March 14, 2004
Jekyll 3000 wrote: [quote=Dehman][quote=ruf an]
Det är snarare så att vi behöver en störrre invandring om vi skall behålla våran så kallade välfärd.
Det var intressant, berätta gärna mer.
Det där har ju varit uppe fler än en gång här på detta forum, dock är det ett tag sen sist nu. Saken är den att inom en inte allt för avlägsen framtid så kommer det så kallade köttberget gå i pension, många av dom har redan böjat, och då har vi inte på långa vägar arbetskraft så det räcker.
Har sagt det förrut och säger det igen, det är bättre att ta in folk i tid som hinner lära sej svenska och kanske utbilda sej osv så att företagen får kvalificerad arbetskraft när dom så behöver. Finns vettigare saker att spara pengar på än just det.
Sen vet jag inte om ni inte läste hela artikeln? Orsaken till att dom blir bostadslös var väl att den som äger huset ville bo där själv, problemet var att pga att hon inte hade nån inkomst osv inte fick nått nytt ställe att bo på.
Men är det inte typ 6% arbetslöshet i Sverige nu? Nog tror jag att dagens arbetskraft räcker. Eller är våra 40-talister så jävla många?
September 12, 2001
skinner wrote: [quote=Jekyll 3000][quote=Dehman][quote=ruf an]
Det är snarare så att vi behöver en störrre invandring om vi skall behålla våran så kallade välfärd.
Det där har ju varit uppe fler än en gång här på detta forum, dock är det ett tag sen sist nu. Saken är den att inom en inte allt för avlägsen framtid så kommer det så kallade köttberget gå i pension, många av dom har redan böjat, och då har vi inte på långa vägar arbetskraft så det räcker.
Har sagt det förrut och säger det igen, det är bättre att ta in folk i tid som hinner lära sej svenska och kanske utbilda sej osv så att företagen får kvalificerad arbetskraft när dom så behöver. Finns vettigare saker att spara pengar på än just det.
Sen vet jag inte om ni inte läste hela artikeln? Orsaken till att dom blir bostadslös var väl att den som äger huset ville bo där själv, problemet var att pga att hon inte hade nån inkomst osv inte fick nått nytt ställe att bo på.
Men är det inte typ 6% arbetslöshet i Sverige nu? Nog tror jag att dagens arbetskraft räcker. Eller är våra 40-talister så j**la många?
Japp...40-talisterna är en ovanligt stor "årskull".
March 14, 2004
skiroy wrote: [quote=skinner][quote=Jekyll 3000][quote=Dehman][quote=ruf an]
Men är det inte typ 6% arbetslöshet i Sverige nu? Nog tror jag att dagens arbetskraft räcker. Eller är våra 40-talister så j**la många?
Japp...40-talisterna är en ovanligt stor "årskull".
Det vet jag man är dom så många så att dom nyexaminerade + 6% arbetslösa inte räcker till att utföra deras arbete? När dessutom företagen flyttar utomlands?
January 5, 2002
Jag tycker som Arny och skinner: livet är hårt, deal with it. Jag kan garantera er att den här familjen skulle kunna ha haft det hälften så dåligt om de slet lite för sin tillvaro. Förresten undrar jag var pappan som omtalas i första stycket håller hus. Varför inte tvinga honom att ta hand om sin avkomma istället för att vanligt, hederligt folk ska behöva göra det.
Socialen hjälper oss dagarna innan att hitta en nödbostad. Detta kan bli en liten lägenhet, vandrarhem eller liknande.
Vad väntar de sig egentligen, en takvåning på Strandvägen?
Carolina är gravt synskadad och behöver mammas hjälp – hon kan inte ens gå till skolbussen själv på mornarna när det är mörkt.
Hon har haft cancer och har ett öga borttaget och det andra ser hon 10 procent med.
Mikael har damp och astma och behöver gå på aktiviteter som han också har läkarintyg på. Mikaela har också astma. Alla barn utom jag är dessutom laktosintoleranta.
Vad har den här familjen för jävla genpool egentligen? 🙄
January 4, 2001
snyde wrote: Jag tycker som Arny och skinner: livet är hårt, deal with it. Jag kan garantera er att den här familjen skulle kunna ha haft det hälften så dåligt om de slet lite för sin tillvaro. Förresten undrar jag var pappan som omtalas i första stycket håller hus. Varför inte tvinga honom att ta hand om sin avkomma istället för att vanligt, hederligt folk ska behöva göra det.
Socialen hjälper oss dagarna innan att hitta en nödbostad. Detta kan bli en liten lägenhet, vandrarhem eller liknande.
Carolina är gravt synskadad och behöver mammas hjälp – hon kan inte ens gå till skolbussen själv på mornarna när det är mörkt.
Hon har haft cancer och har ett öga borttaget och det andra ser hon 10 procent med.
Mikael har damp och astma och behöver gå på aktiviteter som han också har läkarintyg på. Mikaela har också astma. Alla barn utom jag är dessutom laktosintoleranta.Vad har den här familjen för j**la genpool egentligen? 🙄
Folk måste väl ha rätt att tycka synd om sig själv i en sådan situation, är det så jävla konstigt?
November 27, 2003
snyde wrote: Jag tycker som Arny och skinner: livet är hårt, deal with it. Jag kan garantera er att den här familjen skulle kunna ha haft det hälften så dåligt om de slet lite för sin tillvaro. Förresten undrar jag var pappan som omtalas i första stycket håller hus. Varför inte tvinga honom att ta hand om sin avkomma istället för att vanligt, hederligt folk ska behöva göra det.
Utveckla det gärna ...
//Andreas
March 10, 2002
Såhär tycker jag, självklart tycker jag synd om dem. De verkar inte ha det speciellt lätt. Men är det bara dem som har det så svårt? Det finns säkert många fler familjer som har det lika dåligt ställt, tycker det är lite löjligt att gå till tidningen. Speciellt till aftonbladet...tar inte så seriöst på deras nyheter. Men men. Kanske inte så sammanhängande, men det har sina förklararingar. 😉
January 12, 2004
Mikael har damp och astma och behöver gå på aktiviteter som han också har läkarintyg på. Mikaela har också astma. Alla barn utom jag är dessutom laktosintoleranta.Vad har den här familjen för j**la genpool egentligen? 🙄
"Deal with it"...
Och hur ska man göra det när det skyddsnät som ska finnas, och som hon dessutom har hjälpt till att betala för inte finns helt plötsligt?
Hur ska dom slita för sin tillvaro?
Ge gärna tipps och förslag tack.
Angående deras genpool så verkar den vara bättre än vissa här har iaf.
December 29, 2004
Artikeln är så vinklad och så inkomplett så jag blir fan mörkrädd.
Det vi får läsa är ju bara en liten del av saningen. T.ex. det står inte varför hon blev av med sjukpenningen. Vi får inte heller veta varför dom blir vräkta förutom att hyresvärden själv ska ha huset.
Klart som korvspad att hyresvärden får göra vad fan han vill med sitt hus. Det vore även intressant att veta varför mamman helt plötsligt slutade få pengar. Som sakt så tror jag inte man får veta hela sanningen. Blir dom av med sjukpengen så finns det en anledning till det.
Kanske bedömde dom henne som arbetsbar och då är hon det. Då är det bara att palla iväg till arbetsförmedlingen och hoppas på det bästa.
February 16, 2005
så går det när politikerna tvingar alla att spara då faller de som borde få bidragen i mellan maskorna i det sociala skyddsnätet
kan man andas i dag får man ju inte sjukpening..
-"du kan ju andas själv.. då kan du jobba, du är bara LAT!!" känner många som skadat sig i och utanför arbetet och vänt sig till försäkringskassan men solklara fall och ändå nekats hjälp...
January 12, 2004
dåren wrote: Artikeln är så vinklad och så inkomplett så jag blir fan mörkrädd.
Det vi får läsa är ju bara en liten del av saningen. T.ex. det står inte varför hon blev av med sjukpenningen. Vi får inte heller veta varför dom blir vräkta förutom att hyresvärden själv ska ha huset.
Klart som korvspad att hyresvärden får göra vad fan han vill med sitt hus. Det vore även intressant att veta varför mamman helt plötsligt slutade få pengar. Som sakt så tror jag inte man får veta hela sanningen. Blir dom av med sjukpengen så finns det en anledning till det.
Kanske bedömde dom henne som arbetsbar och då är hon det. Då är det bara att palla iväg till arbetsförmedlingen och hoppas på det bästa.
Att hyresvärden själva ska flytta in kan inte vara orsaken till att dom inte får bo kvar?
Det står även varför hon slutade få pengar, F-kassan tillsamans med förtroendeläkare har bedömt att hon kan jobba, vilket flera läkare och en Docent har motsatt sig.
Angående om att hon är arbetsför eller inte.
Vet du hur F-kassan bedömmer sånt?
June 3, 2001
Coore wrote: Folk måste väl ha rätt att tycka synd om sig själv i en sådan situation, är det så j**la konstigt?
Stockholmare du vet..
Dom flesta är bortskämda och har aldrig varit utanför stureplan.
För alla stockholmare vill jag bara säga att detta är en ko, man får mjölk av den.
Det är alltså INGET som människan tillvärkar i en maskin.
Å detta är en gris. Den där gör man korv av bl.a.
November 22, 2001
Gueno wrote: [quote=Coore]Folk måste väl ha rätt att tycka synd om sig själv i en sådan situation, är det så j**la konstigt?
Stockholmare du vet..
Dom flesta är bortskämda och har aldrig varit utanför stureplan.
För alla stockholmare vill jag bara säga att detta är en ko, man får mjölk av den.
Det är alltså INGET som människan tillvärkar i en maskin.
Å detta är en gris. Den där gör man korv av bl.a.
Jag har inga fördommar 😉
3 Guest(s)