March 27, 2003
Jag tycker det är grymt kul att tänka på rymden.
Det är säkert svårt att förklara i text men jag ska göra ett försök;
Utanför vår lilla bubbla (atmosfären) finns ingenting. I detta ingenting finns svarta hål, hålen sägs innehålla tomhet. Men vafan är tomt i nått som redan är tomt!?
Jag börjar bara skratta... 🙂
Så här tycker jag vi kan diskutera alla konstiga saker och posta länkar till liknande trådar, bilder, filmer o allt annat som kan va av intresse...
Nåja, nån mer som gillar de?
July 27, 2002
Svarta hål är grymt. Finns massor att läsa här, på svenska.
http://www.kosmologika.net/Blackholes/
May 19, 2003
Oj, shit. Finns så mycket. Brukar diskutera rymden och sånt med polare ibland, kan hålla på ett bra tag. Jag tror, kortfattat, att rymden är oändlig och det finns som grupper med planeter. Tex vårat solsytem är en grupp, och längre bort finns kanske några planeter till osv.
Tror inte på någon början. Inge jävla explosion, ingen gud som skapade jorden eller nå. Utan det har alltid funnits.
January 14, 2002
Vamp wrote: Oj, shit. Finns så mycket. Brukar diskutera rymden och sånt med polare ibland, kan hålla på ett bra tag. Jag tror, kortfattat, att rymden är oändlig och det finns som grupper med planeter. Tex vårat solsytem är en grupp, och längre bort finns kanske några planeter till osv.
Tror inte på någon början. Inge j**la explosion, ingen gud som skapade jorden eller nå. Utan det har alltid funnits.
jag tror att allt har en början och ett slut, men hur det började vet jag icke 😛
July 27, 2002
Vamp wrote: Oj, shit. Finns så mycket. Brukar diskutera rymden och sånt med polare ibland, kan hålla på ett bra tag. Jag tror, kortfattat, att rymden är oändlig och det finns som grupper med planeter. Tex vårat solsytem är en grupp, och längre bort finns kanske några planeter till osv.
Tror inte på någon början. Inge j**la explosion, ingen gud som skapade jorden eller nå. Utan det har alltid funnits.
Den rätta teorin. Naturens lagar - orsak och verkan.
March 27, 2003
Grupp = solsystem?
Och du tror därmed att det finns liv eller?
January 22, 2003
Läste någon stans att det finns en teoretisk gräns för hur långt en civilisation kan utvecklas innan den går under pågrund av självförstörelse som te x att terrorister får tag i någon form utan "dommedagsvapen", enligt författaren av texten skulle denna tidpunkt vara innan intergalaktiska resor till avlägsna planeter var möjligt, om det stämmer så finns det ju minst sagt en anledning till varför inga bevis för UFOn har hittats;
Dom har nämmligen aldrig funnits.
Jag själv tror att det har funnits, kommer finnas och finns intelligent liv på andra planeter men att dessa tvärr aldrig har kunnat kontakta några utanför sin planet eftersom att dom helt enkelt har spängt sig själva i bitar.
🙄
March 11, 2003
Adam wrote:
Utanför vår lilla bubbla (atmosfären) finns ingenting. I detta ingenting finns svarta hål, hålen sägs innehålla tomhet. Men vafan är tomt i nått som redan är tomt!?
Nu har du väl missuppfattat det hela? Ett svart hål innehåller ju enorma massor. Det är ju just på grund av det, som det är ett svart hål.
Jag såg någonstans en siffra på att 99% av universums massa bör finnas som svarta hål. Det är knappast vad jag skulle säga tomt....;)
February 1, 2002
denstore wrote: [quote=Adam] Utanför vår lilla bubbla (atmosfären) finns ingenting. I detta ingenting finns svarta hål, hålen sägs innehålla tomhet. Men vafan är tomt i nått som redan är tomt!?
Nu har du väl missuppfattat det hela? Ett svart hål innehåller ju enorma massor. Det är ju just på grund av det, som det är ett svart hål.
Jag såg någonstans en siffra på att 99% av universums massa bör finnas som svarta hål. Det är knappast vad jag skulle säga tomt....;)
Hur kan man uppskatta det till 99% ? jag menar 100% är ju allt men vem vet vad som är allt 😀
Bra trådval btw, kommer följas!
March 11, 2003
Starscream wrote:
Hur kan man uppskatta det till 99% ? jag menar 100% är ju allt men vem vet vad som är allt 😀Bra trådval btw, kommer följas!
Man behöver inte veta allt för att kunna räkna ut en sannoliket, baserad på vad man känner till. I det här fallet, så är det väl antaganden som baseras på hur universums olika fysiska förutsättningar ser ut. Man gör beräkningar baserade på t.ex. universums expansion, bakgrundsstrålningen, ljusets krökning o.s.v, och sedan jämför man med hur det hade varit om man bara hade tagit hänsyn till den materian som man kan se.
May 19, 2003
Adam wrote: [quote=Vamp]Oj, shit. Finns så mycket. Brukar diskutera rymden och sånt med polare ibland, kan hålla på ett bra tag. Jag tror, kortfattat, att rymden är oändlig och det finns som grupper med planeter. Tex vårat solsytem är en grupp, och längre bort finns kanske några planeter till osv.
Grupp = solsystem?
Och du tror därmed att det finns liv eller?
Jadu, vettefan. Om det finns liv i de andra solsystemen vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Hur livet kom till vet jag inte heller, då det är bevisat att vi har utvecklats så måste det ha funnits en början, eller? Som jag tänker nu, om jorden dvs, så har det alltid funnits nåt sorts liv. FÖre dinosaurierna så var det något annat. Sen när dinosarna dog så kom ett nytt liv fram pga av någon reaktion eller något cell + cell som skapade nytt liv. Fast jag tror att det kommer gå dåligt för Jorden nu när människan skapats, då vi har en sådan intelligens och har krig och shit.
Är så svårt att tänka på sånt här, och lika svårt att förklara. Hoppas du (ni) fattar vad jag menar iaf 😉
March 27, 2003
denstore wrote: [quote=Adam] Utanför vår lilla bubbla (atmosfären) finns ingenting. I detta ingenting finns svarta hål, hålen sägs innehålla tomhet. Men vafan är tomt i nått som redan är tomt!?
Okej, tomhet är ett dumt ord. Jag menar bara att ingen vet var/om dessa hl slutar och att dom verkar "rymma" hur mycket som helst. Stjänor som slukas osv....
November 27, 2003
Med tanke på hur många planeter vi har där ut och sannolikheten för att någon form av liv ska uppstå så känns det lite tveksamt. Visst kan man inte säga att utom alla tvivel så är vi ensamma. Nu har ju vi en helt egen definition av liv och denna definition är det ju inte helt säkert att dom uppfyller helt så är det egentligen liv då? (för er som undrar så finns det en hyfsat klar definition av vad bilogiskt liv är).
Att det inte skulle finnas något som skulle kunna liknas vid liv därute har jag svårt att tro. Att de däremot skulle komma till oss för att besöka oss ser jag som betydligt mer osannolikt.
Klockan är mycket nu så jag gör ingen längre utläggning för stunden. Återkommer imorgon när det finns mer energi och vilja.
//Andreas
January 22, 2003
Adam wrote: [quote=denstore][quote=Adam] Utanför vår lilla bubbla (atmosfären) finns ingenting. I detta ingenting finns svarta hål, hålen sägs innehålla tomhet. Men vafan är tomt i nått som redan är tomt!?
Okej, tomhet är ett dumt ord. Jag menar bara att ingen vet var/om dessa hl slutar och att dom verkar "rymma" hur mycket som helst. Stjänor som slukas osv....
Eftersom att ett svart hål inte är ett hål i dess igentliga mening utan vädligt hårt "packad" massa och de stjärnor och liknande som dras in i dom packas till samma densitet och "hålet" vidgas borde tyda på att dom skulle kunna rymma hur mycket som helst, eller?
Read and become enlightened:
Wikipedia om svarta hål
September 5, 2001
Om du inte redan varit där så finns det mycket om UFO:n i Sverige.
Callister wrote: Svarta hål är grymt. Finns massor att läsa här, på svenska.
http://www.kosmologika.net/Blackholes/
Svarta hål är inte fy skam..
Jag kommer osökt att tänka på en negress nere i Stockholm som jag sällskapade med ett tag..
...
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
1 Guest(s)