November 26, 2003
Ansvar för mitt eget liv? Jag tog nog ansvar för mitt eget liv innan du ens var född, nåja, jag har jobbat medan du ännu var ett spädbarn misstänker jag. Jag har inte utnyttjat staten en enda dag i mitt liv (hittills).
Bjornstrom wrote: [quote=conny_69]Man SKA INTE behöva ha några sparade pengar, med de trygghetssystem som finns (fanns?) så ska det inte vara några problem att klara sig. Det är allt jag tänker säga om min situation, poängen däremot är ABSOLUT att Alliansen tagit ett helknäppt beslut.
Precis man ska få allt serverat på ett silverfat. Du är 37 år gammal när ska du börja ta ansvar för ditt eget liv? Alltid någon annan som ska "fixa upp" dina problem?
Sure alltid de blå det är fel på
Socialbidrag lär du ialla fall få, så lite "trygghetssystem" finns ju kvar.. Riksnomermen ligger väl på ca 3200:- + hyra..
December 17, 2005
conny_69 wrote: Ansvar för mitt eget liv? Jag tog nog ansvar för mitt eget liv innan du ens var född, nåja, jag har jobbat medan du ännu var ett spädbarn misstänker jag. Jag har inte utnyttjat staten en enda dag i mitt liv (hittills).
Det har du nog gjort då jag är 21 idag. Men varför har du inte sparat en cent då? Förstår inte hur man kan gnälla egentligen... Vad spelar det för roll om du inte "utnyttjat staten" tidigare? Har du någon rätt att idag börja kräva pengar för att du inte gjort det tidigare eller?
Utveckla din syn lite...
January 12, 2004
Bjornstrom wrote: [quote=conny_69]Ansvar för mitt eget liv? Jag tog nog ansvar för mitt eget liv innan du ens var född, nåja, jag har jobbat medan du ännu var ett spädbarn misstänker jag. Jag har inte utnyttjat staten en enda dag i mitt liv (hittills).
Det har du nog gjort då jag är 21 idag. Men varför har du inte sparat en cent då? Förstår inte hur man kan gnälla egentligen...
kom igen när du närmar dig 40 så får vi se hur du har det själv...
December 17, 2005
obelix wrote: [quote=Bjornstrom][quote=conny_69]Ansvar för mitt eget liv? Jag tog nog ansvar för mitt eget liv innan du ens var född, nåja, jag har jobbat medan du ännu var ett spädbarn misstänker jag. Jag har inte utnyttjat staten en enda dag i mitt liv (hittills).
Det har du nog gjort då jag är 21 idag. Men varför har du inte sparat en cent då? Förstår inte hur man kan gnälla egentligen...
Antar du syfter på mig? Jag säger varken bu eller bä förutom den dagen den sorgen. 19 år dit, ett bra tag. Jag hoppas då inte jag lever i någon fantasivärld och tror staten är skyldig att försörja mig ialla fall..
September 12, 2001
Bjornstrom wrote: [quote=obelix][quote=Bjornstrom][quote=conny_69]Ansvar för mitt eget liv? Jag tog nog ansvar för mitt eget liv innan du ens var född, nåja, jag har jobbat medan du ännu var ett spädbarn misstänker jag. Jag har inte utnyttjat staten en enda dag i mitt liv (hittills).
Antar du syfter på mig? Jag säger varken bu eller bä förutom den dagen den sorgen. 19 år dit, ett bra tag.
Ja men det är lätt att sitta och snacka nu.
Om 19 år vet du inte vad för regler det finns...det går att spara men är inte alltid så enkelt som du får det till.
Ännu svårare är att spå i framtiden om vilka regler som gäller. Klarar du av det är du tamefasen en Saida deluxe! 😀
December 17, 2005
skiroy wrote: [quote=Bjornstrom][quote=obelix][quote=Bjornstrom][quote=conny_69]Ansvar för mitt eget liv? Jag tog nog ansvar för mitt eget liv innan du ens var född, nåja, jag har jobbat medan du ännu var ett spädbarn misstänker jag. Jag har inte utnyttjat staten en enda dag i mitt liv (hittills).
Antar du syfter på mig? Jag säger varken bu eller bä förutom den dagen den sorgen. 19 år dit, ett bra tag.
Ja men det är lätt att sitta och snacka nu.
Om 19 år vet du inte vad för regler det finns...det går att spara men är inte alltid så enkelt som du får det till.
Ännu svårare är att spå i framtiden om vilka regler som gäller. Klarar du av det är du tamefasen en Saida deluxe! 😀
Precis det jag menar. Gjorde även en liten "edit"... Dock kommer jag förhoppningsvis ha några sparade kronor..
Så vad vill du få ut av ditt inlägg Skiroy?
November 26, 2003
Du missar poängen Björnström, poängen är att när jag behöver trygghetssystemet, som jag arbetat och betalat skatt till, så tas den rättigheten ifrån mig (av en högerregering, inte särskilt förvånande). Jag känner folk som utnyttjat systemet och fram tills nu så har jag aldrig ens tänkt tanken att göra så men det kanske är dags att göra det nu.
Men när man är 21 är allt lätt, livet är antingen svart eller vitt, det finns inga nyanser eller hur Björnström?
Bjornstrom wrote: [quote=obelix][quote=Bjornstrom][quote=conny_69]Ansvar för mitt eget liv? Jag tog nog ansvar för mitt eget liv innan du ens var född, nåja, jag har jobbat medan du ännu var ett spädbarn misstänker jag. Jag har inte utnyttjat staten en enda dag i mitt liv (hittills).
Antar du syfter på mig? Jag säger varken bu eller bä förutom den dagen den sorgen. 19 år dit, ett bra tag. Jag hoppas då inte jag lever i någon fantasivärld och tror staten är skyldig att försörja mig ialla fall..
January 12, 2004
Bjornstrom wrote:
Det jag syftade på var att även den bästa kan hamna där.
Jag hade inte siktet inställt på att vara urfattig, sjukskriven och ha enorma skulder när jag var i 20-års åldern...
December 17, 2005
conny_69 wrote: Du missar poängen Björnström, poängen är att när jag behöver trygghetssystemet, som jag arbetat och betalat skatt till, så tas den rättigheten ifrån mig (av en högerregering, inte särskilt förvånande). Jag känner folk som utnyttjat systemet och fram tills nu så har jag aldrig ens tänkt tanken att göra så men det kanske är dags att göra det nu.
Men när man är 21 är allt lätt, livet är antingen svart eller vitt, det finns inga nyanser eller hur Björnström?
Jag utgår från hur jag har det, jag har ingen aning hur din situation har vart. Men tredje gången jag frågar, VARFÖR! har du inte sparat lite cash?
Ja du har arbetat hårt, nu vill du skörda den goda frukten.. Jag förstår att du är lite sur då du inte får glida räkmacka..
December 17, 2005
obelix wrote: [quote=Bjornstrom]
Det jag syftade på var att även den bästa kan hamna där.
Jag hade inte siktet inställt på att vara urfattig, sjukskriven och ha enorma skulder när jag var i 20-års åldern...
Inget jag säger emot.. Dock tycker jag man kan tänka lite i förväg om man har jobb.. Inte leva i någon fantasivärld.
November 26, 2003
Din fråga varför jag inte har sparat tänker jag inte ens svara på. Poängen med att du ställer den frågan är just att du säger att jag har mig själv att skylla för att jag är i ekonomiskt trångmål. Det illustrerar det jag sa tidigare, när jag funderade på om du vill ha det som i USA, som du sen förnekade.
Bjornstrom wrote: [quote=conny_69]Du missar poängen Björnström, poängen är att när jag behöver trygghetssystemet, som jag arbetat och betalat skatt till, så tas den rättigheten ifrån mig (av en högerregering, inte särskilt förvånande). Jag känner folk som utnyttjat systemet och fram tills nu så har jag aldrig ens tänkt tanken att göra så men det kanske är dags att göra det nu.
Jag utgår från hur jag har det, jag har ingen aning hur din situation har vart. Men tredje gången jag frågar, VARFÖR! har du inte sparat lite cash?
Ja du har arbetat hårt, nu vill du skörda den goda frukten.. Jag förstår att du är lite sur då du inte får glida räkmacka..
November 26, 2003
Glida räkmacka? Du utgår ifrån att jag inte vill jobba då med andra ord. Eller vad var tanken med den kommentaren?
Bjornstrom wrote: [quote=conny_69]Du missar poängen Björnström, poängen är att när jag behöver trygghetssystemet, som jag arbetat och betalat skatt till, så tas den rättigheten ifrån mig (av en högerregering, inte särskilt förvånande). Jag känner folk som utnyttjat systemet och fram tills nu så har jag aldrig ens tänkt tanken att göra så men det kanske är dags att göra det nu.
December 17, 2005
conny_69 wrote: Björnström, kontentan av det du säger är att om man blir fattig får man skylla sig själv, och när du förnekar att du skulle vilja ha det som i USA blir man fundersam. Den attityden att den fattige får skylla sig själv är nämligen förhärskande där.
Man har alltid ansvar över sitt eget liv, vissa har mer otur än andra. Och kan hamna snett av misstag. Säger inget annat.
Men i ditt fall låter det som att du haft bra med jobb.. Varför har du då inte tänkt på framtiden?
November 26, 2003
Så alla som inte sparat ska inte få nån hjälp av samhället då? Är det kontentan av ditt resonemang?
Bjornstrom wrote: [quote=conny_69]Björnström, kontentan av det du säger är att om man blir fattig får man skylla sig själv, och när du förnekar att du skulle vilja ha det som i USA blir man fundersam. Den attityden att den fattige får skylla sig själv är nämligen förhärskande där.
Man har alltid ansvar över sitt eget liv, vissa har mer otur än andra. Och kan hamna snett av misstag. Säger inget annat.
Men i ditt fall låter det som att du haft bra med jobb.. Varför har du då inte tänkt på framtiden?
December 17, 2005
conny_69 wrote: Glida räkmacka? Du utgår ifrån att jag inte vill jobba då med andra ord. Eller vad var tanken med den kommentaren?
Nej att du tar allt förgivet..
conny_69 wrote: Din fråga varför jag inte har sparat tänker jag inte ens svara på. Poängen med att du ställer den frågan är just att du säger att jag har mig själv att skylla för att jag är i ekonomiskt trångmål. Det illustrerar det jag sa tidigare, när jag funderade på om du vill ha det som i USA, som du sen förnekade.
Men herregud människa.. Det är lite skillnad på någon som tjänar 50:-/h i usa och du som antagligen tjänat bra mycket mer och sen bara köpt prylar för allt.. Och därför har du dig själv att skylla... Har väl ingenting med USA att göra?
November 18, 2003
Så mycket som staten får in ifrån folket tycker jag de ska vara skyldiga att ställa upp vid såna här lägen men Bjornstrom han är ju 21 han vet ju allt^^
Längtar tills den dagen kommer då man jobbat röven ur sig 8 timmar om dagen över 40 år och får en ynklig pensionslön medans man matat politiker och jobbat för rika VD`n som kommer få ut mer i månaden än vad man gjort under sitt bästa år.
December 17, 2005
D3mpa wrote: Så mycket som staten får in ifrån folket tycker jag de ska vara skyldiga att ställa upp vid såna här lägen men Bjornstrom han är ju 21 han vet ju allt^^
Längtar tills den dagen kommer då man jobbat röven ur sig 8 timmar om dagen över 40 år och får en ynklig pensionslön medans man matat politiker och jobbat för rika VD`n som kommer få ut mer i månaden än vad man gjort under sitt bästa år.
Nej jag vet inte allt, men jag ger min syn på det hela likaså du.. Alla har vi väl rätt att tycka olika? Ingen har väl rätt eller fel....
Du kanske ska bli politiker då? Förändra samhället lite? Och samtidigt få ut en fin lön?
November 18, 2003
Bjornstrom wrote: [quote=D3mpa]Så mycket som staten får in ifrån folket tycker jag de ska vara skyldiga att ställa upp vid såna här lägen men Bjornstrom han är ju 21 han vet ju allt^^
Nej jag vet inte allt, men jag ger min syn på det hela likaså du.. Alla har vi väl rätt att tycka olika? Ingen har väl rätt eller fel....
Du kanske ska bli politiker då? Förändra samhället lite? Och samtidigt få ut en fin lön?
Tänkte på hur dina inlägg brukar vara ingen får gnälla på staten och samhället men du får gnälla på den som gnäller på staten och samhället och du gör ofta mer rätt än alla andra..rätta mig ifall jag har fel:)
(Inget personligt jag känner inte dig och du känner inte mig)
Njaa det där med att jag skulle bli politiker är chansen ytterst liten så jag satsar på något jag har större chans att bli och jag har rätt lätt för att tala sanning så jag passar inte in på det där..
2 Guest(s)