En video från vårt kära systembolag|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
En video från vårt kära systembolag
Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 23, 2005 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket roande och intressant videon från vårt kära systembolag: http://www.dearmrb.se/

Mycket tunga argument varför systembolaget borde vara kvar, dels för att minskad alkoholkonsumption, mindre åringa låter bli att dricka, sen vid sidan om så har systembolaget fräscht och schysst sortiment.

Det negativa är att denna video är typisk sosse propagande, kommer ni ihåg SVT's kupp mot Fri television då jämförelser drogs mot t.ex. Berlusconi.
Där det lite ironiskt att förkasta andra television och säga att våran är så pass fri trotts att det är statligt ägt, samma paralleller med denna video.

Rösta gärna i pollen :blink:

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
982099
November 23, 2005 - 8:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan du svara på varför du lade in denna kategori i pollen ?

"Jag föredrar se frjotisar supa sig fulla på smuggelöl"
Är ju helt onödigt utformad.

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
982103
November 23, 2005 - 8:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Var ju inte ett så svårt val, smuggelölsalternativet var ju klart roligast!

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
982108
November 23, 2005 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Kan du svara på varför du lade in denna kategori i pollen ?

1. Ironiskt.

2. 12-13 åringar drickar sig fulla på smuggelöl, nog kan alla hålla med att det är dåligt, förutom pervon.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
982111
November 23, 2005 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: [quote=skiroy]Kan du svara på varför du lade in denna kategori i pollen ?

1. Ironiskt.

2. 12-13 åringar drickar sig fulla på smuggelöl, nog kan alla hålla med att det är dåligt, förutom pervon.

Ska det vara en seriös debatt så behöver man inte utforma ett så pass oseriöst röstningsalternativ i samma veva.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
982138
November 23, 2005 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

baaaaah, kass propaganda.

Dom påstår att konsumtionen går ner genom att begränsa tillgängligheten med besvärliga öppetider och "ingen vinst" på försäljningen.
Staten tjänar ju multum på försäljningen.

Dubbelmoral säger jag.

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
982140
November 23, 2005 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: Dom påstår att konsumtionen går ner genom att begränsa tillgängligheten med besvärliga öppetider och "ingen vinst" på försäljningen.

..men ännu mer går åt till att vårda alkoholskador eller annat elände som alkoholen ställer till med. Det är inte direkt så att staten gör vinst på det hela i slutändan.

Själv gillar jag idén med systembolaget.

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
982142
November 23, 2005 - 9:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Dom J******a kan väl supaihjäl sig själva.

Mind
Member
Medlem
982143
November 23, 2005 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: [quote=Mind]Dom påstår att konsumtionen går ner genom att begränsa tillgängligheten med besvärliga öppetider och "ingen vinst" på försäljningen.

..men ännu mer går åt till att vårda alkoholskador eller annat elände som alkoholen ställer till med. Det är inte direkt så att staten gör vinst på det hela i slutändan.

Själv gillar jag idén med systembolaget.

Vilket elände är då frågan ?
Vad är det som kostar staten att reparera som alkohol förstör ?

Mind
Member
Medlem
982147
November 23, 2005 - 10:01 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=6
En länk från DN

och en till vettig diskution om just denna topic
http://www.64bits.se/forum/vie.....hp?t=50352

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
982148
November 23, 2005 - 10:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote:

Det räcker väl med det barn med alkoholistföräldrar blir utsatt för eller vill du ha fler exempel?

Mind wrote:

Tja vi kan ju börja med det uppenbara, folk som dricker mkt kostar sjukvården pengar, alkoholister är överrepresenterade i olycksstatistiken och kostar även därigenom pengar osv osv osv osv osv.... Alkoholen kostar staten LÅNGT mkt mer än den får in genom diverse skatter.

Hoppas verkligen att du försökte vara ironisk i det inlägget för jag trodde faktiskt mer om dej än så....

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
982161
November 23, 2005 - 10:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Om de kan festa för 15millar borde de väl faen ha tillräckligt med budget för att kunna skaffa ngn som kan tala ren engelska.

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
982169
November 23, 2005 - 10:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Tyckte mest hennes dåliga engelska accent var rolig.. vad fan hon nu heter.

xerxes
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 60
982178
November 23, 2005 - 11:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Lägg ner skiten. Vill folk handla sin sprit hos Anitra till fyrdubbla priser är det helt okej för min del, men tvinga inte oss andra som inte gillar statliga företag.

Mind
Member
Medlem
982191
November 24, 2005 - 12:24 am
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: [quote=Mind]

Det räcker väl med det barn med alkoholistföräldrar blir utsatt för eller vill du ha fler exempel?

Mind wrote:

Tja vi kan ju börja med det uppenbara, folk som dricker mkt kostar sjukvården pengar, alkoholister är överrepresenterade i olycksstatistiken och kostar även därigenom pengar osv osv osv osv osv.... Alkoholen kostar staten LÅNGT mkt mer än den får in genom diverse skatter.

