Engelskan i dagens skolor.|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Engelskan i dagens skolor.
Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 16, 2005 - 5:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Har tänkt på hur engelskan är i dagens skolor. Detta gäller också övriga språk som man lär sig.
Det finns dom som har lätt för engelska, och dom som inte har det. Själv har jag vädligt lätt för engelskan, och har inga problem att prata/skriva.
Och vad är syftet med att lära sig engelska i skolan, om inte att kunna använda språket i framtiden för att kommunicera.

Men som det ser ut nu så verkar inte det betyda någonting. Det här med grammatiken och dess regler förstör en hel del.
Jag tänker aldrig på regler och sånt när jag skriver/pratar på engelska, utan det kommer automatiskt. Om jag nu skulle få ett prov på en massa grammatik-regler skulle nog inte det sluta med så bra resultat.
Detta tycker jag att skolverket borde titta lite extra på. Vet några som har fått sämre betyg för att dom haft fel när dom ska förklara regler och sånt, men egentligen är väldigt bra på engelska.

Nu säger jag inte att man ska ta bort det här med att lära ut grammatiken, men jag vill att lärare ska titta på hur väl man kan använda språket istället för att kolla om vi kan alla regler. För som jag sa ovan, för vissa så kommer detta automatiskt, utan att behöva tänka.

Vad har ni för synpunkter på detta?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
860019
March 16, 2005 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Man skulle ju kunna lägga lite mer tyngd på den orala biten. Helt enkelt. Den är ju faktiskt ganska viktig och visar ju ganska tydligt om man har grepp om språket eller inte.

//Andreas

Vamp
Member
Medlem
860020
March 16, 2005 - 5:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Man skulle ju kunna lägga lite mer tyngd på den orala biten. Helt enkelt. Den är ju faktiskt ganska viktig och visar ju ganska tydligt om man har grepp om språket eller inte.

//Andreas

Ursäkta mig, men vad menar du med orala biten? :bok:

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
860024
March 16, 2005 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Vamp wrote: [quote=Delph1]Man skulle ju kunna lägga lite mer tyngd på den orala biten. Helt enkelt. Den är ju faktiskt ganska viktig och visar ju ganska tydligt om man har grepp om språket eller inte.

//Andreas

Talet skulle jag tro.. och det håller jag med om..

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
860025
March 16, 2005 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Vamp wrote: [quote=Delph1]Man skulle ju kunna lägga lite mer tyngd på den orala biten. Helt enkelt. Den är ju faktiskt ganska viktig och visar ju ganska tydligt om man har grepp om språket eller inte.

//Andreas

Att tala/prata engelska 😉

//Andreas

Vamp
Member
Medlem
860038
March 16, 2005 - 6:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Vamp][quote=Delph1]Man skulle ju kunna lägga lite mer tyngd på den orala biten. Helt enkelt. Den är ju faktiskt ganska viktig och visar ju ganska tydligt om man har grepp om språket eller inte.

//Andreas

Att tala/prata engelska 😉

//Andreas

Ah ok, tack =).

Ja, det tycker jag med. Är ju mycket mer skriftligt än muntligt.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
860040
March 16, 2005 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är en sån som inte kan ett skit grammatik, vet inte ens vad ett verb är :bgrin:

Men jag har alltid haft mvg i Engelska, men knappt G i Svenska (just tack vare all jävla grammatik) 😀

Har fått förklarat att jag är musikalisk när det gäller språk, jag hör hur det ska låta ochskrivas.
I gengälld så är jag helt rudis när det gäller matte.

Har även fått höra att jag inte ska kunna lära mig språk pga av att jag inte kan grammatik, men jag lyckades även lära mig hyffsad Tyska, Franska och lite Italienska en gång i tiden, men det är borta ny... :bgrin:

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
860041
March 16, 2005 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Man skulle ju kunna lägga lite mer tyngd på den orala biten. Helt enkelt. Den är ju faktiskt ganska viktig och visar ju ganska tydligt om man har grepp om språket eller inte.

//Andreas

Om vi pratar om gymnasienivå så är det ju precis det C-kursen går ut på.

Men jag håller med. Jag har själv väldigt lätt för engelska, jag läste klart både A och B kursen första året. Jag tror inte heller jag är så bra reglerna, men det blir ändå alltid rätt. Man kör "på känn".

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
860042
March 16, 2005 - 6:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Egentligen borde man lära ut mer grammatik i engelskan i skolan idag. Att tala och lyssna på engelska kan vem som helst göra enkelt genom att glo på TV eller resa. Dock så känner jag mig rätt begränsad av att jag ibland inte riktigt vet vad det är som gäller. Det hejdar min utveckling.

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
860043
March 16, 2005 - 6:18 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har absolut inga problem med engelska, och kommunicerar dagligen (både med text och tal) med folk från USA och England. Men det är som Vamp säger, även fast jag klarar av språket mer eller mindre felfritt, är det alla regler som "fuckar" upp provreultat (men oftast slutar det i VG eller MVG, kommer ej ihåg ett prov jag "bara" fått G)

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
860044
March 16, 2005 - 6:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan nada grammatik, typ säger vad som låter bäst och i vissa fall har man ju lärt sig vad som ska vara vad.
Jag vet ju hur skabbigt det låter när invandrare pratar fett taskig svenska, så kan jag tänka mig att jag pratar något liknande till en britt (Ok, inte så dåligt men inte perfekt...).

Jag kanske har missförstått hela grejjen med språk men är inte det till för att man ska göra sig förstådd?

Nord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 661
860071
March 16, 2005 - 6:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag håller med dig Vamp, har alltid haft MVG i engelska och kan inget om grammatik. Vet inte vad ett subjektiv eller verb är. Men det går ju jäkligt bra endå.

Tycker helt klart att man ska lägga större vikt på att få igång eleverna att prata istället. Men det svåra är att det är så himla många som inte vågar, spelar ingen roll om det så är svenska. Folk är rädda för att säga fel och det är väl det som måste motarbetas.

"There's no such thing as a free lunch"
"Because I am the Only Gay in the Village" - Little Britain

.ToL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1319
860077
March 16, 2005 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har(tycker jag) kanska bra grepp på engelskan, fick iaf VG i det.

Men som du säger så är jag inte så mycket för grammatiken, utan det kommer automatiskt. De tär väll bara uttalet eller "dialketen" som skulle kunna bättras på lite.

Lakszen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1372
860083
March 16, 2005 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Men grabbar så svårt är det väll inte.

Latmask:

[Dem vanligaste ordklasser]

Substantiv
Verb
Adjektiv
Adverb

[För dem mer Intresserade]
Växjö universitet
Skoldatanätet

Extatic
Member
Medlem
Forum Posts: 2910
860105
March 16, 2005 - 7:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Delphi: Enligt läroplanen så ska ett MVG-betyg baseras till 60-70% eller liknande på hur bra man är på att prata engelska... Nu vet jag ju inte hur bra lärarna följer läroplanen men det är så det står iaf.

Måste säga att jag blivit mycket sämre på engelska sen jag började gymnasiet... Våran lärare ger oss aldrig några svåra grejer att jobba med och därmed står man typ still i utveckligen...

obelix
Member
Medlem
860117
March 16, 2005 - 8:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Lakszen wrote: Men grabbar så svårt är det väll inte.

Latmask:

[Dem vanligaste ordklasser]

Substantiv
Verb
Adjektiv
Adverb

[För dem mer Intresserade]
Växjö universitet
Skoldatanätet

För mig är det bristande intresse, samt att jag fattar inte varför man måste lära sig det.

jag har lärt mig främmande språk utan det, och jag kan Svenska språket.

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
860128
March 16, 2005 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Ifall man nu är så duktig på att prata och förstå engelska borde det inte vara några problem att förstå grammatiken eller?

Kan inte göra annat än att hålla med denstore. Vill man utvecklas räcker det inte med att gå på gammal intution. Då är man kvar på samma nivå som innan. Det handlar om att nöta, nöta och nöta in det tills det sitter.

obelix
Member
Medlem
860135
March 16, 2005 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Urax wrote: Ifall man nu är så duktig på att prata och förstå engelska borde det inte vara några problem att förstå grammatiken eller?

Kan inte göra annat än att hålla med denstore. Vill man utvecklas räcker det inte med att gå på gammal intution. Då är man kvar på samma nivå som innan. Det handlar om att nöta, nöta och nöta in det tills det sitter.

Jag har aldrig behövt grammatiken, jag har tom lärt mig ett helt nytt språk snabbare än dom som var skitbra på grammatik.

Jag lär mig nya ord fort, jag lär mig stava dom fort, jag lär mig hur dom ska böjas fort.

Min sambo hatar mig för detta, hon är en riktig grammatikhäxa. :bgrin:

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
860155
March 16, 2005 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Urax]Ifall man nu är så duktig på att prata och förstå engelska borde det inte vara några problem att förstå grammatiken eller?

Jag har aldrig behövt grammatiken, jag har tom lärt mig ett helt nytt språk snabbare än dom som var skitbra på grammatik.

Jag lär mig nya ord fort, jag lär mig stava dom fort, jag lär mig hur dom ska böjas fort.

Irriterande begåvad tror jag detta kallas :bgrin:

Har bara stött på en som haft så lätt för att lära sig språk tidigare. För oss vanliga dödliga är det grammatik och lexikon som gäller. laugh

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
860163
March 16, 2005 - 9:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Urax wrote: [quote=obelix][quote=Urax]Ifall man nu är så duktig på att prata och förstå engelska borde det inte vara några problem att förstå grammatiken eller?

Irriterande begåvad tror jag detta kallas :bgrin:

Har bara stött på en som haft så lätt för att lära sig språk tidigare. För oss vanliga dödliga är det grammatik och lexikon som gäller. laugh

Bästa sättet (tycker jag) att lära sig ett språk är inte att stirra in i en bok. Det är att höra språket och märka när man säger vad. Det är ju så man lär sig svenska, och för min del även engelska. Det är inte av att slå upp ord. Det är genom att ständigt vara uppe i språket och lära sig.
Så fungerar jag i alla fall.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 496
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL