May 8, 2001
Blue_Moon_ wrote: Invandrarna kan fan lära sig svenska om dem ska bo här.
Alltid lika skoj när folk klagar på andras språk och själv skriver/säger fel...
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
November 8, 2002
Rogue wrote: [quote=Blue_Moon_]Invandrarna kan fan lära sig svenska om dem ska bo här.
Åk till en stam någonstans i afrika och bo där så får vi se hur snabb / bra du kommer kunna snacka deras språk.
Ja nog tusan har jag lärt mig deras språk efter några år. Allt handlar ju om hurvida man är intresserad att lära sig eller inte.
July 17, 2002
Rogue wrote: [quote=Blue_Moon_]Invandrarna kan fan lära sig svenska om dem ska bo här.
Åk till en stam någonstans i afrika och bo där så får vi se hur snabb / bra du kommer kunna snacka deras språk.
Allt handlar om hur intresserad man är att anpassa sig till kulturen i fråga och integrera sig i samhället. Jag har polare som är invandrare, har absolut inte något emot dem för det. En av dem kom som flykting från Bosnien, han har bott i Sverige i ca 8 år (han är 18 ) och pratar perfekt svenska. En annan kille som jag tränar ihop med kom hit från Holland för 3 år sedan, och pratar idag med endast lite, lite brytning. Annars är hans svenska perfekt. Det gillar jag. Tyder på att man anstränger sig för att klara sig i sitt nya hem. Det jag däremot inte gillar är personer som fötts i Sverige, bott här hela sina liv och ändå varken kan skriva eller prata svenska ordentligt. Jag har viss förståelse om man kommer hit som vuxen, "old habits are hard to break", men precis som någon skrev om sin tyska, så lär man sig fort om man måste.
Vidare så håller jag absolut med om att det behövs lite färg i språket, (min holländske polare har t ex gotlands-dialekt eftersom det var där han bodde sina första två år i Sverige - det låter skitkul med blandningen gotland/holland! =)) men behöver inte vara helt insnöad på det.
July 19, 2001
Draupner wrote: Jag tycker inte att detta samtal och ordval skiljer sig så mycket från vad man kan se här på vissa inlägg. Man blir rädd över hur usel svenska vissa använder och sedan har de mage att gnälla över hur invandrare pratar. Snacka om dubbelmoral.
... Om en person stavar dåligt och en annan klagar på invandrarsvenska så är väl det knappast dubbelmoral??? Då måste det ju vara samma person som klagar och stavar sär..
3 Guest(s)