May 23, 2001
vacco wrote: Som alla lagar i Sverige är den väldigt luddig om man inte är insatt, och istället för att fumla runt i mörkret om vad folk tror eller tycker så postar jag exakt hur lagen lyder.
Kapitel 24 i Brottbalken, 1 §:
"En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarligt.
Rätt till nödvärn föreligger mot:
1 ett påbörjat eller överhängande brottslig angrepp på person eller egendom,
2 den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtages på bar gärning,
3 den som olovligt trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus gård eller fartyg, eller
4 den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse."
Tolka den som ni vill, och som sagt den kan tolkas på minst lika många sätt som bibeln.
Och det är 3:an och möjligtvis 4:an CoLiC ska göra sig skyldig till?
August 16, 2002
GAAAH... man blir så lack när man läser om såna där personer... jag skulle iaf gjort en bromsten specialare; fram med två UZIs o börja spreja... MWAHAHAHAHA... fast då måste man sitta i en bil med vindrutan nervevad... kallas visst också drive-by av vissa personer...
ne men seriöst... asså man blir lack på såna där personen...
January 17, 2002
Haha, nu ska jag rapportera mina föräldrars uppförande!
Morsan var mest förbannad över att grannsämjan förmodligen e åt h-vete nu, och att katten e lite halt. Farsan kunde heltenkelt inte sluta skratta när jag berättade vad som hänt, och han sa att jag gjorde helt rätt, och att när jag endå höll på kunde jag, som ni sa, slagit hon lite mer för sakens skull! Jävligt skönt att dom inte motsatte sig det hela bara.
Tog upp polisanmälning, men dom höll med mig om att det inte borde bli något utav det, utan att föräldrarna får sköta straffet. Kan tro att lilla sara har utegångs förbud nu 😀
SEDAN gick jag över till grannen och konfronterade dottern (Kristina) om varför hon inte hjälpte till att korta ner grälet till 2 minuter istället för att stå ute i kylan och lyssna till en massa onödiga vrål i 30 minuter. Det var bland det kortaste samtal jag haft på länge, med henne alltså, med modern blev det lite längre... Hon började gorma på mig att gå ut direkt jag klev innanför dörren. Påstod att hennes dotter var jätte skärrad efter dagens lilla incident och att hon inte vill prata med mig nu. Det kan jag vara i stånd att hålla med om! Hon kom ner för trappen och skrek att jag skulle få varenda kille hon kände på mig för att jag hade gjort. Jag påstod att hon började låta som en turk som bussar sina 20 bröder på mig, då klampade hon upp för trappan igen, och pappan kom ut och bad mig snällt att lämna huset så han kunde prata med henne.
Så kom den vackra överaskningen när man kom hem, två st farbor blå sitter och dricker kaffe vid mitt köksbord! Tydligen hade dom ringt endå. Så fick man nervöst sitta och berätta vad som hänt, och vilka som hade sett altihop osv. Åh vad glad jag blev när dom frågade om jag ville göra en anmälan för djurplågeri och olaga hot! F*n vad man ville dra en tango då! Inga polisanmälningar ingenting! Nu finns det bara glädjeämnen kvar! Sen gick han över till grannen eftersom jag nämde att hon var med vid tillfället. Om hon var skärrad när jag var där är det nog inget mot hur skärrad hon blev när 2 poliser knackade på och satte henne i förhör 😀 😀 😀 Fasen va glad jag e!
1. Lilla sara kommer att gå omkring med en rejäl fläskläpp i några veckor! och efter det blir det säkert ett fin ärr med ungefär 10 stygn rätt över! Bye bye looks!
2. Jag får tillfälle att mobba min lilla granne vid varje tillfälle jag ser henne!
3. Mina föräldrar tycker att jag handlade rätt!
4. Jag kommer att ha otroligt kul om jag någon gång träffar sara och får kommentera hennes läpp!
5. Min katt fick bara lite ont i benet!
6. Polisen tystar ner det hela eftersom det inte blev någon anmälning!
Jag har dragit jackpott idag! JabbadabbaDOOOOO!
EDIT: Hon kommer att åka dit för olaga vapeninnehav! Tjihoo!
January 17, 2002
Gamblor wrote: Jäklar... Å jag som trodde det var lungt å fint med lugna normalt sinnade personer i Norra delen av Sverige. Vilken otroligt idiotisk tjej.... Kan kan knappt fatta att det är sant... In på psykhem med henne!
Skämtar du? Krafsar du ett litet hål på umeås yta hittar du en rövarlya utan dess like! Komihåg att vi har Ersboda, där vi huserar med ungefär 1/2 av norrlands turkar.
För er som tycker att jag är främlings fientlig nu så har jag bara en sak att säga:
på nyheterna om "Lilla Los Angeles" i sverige hade dom kollat i deras brottsregister sedan nyår. det fanns 1 svensk med, och 49 med utländsk bakgrund!
Sverige har ett speciellt sätt att fördärva utlänningar som bara överträffas av USA.
Jag har inga fördommar mot hudfärg eller något synligt överhuvud taget, men jag haaaaatar deras obligatoriska attityd till allt och alla på denna jord!!!
Nej nej, norrland utklassar resten av landet i dold kriminalitet!
January 30, 2003
September 13, 2002
Gueno wrote: [quote=CoLiC]EDIT: Hon kommer att åka dit för olaga vapeninnehav! Tjihoo!
Fick inte du nått för att du "råkade" träffa läppen?
"Rätt till nödvärn föreligger mot:
1 ett påbörjat eller överhängande brottslig angrepp på person eller egendom, "
edit: å e inte katten egendom?
June 3, 2001
heimdal wrote: "Rätt till nödvärn föreligger mot:
1 ett påbörjat eller överhängande brottslig angrepp på person eller egendom, "edit: å e inte katten egendom?
Jo.. men vissa e äckligt petiga och tycker att man inte ska ta till mer vold än nöden kräver..
T.ex nån hotar mig med basebollträ, och jag lappar till honom/henne i magen så kan jag bli den som åker dit.
September 11, 2002
Gueno wrote: T.ex nån hotar mig med basebollträ, och jag lappar till honom/henne i magen så kan jag bli den som åker dit.
nä jag tror det är lugnt.. fysikt hot du inte är ansvarig för gör att du kan lappa till så hotet försvinner, i rent självförsvar då.. om du står kvar o stampar personen i ansiktet kan du dock få problem med farbror blå.. 🙁
January 17, 2002
heimdal wrote: [quote=Gueno][quote=CoLiC]EDIT: Hon kommer att åka dit för olaga vapeninnehav! Tjihoo!
Fick inte du nått för att du "råkade" träffa läppen?
"Rätt till nödvärn föreligger mot:
1 ett påbörjat eller överhängande brottslig angrepp på person eller egendom, "
edit: å e inte katten egendom?
Är jag inte en person?
Nej, jag fick inget för läppen eftersom jag sa "Slog ner henne och tog kniven" inte tvärt om =) Jag antar att dom inte frågade mer om det hos grannen. Dom visste ju att kniven var hennes, så vem tror dom mer på?
Min katt mår bra idag, han haltar inte ens 😀
August 11, 2002
Öwall wrote: Nu skulle jag kunna skriva nånting om att det var synd om katten, och att det var rätt åt henne, men det känns lite överflödigt, så jag gör inte det.
Jag tror att jag städar mitt rum lite istället.
bra idé men för min del tar jag nog tag i mitt liv
alltså sätter mig vid första bästa dator jag ser
February 12, 2002
(Har inte läst allt bara första sidan.)
Jag håller fulständigt med! Vilken jävla idiot!!
Skulle nån sparka min hund (när vi hade den) så skulle jag plocka den personen sönder och samman..
Du gjorde helt rätt allt du gjorde! Anmäl Luder helvetet det var ju ändå hon som hotade dig du bara försvarade dig, Se till att hon får lida!!!
:burn: :burn: :burn: :burn: :burn: :burn: :burn:
Visst hot med vapen/tillhygge kan väl ge upp emot fängelse va?
Ett halvår på nån tjick anstalt med en massa elakingar skulle nog göra henne gott... :burn:
November 8, 2002
vacco wrote:
BelGarath:
hahahah du kan såna där grejor insatt som fanSånt man lär sig när man tränar vissa kampsporter 🙂
Du skulle spöat skiten ur slynan, sen avväpnat henne.. Det tänker jag göra om nån ger sig på mig... Se till att ha vittnen bara.... Fin armbåge där, grattis. Fläskläp är det minsta hon förtjänar.
Det var mkt viktigt att din granne sa att det inte var din kniv, se till att det blir inspelat på en bandspelare innan hon ändrar sig, det är din enda chans att bevisa vad som hände, annars står ord mot ord eftersom din granne är väldigt tystlåten.
En annan sak som är viktig är att du blev extremt rädd när hon drog upp kniven och att du (om du tex. nu tog kniven av henne _innan_ du slog henne) tex. inte kom ihåg när hon tappade kniven i marken, ochallt allt gick väldigt fort, vilket inte är ngn lögn kan jag tänka mig. Nu tycker jagdu tar kontakt med polisen och gör en anmälan.
June 3, 2001
Bli inte arga på mig nu men jag tycker inte om katter.. när dom är ute..
Är inte kul att komma ut på morgonen och se att en katt har satt klorna i lacken på bilen.
Hela huven repig för at katten halka och sträckte ut klorna.
Såg den en gång.. så jag satte mig på lur och när han hoppa upp på huven kasta jag lite ljumet vatten på den.. observera.. jag gjorde inte illa den, men den har inte vart här sen dess heller. 🙂
Inne är dom nått av det mysigaste.
Är tvärallergisk så vi kan inte ha katt längre.
1 Guest(s)