March 14, 2004
Vad gäller för ersättning? Fick en bläckpatron som jag beställt från pcaction idag. När jag installerade den i min skrivare och skrev ut så kom det alldeles för mycket bläck. Upptäckte senare att det var ett litet hål under patronen. Det stora problemet är att det har droppat från hålet in i mekaniken i skrivaren vilket gör så att vad du än skriver ut så blir det blått. Nu är det äver så att färgen har torkat och srivaren fungerar ej pga att mekaniken har torkat ihop. Kan jag kräva pcaction på erättning för min trasiga skrivare? Jag ringde till dom men det var lång kö så jag orkade inte vänta.
November 26, 2002
Du måste nog skriva ihop ett brev om du ska få någon ersättning. På kundtjänst kommer du inte att få ok till ersättning, dom har inte befogenheter till att lova sådant. Skriv ett brev och skicka gärna med en bild eller två hur din skrivare ser ut och vad som har hänt så har du nog störst chans att få ersättning. Skriv även hur mycket du vill ha i ersättning och varför du anser att du borde ha rätt till det. Kasta inte skit på dom i brevet utan var saklig och lämna inget undersförstått utan skriv allt.
March 14, 2004
Json_81 wrote: Du kanske kan rengöra den själv?
Men annars, är det en ny skrivare och du köpte original-patroner kan du vända dig till tillverkaren.
Gissar på att det är lättare än att käfta med affären.
Köpte patroner från Pcaction. Försöker rengöra den men det har runnigt in i skrivaren bland all elektronik.
January 31, 2004
Skadestånd
Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Skadeståndsgrundande kostnader kan vara
* utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt
* inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen
* prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara
* andra förluster, som exempelvis en bilfärjebiljett som inte kan utnyttjas, och stilleståndsersättning vid fel på bil.
Säljarens skyldighet omfattar också ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj på grund av fel på varan. Till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet.
Om ersättningen blir orimligt betungande för säljaren kan den i undantagsfall jämkas. Man tar då hänsyn till firmans ekonomiska förhållanden och firmans och kundens försäkringar. Generellt gäller att du måste vidta rimliga åtgärder för att begränsa förlusten eller skadan, till exempel inte förvärra ett fel på varan genom att använda den. Försummar du det får du betala motsvarande del av förlusten.
November 22, 2001
skinner wrote: [quote=Json_81]Du kanske kan rengöra den själv?
Men annars, är det en ny skrivare och du köpte original-patroner kan du vända dig till tillverkaren.
Gissar på att det är lättare än att käfta med affären.
Köpte patroner från Pcaction. Försöker rengöra den men det har runnigt in i skrivaren bland all elektronik.
Spelar ingen roll var du köpt dem, frågan är om det är original (dvs tillverkaren av skrivaren har gjort patronerna oxå) eller om det är någon annan tillverkare som gjort kopior.
1 Guest(s)