Ett slag i ansiktet..|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ett slag i ansiktet..
Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
sp_UserOfflineSmall Offline
1144579
June 25, 2007 - 12:26 pm
sp_Permalink sp_Print

D3mpa wrote: Tänkte på hur dina inlägg brukar vara ingen får gnälla på staten och samhället men du får gnälla på den som gnäller på staten och samhället och du gör ofta mer rätt än alla andra..rätta mig ifall jag har fel:)
(Inget personligt jag känner inte dig och du känner inte mig)

Vadå ingen får gnälla!? Du kan ju visa inlägg jag gjort, och använda som källa..

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
1144583
June 25, 2007 - 12:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: [quote=D3mpa]Tänkte på hur dina inlägg brukar vara ingen får gnälla på staten och samhället men du får gnälla på den som gnäller på staten och samhället och du gör ofta mer rätt än alla andra..rätta mig ifall jag har fel:)
(Inget personligt jag känner inte dig och du känner inte mig)

Vadå ingen får gnälla!? Du kan ju visa inlägg jag gjort, och använda som källa..

Njaa det är helt meningslöst vi har inget som vi behöver bevisa för varandra så vi gräver ner detta..

Om vi återgår till ämnet så kan jag säga jag själv har försökt tänka rätt och fel men kommit fram till att ju äldreman blir desto mer ser man att allt är skit och det bästa är att begå lagbrott och skita i alla andraför det är ingen som hjälper dig:)

Men man vet aldrig jag kan ha fel jag är ju bara 19 hehe.

a01marev
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 287
1144584
June 25, 2007 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Tidigare vid socialdemokraternas styre, så fick man inte stämpla innan man slutfört sin utbildning. Dvs sommarloven mellan terminerna, utan man fick söka ett sommarjobb. Vid avslutade studier så fick man stämpla och plocka A-kassa.

Jag håller absolut med dig att det är trist att inte kunna nyttja a-kassa när du har studerat klart om du hade fått det om du blivit arbetslös.

Det bör finnas ett säkerhetsnät som gör att man kan börja studera sent, utan att riskera ruinensbrant efter studierna. Även om man har pengar undanlagda eller inte. Har man 50 000:- på bankkontot sparat så skall inte det vara kravet att plocka ut dem för att kunna leva några månader.

Det är som att resonera att en som fått sparken oxå skulle lagt undan pengar för att kuna överleva och den inte får ställa några krav för de pengar som han/hon har avsatts för ändamålet arbetslöshet genom a-kassa avgifter.

Men en fråga, hur har du klarat tidigare sommrar utan Csn?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1144585
June 25, 2007 - 12:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: [quote=skiroy][quote=Bjornstrom][quote=obelix][quote=Bjornstrom][quote=conny_69]Ansvar för mitt eget liv? Jag tog nog ansvar för mitt eget liv innan du ens var född, nåja, jag har jobbat medan du ännu var ett spädbarn misstänker jag. Jag har inte utnyttjat staten en enda dag i mitt liv (hittills).

Det har du nog gjort då jag är 21 idag. Men varför har du inte sparat en cent då? Förstår inte hur man kan gnälla egentligen...

kom igen när du närmar dig 40 så får vi se hur du har det själv...

Antar du syfter på mig? Jag säger varken bu eller bä förutom den dagen den sorgen. 19 år dit, ett bra tag.

Ja men det är lätt att sitta och snacka nu.
Om 19 år vet du inte vad för regler det finns...det går att spara men är inte alltid så enkelt som du får det till.
Ännu svårare är att spå i framtiden om vilka regler som gäller. Klarar du av det är du tamefasen en Saida deluxe! 😀

Precis det jag menar. Gjorde även en liten "edit"... Dock kommer jag förhoppningsvis ha några sparade kronor..

Så vad vill du få ut av ditt inlägg Skiroy?

Kanske en smula lättare att stoppa undan lite när man som du snyltar hemma hos förälder som en annan jättebaby..
Det är lite annat som gäller för dom vuxna som klippt navelsträngen för länge sedan.
😛

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Bjornstrom
Member
Medlem
1144587
June 25, 2007 - 1:02 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Kanske en smula lättare att stoppa undan lite när man som du snyltar hemma hos förälder som en annan jättebaby..
Det är lite annat som gäller för dom vuxna som klippt navelsträngen för länge sedan.
😛

Oj oj här körde man fullt ut laugh snyltar vet jag väl inte.. Betalar faktist hyra 😮

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1144590
June 25, 2007 - 1:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: [quote=ilg@dd]Kanske en smula lättare att stoppa undan lite när man som du snyltar hemma hos förälder som en annan jättebaby..
😛

Oj oj här körde man fullt ut laugh snyltar vet jag väl inte.. Betalar faktist hyra 😮

WoW, säkert nått marknadsanpassat också antar jag..
Vuxna har en hel del att betala varje månad, hyra, el, försäkringar, vatten/avlopp.. Jag skulle gissa att du har huvuddelen av din lön kvar när du betalat din "hyra".. För din spydighet lär ju inte kosta mycket i pengar?

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Bjornstrom
Member
Medlem
1144591
June 25, 2007 - 1:13 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Bjornstrom][quote=ilg@dd]Kanske en smula lättare att stoppa undan lite när man som du snyltar hemma hos förälder som en annan jättebaby..
😛

Vuxna har en hel del att betala varje månad, hyra, el, försäkringar, vatten/avlopp.. Jag skulle gissa att du har huvuddelen av din lön kvar när du betalat din "hyra".. För din spydighet lär ju inte kosta mycket i pengar?

25% av totala hyran inkl el m.m.. Även försäkring betalar jag själv.. Sen har jag bott i egen lägenhet i 1 år.. Fast cellskräcken fick mig hem igen..

Så sluta jiddra din vänsterprasslare 😉

Edit: räknas jag som vuxen i dina ögon, då jag betalar allt du listat där ovan? laugh

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1144594
June 25, 2007 - 1:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: [quote=ilg@dd][quote=Bjornstrom][quote=ilg@dd]Kanske en smula lättare att stoppa undan lite när man som du snyltar hemma hos förälder som en annan jättebaby..
😛

25% av totala hyran inkl el m.m.. Även försäkring betalar jag själv.. Sen har jag bott i egen lägenhet i 1 år.. Fast cellskräcken fick mig hem igen..

Så sluta jiddra din vänsterprasslare 😉

Edit: räknas jag som vuxen i dina ögon, då jag betalar allt du listat där ovan? laugh

:)R
Tyvärr, inte det minsta..
I mina ögon är du diskvalificerad i diskussioner som rör det vuxna livet och dess vedermödor..

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1144595
June 25, 2007 - 1:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Det man inte tänker på när man är i början av sitt vuxna liv, är att hur mycket man än försöker spara så kan det dyka upp oförutsedda utgifter som sänker en totalt.

Som ett exempel kan jag ta mig själv.

När jag hade pluggat klart och fick jobb så hade jag turen att jobba dubbelt under en månad, det innebar att jag fick ut ca 27 000 samanlagt.

När allt var betalt så hade jag 7-8 000 kvar som jag sparade, tills 2 månader efter det jag fick pengarna, då fick tiken vi hade akut livmodersinflamation, och hon var oförsäkrad pga epilepsi.

Ett tu tre så hade vi inga pengar sparade längre.

Det gäller även om man sparar och sedan börjar plugga, har man sparade pengar så kanske man väljer att använda dessa istället för att ta ett studielån.

Vilket är smartast, att leva på sparade pengar eller ta studeielån?

Det finns många historier ur verkliga livet där det har hänt saker som man inte har räknat med eller trot sig kunna hända.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1144598
June 25, 2007 - 1:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kan förstå du är sur för du blivit av med en förmån (vem skulle inte vara det?)

Jag kan också förstå varför de tog bort den regeln att man kan räknas som "arbetslös" trots att man pluggar i 10 år... för folk satte det säkert i system, vara "arbetslös" på sommaren, plugga, vara "arbetslös" osv...

Alla system hittas det ju luckor i så de kan utnyttjas....

och kom igen, om man pluggat i 5 år så ska man väl inte kunna få ut en arbetslöshets-försäkring

Om jag har en bil, byter den mot en cykel som någon snor så bör jag väl inte få ut en ny bil på försäkringen? (typ?)

Under den tiden du pluggat har du kanske fått studielön? Du har tagit studielån? Så då har du väl fått ut något från "samhället" iaf???

BowmorE
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 56
1144599
June 25, 2007 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: [quote=conny_69]Jag har alltså jobbat massor

conny_69 wrote: Om nu nån undrar så jag kan tillägga att jag är 37, samt har inga ekonomiska medel, inga fonder, inga hemliga konton. De medel jag har är 821kr på mitt lönekonto och det är ALLT.

37 år och har jobbat "massor" men inte en krona sparad? Rent generellt tycker jag faktist du får skylla dig själv (utan att veta mer om hur du haft det)...

Man ska nog tänka lite innan....

nu har du liten snedvriden syn på allt.
vi vet inget om han har haft sparat pengar vad vet vi om han har haft fast 1mille sparat på ett konto inför sitt studerande.
kan ju ha hänt nått i hans liv som gjort att han fått betala en operation eller nått tex eller sjukt barn.

visst jag tycker det är helt fel att man tror man kan falla tillbaka på staten
men någon säkerhet borde vi ha eller vi har soc att falla tillbaka på ifall allt krisar sig. men även det är fel att lita på.

Bjornstrom
Member
Medlem
1144601
June 25, 2007 - 1:35 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:

I mina ögon är du diskvalificerad i diskussioner som rör det vuxna livet och dess vedermödor..

Bara vänsterprasslare som är tillåtna?

Bjornstrom
Member
Medlem
1144602
June 25, 2007 - 1:36 pm
sp_Permalink sp_Print

BowmorE wrote: nu har du liten snedvriden syn på allt.
vi vet inget om han har haft sparat pengar vad vet vi om han har haft fast 1mille sparat på ett konto inför sitt studerande.
kan ju ha hänt nått i hans liv som gjort att han fått betala en operation eller nått tex eller sjukt barn.

visst jag tycker det är helt fel att man tror man kan falla tillbaka på staten
men någon säkerhet borde vi ha eller vi har soc att falla tillbaka på ifall allt krisar sig. men även det är fel att lita på.

Precis vi vet ingenting då han inte berättar 😛 så :bgrin: därför tror jag han köpt dyr skumpa och plasma-apparater för pengar..

BowmorE
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 56
1144605
June 25, 2007 - 1:40 pm
sp_Permalink sp_Print

håller med dig lite där.
har man köpt sig en fet tv och dyr skumpa då är man precis där man förtjänar.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1144606
June 25, 2007 - 1:50 pm
sp_Permalink sp_Print

BowmorE wrote: håller med dig lite där.
har man köpt sig en fet tv och dyr skumpa då är man precis där man förtjänar.

Faktum är att vet man att man kommer bli arbetslös om ett par månader och att man kanske inte kommer få A-kassa så är det "bättre" för en personligen att just se till och använda varje krona 3 månader innan man knallar in hos socc. Har man bil, pengar, aktier eller annat av värde som de kan se så får man inga cash föräns man sålt allting, har man då istället köpt 50" plasma, ny dator osv så får man cash redan första månaden (om man kan redovisa sökta arbeten då så klart).

Efter alla gånger socc och a-kassan har töjt min röv så kommer jag personligen göra alla sådana "knep" jag kan när min anställning börjar ta slut. Kommer ändå aldrig i närheten av rövpippandet så som sossestyret gjorde.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1144608
June 25, 2007 - 1:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: [quote=ilg@dd]

Bara vänsterprasslare som är tillåtna?

Näe, men vuxet folk med någon slags insikt i livet utanför barndomshemmet, oavsett partifärg.
Om man inte ämnar krocka med bilen, bör man då köra oförsäkrat?
Ska man skita i att vara medlem i A-Kassan, och låta soc pröjsa om man blir arbetslös?
Ska man öht betala skatt? Man vet ju inte vad kommande regering hittar på?
Hur lång är din näsa? Når den lika långt som du tycks tänka?
Betalar man 200-500:-/månad i arbetslöshetsförsäkring i 10-20 år, ska man då inte ha rätt att använda den till det den är tänkt för?
brukar du pröjsa allt själv om du t.ex får en skada på bilen för vilken din försäkring skulle gälla för?

Bjornstrom
Member
Medlem
1144609
June 25, 2007 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd: härlig predikan ;P

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1144613
June 25, 2007 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: ilg@dd: härlig predikan ;P

Kul med folk som inte har så höga krav på underhållning.

Bjornstrom
Member
Medlem
1144615
June 25, 2007 - 2:07 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Bjornstrom]ilg@dd: härlig predikan ;P

Och ännu roligare med en ilg@dd som alltid är lika melodramatisk 😉

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1144616
June 25, 2007 - 2:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: [quote=ilg@dd][quote=Bjornstrom]ilg@dd: härlig predikan ;P

Och ännu roligare med en ilg@dd som alltid är lika melodramatisk 😉

För att inte tala om folk som använder ord dom inte vet betydelsen av.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 365
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL