March 14, 2001
-=EPoX=- wrote: [quote=Biblo][quote=Json_81][quote=Biblo]Jag är en del aktiv i en pistoskytteklubb och reglerna är stenhårda.
I det fallet hade han säkerligen blivit dömd för dråp, du får inte ens inneha en pistol om du har något legitimt stjäl för den, ex tävlinskytte.
Och just det faktum att han gick beväpnad utan någon anledning kan _nog_ dömmas hårt åt hans nackdel.
Säg att man är tävlingsskytt då, och man är på
väg till/från träning?
Det skulle mycket väl funka i rätten tror jag!
Får man lov att ha den laddad till och från tävlingar?
Har en polare som tävlingsskjuter och jag har hört lite smått av han att man måste ha slutstycke och sånt åtskillt från geväret x antal meter om man har geväret löst i bilen..
Och nästan rätt självklart att man inte för ha den laddad..
August 20, 2001
.doedels wrote: Om det bevisligen är så att mannen är helt oskyldig till att provocerat ungdommarna på något sätt tycker JAG att han lugnt ska kunna gå hem till sin familj och äta middag precis som vanligt.
Jo det tycker jag också... Men så är det ju inte i dagens Sverige...
May 17, 2002
desdecado wrote: Vapnet måste vara isärmonterat då det fraktas mellan hemmets vapenskåp och skytteklubben/föreningen, så han blir iaf dömd för detta (brott mot vapenlagen).
Sedan hade han vapnet laddat = grov vårdslöshet, brott mot vapenlagen (eller?)
Exakt, det skulle inte fungera om alla beväpnade sig. Jag tycker han borde dömmas för grovt brott mot vapenlagen men att han inte borde bli dömd för dråp eller mord.
1 Guest(s)