad om man dricker för mycket vatten så......
January 5, 2002
nivaman wrote: jag ligger periodvis på 3000-5000 mg. C-vitamin om dagen... speciellt när min omgivning håller på att smitta mig med sina "filthy" förkylningsbakterier...
Stod på netdoktor att överdosering av C-vitamin kan påverka arvsanlagen. Passa dig, annars får du missfoster till barn.
1 Guest(s)