Enorma problem med arbetslöshetskassan - vad göra?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Enorma problem med arbetslöshetskassan - vad göra?
Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 15, 2006 - 7:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Som titeln lyder så har jag väldiga problem med arbetslöshetskassan. Jag har alltså inte fått pengar på över 3 månader och igår kom ett brev på posten med besked om att jag är avstängd från rätt till arbetslöshetsersättning. Det hela började den 12:e feb då jag blev uppsagd från min heltidstjänst. Samtidigt jobbade jag extra på lördagar med tidningsutdelning ca 2 h. Denna tjänst sade jag upp mig från den 1:a mars pga att jag hade tröttnat på det (hade jobbat 1,5 år).
Jag skickade in arbetsgivarintyg till kassan från båda anställningarna. Inga pengar betalades ut. Jag ringde och frågade varför och de påstod att det enda som de ville ha var ett anställningsbevis från tidningsjobbet. Så jag skickade in det med. Så igår kom beskedet om avstängning. Motivering från kassan: "du sa upp dig 3 v. efter att du slutat din heltidsanställning. Detta är ingen giltlig anledning till egen uppsägning"

Känns ju riktigt sjukt att de kan stänga av mig för att jag sagt upp en tjänst på 2h i veckan och som endast ger 1200kr i månaden. Det måste ju gälla uppsägning av heltidstjänst och inte extraarbete. Kommer nog bli drastiska åtgärder för att få pengarna som jag är i stort behov av, typ domstol eller fusk. Har nu ett arbete, en heltidstjänst men kommer inte ange att jag arbetar för arbetslöshetskassan. Jag är i vanliga fall väldigt ärlig men när de bråkar fett då blir man förbannad...

Hur skulle ni göra i detta fall?

Tacksam för alla råd!

/Dani

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1041524
May 15, 2006 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror att reglerna är så... man ska jobba så mycket man kan.
Skulle jag säga upp mig från mitt jobb som ledsagare som är 8h i veckan så skulle jag bli av med min a-kassa.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1041527
May 15, 2006 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Dani wrote:
Hur skulle ni göra i detta fall?

Ringt upp dem och sagt vad jag tycker om dem sen slutat betala in avgiften.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1041532
May 15, 2006 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Folket som sitter och bestämmer över pengarna är helt "#%"#¤%. Slutade skolan 9:e juni 2005. Var på A-kassan hela tiden att jag skulle få komma in och att jag hade rätt till det men de envisades hela tiden om arbetsgivarintyg. Så förra veckan nästan ett helt år efter får jag besked om att jag blivit insläppt. Fast nu har jag ju fått jobb sen snart 3 veckor tillbaka. Räkna på det, 10månader A-kassa jag blivit "blåst" på. Skoj skoj. Vems ficka behöver det mer än min?

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1041534
May 15, 2006 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: Folket som sitter och bestämmer över pengarna är helt "#%"#¤%. Slutade skolan 9:e juni 2005. Var på A-kassan hela tiden att jag skulle få komma in och att jag hade rätt till det men de envisades hela tiden om arbetsgivarintyg. Så förra veckan nästan ett helt år efter får jag besked om att jag blivit insläppt. Fast nu har jag ju fått jobb sen snart 3 veckor tillbaka. Räkna på det, 10månader A-kassa jag blivit "blåst" på. Skoj skoj. Vems ficka behöver det mer än min?

Så du menar att du skulle få gå på A-kassa direkt efter du slutat skolan ?
Eller jobbade du 6 månader efter skolan och var medlem i facket i 1 år och sen ändå inte fick pengar ?

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
1041536
May 15, 2006 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Hela arbetslöshetsmaskinen med a-kassa, arbetsförmedling o.s.v är ett jytter av sjuka, ologiska och rent av idiotiska regler. Jag har dock slutat förvånas, och tyvärr är det nog inte så mycket du kan göra. 🙁

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1041540
May 15, 2006 - 8:08 pm
sp_Permalink sp_Print

beta du kan omöjligt få a-kassa direkt efter skolans slut. Så vida du inte är över 20år men då får man väl alfakassa eller vad det nu heter.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1041541
May 15, 2006 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: [quote=beta]Folket som sitter och bestämmer över pengarna är helt "#%"#¤%. Slutade skolan 9:e juni 2005. Var på A-kassan hela tiden att jag skulle få komma in och att jag hade rätt till det men de envisades hela tiden om arbetsgivarintyg. Så förra veckan nästan ett helt år efter får jag besked om att jag blivit insläppt. Fast nu har jag ju fått jobb sen snart 3 veckor tillbaka. Räkna på det, 10månader A-kassa jag blivit "blåst" på. Skoj skoj. Vems ficka behöver det mer än min?

Så du menar att du skulle få gå på A-kassa direkt efter du slutat skolan ?
Eller jobbade du 6 månader efter skolan och var medlem i facket i 1 år och sen ändå inte fick pengar ?

Jag var med i facket sen 1:a året på gymnasiet. Jag är berättigad a-kassa efter studier då. (Annars hade jag ju inte blivit insläppt nu iheller.)

Edit: Whak är 21, blev 20 5månader innan skolslut. Och om jag inte var berättigad då skulle jag inte varit det nu iheller som sagt.

edit2: "Beslut
Kassan beslutar att bevilja dig medlemskap i Byggnadsarbetarnas arbetslöshetskassa från och med 200603

Motivering
Kassan har enligt särskild prövning och beslut funnit att du uppfyller ett studerandevilkor enligt 18 § i lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring samt att kassan kan utbetala ersättning till dig enligt samma lag."

Synd bara att det tar dom så lång tid att komma på det själva...

dree
Member
Medlem
1041543
May 15, 2006 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Spannen wrote: Hela arbetslöshetsmaskinen med a-kassa, arbetsförmedling o.s.v är ett jytter av sjuka, ologiska och rent av idiotiska regler. Jag har dock slutat förvånas, och tyvärr är det nog inte så mycket du kan göra. 🙁

Sen jag hittade en handläggare som var vettig så har det fungerat skitbra.
Dom jag hade innan tyckte att jag skulle ta ledigt från mitt deltidsjobb och gå på jobbcoachning i 4veckor.
Gick direkt till en annan handläggare som bara skakade på huvudet och undrade om hans kollegor gick på droger.
Väldigt är det tills man hittar en handläggare som fungerar på ett normalt sätt.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1041551
May 15, 2006 - 8:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Spannen wrote: Hela arbetslöshetsmaskinen med a-kassa, arbetsförmedling o.s.v är ett jytter av sjuka, ologiska och rent av idiotiska regler. Jag har dock slutat förvånas, och tyvärr är det nog inte så mycket du kan göra. 🙁

Fast det köper jag inte. Vad skulle jag ha gjort om jag inte hade fått jobb då, flyttat ut på gatan eller? Det som är det sjuka är ju att det har gått 3 ***** ****** månader så kommer det här beskedet. Efter att jag har jagat arbetsgivarintyg, anställningsavtal, ringt Sif, samtidigt som jag arbetar. Känns som jag kommer att ange medicinska skäl som anledning, funkar inte det blir det kanske fiffel

/Dani

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1041558
May 15, 2006 - 8:36 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=Dani] Hur skulle ni göra i detta fall?

Ringt upp dem och sagt vad jag tycker om dem sen slutat betala in avgiften.

Ganska dålig lösning i dagsläget. Vem säger att jag garanterat kommer att få jobb i framtiden? Det var ren tur att jag fick det jobbet jag har nu 6 mån konsultuppdrag. Hade jag inte fått det hade jag ju fått flytta ut på gatan. Om det går kommer jag att byta arbetslöshetskassa om det nu går, vilka finns det att välja mellan?

/Dani

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1041592
May 15, 2006 - 11:11 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: Sen jag hittade en handläggare som var vettig så har det fungerat skitbra.
Dom jag hade innan tyckte att jag skulle ta ledigt från mitt deltidsjobb och gå på jobbcoachning i 4veckor.
Gick direkt till en annan handläggare som bara skakade på huvudet och undrade om hans kollegor gick på droger.
Väldigt är det tills man hittar en handläggare som fungerar på ett normalt sätt.

Precis, det verkar som om det finns handledare som inte bryr sig. En jag hade tyckte att min slutgiltiga lösning var att flytta (från Sveriges tredje största stad), hmm...

Den handledare jag har nu är den bästa jag haft, tyvärr fick jag reda på att jag ska få en ny igen (typ 5 gången nu)...

dree
Member
Medlem
1041593
May 15, 2006 - 11:29 pm
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: [quote=dree]Sen jag hittade en handläggare som var vettig så har det fungerat skitbra.

Precis, det verkar som om det finns handledare som inte bryr sig. En jag hade tyckte att min slutgiltiga lösning var att flytta (från Sveriges tredje största stad), hmm...

Den handledare jag har nu är den bästa jag haft, tyvärr fick jag reda på att jag ska få en ny igen (typ 5 gången nu)...

Maila in dom sökta jobben, handlingsplanen osv till din gamla handläggare ändå.
Det gör jag. På så vis har jag behållt honom.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1041625
May 16, 2006 - 7:49 am
sp_Permalink sp_Print

Som dree säger, så handlar det om att man skall jobba det man kan, och då även småjobb. Om du säger upp dig från ett jobb så där, då har du ju visat ett uppenbart ointresse av att försörja dig själv. Jag har svårt att se orättvisan i att de drog in din ersättning.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1041641
May 16, 2006 - 10:17 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Som dree säger, så handlar det om att man skall jobba det man kan, och då även småjobb. Om du säger upp dig från ett jobb så där, då har du ju visat ett uppenbart ointresse av att försörja dig själv. Jag har svårt att se orättvisan i att de drog in din ersättning.

hmm vi pratar om en bisyssla på 2h/v som inte registreras av kassan och som jag inte fick ersättning för. Glömde säga att jag sa upp mig samtidigt som jag hade min heltid på 40h. Det måste finnas en möjlighet att säga upp sin bisyssla om jag har tröttnat och sköter inte jobbet bra. Tänk dig själv att jobba 40h (ofta mer) + 2h natt (ibland mer). Och gör det under 1,5 år. Se om du skulle orka för evigt.

Jag kan inte förstå hur man kan bli avstängd för att ha sagt upp en bisyssla på ynka 2h/v. Möjligtvis avsäga mig rätten att få ersättning för bisysslan men INTE heltidstjänsten.

Jag har inte fått ett öre på 3 ****** månader. Hade jag inte fått jobbet jag har nu, som tur är, hade jag varit Fuc***. DETTA KAN INTE VARA RÄTT! Rätta mig om jag har fel.

En riktigt förbannad Dani :arg:

dree
Member
Medlem
1041653
May 16, 2006 - 11:09 am
sp_Permalink sp_Print

Dani wrote: hmm vi pratar om en bisyssla på 2h/v som inte registreras av kassan och som jag inte fick ersättning för. Glömde säga att jag sa upp mig samtidigt som jag hade min heltid på 40h. Det måste finnas en möjlighet att säga upp sin bisyssla om jag har tröttnat och sköter inte jobbet bra. Tänk dig själv att jobba 40h (ofta mer) + 2h natt (ibland mer). Och gör det under 1,5 år. Se om du skulle orka för evigt.

Jag kan inte förstå hur man kan bli avstängd för att ha sagt upp en bisyssla på ynka 2h/v. Möjligtvis avsäga mig rätten att få ersättning för bisysslan men INTE heltidstjänsten.

Jag har inte fått ett öre på 3 ****** månader. Hade jag inte fått jobbet jag har nu, som tur är, hade jag varit Fuc***. DETTA KAN INTE VARA RÄTT! Rätta mig om jag har fel.

En riktigt förbannad Dani :arg:

Motivering från kassan: "du sa upp dig 3 v. efter att du slutat din heltidsanställning. Detta är ingen giltlig anledning till egen uppsägning"

Du visste garanterat att du skulle bli av med ditt heltidsjobb när du sa upp dig.
Jag har 3st sk bisysslor. 12h i veckan arbetar jag på kontor, 9gånger om året åker jag på som ledare på helgresor med rullstolsbundna barn vilket ger 23 timmar per gång och sen är jag ledsagare åt en rullstolsbunden kille vilket ger 8h i veckan.

Många bisysslor blir många.
Skulle jag sluta med en bisyssla självmant så skulle jag bli av med min a-kassa direkt.

(Jag ser inte mina jobb som bisysslor, dom är väldigt viktiga för mig.)

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1041688
May 16, 2006 - 1:41 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote:

Motivering från kassan: "du sa upp dig 3 v. efter att du slutat din heltidsanställning. Detta är ingen giltlig anledning till egen uppsägning"

1 Du visste garanterat att du skulle bli av med ditt heltidsjobb när du sa upp dig.
2 Jag har 3st sk bisysslor. 12h i veckan arbetar jag på kontor, 9gånger om året åker jag på som ledare på helgresor med rullstolsbundna barn vilket ger 23 timmar per gång och sen är jag ledsagare åt en rullstolsbunden kille vilket ger 8h i veckan.

Många bisysslor blir många.
Skulle jag sluta med en bisyssla självmant så skulle jag bli av med min a-kassa direkt.

(Jag ser inte mina jobb som bisysslor, dom är väldigt viktiga för mig.)

1 Visste faktiskt inte detta. Sade upp mig i Dec och ville sluta 1 februari (2 mån uppsägning enl kontrakt, men fick OK för 1 mån), trodde jag skulle få förlängt på heltidsjobbet. Arbetsledaren frågade om jag kunde fortsätta till Mars för de kunde inte få tag i ersättare.

2. Som jag skrev i tidigare inlägg, stor skillnad på 2h och 8h som du arbetar. Du anger att du har 3 st bisysslor och att det var likvärdigt med min situation. Det är ju samma som att jag skulle ha 3 st 40h tjänster och sa upp mig på en. Jag har också haft som du, extraarbete med 6h-20h/v arbetade som lärarvikarie i 1 år. Skulle aldrig säga upp mig i denna situation. 6h får du ersättning för och registreras i tid av kassan, det gör inte 2h. Därav skillnaden.

/Dani

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 115
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL