Ett öppet brev|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ett öppet brev
Tobi-Wan Kenobi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1005
sp_UserOfflineSmall Offline
559250
March 2, 2004 - 11:20 pm
sp_Permalink sp_Print
Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
559252
March 2, 2004 - 11:24 pm
sp_Permalink sp_Print

kanske skulla NH göra det, jag menar vi i allra högsta grad är ju påverkade av den dåliga bilden iom alla våra systersiter (UT, HL2, CS.nu, Nordicgamers osv.)

hade ju samtidigt varit något av en PR kupp för oss 😉

Tobi-Wan Kenobi
Kommer du hit ofta?
Medlem
559253
March 2, 2004 - 11:26 pm
sp_Permalink sp_Print

OK! Dessutom verkar det som swec(aren som svarat hittills) är tävlingslystna och vill skriva ett eget brev. Så the more the marrier säger jag.

festisMER
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1991
559265
March 3, 2004 - 12:13 am
sp_Permalink sp_Print

Do it! Varför inte liksom 🙂

pwr
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
559268
March 3, 2004 - 12:17 am
sp_Permalink sp_Print

jag e på..;)

Anton Nilsson
Member
Medlem
559279
March 3, 2004 - 12:56 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har ett brev (snarare en skiss på ett brev), jag är inte ens säker på att de är ok för de andra på nordichgamers eller nordichardware att jag skickar detta.

Men om vi bortser från de partierna som rör Nordicgamers så skulle det vara kul med åsikter om resten:

Hej Åsa, mitt namn är Anton Nilsson och jag representerar Skandinaviens förmodligen största så kallade "spelcommunity" som heter NordicGamers (http://www.nordicgamers.se om du vill ta en titt).

Jag och många av mina likasinnade läste din artikel igår vid namn "Dataspel lär barn döda" och i den var det en del saker som upprörde oss. Som din kollega har jag också ett par funderingar kring hur du bygger upp din artikel. Mina likasinnade och även jag personligen hoppas att du har några minuter till övers för att läsa detta brev.

Först av allt vill jag säga att jag, precis som alla andra normalt funtade människor, tycker att Columbine och liknande incidenter är vedervärdiga och att de ska tas på fullaste allvar. Desto mer information vi har om händelserna desto bättre. Desto mer vi lär oss om vad som hänt samt varför desto större är chanserna att vi kan förebygga framtida katastrofer.

Personligen får jag dock känslan av att era källor hittade vad de letade efter. Med det menar jag att de visste vad de ville hitta och därför "hittade" det. Med en sådan metodik kommer man aldrig att förstå de riktiga bakomliggande problemen och i själva verket, tror jag personligen, kan man som värst snarare alienera ungdomar ännu mer.

Från USA har vi fått höra allt från att Doom skulle förvandla våra ungdomar till satanister till att Counter-Strike lär folk att sikta med automatvapen. Den som en gång själv nyttjat ett automatvapen vet nog lika bra som vilken yrkesmilitär som helst att ett datorspel knappast lär dig att sikta bättre. Kanske kan det lära dig något om taktik och laginsatser, men knappast hur du klämmer en riktig avtryckare.

En sak som ofta effektivt sållas bort ur undersökningarna av incidenter i stil med Columbine är andra extremt viktiga bakgrundsfakta. Tex. att mobbade, utfrysta ungdomar med vapenglada föräldrar ofta begår dessa brott. Istället för att skylla på de riktiga vapnen skyller man på TV-spelen. Ganska skruvat, ändå ser man aldrig att media direkt kommenterar det i dessa sammanhang.

Visserligen innehåller inte din artikel exempel på alla dessa snedsteg men i mina ögon är den ännu ett tillskott i en lång rad av väldigt vinklade artiklar från dagens massmedia.

En sak som man i princip aldrig ser är att några speltillverkare, utgivare, speljournalister eller "gamers" får komma till tals. Istället är det en samling konservativa organisationer som gång på gång helt obehindrat och helt utan någon form av kritisk granskning får sprida sin propaganda.

Det som förefaller ganska tragikomiskt är att samhällets konservativa krafter är de som ofta talar om kärnfamiljens vikt i samhället. Den som ytterst bär ansvaret för vad ungdomar spelar, ser på TV osv. är deras föräldrar. På i princip alla spel som släpps idag finns väldigt tydliga riktlinjer för vem som bör spela ett spel.

Vi är på alla sätt och vis för en grundlig undersökning av spelens effekt på ungdomar (och vuxna också för den delen). Desto mer fakta vi har desto bättre. Men då ska det också ge en nyanserad och riktig bild.
Jag och mina kollegor är inte av tron att alla våldsunderhållning är harmlös. Men istället för att lägga en sådan extrem vikt på spelen i sig menar vi att man får bygga ett bättre regelsystem eller märkningssystem. Precis som att videobutiker inte hyr ut barnförbjudna filmer till barn, att biografer inte släpper in tioåringar på Terminator 3 osv. så anser vi att ett liknande regel- eller märkningssystem bör implementeras för spel.
Vi förstår att det inte är lätt för alla föräldrar att hålla koll på vad deras barn sysslar med framför datorn men vi ser hellre att föräldrarna tar sin del av ansvaret än att man implementerar allt för hårda åldersgränser.

Våld med en avtrubbande effekt är något vi alla matas med dagligen. Senast igår såg jag bilder från Irak där sönderbombade människors lemmar låg utspridda på en gata. Slår jag på TV:n en Fredag eller Lördag så kan jag utan problem se ett par filmer som mer eller mindre går ut på att hjälten ska meja ner så många opersonliga "onda" människor som möjligt. Jag sätter min högra hand på att FBI också hade kunnat hitta ett samband mellan våldsfilmer och dessa Columbine-liknande incidenter. De hade säkert även kunnat hitta andra likheter mellan dessa ungdomar i stil med: de åt mat, de andades luft, de såg på TV. Missförstå mig inte, jag är inte ute efter att "tramsa mig", jag vill bara påpeka att TV- och datorspel idag är lika vanligt som det var att se på TV för 30 år sedan. Det är något som mer eller mindre alla ungdomar (främst killar) gör idag.

Men en fråga, som man kanske framförallt borde ställa till Amerikanerna, är om det verkligen är så konstigt att ungar spelar Counter Strike, spelet där antiterrorister ska "oskadliggöra" terrorister, nu när Bush och Blair mfl. skickar sina trupper till Irak och Afghanistan för att dö och döda på riktigt i Kriget Mot Terrorismen? Kanske är det vuxenvärlden (dvs. samhället i allmänhet och föräldrar i synnerhet) som ska ta sitt ansvar istället för spelen och speltillverkarna?

Men å andra sidan, hur kul vore världen om man inte hade något att helt oresonligt skylla på? Under första halvan av nittonhundratalet var det jazzen som gjorde att ungdomarna syndade. I slutet av nittiotalet var det rapmusiken som gjorde att ungdomarna sköt varandra. I början av 2000-talet är det tydligen spelen som gör att ungdomarna är våldsamma.

Som en motpol till den negativa bild som förmedlas i massmedia tänkte jag erbjuda en annan bild av spel och "spelare".

Som tidigare nämnt är jag representant för ett av Skandinaviens största kollektiv av datorspelare. Vi har ett stort nätverk av Internetbaserade publikationer som drivs av över 200 ideellt arbetande ungdomar i skilda åldrar, av olika etnicitet, politiskt övertygelse, ekonomisk bakgrund osv.
Egentligen så är det rätt fantastiskt att vi har kunnat bygga upp en så stor organisation enbart baserat på eldsjälar som drivs av allt annat än pengar.
Dessa ungdomar får erfarenheter vad det gäller att samarbeta med andra, de utvecklar sitt skrivande, många får vänner för livet och får ta del av en gemenskap som de kanske saknar i sina skolklasser.
Personligen tar vi på sätt och vis din artikel som en skymf mot det vi gör då den i princip insinuerar att vi sitter och lär upp morgondagens mördare.

Ett annat trevligt fenomen bland oss spelsugna ungdomar är LAN-fester. (En LAN-fest är en stor "datorträff" där många människor träffas på ett ställe och kopplar ihop alla sina datorer i ett stort nätverk för att kunna spela datorspel, byta filer mm.) Tex. Sveriges största LAN DreamHack. Här träffas, två gånger om året, över 5000 ungdomar under flera dagar och spelar spel tillsammans. På DreamHack är droger, alkohol, rökning inomhus osv. strängt förbjudet. Något som faktiskt också respekteras. Några problem med slagsmål, stölder, hot eller andra otrevligheter har det i princip aldrig varit tal om någonsin under de år som Dreamhack funnits.
Försök hitta en klubb eller något annat uteställe för ungdomar som kan skryta med samma karakteristiska drag...
Verkar inte det rätt underligt? Att när Sveriges mest fanatiska spelentusiaster träffas i en så stor skara som 5000 personer så är det inga som blir mördade? På Columbine highschool fanns det säkert ett par hundra inbitna spelare, här snackar vi fem tusen, i ett enda rum. Ändå är det ingen som blir skjuten, nerstucken eller ens slagen över huvudet med något järnrör.
Skumt eller hur? Eller är det kanske så att ni i media har gett en väldigt skev och partisk bild av datorspel och de som spelar dem?
Min önskan är att Aftonbladet och andra övriga publikationer själva börjar undersöka det.

Undersökande journalistik helt enkelt. Det är allt vi förväntar oss av er och helt ärligt så är det en väldigt rimlig förväntning som ni hittills falerat att leva upp till när deta komma till detta ämne. Så jag, mina kollegor och alla andra spelfantaster väntar med iver på ett svar och framförallt en förbättring.

Om du Åsa, eller dina kollegor på Aftonbladet, behöver hjälp med att komma i kontakt med spelentusiaster, speljournalister, spelutgivare, speltillverkare, LAN-organisatörer osv. står jag och mina kollegor på NordicGamers till ditt förfogande..
För hoppningsvis kan de ge en bättre bild av datorspelare än de enstaka, ofta missvisande fall media hittills tagit upp.

Tack för ordet.

Med vänliga hälsningar
/Anton Nilsson

Det känns ju lite rough around the edges och lite "ihopklippt", blev så eftersom jag brainstormade lite under tiden jag skrev. Så kom gärna med förslag på förbättringar och säg till om ni ser stavfel eller grammatiska fel.

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
559285
March 3, 2004 - 1:19 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC:

fan detta var ju skit bra!
att du kunde skriva så mycket fina ord trodde jag inte 😉

Själv är jag inte en spel nörd men blir endå arg på hur media får de att framstå.
Som man sett på tv4 hela dagen i princip.

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
559289
March 3, 2004 - 1:46 am
sp_Permalink sp_Print

Fan, inte ens lönt att skriva mer på mitt eget efter UndaC's A3!

Det där skickar vi, no doubt about it!

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
559290
March 3, 2004 - 1:49 am
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: Fan, inte ens lönt att skriva mer på mitt eget efter UndaC's A3!

Det där skickar vi, no doubt about it!

två IQ'n är bättre en ett 😛

kanske kan ta nån bra del från ditt brev osså ska du se.

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
559294
March 3, 2004 - 1:53 am
sp_Permalink sp_Print

Jag ska sammanfatta mig imorrn

MEN VAFAN!

http://medlem.spray.se/thecapt.....s/gta3.gif

EDIT: Notera märket på hans mössa

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
559297
March 3, 2004 - 1:58 am
sp_Permalink sp_Print

Bra skrivet UndaC. 😀
Du bad oss om att påpeka stavfel så här kommer några. 😛 wink

Senaste idag såg jag bilder från Irak där sönderbombade människors lemmar låg utspridda på en gata. Slår jag på TVn en fredag eller lördag så kan jag utan problem se ett par filmer som mer eller mindre går ut på att...

Skrivs TV:n

...där antiterrorister ska "oskadliggöra" terrorister, nu när Bush och Blair mfl.skickar sina trupper till Irak och Afganistan för att dö och döda på riktigt i Kriget Mot Terrorismen? Kanske är det vuxenvärlden...

Stavas Afghanistan

Som tidigare nämnt är jag representant för ett av Skandinaviens största kollektiv av datorspelare. Vi har ett stort nätverk av internetbaserade publikationer som består av över 200 ideellt arbetande ungdomar i skilda åldrar, av olika etnecitet, politiskt övertygelse, ekonomisk bakgrund osv.
Egentligen så är det rätt faktastiskt att vi har kunnat bygga upp en så stor organisation enbart baserat på eldsjälar som drivs av allt annat än pengar.

Om man ska vara petig så stavas det Internet med stort i, alltså Internetbaserade
Etnecitet stavas etnicitet
Antar att du menar fantastiskt och inte faktastiskt.

Annars såg det väl bra ut, var de fel som jag la märke till när jag läste igenom.

Edit: Släng med lite länkar/adresser till NordicGamers också så hon kan se vad det är du pratar om.
Sen kanske inte hon är medveten om vad ett LAN är för något så att förklara det på något smidigt sätt kanske inte hade varit helt fel. 🙄

Anton Nilsson
Member
Medlem
559302
March 3, 2004 - 2:16 am
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: Jag ska sammanfatta mig imorrn

MEN VAFAN!

http://medlem.spray.se/thecapt.....s/gta3.gif

EDIT: Notera märket på hans mössa

Ärligt talat, en tioåring borde fan inte få lov att spela GTA. Femtonårsgräns kanske är att ta i men 13 i alla fall.

Tack för kommentarerna Steel. Är lite småbäng så här dags så jag anade att stavfel och annat otyg hade letat sig in i texten. 🙂

Garfzez
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 779
559358
March 3, 2004 - 8:34 am
sp_Permalink sp_Print

Måste bara säga.
Bra initiativ.
Kör hårt och vet att ni har mitt stöd i detta.
Sol o fred!
/G

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
559377
March 3, 2004 - 9:00 am
sp_Permalink sp_Print

Sign me up, buddy...

Skriv skriv skriv till dom... Blir ju så lack på alla snevändningar på artiklarna... nu e det dags för den verkliga sidan o inte sidan av ett fåtal gamers som redan är psykiskt störda eller nåt som inte alls har med spel att göra...

Du har mitt stöd Undac...

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
559401
March 3, 2004 - 9:26 am
sp_Permalink sp_Print

Mycket bra skrivet, skadar inte att de får lite bra konstruktiv krititk.

don
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
559402
March 3, 2004 - 9:28 am
sp_Permalink sp_Print

Det var bra skrivit.

Lite "rough around the edges" på vissa ställen precis som du säger själv.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
559430
March 3, 2004 - 10:06 am
sp_Permalink sp_Print

Jag är med. =)

Tobi-Wan Kenobi
Kommer du hit ofta?
Medlem
559542
March 3, 2004 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är bra skrivet! Lite mycket "desto" på vissa ställen. Overall impression: MYCKET bra..

zubbe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 633
559671
March 3, 2004 - 2:48 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote:
Vi är på alla sätt och vis för en grundlig undersökning av spelens effekt på ungdomar (och vuxNa också för den delen).

För hoppningsvis kan de ge en bättre bild av datorspelare än de enstaka dementa fall media hittills tagit upp.

Stavfelet har du säkert redan sett.
Dementa borde kanske tas bort.
Annars mycket bra skrivet, långt bättre än vad jag kunnat åstadkomma.

UndaC wrote:
Ärligt talat, en tioåring borde fan inte få lov att spela GTA. Femtonårsgräns kanske är att ta i men 13 i alla fall.

Åldersgränser är nog inte lösningen, det finns labila människor i alla åldrar.
Men däremot måste föräldrarna vara uppmärksamma på om barnen mår dåligt av spelen.

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
559678
March 3, 2004 - 2:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är också med! 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 394
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL