February 16, 2005
en EPA har stel bakvagn (ej fjädrad) har ingen toppfarts spärr men får endast ha två växlar och endast framföras i 30kmh
en A-traktor är får vara fjädrad bak, får inte gå snabbare än 30 och även den max två växlar
om jag inte minns helt fel,
Denstore, atraktorn är väl inte strypt i motorn utan du har en andra växellåda bakom den första som bromsar upp.. eller...
April 18, 2003
denstore wrote: [quote=Johan Nicklasson] Denstore, atraktorn är väl inte strypt i motorn utan du har en andra växellåda bakom den första som bromsar upp.. eller...
Nej, det är tvärt om. Epan har två växellådor, varav den ena är låst i 1:an.
A-traktorn har också dubbla lådor för att få ner farten, minns inte hundra nu men jag har för mej att man var tvungen att ha ett visst varvtal när den gick 30, dög inte med en som gjorde 30 på tomgången, därav dubbla lådor. Är dock väldigt många år sen jag pysslade med dylika fordon nu så minnet kanske sviker mej.
March 11, 2003
Jekyll 3000 wrote: [quote=denstore][quote=Johan Nicklasson] Denstore, atraktorn är väl inte strypt i motorn utan du har en andra växellåda bakom den första som bromsar upp.. eller...
Nej, det är tvärt om. Epan har två växellådor, varav den ena är låst i 1:an.
A-traktorn har också dubbla lådor för att få ner farten, minns inte hundra nu men jag har för mej att man var tvungen att ha ett visst varvtal när den gick 30, dög inte med en som gjorde 30 på tomgången, därav dubbla lådor. Är dock väldigt många år sen jag pysslade med dylika fordon nu så minnet kanske sviker mej.
Jag tror man fick bygga A-traktorn lite som man ville. Poängen var att de inte fick göra mer än 30 oavsett, och att det skulle vara gjort på ett sådant sätt att det inte lätt gick att ändra tillbaka. Trottellyft, minskat insug eller nedväxling kan ju kvitta egentligen.
Har för mig att motorn skulle plomberas efter att man hade gjort ändringarna.
November 29, 2003
A-traktor ska ha dubbla lådor o får gå max 33 me full gas o en epa traktor ska ha stel bakända alltså inga fjädringar o baken får högst vara 1.5meter från cupen. du får ha enkel låda med högst 2vxl altså typ 1 o 2 eller 1 o 3 men får inte köra mer än i 30 den med o en epa måste besiktas vartannat år o a-traktorn behöver bara ombesiktas om man åker fast för fortkörning eller annan trafikfara.. har gjort flera a-traktorer men epa får man inte göra nåmer tror sista åren var typ 83 eller liknande
November 22, 2001
Delph1 wrote: Spelar det någon roll? De ska väl bli förbjudna iaf.
//Andreas
Det e bara nyregistreringen som ska stoppas.
O det innebär att folk kommer laga/bygga vidare på gamla skrällen i all evighet istället.
Tycker faktiskt de borde förbjudas helt.
De är trafikfarliga och dessutom rejäla trafikhinder.
1 Guest(s)