August 22, 2001
Jag måste säga att jag är beklämd över hur kommunikationen ser ut här på sina ställen.
Det här med att debattera
I mina ögon behöver en debatt inte alltid inta formen av en tävling dvs. att man till varje pris måste vinna och att man antingen är för eller emot. Varför kan vi inte vara mer tillmötesgående och försöka sätta oss in i andras synsätt, vrida och vända på frågeställningar, bidra med positiva ifrågasättanden och tillsammans utveckla ny kunskap? Man kan nå konsensus även om man kommer fram till att man i slutänden tycker olika.
I en del trådar känns atmosfären inte det minsta tillåtande. Det är helt enkelt inte acceptabelt att vi har olika åsikter. Vi dömer ju varandra! Uttrycker högt och tydligt att den ene snackar skit och att den andre inte har något intressant att komma med. Vem har rätten att avgöra det? Det är väl upp till läsaren och är en helt onödig kommentar som inte tillför någonting till sakfrågan i diskussionen.
Källor - Är det en gemensam uppsats vi skriver eller?
Det här med att ha belägg för sina ord har drivits till bristningsgränsen sedan jag var här sist. Hur mycket vi än "bevisar" så kommer vi ändå ha olika uppfattning om källorna, det är bara att inse. Och om vi nu tycker och tänker olika – so what?
En uppmaning!
Allvarligt talat så får vi dvs. alla här inne på forumet, skärpa oss med kommunikationen. Jag låg faktiskt och funderade över det inatt. Många behöver inta en mer ödmjuk inställning till andra och deras åsikter. Jag förstår att det kan vara svårt att skilja på sak och person. Är man en trogen NH-forumsskribent och ofta debatterar med samma personer börjar man känna varandra och kan förutse var diskussioner kommer hamna (kanske kan vara tröttsamt), MEN, man måste ändå försöka använda kunskapen man har om varandra till något positivt. Peka inte på formaliabrister eller ovidkommande utfyllnadstext. Ställ ärligt menade frågor och blunda för text du uppfattar som nonsens eller som sagt ”rent skitsnack”. Inse att vi uttrycker oss olika och med olika förutsättningar och försök underlätta diskussionen eller lämna tråden. Vi ska väl hjälpas åt att försöka förstå varandra, inte tvärtom? För om vi börjar sända budskap som mottagaren egentligen inte vill förstå, då kan vi lägga ner hela forumsdelen direkt.
Om det finns någon man ideligen retar sig på, bör man kanske luta sig tillbaka och fundera på om det är värt besväret att argumentera vidare med den personen? De flesta av oss tycker och tänker inte likadant i alla frågor. Man kan köpa bitar av någons argument medan man inte håller med om andra. Det innebär inte att jag behöver visa för alla vilken inställning jag har till vissa, den kan jag ha i tysthet. Dessutom tycker jag att man måste försöka gå in med nya ögon i varje tråd. Svälj din ilska, lämna gammalt groll och ge folk nya chanser.
En sista sak… Lägg ner larviga personangrepp. I vissa fall liknar det nästan mobbning. Att använda någons utseende, alster eller annat för att ingjuta någon slags allmän uppfattning om hur kass den här personen är, är bara så lågt. Den mest intelligenta människa jag känner drivs av en inre vilja att höja andra. Dit vill jag komma.
Kom gärna med kritik. Men den ska vara befogad och skriven med en kärleksfull hand. :heart:
November 27, 2003
Vaniljflickan wrote: vettig text
Ack så sant, men det här är Internet med anonymitet för alla och rättvisa för ingen. Vi får försöka göra vad vi kan för att hålla det ganska humant här, men det är ju ändå Allmänt. Om vi dödade varenda diskussion där det började spåra ur eller lämna topic skulle det vara väldigt trist här.
Det är en vacker utopi, men jag tror de flesta helt enkelt vill ha lite gnabb. Det sätter en extra krydda på det hela. Det är som ett fungerande förhållande antar jag. Hur kul är det att umgås med någon som bara sitter och nickar och håller med hela tiden?
Lite gnabb får man nog vara beredd på, men visst kan nog ribban höjas lite i alla läger.
Mean Machine wrote: Fan vad ful du är!
:bgrin:
Om du bara visste ... 😉
//Andreas
December 31, 2001
Detta är inget i gämförelse med andra forum jag hänger på.
Vist har det blivit värre sen man reggade sig men det var ändå bra mycket bättre än dåtidens allmänt på Swec var 🙂
Fast vi kanske kan göra så här oxå, ta bort allmänt så kanske folk tar sig tid att titta igenom de andra delarna av forumet oxå så att man kan få lite hjälp med sina problem.
Forumet har blivit som lunarstorm fast för pojkar ( och en tjej)
January 18, 2004
Ok.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 10, 2003
Kan nog sålla mig i facket till personer som ser saker från andra synvinklar lite.
Brukar vända på saker så mycket ibland så jag i princip i slutet av diskussionen kan tala emot mig själv.
Detta sker nästan när jag sitter själv hemma framför datorn med, vilket kanske är skrämmande ?
:scratch:
Fast de från NH vet ju hur jag är. Lite speciell är jag nog iaf.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
November 4, 2001
Låter väl vettigt det du skriver (trådskaparen).
Blir inte så mycket "allmänt" snackade för min del så jag kan inte tala så mycket om det. Över lag så tycker jag det fungerar bra dock...
Samtidigt undrar jag vad en kille som satt på ett forum med i stort sett enbart tjejer hade för synpunkter. Det är väl allmänt känt att killar (över lag) gillar att vara bäst, mäta säg och säga vem som gör bäst grafikkort. Men det betyder ju inte att killar skulle vara inkapabla till att föra en vettig diskussion!
1 Guest(s)