March 14, 2001
Nå större "cnc-forum" är väl inte det här, men det är ju inget hinder för det. Jag själv håller på med CNC rätt mycket, har två stycken själv, en lillasyster (trä/MDF av jojje @ Elektronikforumet, för övrigt grymt forum för just cnc) och en ny i stål och aluminium som är både större och mycket kraftigare än den förra.
Har för mig att du postade en skiss på eran cnc tidigare och jag tänkte kommentera hur själva portalen var uppbyggd men glömde nog bort det. Hur som helst, om det ser ut som tidigare så är nog portalen alldeles för klen. Ett stöd i 45 graders vinkel från ovankant på portalens baksida och ner i bordet skulle öka stabiliteten väldigt mycket, även något i hörnen (i sidled) som styvar upp portalen skulle göra mycket.
May 31, 2009
Lite OT här men jag tror inte det skadar.
Trevlig med folk som kan en del om CNC Snorch 🙂 !
Just CNC kan vi inte så mycket om och det är en av anledningarna till varför vi valde det som projekt, dvs vi ville lägga ribban högt och lära oss mycket nytt på vägen. Sen räknar vi narturligtvis inte med att få en fullfjädrad maskin för avancerade och precisa arbeten. Bara att den rör sig får faktiskt räknas som ett lyckat projekt. Ritningen är inte klar på långa vägar men du ser i alla fall hur vi tänker oss att den kommer att bli. Möjligt att den ser klen ut (och det kanske den är) men den är faktiskt nästan 1500 mm lång så bilderna kanske är lite missvisande.
Vi får överväga att göra en tråd, vi kanske till och med får lite hjälp med vårt projekt 🙂 ?
March 14, 2001
Det ser bättre ut nu än den förra bilden jag såg. Ännu bättre skulle det bli om ni använder hela skivor som stöd istället för dessa smalare som sitter där nu. Likaså på baksidan av portalen, sätt en heltäckande skiva istället. Det räcker med bara 12mm MDF eller dylikt. Vridstyvheten skulle öka väldigt mycket med det.
Vad ska ni använda för axlar och lager till dessa?
Detta är en mycket bra, enkel och billig lösning för vanliga runda axlar/rör:
[Image Can Not Be Found]
Lite svårt att se hur det fungerar kanske. Själva "bågen" är från avgasklämmor, dessa gör att man kan ställa glappen mot röret. Skruvar man åt pressas de tre lagren ihop och mindre glapp uppnås.
En till bild som förtydligar en aning:
http://fetting.se/frasen/frase.....G_1658.JPG
Ja gör en tråd, alltid välkommet med lite mer aktivitet här. Kan säkert hjälpa till på något sätt. 🙂
För övrigt är CNC en riktigt rolig hobby, men förbannat dyrt om man ska ha lite värre maskiner. Vill nästan inte veta vad jag lagt ut på mina, och då är den nya inte ens i körbart skick än. 😉
May 31, 2009
Stommen kommer vi bygga i 145x45 mm kartobalkar, 18 mm björkply och lite 6 mm alu till stagen. Så vi räknar med att vi får den stabiliteten vi behöver.
Vi har faktiskt funderat ganska länge på det här med axlar och lager. Första tanken och
skisserna var på just den modellen du visar men vi skrotade den. Andra var klossar svarvade i glidplast
(de som är på caden nu) men den idéen skrotade vi också. Tredje och sista är den vi kommer köra på. Vi
kommer att använda linjärlager och 20 mm rostfria rör med 2 mm gods.
Kulskruv, pc, styrskåp, trafo, drivsteg, motorer och mycket mer är redan ordnat så snart börjar vi bygga 🙂 !
Bör jag lägga projektråden bland Projektloggar eller här i Allmänt?
March 14, 2001
Lägg den i projektdelen, eller egentligen spelar väl det ingen roll kanske.
Vad är det för typ av linjärlager?
Liter beroende på typ så brukar det vara ett krav på härdade axlar annars så blir det spår i axlarna väldigt snabbt och glapp som följd.
På min nya köra jag med dessa, understödd och härdade:
(med dessa lagerblock är härdade ett krav, det blir spår i axlarna snabbare än snabbast annars)
August 16, 2004
Delph1;1274904 wrote: http://wec360.se/public_server.....ndybollen/
Va kostar en sån lgh i Örebro? Månadsavgift?
November 27, 2003
bha*;1274928 wrote: Va kostar en sån lgh i Örebro? Månadsavgift?
Med lite ändringar och tillägg 1,82M. Avgiften är strax under 4000. Då ingår bredband, telefoni, värme och vatten. Känns helt OK för 78m2 +18m2 balkong.
Läget är dessutom perfekt för mig (Öster, precis bredvid Behrn Arena). Några hundra meter till centrum, lika långt till jobbet i andra riktningen och sen fotboll, hockey och bandy i byggnaden bredvid.
En liknande lägenhet på Norr i Örebro hade kostat det dubbla.
May 31, 2009
En Ryobi Tek4 för 449 kr som var nedsatt med lika mycket 🙂 .
May 31, 2009
Köpte mig en XTZ Sub Amp 1 för 1000 kr. I princip helt ny med skyddsplasten fortfarande kvar 🙂 .
3 Guest(s)