July 27, 2002
Ja på alla forum finns det internetheroes och allt möjligt skit. I verkligheten skulle de inte gå i samma valser på något sätt i diskussionerna.
Man får ta vad det är, jag är säker på att många tjafsare är trevliga i verkligheten, men det gäller ju bara att sortera ut allan-ballans mot de riktiga misslyckandena. 😀
August 22, 2001
emokid wrote: Jag ser ingen anledning till att som Vaniljflickan uttryckte det, vara extra tydlig mot någon som inte tänker till ordentligt. (eller hur det nu var, sorry)
Man ska förvissa sig om att man har förstått saken rätt om man har skäl att misstänka tveksamheter. Det gäller väl alla tvivelaktiga kommunikationsprocesser. Hur mycket en individ "tänker till" är ju svårt att avgöra, så det är inte avhängigt ett tydligare språk.
emokid wrote: Gör man det genom sarkasm, skämt eller aggresivitet framkallar man bara negativa känslor och beteende hos den personen.
Tanken är att man förtydligar genom ärliga frågor om man har tolkat den andra rätt.
emokid wrote: Tänk åxå på att det är inte bara du och den konstiga personen som påverkas av det som skrivs. Det är många som bara läser utan att kommentera,[...].
Absolut tänkvärt.
emokid wrote:
[quote=Dehman] skrev:
Äsch, i dagens samhäll haglar skällsorden, man får anpassa sig och lära sig att inte ta så allvarligt på allt.
Om man anpassar sig till negativt beteende kommer det leda till mer negativt beteende [...]
Jag är beredd att hålla med och det var lite därför jag startade den här tråden.
anton41 wrote:
Jag leser for det meste tittelen før jag bestemmer om jag vil lese ett innlegg eller ikke.
Det har vært ett par tråder med direkte løgnaktige titler i det siste. Det irriterer meg.
Ledsen för det, jag tar åt mig. Jag brukar vara noggrann med att skriva informativa rubriker, men ibland måste man vara lite fyndigare för att få läsare. Det blir en kamp mellan att vara rättrådig och att använda fula knep. I det här fallet bedömde jag att mitt "brott" ändå tjänade ett slags högre syfte. O:)
opA87 wrote: Så du menar att du låg och tänkte på mig inatt.. ?
Oj, där tänkte du i många led, det är bra fortsätt så. Du har redan höjt snittstandarden på inläggen med ett par %. 😉
November 27, 2003
Vaniljflickan wrote: Det menar jag inte, men bara för att man inte behöver använda moderatorrättigheter kan man väl uppmana användarna att föra mer konstruktiva diskussioner? [Edit: Jag menar inte här att jag tycker att moderatorerna borde gå ut och uppmana folk mer... det kan ju tex komma från en användare, typ jag ;-)]
En uppmaning tolkas lätt som ett hot eller hårdare, det är en smal linje att balansera på.
Vaniljflickan wrote: Klart man får argumentera, det är ju det jag förespråkar, men på ett högre plan. Det är ju uppenbart att några hänger upp sig mer på vem som tycker något, än vad. Det är lite skrämmande.
Vi känner varandra hyfsat bra här inne och det gör nog att blir lite av "guilt by association" i en del fall. Långt ifrån rätt, men nog svårt att lösa.
Vaniljflickan wrote: Och visst får man gnabbas, var nu gränsen går mellan humor och förtryck. Att börja leta runt efter avtryck av en person och använda som stöd i en helt annan diskussion... är i mina ögon helt obefogat!
De enda som har befogenheter att förtrycka är jag, Ctrl, Coore och våra mer osynliga moderatorer. Ingen annan ska kunna ta sig den rätten. Sen ska du nog knappast se det hela som att det är en ny grupp människor som kommer igång i varje diskussion, vi har som sagt pratat med varandra ganska länge och kan nog ses som en social grupp på så sätt.
För jag tror inte du sätter dig ner och diskuterar politiska idéer med någon som du känt i många år och har en klar bild av var han/hon står? Det kan lätt kännas som en rätt meningslös diskussion och samma sak händer nog här inom vad det nu kan vara som diskuteras.
Vaniljflickan wrote: Sen tog jag väl i lite extra för att åtminstonde någon ska tänka till. Det är som när jag leder jympa, deltagarna tar ut rörelserna till ungefär 50% av vad jag gör. Vem vet, omedvetet kanske folk tar till sig kritiken så att tendensen sakta men säkert går mot "hur det borde vara". Hoppas 😎
Läderställ och piska så ska du se att de gör exakt som du säger 😉
//Andreas
February 12, 2002
Hann bara läsa första inlägget men verkar vara en intressant tråd som jag sparar till någon regnig dag.
Sen så sparar jag även första inlägget som ett helt citat ifall jag någon gång skulle få för mig att börja skriva intressanta/debattvänliga inlägg här på NH igen. Då har jag det redo att klistra in när personangreppen/osakligheten börjar hagla in.
Fy bublan vad jag är besatt av väder idag.
3 Guest(s)