Ett kärleksbrev till alla på NH|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ett kärleksbrev till alla på NH
Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1231
sp_UserOfflineSmall Offline
1214228
January 14, 2009 - 11:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Ack så sant, men det här är Internet med anonymitet för alla och rättvisa för ingen. Vi får försöka göra vad vi kan för att hålla det ganska humant här, men det är ju ändå Allmänt. Om vi dödade varenda diskussion där det började spåra ur eller lämna topic skulle det vara väldigt trist här.

Det menar jag inte, men bara för att man inte behöver använda moderatorrättigheter kan man väl uppmana användarna att föra mer konstruktiva diskussioner? [Edit: Jag menar inte här att jag tycker att moderatorerna borde gå ut och uppmana folk mer... det kan ju tex komma från en användare, typ jag ;-)]

Delph1 wrote:
Det är en vacker utopi, men jag tror de flesta helt enkelt vill ha lite gnabb. Det sätter en extra krydda på det hela. Det är som ett fungerande förhållande antar jag. Hur kul är det att umgås med någon som bara sitter och nickar och håller med hela tiden?

Klart man får argumentera, det är ju det jag förespråkar, men på ett högre plan. Det är ju uppenbart att några hänger upp sig mer på vem som tycker något, än vad. Det är lite skrämmande.

Delph1 wrote:
Lite gnabb får man nog vara beredd på, men visst kan nog ribban höjas lite i alla läger.

Och visst får man gnabbas, var nu gränsen går mellan humor och förtryck. Att börja leta runt efter avtryck av en person och använda som stöd i en helt annan diskussion... är i mina ögon helt obefogat!

Sen tog jag väl i lite extra för att åtminstonde någon ska tänka till. Det är som när jag leder jympa, deltagarna tar ut rörelserna till ungefär 50% av vad jag gör. Vem vet, omedvetet kanske folk tar till sig kritiken så att tendensen sakta men säkert går mot "hur det borde vara". Hoppas 😎

SuperNova wrote: Samtidigt undrar jag vad en kille som satt på ett forum med i stort sett enbart tjejer hade för synpunkter. Det är väl allmänt känt att killar (över lag) gillar att vara bäst, mäta säg och säga vem som gör bäst grafikkort. Men det betyder ju inte att killar skulle vara inkapabla till att föra en vettig diskussion!

Du menar att jag reagerar som jag gör för att jag är tjej bland massa killar?

De "mätningarna" du pratar om känner jag väl till och det är inte riktigt sådant jag menar. Jag kan säkert känna fel ibland men oftast brukar jag kunna skilja på råa skämt, som ändå är skämt, och när man mest vill trycka ner nån. Jag tror inte att killars kapacitet till att föra vettiga diskussioner skiljer sig från tjejers.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1214230
January 14, 2009 - 11:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Haha nej det var inget menat mot dig, var mera en allmän fråga/tanke. Just det här med diskussionerna hör egentligen inte dit.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1214231
January 14, 2009 - 11:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Vaniljflickan wrote:
Klart man får argumentera, det är ju det jag förespråkar, men på ett högre plan. Det är ju uppenbart att några hänger upp sig mer på vem som tycker något, än vad. Det är lite skrämmande.

Förmodligen har man satt sig i den sitsen själv genom att spela expert inom alla tänkbara område och komma med påstående som fullständigt saknar belägg. Trots att man i själva verket inte har en aning om vad man pratar om. Så om det nu gås lite hårdare åt en sådan person anser jag inte att det är fel.

Sen hade det underlättat en hel del om människor hade skriver ordentligt så det inte kan misstolkas. Men visst, det är alltid lättare att slingra sig undan om man lämnar flera dörrar öppna.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1214232
January 14, 2009 - 11:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Observant dam det där.. Vettiga åsikter, men dessvärre tror jag inte det styr upp standarden här på NH..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
1214235
January 15, 2009 - 12:05 am
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Förmodligen har man satt sig i den sitsen själv genom att spela expert inom alla tänkbara område och komma med påstående som fullständigt saknar belägg. Trots att man i själva verket inte har en aning om vad man pratar om.

Det är då du tänker: "Okej, han verkar ha stort behov av att få spela "bror duktig", undra varför? Vad har han för bakgrund? Synd att han har totalt fel, jag eller nån annan borde leda in honom på rätt spår." Gör dig själv tjänsten att ha en mjukare inställning, man behöver inte vara mjäkig för det. Andra ser ju förmodligen samma sak som du och kan också bedöma hans trovärdighet. ["Han" i det här fallet är ingen särskild person, det skulle lika gärna kunnat vara en hon]

Så om det nu gås lite hårdare åt en sådan person anser jag inte att det är fel.

Ok, då ställer jag motfrågan: Om du träffade en människa med begåvningshandikapp irl, skulle du ha samma inställning? Vad jag menar är att vi inte vet någonting om varandra.

Sen hade det underlättat en hel del om människor hade skriver ordentligt så det inte kan misstolkas. Men visst, det är alltid lättare att slingra sig undan om man lämnar flera dörrar öppna.

Sant. Dessvärre är det väl ett av de större problemen som vi inte löser i en handvändning. Då gäller det att man själv är tydligare, sammanfattar och frågar tillbaks om "det är så här jag ska uppfatta det du skriver?" Man kan diskutera, ifrågasätta och ge kritik utan att vara anklagande.

Dehman
Member
Medlem
1214237
January 15, 2009 - 12:14 am
sp_Permalink sp_Print

Jag orkar inte quota för det fungerar inte speciellt bra.

["Han" i det här fallet är ingen särskild person, det skulle lika gärna kunnat vara en hon
laugh

Vad har begåvningshandikapp med saken att göra? Är det något beteende som är speciellt för dem? För övrigt är jag mer "ger man sig in i leken får man leken tåla", begåvningshandikappad eller ej.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1214239
January 15, 2009 - 12:20 am
sp_Permalink sp_Print

Citat wrote:

Vaniljflickan wrote: Sant. Dessvärre är det väl ett av de större problemen som vi inte löser i en handvändning. Då gäller det att man själv är tydligare, sammanfattar och frågar tillbaks om "det är så här jag ska uppfatta det du skriver?" Man kan diskutera, ifrågasätta och ge kritik utan att vara anklagande.

Det där får jag hålla med om.
Men så har vi ju dessa som aldrig ger sig i en diskussion och mer än gärna som du säger hugger på små öppningar och inte tar åt sig vad som är kärnämnet. Sedan har vi dessa som aldrig ger sig utan bara ska ha sista ordet hela tiden.
Iofs...sådana finns även bland kvinnor.

skiroy
Member
Medlem
1214240
January 15, 2009 - 12:21 am
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Jag orkar inte quota för det fungerar inte speciellt bra.

["Han" i det här fallet är ingen särskild person, det skulle lika gärna kunnat vara en hon
laugh

Vad har begåvningshandikapp med saken att göra? Är det något beteende som är speciellt för dem? För övrigt är jag mer "ger man sig in i leken får man leken tåla", begåvningshandikappad eller ej.

Jag vet direkt vem du syftar på... men det behövs ju ingen Einstein till det. 😀

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
1214242
January 15, 2009 - 12:24 am
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: "Han" i det här fallet är ingen särskild person, det skulle lika gärna kunnat vara en "hon"
laugh

Du har rätt, så dumt av mig! Självklart kan det inte vara en "hon". Vi kvinnor är ju fläckfria 😀

Förstod du inte kopplingen mellan den begåvningshandikappade och att din diskussionspartner är anonym? Du vet ju inte med vem du talar när du inte ser personen, därför måste du ha större förståelse för kommunikationsproblem.

Vem sätter villkoren för vad man ska tåla i leken då?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1214243
January 15, 2009 - 12:25 am
sp_Permalink sp_Print

En sak man ganska snabbt märker när man debatterar med vissa figurer är att ålderskillnader nog spelar roll.
Jag brukar ibland få gå ner på samma nivå som vid samtal med den 14-årige sonen för att vissa på forumet skall förstå. Då kan det gälla saker som vilken vuxen som helst skulle fatta utan att man behöver upprepa sej.
Om sedan personen i fråga inte fattar eller bara gör sej dum vette fasen, men en del vet man redan på förhand innan man tryckt "skicka" att dom hoppar in och försöker provocera.
Quotar man någon och tjafsar bör man läsa igenom vederbörandes inläg rejält först.
Sen att en äldre människa oftast har lite mer erfarenheter av mångt och mycket antar man (iaf jag) att dom flesta borde förstå.Av just den anledningen lyssnar iaf jag lite nogrannare när t.ex en 50+ berättar något, chansen finns att man lär sej något nytt.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1214244
January 15, 2009 - 12:32 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: En sak man ganska snabbt märker när man debatterar med vissa figurer är att ålderskillnader nog spelar roll.
Jag brukar ibland få gå ner på samma nivå som vid samtal med den 14-årige sonen för att vissa på forumet skall förstå. Då kan det gälla saker som vilken vuxen som helst skulle fatta utan att man behöver upprepa sej.
Om sedan personen i fråga inte fattar eller bara gör sej dum vette fasen, men en del vet man redan på förhand innan man tryckt "skicka" att dom hoppar in och försöker provocera.
Quotar man någon och tjafsar bör man läsa igenom vederbörandes inläg rejält först.
Sen att en äldre människa oftast har lite mer erfarenheter av mångt och mycket antar man (iaf jag) att dom flesta borde förstå.Av just den anledningen lyssnar iaf jag lite nogrannare när t.ex en 50+ berättar något, chansen finns att man lär sej något nytt.

Så, alltså, kort sagt... Du anser att vi bör ta till oss det du skriver för att du är bland de äldre här? Och att det inte finns några möjligheter att du någonsin formulerar dig tvetydigt?

Jag kan inte få fram det mer diplomatiskt än sådär.

Dehman
Member
Medlem
1214245
January 15, 2009 - 12:34 am
sp_Permalink sp_Print

Vaniljflickan wrote: Förstod du inte kopplingen mellan den begåvningshandikappade och att din diskussionspartner är anonym? Du vet ju inte med vem du talar när du inte ser personen, därför måste du ha större förståelse för kommunikationsproblem.

Vem sätter villkoren för vad man ska tåla i leken då?

Men får en uppfattning om vad det är för person man har att göra med ganska snabbt. Om nu denne skulle vara handikappad bryr jag mig inte nämnvärt om. Vill personen ha en debatt, så får den det, om det nu är ett ämne som intresserar mig. Handikappad eller ej.

Man får tåla leken till den grad då man inte klarar av det längre, då är det bara att lägga ner. Det krävs två för att diskutera, slutar den ena, så är jag ganska säker på att det dör ut.

skiroy
Member
Medlem
1214246
January 15, 2009 - 12:35 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Så, alltså, kort sagt... Du anser att vi bör ta till oss det du skriver för att du är bland de äldre här? Och att det inte finns några möjligheter att du någonsin formulerar dig tvetydigt?

Jag kan inte få fram det mer diplomatiskt än sådär.

:upp:

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
1214247
January 15, 2009 - 12:35 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Av just den anledningen lyssnar iaf jag lite nogrannare när t.ex en 50+ berättar något, chansen finns att man lär sej något nytt.

Tappa aldrig öppenheten för att lära nytt, det är en konst att behålla den livet ut. Men glöm inte att vara kritisk så att du inte gör en floskel till sanning. Det tänker iallafall jag sträva efter. 🙄

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1214248
January 15, 2009 - 12:39 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Så, alltså, kort sagt... Du anser att vi bör ta till oss det du skriver för att du är bland de äldre här? Och att det inte finns några möjligheter att du någonsin formulerar dig tvetydigt?

Där har vi ett praktexempel på vad jag menar.
Och nej, jag är knappast fullkomlig.

skiroy
Member
Medlem
1214249
January 15, 2009 - 12:45 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: En sak man ganska snabbt märker när man debatterar med vissa figurer är att ålderskillnader nog spelar roll.

Nu vill jag inte vara den som "ordmärker".
Men det där fungerar INTE på internet på något sätt. Du kan faktiskt diskutera med någon annan som är lika gammal som du eller äldre. Alla har inte samma åsikter som du.
Många lever ut en annan sida på internet än IRL...

Dehman
Member
Medlem
1214250
January 15, 2009 - 12:49 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:

Eller så tar man hänsyn till vad folk har för intresse och kunskaper. Så sent som igår fick jag lära min mamma att mjölk inte motverkar benskörhet. Då är hon 28 år äldre än mig! Det är mycket märkligt.

Mina föräldrar, vänners föräldrar o.s.v. frågar ofta mig om hjälp. Då är de flesta mer än 20 år äldre än mig. Hur kan det komma sig? Jo de vet vad jag har för intresse och att jag förmodligen besitter kunskapen för att kunna hjälpa dem.

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
1214251
January 15, 2009 - 12:50 am
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Man får tåla leken till den grad då man inte klarar av det längre, då är det bara att lägga ner. Det krävs två för att diskutera, slutar den ena, så är jag ganska säker på att det dör ut.

Så du menar att man inte behöver sky några som helst medel i en diskussion? Personliga påhopp, kränkningar etc. är helt ok så länge den andra personen får fram något som verkar vara ett svar i "diskussionen"?

Så länge man håller sig till sak, kan man ta till vilka medel som helst tycker jag. Argumenterande får man tåla. Men börjar man uttrycka tvivel på den andres kompetens etc. då drar jag öronen åt mig direkt. Då har respekten försvunnit och ämnet man diskuterade har övergått i något annat.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1214252
January 15, 2009 - 12:54 am
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Nu vill jag inte vara den som "ordmärker".
Men det där fungerar INTE på internet på något sätt. Du kan faktiskt diskutera med någon annan som är lika gammal som du eller äldre. Alla har inte samma åsikter som du.
Många lever ut en annan sida på internet än IRL...

Sanningen är att jag ofta upplever det så iaf.
Men visst, ingen regel utan undantag, visst finns det äldre personer med samma tendenser, men frågan är om vrånga personer beter sej så av ren dumhet eller bara är onstinata av naturen.
Att alla inte har samma åsikter och sätt som jag har väl bara att tacka för, jag kan vara ganska vresig ibland, men i de flesta fallen brukar jag ha fog för det.
Att dom lever ut en annan sida på internet än IRL får man väl vara tacksam för, jag skulle med stor säkerhet få tillbringa långa stunder i finkaburum om jag träffade på en del figurer IRL och finge ta emot samma svada som på nätet.

Dehman wrote: Eller så tar man hänsyn till vad folk har för intresse och kunskaper. Så sent som igår fick jag lära min mamma att mjölk inte motverkar benskörhet. Då är hon 28 år äldre än mig! Det är mycket märkligt.

Mina föräldrar, vänners föräldrar o.s.v. frågar ofta mig om hjälp. Då är de flesta mer än 20 år äldre än mig. Hur kan det komma sig? Jo de vet vad jag har för intresse och att jag förmodligen besitter kunskapen för att kunna hjälpa dem.

Om du med "motverkar" menar bromsar/förhindrar så finner jag det lustigt att apoteket skriver som dom gör på sin hemsida:
http://www.apoteket.se/apoteke.....jsp?d=2494

Visst, intressen och hobbies är värdefulla källor, även jag får rycka ut och fixa saker åt äldre vänner och bekanta p.g.a mina hobbies. Men nu var det inte det jag syftade på.

Dehman
Member
Medlem
1214253
January 15, 2009 - 12:59 am
sp_Permalink sp_Print

Vaniljflickan wrote: Så du menar att man inte behöver sky några som helst medel i en diskussion? Personliga påhopp, kränkningar etc. är helt ok så länge den andra personen får fram något som verkar vara ett svar i "diskussionen"?

Så länge man håller sig till sak, kan man ta till vilka medel som helst tycker jag. Argumenterande får man tåla. Men börjar man uttrycka tvivel på den andres kompetens etc. då drar jag öronen åt mig direkt. Då har respekten försvunnit och ämnet man diskuterade har övergått i något annat.

Nej det behövs inte, men ibland är det kul att krydda lite extra. 🙂

Om någon säger/skriver något som är helt åt helvete så drar jag mig inte för att kasta ur mig "idiot". Det är inte speciellt allvarligt menat, men det är något som är lättare att märka om man har en diskussion öga mot öga. Fast ser egentligen inte något fel i det, det är okej säga "det är är ju helt idiotiskt", men att kalla personen som kommer med detta för "idiot" är det tabu på. Jag tycker inte det är någon skillnad på det. Blir jag kallad för idiot för något som är helt knasigt har jag förtjänat det, det är bara att gå vidare.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 319
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL