May 17, 2002
Jag blev lite inspirerad av TECHs olycka. Detta är ett scenario jag har grunnat på ett tag, vad blir strafföljden för mannen? Klarar han sig utan straff eller åker han in på 10 år för dråp?
En man är aktiv i en skytteförening och har licens för en pistol. En kväll när han går hem från jobbet blir han överfallen, rånad och grovt misshandlad av ett gäng på 3 personer.
Efter rånet är mannen så rädd att han alltid bär med sig sin pistol, han har inga planer på att använda den om han inte blir överfallen igen. Fem veckor efter överfallet så händer det igen, mannen är på väg till bussen på hemfärd efter sitt kvällskift på jobbet.
I en mörk park inte långt från busshållsplatsen möter han ett gäng mer eller mindre påtända ungdommar. Ungdommarna börjar förfölja mannen och när mannen är framme vid busshållsplatsen är ungdommarna ifatt honom. Ungdomarna går fram till mannen och säger till honom att ge dem hans plånbok och mobil, annars så skulle de slå ihjäl honom. Mannen vägrar självklart att ge ifrån sig sina ägodelar och stämmningen förvärras.
En av ungodommarna dra fram en kniv och hugger snabbt mot mannen. Mannen drar reflexmässigt upp armen som skydd och hugget tar i hans underarm, han blöder kraftigt. Ungdomarna går till anfall mot mannen som nu drar sin pistol och avger verkanseld mot första bästa person ur gänget.
Han träffar så olyckligt så att personen han sköt på dör på fläcken, de andra ungdomarna blir så rädda att de springer där ifrån.
Mannen som är skadad och shockad kontaktar genast efter händelsen både polis och ambulans.
Vad blir strafföljden?
March 1, 2003
jag yrkar på dråp...
1. vapnet ska förvaras hemma i vapenskåp...
2. ett varningsskott hade suttit bra... (och hade nog räckt långt också)...
3. ifall inte ytrymme för varningsskott fanns hade ett "minder vådligt" skott suttit fint...
men framförallt, att bära med sig puffran borde räknas som försvårande omständighet...
varför bära med den om du INTE tänkte använda den???
June 28, 2001
japp, eftersom man inte får ha vapen på allmän plats och han hade med sig din för att försvara sig ifall det skulle upprepas så skulle han högst troligvis bli straffad.
enligt mig är det delvis moraliskt fel, men om alla skulle kuta runt med vapen för att försvara sig så skulle det bli som i USA.
Våld föder våld.
September 13, 2004
Moparpower skrev:
Det har nåt med vapnet att gör, inte olaga innehav då han har det lagligt. Däremot får han ju inte ha det varsomhelst, det är den olagliga handling han begår. Men har han det med sig så får han använda det i nödvärn lika gärna som en gatsten eller en död ekorre.
Och hur ofta hittar man en död ekorre när man som bäst behöver dom?
August 24, 2002
Jag är en del aktiv i en pistoskytteklubb och reglerna är stenhårda.
I det fallet hade han säkerligen blivit dömd för dråp, du får inte ens inneha en pistol om du har något legitimt stjäl för den, ex tävlinskytte.
Och just det faktum att han gick beväpnad utan någon anledning kan _nog_ dömmas hårt åt hans nackdel.
May 17, 2002
Pim_ wrote: Om man ngn gång tycker att man går runt med konstiga tankar är det skönt att veta att det finns folk som har det värre......
sant, men detta är bara en light-tanke 😛
Biblo wrote: Jag är en del aktiv i en pistoskytteklubb och reglerna är stenhårda.
I det fallet hade han säkerligen blivit dömd för dråp, du får inte ens inneha en pistol om du har något legitimt stjäl för den, ex tävlinskytte.
Och just det faktum att han gick beväpnad utan någon anledning kan _nog_ dömmas hårt åt hans nackdel.
ok, men tror du inte straffet skulle bli hårdare om han inte var medlem?
November 22, 2001
Biblo wrote: Jag är en del aktiv i en pistoskytteklubb och reglerna är stenhårda.
Säg att man är tävlingsskytt då, och man är på väg till/från träning?
August 24, 2002
Krqagyzzz wrote:
[quote=Biblo]Jag är en del aktiv i en pistoskytteklubb och reglerna är stenhårda.
ok, men tror du inte straffet skulle bli hårdare om han inte var medlem?
Idag får du bara licens för ett godkännt syfte med pistolen, det ända syfte som jag vet folk får licens är tävling. Och slutar du tävla drar de in din licens och du får göra dig av med vapnen eller plugga dom. Och för att tävla bör man vara medlem i en PSklubb.
Om det var det du menade?
August 24, 2002
Json_81 wrote: [quote=Biblo]Jag är en del aktiv i en pistoskytteklubb och reglerna är stenhårda.
Säg att man är tävlingsskytt då, och man är på
väg till/från träning?
Det skulle mycket väl funka i rätten tror jag!
Edit: Men då finns det säkerligen ett reglemte som säger att pistolen ska förvars i väska med patroerna skillt ifrån vapnet + magasinet osv..
Så det blir nog hårdare om han går omkring med den laddad.
December 15, 2003
Går man på natten beväpnad med en pistol ute på allmän plats och skjuter ihjäl nån så är det garanterad mord (med dyr avdokat kan det bli dråp)
Det enda som möjligtsvis lindrar påföljden är om nån hunnit sticka in en kniv i en. Dvs snubben har en kniv i magen och håller på och förblöder och då skjuter av ett skott som dödar knivmannen. I det fallet kan det tillochmed bli villkorligt. (Dock åker man på vapenlagen när det gäller pistolen)
Enligt svensk lag så om tex en bankrånare siktar med en hagelsprakare mot en och typ spänner hanen så får man med eftertryck säga till rånaren att så får man inte göra och sen skall man kontakta polis. Möjligen om rånaren skjutit av ena pipan (dvs han inte bara hotar) så får man hålla fast honom, kanske ge en käftsmäll som inte ger bestående skador och då kontakta polis.
March 10, 2004
Biblo wrote: [quote=Json_81][quote=Biblo]Jag är en del aktiv i en pistoskytteklubb och reglerna är stenhårda.
Säg att man är tävlingsskytt då, och man är på
väg till/från träning?
Det skulle mycket väl funka i rätten tror jag!
Får man lov att ha den laddad till och från tävlingar?
[Core 2 Duo 6600] [Asus P5B D] [Corsair 6400 2* 1024] [PowerColor x1900xt] [Seagate 160Gb, 300Gb, 320Gb] [Playstation Portable]
2 Guest(s)