Etanol och Metanol|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Etanol och Metanol
Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
sp_UserOfflineSmall Offline
852101
March 2, 2005 - 9:41 pm
sp_Permalink sp_Print

läste på susning (tror jag) att om man druckit metanol så ska man dricka etanol efteråt 🙂
Etanolen som inte är lika farligt tar över på nåt vis så metanolen passerar systemet..

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
852150
March 2, 2005 - 10:36 pm
sp_Permalink sp_Print

vad?
Pure etanol 90% lär man bli ganska packad på,
speciellt om man fixar till det ordentligt.

Metanol bildar Myrsyra i kroppen vid förbränning som är starkt och förstör kroppen och mest Ögonen.
medan Etanol Ättikssyra, som är mycket mer lindrigare 🙂

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
852211
March 3, 2005 - 12:04 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=ruf an][quote=Delph1] Förekommer mycket i bland annat hembrännt eftersom man inte kan styra jästsvamparna om de ska göra etanol eller metanol. I vanliga fall så gör de etanol, men det blir ganska mycket metanol också. En bra sak man kan göra är att helt enkelt luka på det. Det ska inte lukta någonting.

//Andreas

Du verkar inte veta ett dyft om jäsning och destillering.
Som om det skulle bli träsprit vid vanlig jäsning.
Det borde ju innebära att en stor del av de som gör eget vin skulle vara blinda vid det här laget.

Och när det gäller hembrännt så beror kvalitén på hur pass väl man kan kontrollera destilleringen, dvs hålla en konstant temp. vid etanolens kokpunkt.

Alltså, jag var tydligen ganska otydlig uppenbarligen. Kan säg att jag jobbar med destilleringen och återloppskokning ett par gånger i veckan i labbet i skolan så jag är fullt medveten om hur det går till. Jäsningen i sig ska inte och normalt inte generera något annat än etanol. Vill ni veta mer exakt kan jag gå igenom hela glykolysen och som avslutning jäsningproceduren där pyruvatet blir etanol.
Men det motsäger inte det faktum att du hittar metanol i HB. Sköts jäsningnen rätt så ger det inte fel och folk som gör vin hemma i mindre skala har jag nog en känsla av att de är nogrannan och håller noga koll på den. En kille som massproducerar HB hemma i garaget/skjulet/källaren har knappast samma möjlighet att ställa samma kvalitetskrav om han ska kunna trycka fram några större mängder som han kan kränga.
Sen finns det ju idioter som faktiskt späder spriten med det helt enkelt.

Lukten beror inte så mycket av metanolen/etanolen heller utan är ett enkelt sett att kolla om det blivit renat från rester och annat skit som inte ska va där.

//Andreas

Härligt! Två smålänningar bråkar om hembrännt känns som en förfest i ytterkant av Jönne kommun, en är dessutom känd från skillingarydsligan (inget bevisat) http://www.polisen.se/inter/mediacache/1686/13867/27308/Rapp_kartl_alkoholrel_brottsl_2004.pdf
Drick öl istället.

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
852238
March 3, 2005 - 2:46 am
sp_Permalink sp_Print

Då fortsätter vi att vara glada och drar i oss en metanolfri jävel. Skål!

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
852247
March 3, 2005 - 6:43 am
sp_Permalink sp_Print

Urax wrote: Det där med att elda är ju bara dumt. Hur ser man skillnad på en låga av ren etanol och en av en 2:8 blanding av meta/etanol? 🙄

Bara att bjuda en dum jävel.. .P
"Här du kan få lite av min dricka" //

if (friend == dead ){
don't drink
}
else{
Halsa_shitten
}

:bgrin:

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
852518
March 3, 2005 - 5:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Folk har dålig koll på HB här inne märks det, bra HB smakar och luktar precis som vanlig vodka. Gör det inte det = skit i att dricka den...

Btw. Jag dricker hellre fin HB än rysk vodka eller annat skit som typ plombad smuggelsprit (stor risk för metanol)....

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 387
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL