November 29, 2001
Jag har ett brev (snarare en skiss på ett brev), jag är inte ens säker på att de är ok för de andra på nordichgamers eller nordichardware att jag skickar detta.
Men om vi bortser från de partierna som rör Nordicgamers så skulle det vara kul med åsikter om resten:
******
Hej Åsa, mitt namn är Anton Nilsson och jag representerar Skandinaviens förmodligen största så kallade "spelcommunity" som heter NordicGamers (http://www.nordicgamers.se om du vill ta en titt).
Jag och många av mina likasinnade läste din artikel igår vid namn "Dataspel lär barn döda" och i den var det en del saker som upprörde oss. Som din kollega har jag också ett par funderingar kring hur du bygger upp din artikel. Mina likasinnade och även jag personligen hoppas att du har några minuter till övers för att läsa detta brev.
Först av allt vill jag säga att jag, precis som alla andra normalt funtade människor, tycker att Columbine och liknande incidenter är vedervärdiga och att de ska tas på fullaste allvar. Desto mer information vi har om händelserna desto bättre. Desto mer vi lär oss om vad som hänt samt varför desto större är chanserna att vi kan förebygga framtida katastrofer.
Personligen får jag dock känslan av att era källor hittade vad de letade efter. Med det menar jag att de visste vad de ville hitta och därför "hittade" det. Med en sådan metodik kommer man aldrig att förstå de riktiga bakomliggande problemen och i själva verket, tror jag personligen, kan man som värst snarare alienera ungdomar ännu mer.
Från USA har vi fått höra allt från att Doom skulle förvandla våra ungdomar till satanister till att Counter-Strike lär folk att sikta med automatvapen. Den som en gång själv nyttjat ett automatvapen vet nog lika bra som vilken yrkesmilitär som helst att ett datorspel knappast lär dig att sikta bättre. Kanske kan det lära dig något om taktik och laginsatser, men knappast hur du klämmer en riktig avtryckare.
En sak som ofta effektivt sållas bort ur undersökningarna av incidenter i stil med Columbine är andra extremt viktiga bakgrundsfakta. Tex. att mobbade, utfrysta ungdomar med vapenglada föräldrar ofta begår dessa brott. Istället för att skylla på de riktiga vapnen skyller man på TV-spelen. Ganska skruvat, ändå ser man aldrig att media direkt kommenterar det i dessa sammanhang.
Visserligen innehåller inte din artikel exempel på alla dessa snedsteg men i mina ögon är den ännu ett tillskott i en lång rad av väldigt vinklade artiklar från dagens massmedia.
En sak som man i princip aldrig ser är att några speltillverkare, utgivare, speljournalister eller "gamers" får komma till tals. Istället är det en samling konservativa organisationer som gång på gång helt obehindrat och helt utan någon form av kritisk granskning får sprida sin propaganda.
Det som förefaller ganska tragikomiskt är att samhällets konservativa krafter är de som ofta talar om kärnfamiljens vikt i samhället. Den som ytterst bär ansvaret för vad ungdomar spelar, ser på TV osv. är deras föräldrar. På i princip alla spel som släpps idag finns väldigt tydliga riktlinjer för vem som bör spela ett spel.
Vi är på alla sätt och vis för en grundlig undersökning av spelens effekt på ungdomar (och vuxna också för den delen). Desto mer fakta vi har desto bättre. Men då ska det också ge en nyanserad och riktig bild.
Jag och mina kollegor är inte av tron att alla våldsunderhållning är harmlös. Men istället för att lägga en sådan extrem vikt på spelen i sig menar vi att man får bygga ett bättre regelsystem eller märkningssystem. Precis som att videobutiker inte hyr ut barnförbjudna filmer till barn, att biografer inte släpper in tioåringar på Terminator 3 osv. så anser vi att ett liknande regel- eller märkningssystem bör implementeras för spel.
Vi förstår att det inte är lätt för alla föräldrar att hålla koll på vad deras barn sysslar med framför datorn men vi ser hellre att föräldrarna tar sin del av ansvaret än att man implementerar allt för hårda åldersgränser.
Våld med en avtrubbande effekt är något vi alla matas med dagligen. Senast igår såg jag bilder från Irak där sönderbombade människors lemmar låg utspridda på en gata. Slår jag på TV:n en Fredag eller Lördag så kan jag utan problem se ett par filmer som mer eller mindre går ut på att hjälten ska meja ner så många opersonliga "onda" människor som möjligt. Jag sätter min högra hand på att FBI också hade kunnat hitta ett samband mellan våldsfilmer och dessa Columbine-liknande incidenter. De hade säkert även kunnat hitta andra likheter mellan dessa ungdomar i stil med: de åt mat, de andades luft, de såg på TV. Missförstå mig inte, jag är inte ute efter att "tramsa mig", jag vill bara påpeka att TV- och datorspel idag är lika vanligt som det var att se på TV för 30 år sedan. Det är något som mer eller mindre alla ungdomar (främst killar) gör idag.
Men en fråga, som man kanske framförallt borde ställa till Amerikanerna, är om det verkligen är så konstigt att ungar spelar Counter Strike, spelet där antiterrorister ska "oskadliggöra" terrorister, nu när Bush och Blair mfl. skickar sina trupper till Irak och Afghanistan för att dö och döda på riktigt i Kriget Mot Terrorismen? Kanske är det vuxenvärlden (dvs. samhället i allmänhet och föräldrar i synnerhet) som ska ta sitt ansvar istället för spelen och speltillverkarna?
Men å andra sidan, hur kul vore världen om man inte hade något att helt oresonligt skylla på? Under första halvan av nittonhundratalet var det jazzen som gjorde att ungdomarna syndade. I slutet av nittiotalet var det rapmusiken som gjorde att ungdomarna sköt varandra. I början av 2000-talet är det tydligen spelen som gör att ungdomarna är våldsamma.
Som en motpol till den negativa bild som förmedlas i massmedia tänkte jag erbjuda en annan bild av spel och "spelare".
Som tidigare nämnt är jag representant för ett av Skandinaviens största kollektiv av datorspelare. Vi har ett stort nätverk av Internetbaserade publikationer som drivs av över 200 ideellt arbetande ungdomar i skilda åldrar, av olika etnicitet, politiskt övertygelse, ekonomisk bakgrund osv.
Egentligen så är det rätt fantastiskt att vi har kunnat bygga upp en så stor organisation enbart baserat på eldsjälar som drivs av allt annat än pengar.
Dessa ungdomar får erfarenheter vad det gäller att samarbeta med andra, de utvecklar sitt skrivande, många får vänner för livet och får ta del av en gemenskap som de kanske saknar i sina skolklasser.
Personligen tar vi på sätt och vis din artikel som en skymf mot det vi gör då den i princip insinuerar att vi sitter och lär upp morgondagens mördare.
Ett annat trevligt fenomen bland oss spelsugna ungdomar är LAN-fester. (En LAN-fest är en stor "datorträff" där många människor träffas på ett ställe och kopplar ihop alla sina datorer i ett stort nätverk för att kunna spela datorspel, byta filer mm.) Tex. Sveriges största LAN DreamHack. Här träffas, två gånger om året, över 5000 ungdomar under flera dagar och spelar spel tillsammans. På DreamHack är droger, alkohol, rökning inomhus osv. strängt förbjudet. Något som faktiskt också respekteras. Några problem med slagsmål, stölder, hot eller andra otrevligheter har det i princip aldrig varit tal om någonsin under de år som Dreamhack funnits.
Försök hitta en klubb eller något annat uteställe för ungdomar som kan skryta med samma karakteristiska drag...
Verkar inte det rätt underligt? Att när Sveriges mest fanatiska spelentusiaster träffas i en så stor skara som 5000 personer så är det inga som blir mördade? På Columbine highschool fanns det säkert ett par hundra inbitna spelare, här snackar vi fem tusen, i ett enda rum. Ändå är det ingen som blir skjuten, nerstucken eller ens slagen över huvudet med något järnrör.
Skumt eller hur? Eller är det kanske så att ni i media har gett en väldigt skev och partisk bild av datorspel och de som spelar dem?
Min önskan är att Aftonbladet och andra övriga publikationer själva börjar undersöka det.
Undersökande journalistik helt enkelt. Det är allt vi förväntar oss av er och helt ärligt så är det en väldigt rimlig förväntning som ni hittills falerat att leva upp till när deta komma till detta ämne. Så jag, mina kollegor och alla andra spelfantaster väntar med iver på ett svar och framförallt en förbättring.
Om du Åsa, eller dina kollegor på Aftonbladet, behöver hjälp med att komma i kontakt med spelentusiaster, speljournalister, spelutgivare, speltillverkare, LAN-organisatörer osv. står jag och mina kollegor på NordicGamers till ditt förfogande..
För hoppningsvis kan de ge en bättre bild av datorspelare än de enstaka, ofta missvisande fall media hittills tagit upp.
Tack för ordet.
Med vänliga hälsningar
/Anton Nilsson
******
Det känns ju lite rough around the edges och lite "ihopklippt", blev så eftersom jag brainstormade lite under tiden jag skrev. Så kom gärna med förslag på förbättringar och säg till om ni ser stavfel eller grammatiska fel.
January 17, 2002
Jag ska sammanfatta mig imorrn
MEN VAFAN!
http://medlem.spray.se/thecapt.....s/gta3.gif
EDIT: Notera märket på hans mössa
January 23, 2002
Bra skrivet UndaC. 😀
Du bad oss om att påpeka stavfel så här kommer några. 😛
Senaste idag såg jag bilder från Irak där sönderbombade människors lemmar låg utspridda på en gata. Slår jag på TVn en fredag eller lördag så kan jag utan problem se ett par filmer som mer eller mindre går ut på att...
Skrivs TV:n
...där antiterrorister ska "oskadliggöra" terrorister, nu när Bush och Blair mfl.skickar sina trupper till Irak och Afganistan för att dö och döda på riktigt i Kriget Mot Terrorismen? Kanske är det vuxenvärlden...
Stavas Afghanistan
Som tidigare nämnt är jag representant för ett av Skandinaviens största kollektiv av datorspelare. Vi har ett stort nätverk av internetbaserade publikationer som består av över 200 ideellt arbetande ungdomar i skilda åldrar, av olika etnecitet, politiskt övertygelse, ekonomisk bakgrund osv.
Egentligen så är det rätt faktastiskt att vi har kunnat bygga upp en så stor organisation enbart baserat på eldsjälar som drivs av allt annat än pengar.
Om man ska vara petig så stavas det Internet med stort i, alltså Internetbaserade
Etnecitet stavas etnicitet
Antar att du menar fantastiskt och inte faktastiskt.
Annars såg det väl bra ut, var de fel som jag la märke till när jag läste igenom.
Edit: Släng med lite länkar/adresser till NordicGamers också så hon kan se vad det är du pratar om.
Sen kanske inte hon är medveten om vad ett LAN är för något så att förklara det på något smidigt sätt kanske inte hade varit helt fel. 🙄
November 29, 2001
CoLiC wrote: Jag ska sammanfatta mig imorrn
MEN VAFAN!
http://medlem.spray.se/thecapt.....s/gta3.gif
EDIT: Notera märket på hans mössa
Ärligt talat, en tioåring borde fan inte få lov att spela GTA. Femtonårsgräns kanske är att ta i men 13 i alla fall.
Tack för kommentarerna Steel. Är lite småbäng så här dags så jag anade att stavfel och annat otyg hade letat sig in i texten. 🙂
June 17, 2002
Sign me up, buddy...
Skriv skriv skriv till dom... Blir ju så lack på alla snevändningar på artiklarna... nu e det dags för den verkliga sidan o inte sidan av ett fåtal gamers som redan är psykiskt störda eller nåt som inte alls har med spel att göra...
Du har mitt stöd Undac...
November 26, 2002
UndaC wrote:
Vi är på alla sätt och vis för en grundlig undersökning av spelens effekt på ungdomar (och vuxNa också för den delen).För hoppningsvis kan de ge en bättre bild av datorspelare än de enstaka dementa fall media hittills tagit upp.
Stavfelet har du säkert redan sett.
Dementa borde kanske tas bort.
Annars mycket bra skrivet, långt bättre än vad jag kunnat åstadkomma.
UndaC wrote:
Ärligt talat, en tioåring borde fan inte få lov att spela GTA. Femtonårsgräns kanske är att ta i men 13 i alla fall.
Åldersgränser är nog inte lösningen, det finns labila människor i alla åldrar.
Men däremot måste föräldrarna vara uppmärksamma på om barnen mår dåligt av spelen.
4 Guest(s)