Hoppas verkligen att du försökte vara ironisk i det inlägget för jag trodde faktiskt mer om dej än så....

Nej jag var inte ironisk, jag kom bara inte på nått elände.
Jag själv dricker ganska friskt men har aldrig vandaliserat, ingen i min närhet har någonsin orsakat en olycka pga alkohol.
Visst det finns många fyllon i trafiken men tro mig, gämfört med narkotika är alkhol en piss i havet.

Alkolister till päron ? hur kan dom kosta oss pengar ?
Dom får sitt socialbidrag och super upp det, hade dom inte supit skulle dom köpa annat för pengarna, spelar ingen roll vad dom gör för pengarna.

p0rky
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 187
982192
November 24, 2005 - 12:33 am
sp_Permalink sp_Print

Seriöst. Har dom inte råd och fixa någon som kan prata ren engelska?

Detta förvånar mig inte dock. Propaganda är ju inte ngt som är främmande för svenska staten.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
982239
November 24, 2005 - 8:34 am
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote:
Nej jag var inte ironisk, jag kom bara inte på nått elände.
Jag själv dricker ganska friskt men har aldrig vandaliserat, ingen i min närhet har någonsin orsakat en olycka pga alkohol.
Visst det finns många fyllon i trafiken men tro mig, gämfört med narkotika är alkhol en piss i havet.

Alkolister till päron ? hur kan dom kosta oss pengar ?
Dom får sitt socialbidrag och super upp det, hade dom inte supit skulle dom köpa annat för pengarna, spelar ingen roll vad dom gör för pengarna.

Alkoholister till päron var ett exempel på en form av elände som spriten orsakar. Även om dom inte kostar pengar rakt ut så har inte barnen nån drömtillvaro precis.

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
982349
November 24, 2005 - 1:50 pm
sp_Permalink sp_Print

bort me skiten. Det är dom som är orsaken till att man tror att alla skulle supa ihjäl sig om dom inte fanns. Dom gör sig själva behövda genom att påstå det.

Av alla länder som INTE har systembolag och där alkohol säljs i matvarubutiker, så är inte precis alla fulla hela tiden, som systemet vill få det att verka som. Visst kanske man dricker lite mer än här men det är bara för att man har råd.

Jag tror inte att man skulle gå tillbaka till hur det var för 100 år sedan då var o varannan var alkoholist. Det var anledningen till att man införde hela grejjen iofs. Men nu är det andra tider.

Staten gör det inte för vårat bästa utan för att tjäna pengar. Annars skulle dom ju förbjuda försäljningen av alkohol. Och vad händer då? Smuggelimport, och då förlorar staten lite pengar. Men på det här sättet håller dom oss i schack samtidigt som dom får in pengar.

Enda anledningen jag ser att behålla dem är den strikta försäljningen till folk som enbart är över 20. Men för det behöver dom ju inte ha såna otroliga skatter på spriten. Och ha stängt på söndagar och helgdagar?? o stänga tidigare på lördag??? WHY?

Om dom försvann så skulle nog folket dricka en hel del mer en viss tid i början, men sedan stabilisera sig igen. Likt en hund som får ett ben, men så fort den gnagt på sitt eftertraktade ben en stund så tröttnar den.

Och alkoholister till päron. Ja det är synd men dom som vill bli alkoholister nu kan bli det. Inget som hindrar dem, förutom priset kanske, men dom får ju ändå bidrag för det, så långt kom det. Systembolaget löser ju egentligen knappt något på den fronten.

Och sen om alkohol var "vanligare" i våra ögon skulle inte så många dricka heller. Om man har blivit itutad att det är något semi-förbjudet hela livet, så dricker man som en galning när man väl får det. Har man däremot vuxit upp med det som något normalt, med en vinflaska på bordet varje söndag till middagen (för de vuxna) så är det helt plötsligt inget utöver det vanliga. Då känner man inget behov av att smaka på den "förbjudna" drycken.
Se bara på italien, spanien, frankrike, hela sydamerika? o säkert massa andra länder. Det roliga är att i alla dessa länder uppfattas svenskar, som har ett systembolag som värnar om deras hälsa, som ett land för fyllon. Svenska fylledrägg är välkända vart man än åker. Vad kan det bero på? Vad är skillnaden? Jo att sprit e så pass dyrt och eftertraktat här att hela semestern går ut på att supa skallen av sig.

Fan va ja lackar på systemet. Självgoda bastarder och lurendrejare, det är vad dom e.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
982516
November 24, 2005 - 6:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Det funkar inte så, kame_boy. Kolla upp hur mycket som verkligen konsumeras i olika länder.

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
982519
November 24, 2005 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Valde det där fjortisalternativet. Mest bara för att folk endast lär sig av att se hur illa det kan gå om man dricker för mycket. Att endast låta systemet vara kvar kommer sluta med att fler och fler köper ut ändå, så det leder ingenvart.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 328
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL