June 17, 2002
man kan oxå ta en sladd.. skala.. skruva in den i en kontakt i jorddelen då.. koppla den i vägguttaget o sen skala andra änden så man kan linda kopparen runt handen.. mycket billigare än ett dyrt ESD skydd om man vill vara säker...
EDIT: jag använder inte heller nåt skydd utom att ta lite i elementet om jag kommer ihåg...
det jag skrev ovan var en grej en kompis till mig gjorde...
January 5, 2002
MULLVADEN wrote: man kan oxå ta en sladd.. skala.. skruva in den i en kontakt i jorddelen då.. koppla den i vägguttaget o sen skala andra änden så man kan linda kopparen runt handen.. mycket billigare än ett dyrt ESD skydd om man vill vara säker...
Är det bara jag som inte gillar idén att linda koppartråd som är kopplad till ett eluttag runt armen? Det känns lite för farligt 😀
January 28, 2003
snyde wrote: [quote=MULLVADEN]man kan oxå ta en sladd.. skala.. skruva in den i en kontakt i jorddelen då.. koppla den i vägguttaget o sen skala andra änden så man kan linda kopparen runt handen.. mycket billigare än ett dyrt ESD skydd om man vill vara säker...
Är det bara jag som inte gillar idén att linda koppartråd som är kopplad till ett eluttag runt armen? Det känns lite för farligt 😀
Satt också och funderade på det, inte för att det är farligt så direkt kanske, men tanken på det ger avsmak 😛
September 13, 2001
Smirnoff wrote: På ericsson använder de special konstruerade kläder/skor/saker som är antistat skyddade, så visst tar dom det på allvar.
Men inga armband (visst risken är ju redan eliminerad)
Man har visst armband på ericsson, själv suttit med armband, fina rockar och skor, på specialgolv och stolar.
Helt enkelt en massa "gadjets" för att minska riskerna.
Sen ser jag att det är väldigt många som inte har en aning om riskerna med esd.
Ni kanske inte ska vara så snabba att avfärda saker som esd-armband när ni inte vet något i frågan.
Visst din komponent går förmodligen inte sönder, men man kan få ganska fina prestandaförluster på komonenterna.
Men fortsätt ni som vanligt, det är era pengar.
June 20, 2002
Steel wrote: [quote=MrWeizel][quote=Callister][quote=Vampis]Utan skydd kan mycket hända... man kan bli pappa
:D/
[-(
Inte Callister inte, för han är kastre... omskuren [Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Och boogey, det är inget fel på att gjorda sig i element, åtminstone inte om det är element med vattenburen värme, alltså med rör ner i golvet. 🙄
Jo, jag vet vad det är för element vi talar om och jag vet att de funkar.
Det jag däremot har hört, kommer inte ihåg var jag läste det, är att man blir "laddad" så snabbt igen efteråt att det egentligen inte erbjuder något skydd att tala om.
Mina kunskaper på området är dock inte tillräckligt goda för att avgöra om det är sant eller ej.
January 23, 2002
Fackamato wrote: Använden ESD-skydd första gången jag monterate ett CP, PC menar jag. Aldrig used it since, inget har bräjkat EVER lalalala asdf @2 allö
Hmm, du är medveten om att det finns en backspace/sudda-knapp på tangentbordet va?
Du behöver inte skriva fel och sen att du menar något annnat, bara att sudda det som blev fel och skriva det rätta, man skriver inte "live" på något konstigt sätt i detta forumet, men det vet väl du? 😛 🙄
June 17, 2002
snyde wrote: [quote=MULLVADEN]man kan oxå ta en sladd.. skala.. skruva in den i en kontakt i jorddelen då.. koppla den i vägguttaget o sen skala andra änden så man kan linda kopparen runt handen.. mycket billigare än ett dyrt ESD skydd om man vill vara säker...
meh.. kopplar ju till jord ju... så det e ju inga probs.. men det e ju lite läskigt med en sladd från handen till väggen... 8)
2 Guest(s)