Ett kärleksbrev till alla på NH|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ett kärleksbrev till alla på NH
Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1231
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 14, 2009 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag måste säga att jag är beklämd över hur kommunikationen ser ut här på sina ställen.

Det här med att debattera
I mina ögon behöver en debatt inte alltid inta formen av en tävling dvs. att man till varje pris måste vinna och att man antingen är för eller emot. Varför kan vi inte vara mer tillmötesgående och försöka sätta oss in i andras synsätt, vrida och vända på frågeställningar, bidra med positiva ifrågasättanden och tillsammans utveckla ny kunskap? Man kan nå konsensus även om man kommer fram till att man i slutänden tycker olika.
I en del trådar känns atmosfären inte det minsta tillåtande. Det är helt enkelt inte acceptabelt att vi har olika åsikter. Vi dömer ju varandra! Uttrycker högt och tydligt att den ene snackar skit och att den andre inte har något intressant att komma med. Vem har rätten att avgöra det? Det är väl upp till läsaren och är en helt onödig kommentar som inte tillför någonting till sakfrågan i diskussionen.

Källor - Är det en gemensam uppsats vi skriver eller?
Det här med att ha belägg för sina ord har drivits till bristningsgränsen sedan jag var här sist. Hur mycket vi än "bevisar" så kommer vi ändå ha olika uppfattning om källorna, det är bara att inse. Och om vi nu tycker och tänker olika – so what?

En uppmaning!
Allvarligt talat så får vi dvs. alla här inne på forumet, skärpa oss med kommunikationen. Jag låg faktiskt och funderade över det inatt. Många behöver inta en mer ödmjuk inställning till andra och deras åsikter. Jag förstår att det kan vara svårt att skilja på sak och person. Är man en trogen NH-forumsskribent och ofta debatterar med samma personer börjar man känna varandra och kan förutse var diskussioner kommer hamna (kanske kan vara tröttsamt), MEN, man måste ändå försöka använda kunskapen man har om varandra till något positivt. Peka inte på formaliabrister eller ovidkommande utfyllnadstext. Ställ ärligt menade frågor och blunda för text du uppfattar som nonsens eller som sagt ”rent skitsnack”. Inse att vi uttrycker oss olika och med olika förutsättningar och försök underlätta diskussionen eller lämna tråden. Vi ska väl hjälpas åt att försöka förstå varandra, inte tvärtom? För om vi börjar sända budskap som mottagaren egentligen inte vill förstå, då kan vi lägga ner hela forumsdelen direkt.

Om det finns någon man ideligen retar sig på, bör man kanske luta sig tillbaka och fundera på om det är värt besväret att argumentera vidare med den personen? De flesta av oss tycker och tänker inte likadant i alla frågor. Man kan köpa bitar av någons argument medan man inte håller med om andra. Det innebär inte att jag behöver visa för alla vilken inställning jag har till vissa, den kan jag ha i tysthet. Dessutom tycker jag att man måste försöka gå in med nya ögon i varje tråd. Svälj din ilska, lämna gammalt groll och ge folk nya chanser.

En sista sak… Lägg ner larviga personangrepp. I vissa fall liknar det nästan mobbning. Att använda någons utseende, alster eller annat för att ingjuta någon slags allmän uppfattning om hur kass den här personen är, är bara så lågt. Den mest intelligenta människa jag känner drivs av en inre vilja att höja andra. Dit vill jag komma.

Kom gärna med kritik. Men den ska vara befogad och skriven med en kärleksfull hand. :heart:

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1214191
January 14, 2009 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Fan vad ful du är!

:bgrin:

Contiz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 748
1214193
January 14, 2009 - 8:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra skrivet =DO

Jag tar till mig(även fast jag inte tycker att jag är världens buse, kan det vara bra att tänka på).

:eye:

Twelve
Kronoberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1341
1214198
January 14, 2009 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Fan vad ful du är!

Rullar runt på golvet av skratt :)R

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1214203
January 14, 2009 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Vaniljflickan wrote: vettig text

Ack så sant, men det här är Internet med anonymitet för alla och rättvisa för ingen. Vi får försöka göra vad vi kan för att hålla det ganska humant här, men det är ju ändå Allmänt. Om vi dödade varenda diskussion där det började spåra ur eller lämna topic skulle det vara väldigt trist här.

Det är en vacker utopi, men jag tror de flesta helt enkelt vill ha lite gnabb. Det sätter en extra krydda på det hela. Det är som ett fungerande förhållande antar jag. Hur kul är det att umgås med någon som bara sitter och nickar och håller med hela tiden?

Lite gnabb får man nog vara beredd på, men visst kan nog ribban höjas lite i alla läger.

Om du bara visste ... 😉

//Andreas

lindén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 400
1214204
January 14, 2009 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker att det hon skriver är bra saker, det blir lite mycket sandlåda på nivån ibland.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1214205
January 14, 2009 - 9:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Detta är inget i gämförelse med andra forum jag hänger på.
Vist har det blivit värre sen man reggade sig men det var ändå bra mycket bättre än dåtidens allmänt på Swec var 🙂

Fast vi kanske kan göra så här oxå, ta bort allmänt så kanske folk tar sig tid att titta igenom de andra delarna av forumet oxå så att man kan få lite hjälp med sina problem.

Forumet har blivit som lunarstorm fast för pojkar ( och en tjej)

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1214206
January 14, 2009 - 9:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: ( och en tjej)

Du har dålig koll. 🙂

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1214207
January 14, 2009 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: Du har dålig koll. 🙂

Bara för att Mean har långt hår räknas han inte som tjej! 👿

paaki
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 210
1214208
January 14, 2009 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print
[Image Can Not Be Found]
Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1214209
January 14, 2009 - 9:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Vaniljflickan wrote: Massa text som bara en tjej hade kunnat få fram

Håller med till stor del, iallafall den del jag läst laugh

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1214210
January 14, 2009 - 9:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok.
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1214212
January 14, 2009 - 9:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra inlägg vanilj. Mer behövs inte sägas... :heart: 😉

Säger som Delph1... 😉

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1214214
January 14, 2009 - 9:50 pm
sp_Permalink sp_Print

men, hallå

klart att allt är en tävling!

När man vet/tycker att någon har fel, är det ens skyldighet att påpeka och reta den personen. tyvärr är det ofta jag själv som har fel embarassed

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1214215
January 14, 2009 - 9:50 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Säger som Delph1... 😉

Och ICQ håller du inte till på längre, eller vad? 😛

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1214217
January 14, 2009 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Och ICQ håller du inte till på längre, eller vad? 😛

Jag kör just nu Ubuntu med Pidgin.
Jag får inte igång ICQ just nu för jag har glömt lösen som jag satte för många år sedan. *senil* :bgrin:

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1214218
January 14, 2009 - 9:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan nog sålla mig i facket till personer som ser saker från andra synvinklar lite.
Brukar vända på saker så mycket ibland så jag i princip i slutet av diskussionen kan tala emot mig själv.
Detta sker nästan när jag sitter själv hemma framför datorn med, vilket kanske är skrämmande ?
:scratch:
Fast de från NH vet ju hur jag är. Lite speciell är jag nog iaf.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1214224
January 14, 2009 - 10:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter väl vettigt det du skriver (trådskaparen).

Blir inte så mycket "allmänt" snackade för min del så jag kan inte tala så mycket om det. Över lag så tycker jag det fungerar bra dock...

Samtidigt undrar jag vad en kille som satt på ett forum med i stort sett enbart tjejer hade för synpunkter. Det är väl allmänt känt att killar (över lag) gillar att vara bäst, mäta säg och säga vem som gör bäst grafikkort. Men det betyder ju inte att killar skulle vara inkapabla till att föra en vettig diskussion!

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1214225
January 14, 2009 - 10:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu känner jag att jag behöver vara ännu mer bitter och mer ifrågasättande. Ty!

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1214227
January 14, 2009 - 11:01 pm
sp_Permalink sp_Print

tur man är en väluppfostrad, snäll, vattenkammad liten gosse som aaaaaldrig är elak på nåt sätt... :bgrin: laugh

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 503
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL