April 16, 2003
Så här är det:
Står du på ett öppet ställe och ser horisonten så är den ju rak. Men kommer du tillräckligt högt upp så ser du ju hela planeten. Vad jag har funderat på är hur högt upp man måste komma för att sen horisonten krökas, alltså när horisontlinjen börjar bli böjd.
Är det någon som har ett svar.
February 21, 2003
Mind wrote: men frågan är om magnetfältet böjer ljuset så den bara ser böjd ut på låg höjd.
Öööh...näe. 🙄
Horisonten är alltid böjd. Men eftersom bågen är så nära ögat så uppfattar man inte den lilla skillnaden. Det går faktiskt att härleda fram det där och ange ett avstånd då ögat upptäcker att bågen är en båge, men orka! 😛
Kommer dessutom inte ihåg vilken upplösningsgrad ögat har för rymdvinklar. 😕
June 28, 2001
Ogrebeast wrote: [quote=Mind]men frågan är om magnetfältet böjer ljuset så den bara ser böjd ut på låg höjd.
Öööh...näe. 🙄
Horisonten är alltid böjd. Men eftersom bågen är så nära ögat så uppfattar man inte den lilla skillnaden. Det går faktiskt att härleda fram det där och ange ett avstånd då ögat upptäcker att bågen är en båge, men orka! 😛
Kommer dessutom inte ihåg vilken upplösningsgrad ögat har för rymdvinklar. 😕
Nae var min avancerade gissning fel 8-[
February 6, 2004
Jag skulle gissa på att det även skulle fungera om man hade tillräckligt bra siktförhållande utan att behöva flytta sig över markytan.. som om man stod på stranden en riktigt riktigt klar dag eller så...
Jag funderar på hur ofta färjorna vänder i öresund.. för min pappa säger alltid att det är de man hör vända när det är kosntiga ljud ute... 😀
January 15, 2004
The_Mayhem wrote: [quote=keffing]tja angående samma sak, om man är 1.80 så är det ca 5km till horisonten... förutsatt att man står på havsnivå dårå
Det var ju inte så farligt, jag som är precis 1.80 dessutom. Ska nog gå dit någon gång om det inte är längre
Akta så du inte trillar av.
March 7, 2004
Gulzebra wrote: [quote=The_Mayhem][quote=keffing]tja angående samma sak, om man är 1.80 så är det ca 5km till horisonten... förutsatt att man står på havsnivå dårå
Det var ju inte så farligt, jag som är precis 1.80 dessutom. Ska nog gå dit någon gång om det inte är längre
hoppas det var ett skämt för jorden är rund och man kan inte trilla av : :eye:
February 1, 2002
ZIre wrote: [quote=Gulzebra][quote=The_Mayhem][quote=keffing]tja angående samma sak, om man är 1.80 så är det ca 5km till horisonten... förutsatt att man står på havsnivå dårå
va? är jorden rund? :bok:
January 15, 2004
ZIre wrote: [quote=Gulzebra][quote=The_Mayhem][quote=keffing]tja angående samma sak, om man är 1.80 så är det ca 5km till horisonten... förutsatt att man står på havsnivå dårå
Va?! Är jorden rund?
June 20, 2002
Va!? Är jorden rund? 8-[
3 Guest(s)