En trevlig kväll på stan (Eller inte)|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
En trevlig kväll på stan (Eller inte)
Weiron
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1839
sp_UserOfflineSmall Offline
1068126
August 13, 2006 - 9:46 am
sp_Permalink sp_Print

låter som vilket invandrargäng som helst som jag stött på ute. dom snälla brukar jag inte ha turen att möta iaf

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1068136
August 13, 2006 - 10:38 am
sp_Permalink sp_Print

OVisK wrote: [quote=Delph1] ...
Har inget direkt att tillägga utäver det csm101 sagt för övrigt. Har själv fått uppleva den härliga svenska synen på invandrare och dess integration genom hela livet och att det skulle vara lika mycket invandrarnas fel som statens ser jag som rent nonsens för säger man något sådant kan man inte ha sett integrationen och hur den fungerar.
...
//Andreas

Och jag har själv upplevt invandrarnas härliga syn på oss svenskar. Men jag orkar inte diskutera med folk som inte inser vilka myter och fördomar de själva sprider, helt sanslöst.

Ja du är inte ensam om att ha blivit illa behandlad av invandrargäng. Jag ser helt svensk ut och har fått ut för det jag med. Jag har bott i en Sveriges invandrartätaste områden och vet hur det är med att invandrare söker sig ihop i gäng och ska sätta sig upp mot svenskar och bete sig precis lika illa och rasistiskt som svenskar kan göra, men likväl så skulle jag sluppit detta om det faktiskt funnits en fungerande integration där man tog till vara på folk och inte bara tog emot dem och slängde ut dem i en förort i hopp om att allt så småningom löser sig självt.

//Andreas

holetaker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 579
1068137
August 13, 2006 - 10:40 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote:

[quote=Leidi]Bara till att vakna upp, håller på att gå åt helevte me sverige!!!

Jag betackar mig för fler sådana här inlägg. Vi är fullt medvetna om att många här inne har svårt att hålla tillbaka sin negativa åsikter om invandrare och har man inget vettigare än det här att skriva så skriv inte alls.

//Andreas

Kul att se att en moderator för, vad jag trodde var ett objektivt forum, tar sådan ställning FÖR invandringen.
Själv kan jag bara hålla med Leidi, det håller verligen på att gå åt helvete med Sverige. Å då menar jag inget med invandringen, utan hur den folkvalda regeringen sköter saker och ting.
Det är ju visserligen en annan diskussion, men jag tycker nog iaf att alla har rätt till sin åsikt.

Edit: Såg nu att "Delph1" inte menade invandringen som sakfråga utan att inlägget saknar substans. Sorry

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1068139
August 13, 2006 - 10:47 am
sp_Permalink sp_Print

Holetaker wrote: [quote=Delph1]

[quote=Leidi]Bara till att vakna upp, håller på att gå åt helevte me sverige!!!

Jag betackar mig för fler sådana här inlägg. Vi är fullt medvetna om att många här inne har svårt att hålla tillbaka sin negativa åsikter om invandrare och har man inget vettigare än det här att skriva så skriv inte alls.

//Andreas

Kul att se att en moderator för, vad jag trodde var ett objektivt forum, tar sådan ställning FÖR invandringen.
Själv kan jag bara hålla med Leidi, det håller verligen på att gå åt h*****e med Sverige. Å då menar jag inget med invandringen, utan hur den folkvalda regeringen sköter saker och ting.
Det är ju visserligen en annan diskussion, men jag tycker nog iaf att alla har rätt till sin åsikt.

Detta är ett privat forum, och Leidi tillförde ingenting till debatten. Har man vistats hör någon längre tid borde man vara medveten om att dessa debatter sällan går lugnt till. Var glad att vi fortfarande tillåter dessa diskussioner istället och försök hålla dom så sansade och vettiga som möjligt istället. 😉
Att bara skriva det han gjorde gav som sagt ingenting till diskussionen utom hets möjligtvis, vilket då känns väldigt onödigt med tanke på att dessa diskussioner håller en temperatur högt över det vanliga ändå. 😉

EDIT: såg din edit nu, lugnt 😉

//Andreas

Olegh
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 148
1068166
August 13, 2006 - 12:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Måste bara säga att jag till fullo instämmer vad som redan framförts av csm101 och även Delph1.

Det är riktigt trist att klimatet ute på stan i vissa områden ska se ut på det här sättet, själv bor jag i en småstad vilket gör mig förskonad från många tråkiga incidenter.
Vad som fårvånar mig mest i hela invandrardebatten är oförmågan att söka efter en egentlig orsak till att det ser ut som det gör. Men varför inte, det är ju mycket smidigare att bara putta problem framför sig eller bara blunda.

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
1068170
August 13, 2006 - 1:07 pm
sp_Permalink sp_Print

I know how you feel (se länk)

https://www.nordichardware.se/.....ml#1229191

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
1068175
August 13, 2006 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Spannen wrote: Finns bara ett sätt att lösa det här problemet, och det är att införa nolltolerans.
Folk får gärna komma till Sverige och försöka göra det bättre för sig och sin familj. Men EN misshandel, EN stöld, ETT enda brott och dom ska ut med öronen före. Inget j**la daltande, inget sittande i svenskt fängelse. UT och livstids bannlysning. Det är det enda rätta!

Exakt den inställningen jag har. Invandrare som sköter sig har jag absolut ingenting emot. De som begår brott eller snyltar på bidragsystemet ska ut på en gång. (Läs, vägrar att arbeta när de är kapabla till det under en längre tid). Vad jag inte förstår är varför de ska sitta ~7-8 år i Svenskt fängelse och sedan utvisas.
Utvisa dem, skicka bevis/vittnen till en rättegång i deras land och döm dem till avkapade händer eller stening.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1068191
August 13, 2006 - 3:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: [quote=Spannen]Finns bara ett sätt att lösa det här problemet, och det är att införa nolltolerans.
Folk får gärna komma till Sverige och försöka göra det bättre för sig och sin familj. Men EN misshandel, EN stöld, ETT enda brott och dom ska ut med öronen före. Inget j**la daltande, inget sittande i svenskt fängelse. UT och livstids bannlysning. Det är det enda rätta!

Exakt den inställningen jag har. Invandrare som sköter sig har jag absolut ingenting emot. De som begår brott eller snyltar på bidragsystemet ska ut på en gång. (Läs, vägrar att arbeta när de är kapabla till det under en längre tid). Vad jag inte förstår är varför de ska sitta ~7-8 år i Svenskt fängelse och sedan utvisas.
Utvisa dem, skicka bevis/vittnen till en rättegång i deras land och döm dem till avkapade händer eller stening.

och vad ska vi göra med Svenskarna som gör exakt samma sak?

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
1068254
August 13, 2006 - 7:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Olegh wrote: Måste bara säga att jag till fullo instämmer vad som redan framförts av csm101 och även Delph1.

Det är riktigt trist att klimatet ute på stan i vissa områden ska se ut på det här sättet, själv bor jag i en småstad vilket gör mig förskonad från många tråkiga incidenter.
Vad som fårvånar mig mest i hela invandrardebatten är oförmågan att söka efter en egentlig orsak till att det ser ut som det gör. Men varför inte, det är ju mycket smidigare att bara putta problem framför sig eller bara blunda.

För att komma till rätta med ett problem måste man oftast acceptera att det är ett problem.

Man försöker inte komma på "orsaker till ett problem" innan man faktiskt erkänner att problemet finns.

Om nu den som skrivit inlägget från början menar på att det är invandrarnas fel det som hände honom den dagen så är det invandrarnas fel. Mycket av skiten som händer idag är ofta invandrar-relaterat.

Sen vad det beror på är nästa fråga. Men för att komma så långt måste man först och främst ERKÄNNA att just idag, den situation som invandrare lever i och efter är helt och hållet FEL.

Att invandrare osv. inte kanske är skyldiga 100% själva är ju helt korrekt. Det är mycket vår politik som är skyldig! Likaså att majoriteten av svenskar har en snedvriden invandrar-åsikt kan jag personligen tycka är korrekt. Men för att komma tillräta med problemet så måste vi först och främst erkänna att problemet IDAG finns. Och det gör inte du?

Du nekar problemet och säger att det inte finns något problem, och om det finns något problem, så är det inte deras fel, utan vi ska låta det fortgå. För det är så man kan tolka ditt resonmang.

Tycker vi daltar alldeles för mycket i Sverige, och sopar problemen under mattan hela tiden- för att inte vara "taskiga".

Obs. Jag har själv invandrarbakgrund, och jag ser själv problemen och kan STARKT erkänna att mycket av den skit som försikommer är på grund av andra invandrare... Sen bakomliggande orsaker är en annan femma.

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
1068274
August 13, 2006 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

inte orkat läst allt men en liten fundering bara..

Om jag nu bodde i ett land med krig å shit så jag måste fly så skulle jag självklart ta chansen att göra det, men när jag kommti till ett annat land får man ju ta seden dit man kommer (så gott det går iaf). Om jag skulle komma till ett annat land och bete mej som skit så kan man ju inte annat än räkna med att få betydligt mer skit tillbaka. Och när stridigheterna lagt sig skule jag nog också ta chansen att ÅKA HEM IGEN. frågan är ju varför så få gjort det...

Bodde jag nu i ett land utan krig ser jag ingen anledning att flytta till nått kallt land långt uppe i norr när det finns andra länder där det är lite varmare och behagligare...

För övrigt håller jag med om att utvisningar bör ske efter betydligt hårdare regler än vad de gör idag.. Lite småtjyveri har väl ingen dött av, men misshandel å sånt utan anledning bör det icke finnas någon nåd för. Det är vad jag förväntar mej om jag flyttar utomlands.

Olegh
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 148
1068281
August 13, 2006 - 10:01 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: [quote=Olegh]Måste bara säga att jag till fullo instämmer vad som redan framförts av csm101 och även Delph1.

För att komma till rätta med ett problem måste man oftast acceptera att det är ett problem.

Man försöker inte komma på "orsaker till ett problem" innan man faktiskt erkänner att problemet finns.

Om nu den som skrivit inlägget från början menar på att det är invandrarnas fel det som hände honom den dagen så är det invandrarnas fel. Mycket av skiten som händer idag är ofta invandrar-relaterat.

Sen vad det beror på är nästa fråga. Men för att komma så långt måste man först och främst ERKÄNNA att just idag, den situation som invandrare lever i och efter är helt och hållet FEL.

Att invandrare osv. inte kanske är skyldiga 100% själva är ju helt korrekt. Det är mycket vår politik som är skyldig! Likaså att majoriteten av svenskar har en snedvriden invandrar-åsikt kan jag personligen tycka är korrekt. Men för att komma tillräta med problemet så måste vi först och främst erkänna att problemet IDAG finns. Och det gör inte du?

Du nekar problemet och säger att det inte finns något problem, och om det finns något problem, så är det inte deras fel, utan vi ska låta det fortgå. För det är så man kan tolka ditt resonmang.

Tycker vi daltar alldeles för mycket i Sverige, och sopar problemen under mattan hela tiden- för att inte vara "taskiga".

Obs. Jag har själv invandrarbakgrund, och jag ser själv problemen och kan STARKT erkänna att mycket av den skit som försikommer är på grund av andra invandrare... Sen bakomliggande orsaker är en annan femma.

Oj, nu är jag osäker på både vad det jag själv skrivit kan tolkas som och vad du verkligen menar.

Först o främst, ja det är givetvis ett problem, det kan jag utan att tveka erkänna. Trodde jag hade markerat min ståndpunkt ganska väl när jag skrev att jag höll med csm101 och Delph1.
Alltså, jag inser mycket väl att saker och ting ser ut som det gör på grund av flera orsaker, inte minst inställningen gentemot invandrare och generaliseringen av dessa bland många svenskar. Tråkigt är nu också att vi hamnat i en ond cirkel då det finns individer ur denna sammhällsgrupp som ytterligare försämrar ryktet och ger vanliga svennar ett skäl till att behålla sin skeva bild av invandrare i allmänhet. Samtidigt påverkar den här fientliga inställningen invandrare till att få en sämre bild av svenskar och tycker således illa om vederbörande.

Om man då tar trådskaparen som exempel. Om något liknande skulle hänt mig hade jag antagligen blivit både rånad och nedslagen. Och jävligt förbannad efteråt. Jag tänker inte klandra honom för hans sätt att bli förbannad på "invandrare" istället för den här gruppen med idioter. Hans upplevelser av den här samhällsgruppen har uppenbarligen gett honom nog med erfarenheter för att bilda den uppfattningen han har. Den onda cirkeln har antagligen rätt stor skuld i det hela.

Vad fan, sedan har vi sättet som många invandrare blir behandlade på, vem skulle inte bli förbannad på det (nej, jag skulle inte vara överlycklig bara för att jag fick bidrag så jag klarar att köpa mat till mig och min familj). Problem som beror på rasism och bristande ACCEPTANS, något som många har svårt att förstå sig på. Detta givetvis från båda sidor.

Och denna främlingsfientlighet, ja tråkigt det också, men tyvärr finns det även ett skäl till att folk bildar sig den uppfattningen.
Nu känns det här väldigt luddigt och osammanhängande men jag hoppas jag fick fram något iaf. 😛

Ang. det sista, att vi daltar och sopar problem under mattan det är inte för att vi inte vill vara taskiga, utan för att vi är fega och inte vågar inse att även vi bär en del av ansvaret. Det gäller inte bara invandraringen utan en jävla massa annat också.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
1068284
August 13, 2006 - 10:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej. Bra....

Klart det blir en ond cirkel, det blir det ju när problemen inte blir bättre, utan istället att de förvärras eftersom INGEN vågar prata om det, och många inte vågar acceptera att problemet finns (istället nonchalerar man statestik och skyller på "faktorer"... blandannat).

Men jag har fått det svar jag ville ha ifrån dig. Jag är nöjd.

Ha de gött.

Lehto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1158
1068358
August 14, 2006 - 11:43 am
sp_Permalink sp_Print

Kan väll vara så att mycket består av diskriminering? SOm dom flesta hört så är det väll inte många invandrare som får jobb t.ex för att dom heter mohammed eller liknande. Och annan sorts diskriminering... Kan iaf vara 1 teori

Hexxy
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 208
1068426
August 14, 2006 - 3:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja själv har jag alldrig råkat ut för nå slagsmål eller trubbel i Sundsvall ( har bott här i större delen av mitt liv ). För mig förefaller stan som ganska lugn ändå. Visserligen kanske folk tvekar att ge sig på mig då jag är relativt kraftig ( 182 cm/ 105 kg ).... men som sagt sällan jag stöter på patrull i stan. Bor bara 3.5 km från centrum och har mitt arbete inne i centrum.. så jag är ju där varje dag.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1068465
August 14, 2006 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Hexxy wrote: Ja själv har jag alldrig råkat ut för nå slagsmål eller trubbel i Sundsvall ( har bott här i större delen av mitt liv ). För mig förefaller stan som ganska lugn ändå. Visserligen kanske folk tvekar att ge sig på mig då jag är relativt kraftig ( 182 cm/ 105 kg ).... men som sagt sällan jag stöter på patrull i stan. Bor bara 3.5 km från centrum och har mitt arbete inne i centrum.. så jag är ju där varje dag.

storleken har ingen betydelse, det handlar mer om utstrålning.

har man en självsäker utstrålning så är risken mindre att man råkar illa ut.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1068731
August 15, 2006 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

En liten berättelse:

Stack över till öland med två kompisar 8svenskar) för att fiska (första gången för mig).

I rälla skulle vi igår köpa nåt att grilla. Parkerade bilen och gick ur och på väg in i butiken stannar en röd golf med en svensk man bakom ratten (medelsvensson...), pekar på mig och säger till sin dotter "Titta julia, cirkusen är i stan" och gasar iväg sen.

Vad ska man säga? Borde jag ha gjort något annat för att inte "provocera" mannen? Vad hade hänt om rollerna varit omvänt, en invandrare som ropar efter en svensk?

Behöver jag förklara syftet med det här inlägget?

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
1069361
August 18, 2006 - 5:35 am
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: En liten berättelse:

Stack över till öland med två kompisar 8svenskar) för att fiska (första gången för mig).

I rälla skulle vi igår köpa nåt att grilla. Parkerade bilen och gick ur och på väg in i butiken stannar en röd golf med en svensk man bakom ratten (medelsvensson...), pekar på mig och säger till sin dotter "Titta julia, cirkusen är i stan" och gasar iväg sen.

Vad ska man säga? Borde jag ha gjort något annat för att inte "provocera" mannen? Vad hade hänt om rollerna varit omvänt, en invandrare som ropar efter en svensk?

Behöver jag förklara syftet med det här inlägget?

Tyvärr finns det alltid idioter, och denne man var uppenbarligen en sådan.
Det är säkert olika situationer på olika platser.

Vad hade hänt om rollerna varit omvänt, en invandrare som ropar efter en svensk?

Tyvärr är situationen omvänd på _många_ ställen. "Ey svennefitta" "Ey len, din mamma" o.s.v

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1069391
August 18, 2006 - 9:25 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker att det borde startas någon typ av fadderprogram.

yazaka
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 353
1069393
August 18, 2006 - 9:36 am
sp_Permalink sp_Print

Amen brother! Håller helt med dig och jag har varit med om exakt samma sak nästan.

Var ute i sthlm förort med lite kompisar. En skulle komma lite senare så vi tänkte att vi alla drar och hämtar honom från T-banan. Sagt och gjort så kommer han och vi är på väg hem så ska det självklart komma ett gäng invandrare och mucka! De kastar flaskor, kommer springandes och hoppar med foten i ryggen. Men eftersom jag är UPPFOSTRAD så gör jag inget utan säger till dem att sluta och går vidare.
Självklart vet de inte hur man gör det:( Tillslut så kommer vi till konsum och ställer oss där, de ska de självklart försvinna.

Det tråkiga i hela senariot är nu att varje gång jag ser ett invandrar gäng så får jag lite rysningar och känner mig obehaglig. För varje minsta liten grej kan göra så de blir galna, du tittar på dem, du prata om fel sak, du har fel saker på dig you name it.

Och för att tilläga, jag är invandrare själv dock från Estland så jag ser inte så "invandraraktiv" ut.
Även att de invandrare som är mest agressiva är just dem som folk kallar "turkar", det är inte turkar men alla de där som är födda med skägg.

Dock så har vi tur och det finns vissa som är väluppfostrade även om de är födda med skägg, känner ett par sånna och de är hur trevliga som helst.

Just för att inte mörklägga alla invandrare så kan jag också tilläga att jag vart med i tillfällen då svenska gäng går på invandrare helt oprovocerat. Så det gäller åt båda hållen, men att man inte ska kunna känna sig säker när man är på väg hem ? Eller på väg att träffa kompisar? Måste man börja bära kniv? Pepparsprej? Batong? Vart går gränsen?

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1069562
August 18, 2006 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Spannen wrote:

Tyvärr finns det alltid idioter, och denne man var uppenbarligen en sådan.
Det är säkert olika situationer på olika platser.

Jag vet, och det jag syftade på var att jag inte drar alla med rakat huvud och tatueringar över en kam. Jag anser att just den personen var dum i huvudet, inget mer.

Tyvärr är situationen omvänd på _många_ ställen. "Ey svennefitta" "Ey len, din mamma" o.s.v

Vet inte hur mycket det stämmer, du lägger märke till sånt som riktas mot en viss grupp, jag lägger märke till sånt som riktas åt en annan grupp.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 259
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL