November 18, 2003
Tjena,
bor själv i en liten stad utmed kusten i Blekinge som heter Sölvesborg och finns inte mycket att se här, 16 000 invånare tror jag det är och är ärligt talat sugen på att dra härifrån:)
Hur är det där ni bor är lite intressant och se hur andra städer är , känns som man aldrig varit utanför denna staden haha.
February 3, 2003
Stad och stad.. Bor i en idyllisk (läs, full av hästgalningar och en större mängd häst-exkrementer på vägarna. Grannarna tävlar nästan om vem som har snyggaste trädgården, alla känner alla och mopedist-huliganerna kör omkring i antigen nya Drac'ar eller gamla felinställda DT's som låter hemskt) håla mitt mellan Lund och Eslöv i Skåne.
Enda fördelen här är att man kan spela musik högt, flickvännen bor två kilometer bort och naturen ligger relativt nära och det är ett väldigt promenad-vänligt område.
Ps. Jag förbehåller mig rätten att överdriva lite som jag själv vill 😛 Ds.
March 10, 2002
Lord_Kvadd wrote: Stad och stad.. Bor i en idyllisk (läs, full av hästgalningar och en större mängd häst-exkrementer på vägarna. Grannarna tävlar nästan om vem som har snyggaste trädgården, alla känner alla och mopedist-huliganerna kör omkring i antigen nya Drac'ar eller gamla felinställda DT's som låter hemskt) håla mitt mellan Lund och Eslöv i Skåne.
Enda fördelen här är att man kan spela musik högt, flickvännen bor två kilometer bort och naturen ligger relativt nära och det är ett väldigt promenad-vänligt område.
Ps. Jag förbehåller mig rätten att överdriva lite som jag själv vill 😛 Ds.
🙄
January 7, 2006
Jag bor i Göteborg och trivs jättebra 🙂
Lagom storlek; alltid något att göra och man brukar träffa hyfsat många man känner när man är på stan. Dessutom är det jättelugnt och gött. 🙂
Jag hoppas att jag reser runt och så någon gång i livet, men när jag blir äldre vill jag komma tillbaka till Göteborg.
March 10, 2002
Lord_Kvadd wrote: Dehman: Hur blev det, blev du utnämnd till Miss Marieholm i år? 😛
Bor ju faktiskt inte där längre. 🙂
February 12, 2003
Well... En annan bor i ett fritidshusområde mitt ute i skogen (25km från Stockholm C fågelvägen, en mil till närmaste "ställe" med typ affärer och grejer, men inte en km längre än en mil oavsett vilket håll man åker åt), inga bussar, inga tåg, ingenting. Ett sketet område på en sisådär 30-40 hus med typ 10 hushåll som bor här året runt, 150 meter till badstranden, 50 meter till en enorm grusgrop att köra cross i. Självklart finns även lokalpoliser här jag bor, folk som sitter med hörapparaterna uppskruvade på max som hör direkt när en cross inom fem mils radie drar igång, som springer runt och drar fram stora stenar och lägger i vägen där folk brukar åka.
Beställde nyligen ADSL till skitkyffet däremot, snart kan ni se fram emot en Mean Machine med fast uppkoppling. 🙂
February 19, 2004
Ja, var ska man börja.
Shanghai - Kinas finanscentrum
Invånare : 17 milj
Antal klubbar och barer: 1000+
Priset på klubbarna, barerna: Kan gå ifrån 100kr öppen bar till 100kr drinken. Beroende på vilken klass man vill festa med. (Fattiga vita studenter eller de rika expats)
Existerande regler på klubbarna: Tror knappt det finns några.
Tillgång till Taxi: 24/7 (Kostnad: Startavgift 11kr, 2.3kr km) (Metro under dagen), Antal Taxibilar under dygnet: 40 000+
Alkohol säjls i vanliga affärer: Ja. En öl går på 3kr.
Lunchpris: Ifrån 3kr
Är man en unik blond svensk som är väldigt exotiskt i havet av svarthuvuden: Ja!
Trött på staden: Nej för fan. Det är som ett paradis! Vill aldrig härifrån. Alla som har hälsat på förstår varför man lämnade Sverige, och Shanghai är verkligen något alla bör testa på om de har chansen.
Ljungaverk, runt 750 invånare.
Lugnt och trevligt ställe där alla känner alla.
Kiosk med utlämmning.
Konsumbutik
Folkets Hus med biograf.
Tror det var allt.
🙄
Ang: Hört talas om Hong Kong?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 19, 2004
ilg@dd:
Ja, Hong Kong anses vara Kinas "bank-centrum". Shanghai växer kusligt fort tillskillnad ifrån Hong Kong, och hamnarna är mer "busy" samt att shanghai har den dubbla befolkningen, större invensteringar m.m. Jag har varit i Hong Kong några ggr och Shanghai är en mäktigare kännsla, om du nu skulle få för dig att resa.
Samt att Shanghai känns rikare, mycket rikare även om Hong Kong ska vara rikare per inv.
Demper:
Jag blev klar med lumpen och var osäker på vad jag ville studera. Så hade brorsan varit i Shanghai i ett års tid och han sa att det var helt otroligt och att jag borde ta ett år i Shanghai.
Så jag sökte till Fudan University, bosatte mig i dormet (800 studenter ifrån hela världen i en byggnad) och studerade Kinesiska.
Dock tog festalivet över, och många människor här är här bara för att ha kul. (mest pga mexikarnarna som drog ut mig 5 dagar veckan) Skolan sket sig helt totalt, så nu bara går man runt och har kul. Finns väldigt många svenskar här i stan, men jag har försökt hålla mig undan lite för här ska man egentligen inte spendera tiden med människor ifrån ditt eget land.
En måltid kan kosta som sagt 3kr, öl 3kr, risvin 40% 20kr, Absolut Vodka 88kr (finsprit här). Och då det finns tusen klubbar och barer så kan du gå ut alla dagarna i veckan. Du kan leva väldigt billigt och om du har 40 000kr kan du leva ett helt fantastiskt halvår. (Skola 10 000, boende på skolan 13 000 och resten för att ha kul. Om du lever billigt (som jag) så kommer inte käket kosta mer än 600 spänn månaden.
Ang wrote: ilg@dd:
Ja, Hong Kong anses vara Kinas "bank-centrum". Shanghai växer kusligt fort tillskillnad ifrån Hong Kong, och hamnarna är mer "busy" samt att shanghai har den dubbla befolkningen, större invensteringar m.m. Jag har varit i Hong Kong några ggr och Shanghai är en mäktigare kännsla, om du nu skulle få för dig att resa.Samt att Shanghai känns rikare, mycket rikare även om Hong Kong ska vara rikare per inv.
Ok, så du menar alltså att Hong Kong inte att betrakta som Kinas största finanscentrum trots att det är rankat som världens tredje största finanscentrum i affärsvärlden?
Det är bara London och New York vad jag kan se som ligger ovanför i rank. Frågan är om Shanghai ens hamnar på topp 10 i världen, kan inte erinra mej att jag hört talas om det.
http://www.sr.se/Ekot/artikel......el=1290314
Men visst, det är en jäkla expansion i Asien idag, och Shanghai är inget undantag.
Lär knappast resa till Shanghai, har liksom inget ärende dit.
😉
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 8, 2004
Bor i Motala... Bor runt 45 000 i kommunen varav runt 30 000 i tätorten.
Staden är belägen nära vättern där hittar man även Varamon som är nordens största insjöbad... Göta Kanal slingrar sig även fram här...
Generellt sett så finns det inte ett skit att göra i staden. På vintrarna blir man helt isolerad och deppig på grund av att man ofta har så jävla tråkigt.
Staden är rankad som en av de tiosämsta kommunerna(280 plats av 290 enligt en undersökning av Svenskt Näringsliv) i Sverige, sett till företagsklimat.
Staden är även tungt kriminellt belastad. I form av narkotika framför allt. För ett tiotal år sedan så var staden rankad som Sveriges sjätte mest kriminella stad per capita(tror det var sjätte, inte säker)
Så vad ni än gör flytta för fan inte hit.
http://www.svensktnaringsliv.s....._8570a.pdf
Listan förövrigt med kommunerna
February 19, 2004
ilg@dd:
Va fan. Det är helt emot vad jag har hört.
Serving as the largest base of Chinese industrial technology, the important seaport and China's largest commercial and financial center, shanghai draws the attention of the whole world.
http://www.travelchinaguide.co.....anghai.htm
Sen har jag varit i Hong Kong några ggr och Shanghai känns som jag sa innan helt klart rikare när du vandrar runt. Samt att vi har fått höra (oss studenter) att Shanghai är som det sägs ovan. Shanghai har asiens mest besökta/upptagna/populated hamnar.
Undersökningen, eller vad det nu var som du länkade till måste ha menat något speciellt och inte ekonomisk påverkan. jag kan omöjligt se Hong Kong rikare än varken Shanghai eller Tokyo.
1 Guest(s)