January 20, 2003
Ska skriva en uppsats om ett etiskt problem tills imorgon, har ni brillianta NH:are några idéer? 🙂
Tänkte på 'hur man ska tolka och lyda lagen' som ett etiskt problem, typ att pliktetikerna menar att vi måste lyda denna, medan sinnelagsetikerna och konsekvensetikerna inte menar att mman helt nödvändigt måste lyda lagen...
brainstorm :bgrin:
January 20, 2003
-d-himself- wrote: [quote=pompougnac]tänkte på denna: grannen använder sin källare till flyktingförläggning hur ska jag hantera detta?
låter ju bra, dvs. om grannen gör nått olagligt men och andra sidan "gott"..
precis, han är en god vän så jag blir kluven hur jag ska hantera osvosv...
January 15, 2002
När jag hade dedär i skolan så skrev jag om några män som vandrade på ett berg, sedan blev de snöstorm och dom var tvungna att gå tillbaka. Men på tillbakavägen så gjode bröt ena mannen benen, och kunde inte fortsätta. Då uppstår det ett etiskt problem =), om dom ska stanna och hjälpa honom eller fortsätta.
December 7, 2003
Jontez wrote: När jag hade dedär i skolan så skrev jag om några män som vandrade på ett berg, sedan blev de snöstorm och dom var tvungna att gå tillbaka. Men på tillbakavägen så gjode bröt ena mannen benen, och kunde inte fortsätta. Då uppstår det ett etiskt problem =), om dom ska stanna och hjälpa honom eller fortsätta.
hehe du kan ju förklara historien lite.. för nu kan man ju säga "det e klart att dom hjälper honom" Lägg till tex att om dom hjälper honom så dör alla 3 men om dom lämnar honom så klarar dom sig?
Ett till etiskt problem: 2 hus brinner i det ena finns dina två bästa kompisar i det andra finns det 10 främlingar. Vilka räddar du? dina 2 kompisar eller 10 andra??? Hur gör du?
July 8, 2003
DeDeath wrote: [quote=Jontez]När jag hade dedär i skolan så skrev jag om några män som vandrade på ett berg, sedan blev de snöstorm och dom var tvungna att gå tillbaka. Men på tillbakavägen så gjode bröt ena mannen benen, och kunde inte fortsätta. Då uppstår det ett etiskt problem =), om dom ska stanna och hjälpa honom eller fortsätta.
hehe du kan ju förklara historien lite.. för nu kan man ju säga "det e klart att dom hjälper honom" Lägg till tex att om dom hjälper honom så dör alla 3 men om dom lämnar honom så klarar dom sig?
Ett till etiskt problem: 2 hus brinner i det ena finns dina två bästa kompisar i det andra finns det 10 främlingar. Vilka räddar du? dina 2 kompisar eller 10 andra??? Hur gör du?
Wow, denna var ju knepig. Är det 10 brudar eller 10 killar? =) Lätt man offrar kompisarna för 10 puddingar. =)
1 Guest(s)