September 27, 2005
Årets tråkiga nyhet är här 🙁 tyvärr såhär mitt i studenttider drabas vi ab ett olyckligt besked! --->LÄNK
För er som inte orkar klicka: Förvaret får inte längre använda skyllten En svensk tiger som reklam.
[Image Can Not Be Found]
Detta är i min mening ett stort bakslag för det var i princip det ända häftiga vi hade med det svenska försvaret! Det är dessutom en SJUKT snygg skylt och den passar så bra, som kent brukar sjunga:
"sverige, sverige älskade land
En tiger som skäms,
jag vet hur det känns"
October 22, 2002
Saxat från ÖP:
En svensk tiger. Det gör Högsta domstolen (HD) också. Därmed har Försvarsmakten förlorat striden om varumärkesrätten till den gamla beredskapssymbolen.
Nu, sedan HD på tisdagen beslutade att inte ge prövningstillstånd, förfogar Beredskapsmuseet i Helsingborg över rovdjuret. Vill militären ha tigerhjälp i fortsättningen får den förhandla med dem som har upphovsrätten; de två döttrarna till tigerns skapare Bertil Almqvist.
-Det enda som är viktigt nu är att Försvarsmakten sväljer sin prestige och börjar diskutera med oss, säger Beredskapsmuseets juridiska ombud Marie André.
-Men det allra viktigaste är att tigern nu är tillbaka i kulturarvet och inte är ett varumärke.
Striden började när Försvarsmakten ansökte hos Patent- och registreringsverket om att få använda symbolen. Det sade museet och upphovsrättsinnehavarna nej till. De förlorade i tingsrätten, medan hovrätten gjorde tummen ner för Försvarsmaktens önskemål. Och i och med att HD inte tar upp frågan blir det nu så.
-Det är bara för Försvarsmakten att slå sig ner vid förhandlingsbordet. De har ju sedan 1981 använt någon annans egendom utan tillstånd och dessutom uppträtt som om den ägt den, säger Marie André.
September 12, 2001
Herregud så lite allmänbildning ni har! #-o
Det handlar om något helt annat som vissa glömmer bort när det tankas saker och ting på nätet. 😉
1 Guest(s)