July 27, 2002
Tänkte såhär kanske:
Köper en dator där det är räntefriavbetalning, db till exempel.
Köper en för 15.000, betalar in 6000 direkt, 9000 kvar ett betala.
9000 kr i 24 månader = 410 kr i månaden ( 35 kr adminstrativ avgift )
Första månaden är dock 805 kr.
Banken de de använder är resurs.se banken..
Min fråga är om det kommer till andra skumma avgifter?
Typ som banken som ska ha något?
De skriver iaf Det enda som tillkommer på ett köp är eventuellt en administrativ avgift samt en uppläggningsavgift
Men man vet ju aldrig
iaf, om jag köper en dator för 15.000 kr, kostar den, efter allt betalande: 16235 kr..
Anledningen är att jag inte kan köpa dator kontant denna sommar 🙁
Har bara 6000 kr och det räcker ju ingenstans!
Dock är jag inte säker om jag får sommarjobb eller inte, men med min tur är det inte troligt
April 1, 2001
Får du ens köpa något på avbetalning om du inte har jobb (du skrev att du inte ens har sommarjobb)? Det är ju som att låna pengar på banken, vilket inte är populärt om man inte har någon fast inkomst. Det brukar ju tillkomma en hel del avgifter och sånt när man ser "räntefritt", men jag vet inte hur det är med db.
May 6, 2002
De gör en personupplysning när du ansöker om avbetalning. Ett garanterat krav är fast jobb och det finns även en minimumlön du måste överstiga.
Jag har köpt flera prylar på avbetalning, funkar hur fint som helst. Har faktiskt haft avbetalning hos Resurs Bank och det gick så fint så.
January 28, 2003
Hmm, i affären jag jobbar så vet jag att om du tar en tv för 2000kr så kostar det sammanlagt 3000kr om man tar det på avbetalning. Dock så är det bättre deal om man köper dyrare saker att ta det på avbetalning, men kontentan är: Betala det kontant eller vänta med köp tills du har sparat ihopa tillrcäkligt med pengar..
Och med tanke på burken du har nu så borde du ha stryk för att du tänker köpa en ny, eller det var kanske bara påhittat det du hade i signen innan?
July 27, 2002
MrWeizel wrote: Hmm, i affären jag jobbar så vet jag att om du tar en tv för 2000kr så kostar det sammanlagt 3000kr om man tar det på avbetalning. Dock så är det bättre deal om man köper dyrare saker att ta det på avbetalning, men kontentan är: Betala det kontant eller vänta med köp tills du har sparat ihopa tillrcäkligt med pengar..
Och med tanke på burken du har nu så borde du ha stryk för att du tänker köpa en ny, eller det var kanske bara påhittat det du hade i signen innan?
Nej det var inte påhittat.
Det enda som var imponerande var ju huvudatorn, men den är ju gammal i sommar 😀
server 1 och server2 är bortskänkta och laptopen har jag till skolan
October 2, 2003
Callister wrote: [quote=PaleRider]Jag tror inte att månadsavgiften sänks om du betalar in 6000 första gången. Men du kortar iallafall tiden.
Jag räknar ju ifrån 9000 kr, det som är kvar när jag betalat in 6000 kr. 🙂
Jo men du tar ju avbetalningen på hela summan. Och jag försökte nämligen samma sak på bilen. betalade 20000:- första gången i hopp om att månadsavgiften skulle sänkas men icke då. 😡
July 27, 2002
PaleRider wrote: [quote=Callister][quote=PaleRider]Jag tror inte att månadsavgiften sänks om du betalar in 6000 första gången. Men du kortar iallafall tiden.
Jag räknar ju ifrån 9000 kr, det som är kvar när jag betalat in 6000 kr. 🙂
Jo men du tar ju avbetalningen på hela summan. Och jag försökte nämligen samma sak på bilen. betalade 20000:- första gången i hopp om att månadsavgiften skulle sänkas men icke då. 😡
Hehe, minskade bara tiden då eller?
July 27, 2002
PaleRider wrote: [quote=Callister]Hehe, minskade bara tiden då eller?
Jag har några år kvar men jag hoppas det! 8)
Det låter ganska konstigt att tiden skulle ändras när man bara köper en dator som jag gör..
Jag får väl ringa o höra men jag tror på att beloppet minskas istället. 🙂
Men skulle man komma under 5000s gränsen som de har kanske man får göra annorlunda..
Annars är det iaf 660 kr för 15k i 24 månader.. och det kortas väl av iaf cirka 8 månader med 6000 extra
January 22, 2002
Arny wrote: Köp aldrig på avbetalning. Man ska inte handla för pengar som man inte har.
Nä så kan man ju se det, men grejen är att så är ju inte samhället uppbyggt riktigt. Tänk om alla skulle spara ihop pengarna innan dom köpte nått dyrt. Marknaden skulle ju gå under. Dessutom är det ju ingen skillnad, om du köper bilen så ger du varje månad pengarna du tänkt spara till banken istället för att sätta in dem på ditt konto. Ingen skillnad...
November 22, 2001
Jag har haft resurs när jag skulle köpa en mobil för några år sedan.
Vet inte om de infört riktig räntefri avbetalning nu, men då fick man iaf betala ränta.
Avbetalningar är bra, bara man vet exakt hur mycket det kommer kosta.
Ofta är det ju tyvärr så att det tillkommer avgifter och räntar även om det står räntefritt.
Så ring dem och säg att du vill veta exakt hur mycket du kommer betala för grejerna och hur stor del av det som är avgifter/räntor.
3 Guest(s)