August 16, 2003
hmm så det är dåligt att gå efter API?
jag har för mig att det är den som nämns i manualen (SJ?)
oljan är fullt tillräcklig för min gamla bil i alla fall 😀
edit: Lidls höll A3/B4 har jag för mig
edit2: en majoritet av alla "oljeexperter" som har uttalat sig på internet har sagt att man ska titta efter API :S
December 11, 2002
Ja, men ser man på bilar av lite modernare modell brukar man sällan kolla efter API-klassificering eller ens ACEA för den delen. Biltillverkarna är idag väldigt noga med klassificeringar och vill man inte ha på fan(vilket är en heeeelt annan diskussion) så bör man följa dessa. T.ex. BMW LL-04 LL-01, Porsche A40 C30, GM Dexos2 osv osv.
När det är äldre bilar(om jag minns rätt har du väl en Volvo 850?) så kan man kolla mer efter ACEA klassificeringar eller i sista hand API. Men en 5w40 helsyntet kan knappt gå fel. Det är väl förmodligen den viskositet som är mest "universal" och kan hällas i nästan vilken "äldre" bil som helst.
Olja idag... en riktig djungel 😀
October 22, 2002
opA87;1278992 wrote: [Image Can Not Be Found]
Dags att göra vårservice på bilen
6lit olja
Oljefilter
NGK Iridium-tändstift
Red Line SI-Alcohol tillsatsmedel till E85-bränslet man kör på
Planerar du att behålla bilen ett tag så handla olja från Tyskland t.ex. Gjorde jag till Imprezan när jag hade den, då landade jag på ca: 85kr/litern hem till dörren.
Med E85 och tätare oljebyten så borde de helt klart vara värt det.
OnT:
Ett hjullager/nav till V40 efter ett besök på returbilen. 100 kr är helt klart bättre än ca: 1300kr som mekonomen vill ha.
2 Guest(s)