Endast drygt 60 procent av arbetsföra befolkningen arbetar|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Endast drygt 60 procent av arbetsföra befolkningen arbetar
avicenna
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 50
sp_UserOfflineSmall Offline
901678
June 1, 2005 - 1:53 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Jerry]20% exkl de som står utanför bidragssystemet. 40% inklusive dem, dvs. t.ex. studenter.

Läste ni inte artikeln?

Studenter är inte arbetslösa, de är studenter och bör därmed inte räknas in som arbetsföra personer..
Och ja, jag har läst artikeln..Siffran jag presenterat härör därifrån.

Det kan man ju diskutera men de är ju i arbetsför ålder så de skulle ju kunna arbeta.
Jag skulle förresten inte hänga upp mig egentligen allför mycket på den siffran dock, vet inte hur det ser ut i andra eu-länder med alla inräknade på det sättet. Iländer i södra Europa har man fler hemmafruar tex som är hemma och tar hand om barnen bara för att de har råd, så siffran icke arbetande i arbetsför ålder borde kanske vara rätt hög i dom länderna också.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
901679
June 1, 2005 - 1:53 pm
sp_Permalink sp_Print

avicenna wrote: [quote=Delph1][quote=avicenna]Och resten är alltså imaginära siffror?
Vilka källor har ni då att hänvisa till?

Första raden i artikeln du länkade till?

//Andreas

Du ställer ditt svar som en fråga? Väntar du dig att jag ska kunna svara åt dig eller vad?
Ohh du påstår att resten är lögn då, imaginära siffror som du säger?
Konstigt att inte andra mer meriterade källor avslöjat det redan, du borde kanske anmäla Edling som själv var Lo-ekonom för vilseledande rapportering.

Lägg ner den griniga attityden förxt och främst.

Jag tog för givet att du visste att reella och imagniära tal är två vanliga koncept inom matematik medan "inbillade" var det jag syftade på och i allra högsta grad som på ironiskt sätt.

Jag tycker inte att 60% är en rättivs siffra då den bland annat tar in t.ex. studenter.

//Andreas

avicenna
Medlem
901686
June 1, 2005 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=avicenna][quote=Delph1][quote=avicenna]Och resten är alltså imaginära siffror?
Vilka källor har ni då att hänvisa till?

Första raden i artikeln du länkade till?

//Andreas

Du ställer ditt svar som en fråga? Väntar du dig att jag ska kunna svara åt dig eller vad?
Ohh du påstår att resten är lögn då, imaginära siffror som du säger?
Konstigt att inte andra mer meriterade källor avslöjat det redan, du borde kanske anmäla Edling som själv var Lo-ekonom för vilseledande rapportering.

Lägg ner den griniga attityden förxt och främst.

Jag tog för givet att du visste att reella och imagniära tal är två vanliga koncept inom matematik medan "inbillade" var det jag syftade på och i allra högsta grad som på ironiskt sätt.

Jag tycker inte att 60% är en rättivs siffra då den bland annat tar in t.ex. studenter.

//Andreas

Om siffran är rättvis eller ej kan man naturligtvis diskutera, men jag tror inte att den är felaktig.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
901689
June 1, 2005 - 1:58 pm
sp_Permalink sp_Print

avicenna wrote: Om siffran är rättvis eller ej kan man naturligtvis diskutera, men jag tror inte att den är felaktig.

Det kan jag bara hålla med om.

//Andreas

Oven
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 91
901723
June 1, 2005 - 2:37 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Jerry]20% exkl de som står utanför bidragssystemet. 40% inklusive dem, dvs. t.ex. studenter.

Läste ni inte artikeln?

Studenter är inte arbetslösa, de är studenter och bör därmed inte räknas in som arbetsföra personer..

*Edit*
Det jag reagerade på var rubriken.
Som tagen ur en moderatblaska före valtider. 😛

Hört talas om komvux(vuxendagis)? Sedan har(hade?) vi ju datorteket och andra ställen där man "studerar". Och alla som studerar på högskolan utan att "bli något". 60% är nog inte så orealistiskt.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
901727
June 1, 2005 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Oven wrote: [quote=ilg@dd][quote=Jerry]20% exkl de som står utanför bidragssystemet. 40% inklusive dem, dvs. t.ex. studenter.

Läste ni inte artikeln?

*Edit*
Det jag reagerade på var rubriken.
Som tagen ur en moderatblaska före valtider. 😛

Hört talas om komvux(vuxendagis)? Sedan har(hade?) vi ju datorteket och andra ställen där man "studerar". Och alla som studerar på högskolan utan att "bli något". 60% är nog inte så orealistiskt.

Min tur att fråga:
Läste du artikeln?

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Oven
Siktar mot toppen
Medlem
902160
June 2, 2005 - 7:09 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, och?

nilsrock
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 245
902349
June 2, 2005 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

avicenna wrote: Men jag tex tycker ändå att det är få som jobbar allt som allt, sen kunde man räkna in hela Sveriges befolkning också. Kunde vara intressant att se hur liten del som jobbar då.

Tycker du att barn och pensionärer ska jobba?

Statistik där man räknar studenter, sjuka, förtidspensionerade osv som arbetslösa är värdelös om man nu inte vill använda den som propaganda.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
902402
June 2, 2005 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag stämplar, och är jäkligt duktig på det.
Kan man få påökt??

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

avicenna
Medlem
902494
June 2, 2005 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

nilsrock wrote: [quote=avicenna]Men jag tex tycker ändå att det är få som jobbar allt som allt, sen kunde man räkna in hela Sveriges befolkning också. Kunde vara intressant att se hur liten del som jobbar då.

Statistik där man räknar studenter, sjuka, förtidspensionerade osv som arbetslösa är värdelös om man nu inte vill använda den som propaganda.

Barn och pensionärer räknades inte in i statistiken smarto.

Icke jobbande är inte det samma som arbetslös heller, arbetslös brukar man nämna någon som stämplar och söker jobb.

nilsrock
Medlem
902629
June 2, 2005 - 10:51 pm
sp_Permalink sp_Print

avicenna wrote: [quote=nilsrock][quote=avicenna]Men jag tex tycker ändå att det är få som jobbar allt som allt, sen kunde man räkna in hela Sveriges befolkning också. Kunde vara intressant att se hur liten del som jobbar då.

Barn och pensionärer räknades inte in i statistiken smarto.

Icke jobbande är inte det samma som arbetslös heller, arbetslös brukar man nämna någon som stämplar och söker jobb.

Du gör bara bort dig när du försöker säga att någon annan är dum. [-X

Det var du själv som sade att du ville se statistik där hela sveriges befolkning var med, vilket skulle inkludera barn och pensionärer.

Den statistik som denna tråd handlar om, som säger att endast drygt 60% av alla i arbetsför ålder jobbar, räknar så vitt jag vet in de kategorier som jag radade upp som arbetslösa.

avicenna
Medlem
902648
June 3, 2005 - 4:22 am
sp_Permalink sp_Print

Utgår du ifrån att om jag ville se statistik över hela befolkningen så innebär det att jag vill se minderåriga och pensionärer i arbete?

Du får fortfarande inte in det i din hjärna heller att dom du räknade upp räknades som icke arbetande, det är fortfarande inte samma sak som arbetslösa.

Sen vill jag att du med egna ord beskriver varför statisken som denna tråd handlar om är värdelös som du säger, jag skulle säga att den är oanvändbar och jag har en bra förklaring till varför.
Men jag är väldigt intresserad av din motivering.

nilsrock
Medlem
902681
June 3, 2005 - 8:54 am
sp_Permalink sp_Print

avicenna wrote: Utgår du ifrån att om jag ville se statistik över hela befolkningen så innebär det att jag vill se minderåriga och pensionärer i arbete?

Du får fortfarande inte in det i din hjärna heller att dom du räknade upp räknades som icke arbetande, det är fortfarande inte samma sak som arbetslösa.

Sen vill jag att du med egna ord beskriver varför statisken som denna tråd handlar om är värdelös som du säger, jag skulle säga att den är oanvändbar och jag har en bra förklaring till varför.
Men jag är väldigt intresserad av din motivering.

Just det påståendet att drygt 60% i arbetsför ålder arbetar är tämligen meningslöst därför att de räknar in studenter osv som icke arbetande. Det är inget som man kan dra några slutsatser om arbetslösheten av som vissa verkar tro. När man är student lever man dessutom till stor del på lånade pengar som man själv får betala tillbaka.

Frågan om du ville se barn och pensionärer i arbete var retorisk. Den var tänkt att få dig att inse hur meningslös sådan statistik, hur många som arbetar av hela sveriges befolkning, skulle vara.

Sedan finns det ju mycket mer statistik i den där rapporten som stoppades, som jag inte vet mycket om och som denna tråd inte direkt handlar om. Där finns säkert siffror som kan visa att vi tyvärr har en hög arbetslöshet.

Oven
Siktar mot toppen
Medlem
902748
June 3, 2005 - 12:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet inte riktigt om jag missförstått något och vad ni andra igentligen bråkar om. Men jag tycker då att något är ordentligt fel när endast 60% av de i arbetsför ålder arbetar och genom skatter försörjer de andra 40 procenten. De 60% försörjer ju även alla barn och pensionärer(vilket jag inte har något imot), det är alltså inte så konstigt att vi i detta skitland betalar runt 80% av våran inkomst i skatt.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
902761
June 3, 2005 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Det gör de inte.

Fenix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 767
902924
June 4, 2005 - 12:55 am
sp_Permalink sp_Print

det lär inte bli bättre med borgarna vid makten.. då de kommer sparka undan benen för de som behöver hjälp.

Problemet är arbetsförmedlingen, att de slöa jävlarna bara bryr sig om sina egna jobb och att dricka kaffe.

Under den tid jag ingick i "ungdomsgarantin" så kunde de inte ens fixa en endaste praktikplats. Men två anställda satt och tjattrade och drack kaffe medans vi sökte jobb..

Sparka på arbetsförmedlingen

Oven
Siktar mot toppen
Medlem
902931
June 4, 2005 - 5:06 am
sp_Permalink sp_Print

Fenix wrote: det lär inte bli bättre med borgarna vid makten.. då de kommer sparka undan benen för de som behöver hjälp.

Problemet är arbetsförmedlingen, att de slöa jävlarna bara bryr sig om sina egna jobb och att dricka kaffe.

Under den tid jag ingick i "ungdomsgarantin" så kunde de inte ens fixa en endaste praktikplats. Men två anställda satt och tjattrade och drack kaffe medans vi sökte jobb..

Sparka på arbetsförmedlingen

Det är ju inte helt enkelt att fixa fram jobb som inte finns, och de få jobb som finns är det ju rätt så stor konkurens om, du bör nog söka själv.

Trakkad
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 104
902981
June 4, 2005 - 9:59 am
sp_Permalink sp_Print

Sverige är inte på nåt sätt unika i europa. Frankrike är t.ex det land som har högst socialbidragsutbetalningar. De är öerhört generösa mot arbetslösa.
Om vi får en moderat regering så tror inte jag att de hjälper småföretagare och arbetslösa mer än vad sossarna gör.
Att vara politiker i dag handlar om att slicka uppåt och sparka neråt och sko sig så mycket som möjligt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 426
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL