May 19, 2003
Kan ju vara p.g.a. detta som Estonia sjönk. En ”grupp” tog sig in via bog visiret för avsikt att stjäla denna utrustning. Estonia förliste, staten var ju ganska snabba att utfärda dyk förbud. Och dom undersökte inte bil däck officiellt iallafall.
November 27, 2002
http://www.imdb.com/name/nm0704798/
http://www.imdb.com/title/tt0313250/
jutta rabe, filmen "baltic storm"
June 5, 2004
Zunk wrote: http://www.imdb.com/name/nm0704798/
Tack så mycket,blir till att hyra den se då...
March 11, 2003
Men man kanske också skall tänka på att detta är en krok som ingen journalist med självaktning skulle släppa. Alla parametrar för scoop finns med:
1. Nationell katastrof, med lagom lång tid på nacken. Vittnen minns inte saker som hade varit naturligt om det hade hänt det senaste året.
2. Underrättelsetjänsten begår illegala handlingar. Köper utrustning från vår forne storfiende.
3. Regeringen har inte direkt varit klar i hur sakerna skall ordnas. Redan utan den militära utrustningen fanns det upplägg för konspirationsteorier.
4. En tredje okänd part kan ha varit inblandad och utfört ytterligare en kriminell handling, som var huvudorsaken till många människors död, och de påföljande familjeödena.
5. Hela saken bygger på en tjänstemans vittnesmål, och han verkade inte direkt ovillig att lägga fram sin inblandning. Perfekt sanningsvittne.
Det enda som kunde gjort det hela bättre ur ett sensationsjournalistiskt perspektiv, vore om ryssarna hade köpt "den hemliga utrustningen" från varelser från yttre rymden.....:)
March 11, 2003
.doedels wrote: Ja ironin flödar.... tråkigt för de som mist någon på estonia att folk försöker dra till sig uppmärksamhet med dåliga skämt om händelsen
Jag tror inte någon blir lyckligare av att man håller på vara gravallvarlig när det kommer till sånt här.
Sanningen är att hela Estoniahärvan har skötts oerhört dåligt av svenska regeringen. Man har fjantat sig och snackat om bärgningar, övertäckningar och annat orealistiskt.
I alla tider har skepp förlist på öppet vatten, och det har alltid varit en realitet. Havet ger och havet tar. Fråga vilken yrkesfiskarfamilj som helst. Varsomhelst i hela världen.
May 19, 2003
Säger inte att det var så att Estonia sjönk pga. detta. Men båten sjönk otroligt snabbt. Snabbare en den normalt skulle ha sjunkit. Staten ville inte att någon skulle dyka i vraket eller runt det. Sådan typ av utrustning är ju väldigt stöld begärlig och eventuellt av stort värde för den som ev. Stal den. Snälla ska ni bara vara ironiska i tråden så skriv inte. Sådant kan vara väldigt känsligt hos en person som har förlorat en medlem i familjen. Säger inte att jag har förlorat någon på det viset men har nära vänner som har förlorat en medlem i familjen. Ta och respektera detta
January 17, 2002
.doedels wrote: Ja ironin flödar.... tråkigt för de som mist någon på estonia att folk försöker dra till sig uppmärksamhet med dåliga skämt om händelsen
Håller med dig fullständigt, låt oss grina istället Eller inte... 🙂 😀 😛 😛 :)R
Tror du alla anhöriga vill att vi ska sitta här och sörja? SHIT HAPPENS, bara för att det drabbade sverige så behöver inte alla här tala gravallvarligt om det. Se på Afrika, där dör det fler i HIV varje dag än det gjorde i estonia"katastrofen", men vi drar fortfarande negerskämt med ett gott skratt, ellerhur?
Jag tror stenhårt på isbjörnarna!
February 4, 2003
Colic:
Afrika och negerskämt var väl ändå inte en bra jämförelse med skämt om pingviner?
Dels eftersom Estonia är något som BERÖR oss mer, eftersom vi är av samma nation. Mycket större chans att någon tar illa upp av en händelse som cirkulerar kring svenskar, än något "utomstående".
Plus att man skämtar om "negrar", inte om en specifik händelse där verkliga personer har dött.
Plus att de flesta faktiskt inte tycker att "negerskämt" är särskillt roligt.
PS: Håller med om att vi inte behöver vara "jätte allvarliga". Men att i ironisera och med massa smiletecken som du gjorde var det som gjorde att jag ryckte på axlarna.
January 17, 2002
davidhellmyrs wrote: Colic:
Afrika och negerskämt var väl ändå inte en bra jämförelse med skämt om pingviner?
Dels eftersom Estonia är något som BERÖR oss mer, eftersom vi är av samma nation. Mycket större chans att någon tar illa upp av en händelse som cirkulerar kring svenskar, än något "utomstående".
Plus att man skämtar om "negrar", inte om en specifik händelse där verkliga personer har dött.
Plus att de flesta faktiskt inte tycker att "negerskämt" är särskillt roligt.
PS: Håller med om att vi inte behöver vara "jätte allvarliga". Men att i ironisera och med massa smiletecken som du gjorde var det som gjorde att jag ryckte på axlarna.
Jag ser mig inte som en del av sverige, jag ser mig som en del av världen, och får jag välja mellan att tycka synd om 2000 personer som gick hädan rätt snabbt och tre gånger så många som gick hädan över månaders intensiva plågor så väljer jag det sistnämnda.
Förövrigt ska man inte ta allt personligt, det är skillnad mellan att säga till en anhörig att hans fru var en hora utan dess like som levde för att ligga med 10 olika män om dagen (Inte för att det skulle vara något negativt, men jag vet nån som skulle ta det så) och att säga att det var pingviner i kombination med isbjörnar som orsakades dennes död.
Förstår du min poäng?
1 Guest(s)