Ett slag i ansiktet..|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ett slag i ansiktet..
skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
sp_UserOfflineSmall Offline
1144618
June 25, 2007 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Tagga ner nu för helsike!

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1144623
June 25, 2007 - 3:21 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd: haha jasså? Hur som helst så sover jag gott om natten så länge alla kommunister som dig inte får som dom vill 😉

Mjo men suck it! vi kanske hörs i framtiden...

Fenix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 767
1144634
June 25, 2007 - 3:55 pm
sp_Permalink sp_Print

de vill att höginkomsttagarnas barn skall kunna plugga medans arbetarna sparkas undan.

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1144636
June 25, 2007 - 3:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kan förstå att det är jobbigt att inte få stämpla när man gått i skola i 5 år men handen på hjärtat.
Kan man egentligen förvänta sej att en försäkring som man inte betalt eller uppfyllt villkoren för på 5 år skall gälla när man vill plocka ut pengar därifrån?

Ang
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
1144638
June 25, 2007 - 4:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Fenix wrote: de vill att höginkomsttagarnas barn skall kunna plugga medans arbetarna sparkas undan.

Jasså? Du menar alliansen? Den förra som sa detsamma hade all fakta emot sig. Känns inte alls roligt att man kan gå och tänka som t ex du och sen ha rösträtt.

Alliansen har lovat bla skattesäkningar och sånt kan inte ske utan man skär ner på något annat. Dock är jag lite besviken att de inte har börjat jaga de förtidspensionerade än där de egentligen skulle ta alla pengar.
Jag tror de förtidspensionerade kostar vårt fina samhälle 100 milja om året! Helvete.. huvuden ska rulla och det många.

Fenix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 767
1144641
June 25, 2007 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Ang wrote: [quote=Fenix]de vill att höginkomsttagarnas barn skall kunna plugga medans arbetarna sparkas undan.

Jasså? Du menar alliansen? Den förra som sa detsamma hade all fakta emot sig. Känns inte alls roligt att man kan gå och tänka som t ex du och sen ha rösträtt.

Alliansen har lovat bla skattesäkningar och sånt kan inte ske utan man skär ner på något annat. Dock är jag lite besviken att de inte har börjat jaga de förtidspensionerade än där de egentligen skulle ta alla pengar.
Jag tror de förtidspensionerade kostar vårt fina samhälle 100 milja om året! h*****e.. huvuden ska rulla och det många.

Heh.. du tycker att jag inte skall ha rösträtt? Kan säga samma sak om dig nu när vi ändå kör med personangrepp.

Det hela går ut på att sparka undan benen för de som har de sämst. Visst fuskas det men inte så mycket som borgarna vill få det till.
Kan inte du ringa till min mosters man och säga att han kan gå tillbaks till arbetet med sin degenerativa ryggskada. Du vet ju allt så då är det ju bara för han att hoppa upp i sadeln igen.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1144645
June 25, 2007 - 4:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Ang wrote: [quote=Fenix]de vill att höginkomsttagarnas barn skall kunna plugga medans arbetarna sparkas undan.

Jag tror de förtidspensionerade kostar vårt fina samhälle 100 milja om året! h*****e.. huvuden ska rulla och det många.

Hur mycket har detta drabbat dej personligen?
Betalar du mycket inkomstskatt i Sverige? Hur mycket nytta har du gjort för den Svenska välfärdsstaten?
Tycker du öht att du är kvalificerad nog att raljera över vart pengarna tar vägen?
Känns mer som om du hamnar i samma fack som Bjornstrom.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1144647
June 25, 2007 - 4:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Ang wrote: Alliansen har lovat bla skattesäkningar och sånt kan inte ske utan man skär ner på något annat. Dock är jag lite besviken att de inte har börjat jaga de förtidspensionerade än där de egentligen skulle ta alla pengar.

Japp men då ger jag dig Fibromyalgi och tvingar dig att jobba...

Bjornstrom: Livet går inte som på en räls i 20år automatiskt så man kan spara undan. Barn t.ex kostar pengar.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1144659
June 25, 2007 - 6:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Man kanske inte ska skylla på den blå regeringen utan på människor som utnyttjar systemet och tvingar fram sådana lösningar?
Sen kan jag hålla med om att det inte är den bästa lösningen.

Angående de där förtidspensionärer håller jag med.
Där finns en del latmaskar och andra utsugare.
Och nej, jag menar inte någons 50-åriga morsa som har taskig rygg o fibryomalgi (stava?) utan folk strax över 20 som firar med skumpa att slipper jobba resten av livet.
Kollar man bara på min årgång (1981) finns det flera tusen förtidspensionärer. Visst, en del är motiverade men knappast alla.

Ang
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
1144663
June 25, 2007 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Fenix:
Jaha det är ju lite konstigt att du kan säga så om mig när du än inte har kollat upp några källor eller fakta.
Det är bara att surfa in på alliansens valmanifeste eller borgarnas, eller folkpartiets (som har hand om skolan) eller riksdagens eller... va fan varenda sida som relaterar till fakta. Alliansen skär inte ner på skolan, de vill utvidga den.

ilg@dd:
En diskussion till där du kör på din egna lilla värld och jag källrelaterat material? Men annars håller jag med om att min erfarenhet helt klart brister pga min ålder.

dree:
Jag är för förtidspensionering till de som förtjänar den.
Kolla upp lite siffror så ser du att vi har ett jävulskt problem med att folk förtidspensionerar sig trots utan några som helst problem.
Jag kan garantera att iaf hälften fuskar. Sen kanske om man hade gjort en undersökning på det 3/4 som fuskar.
Jag brukar ofta jämföra med Kina. Jag har nog aldrig hört talas om en förtidspensionerad kines, men Sverige med sina otroliga sjukvård och sociala reformer ska ha 500 000 förtidspensionerade på kanske en 3 milj arbetande befolkning. (dock inte riktigt säker på hur många som arbetar)

Siffrorna är helt otroliga. I den teoretiska världen borde det är vara helt omöjligt, men människors lättja och eogism utnyttjar det system som ska användas för sjuka.

*edit
Reinfeldt sa innan valet att han skulle rensa upp bland de förtidspensionerade (som Göran inte vågar röra utan bli kallad för borglig, vilket är helt sjukt), myndigheterna (vi har så många myndigheter och staten har tappat kontrollen över dom. Vi har en myndighet som försöker ha koll på andra myndigheter) och samt lite andra grejer.

Det finns lite info på di.se. Kan kanske kolla upp det imorrn

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1144664
June 25, 2007 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Gäller dessa fem år högskole och universitetstudier?

det är samma sak.
högskola och universitet är samma sak, en nyuppstartad skola som inte är något speciell kan kalla sig universitet. dock så brukan det som kallas universitet även bedriva forskning. men som sagt, så behöver de inte det.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1144666
June 25, 2007 - 7:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Man kanske inte ska skylla på den blå regeringen utan på människor som utnyttjar systemet och tvingar fram sådana lösningar?
Sen kan jag hålla med om att det inte är den bästa lösningen.

Angående de där förtidspensionärer håller jag med.
Där finns en del latmaskar och andra utsugare.
Och nej, jag menar inte någons 50-åriga morsa som har taskig rygg o fibryomalgi (stava?) utan folk strax över 20 som firar med skumpa att slipper jobba resten av livet.
Kollar man bara på min årgång (1981) finns det flera tusen förtidspensionärer. Visst, en del är motiverade men knappast alla.

Verkar finnas en hel del sätt att fuska på, "Studenter lurar CSN på 30 miljoner"

Ang wrote:
ilg@dd:
En diskussion till där du kör på din egna lilla värld och jag källrelaterat material? Men annars håller jag med om att min erfarenhet helt klart brister pga min ålder.

Jag vet inte hur ni gör i Asien, men här i Sverige har man vad jag vet aldrig begärt att folk som ställer en fråga skall ha "källa" för frågeställningar...
Hur menar du egentligen?
Ska jag ha en källa för att fråga dej några saker? Frågor som nån annan redan ställt.
🙄 :cy:
Knyt upp slipsen nu, och sluta lipa..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1144670
June 25, 2007 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

jag tycker synd om din situation, och jag tycker att det är förjävligt när det blir så. speciellt när det är en vuxen man det handlar om.
men, jag tror nog att du kommer att överleva om inte annat. jag önskar dig all lycka.

men, jag vill gärna att någon tar fram källor till sina påståenden, eller åtminståne försöker hitta källor.
det är JÄVLIGT trevligt med källor.
speciellt de som berör huvudämnet. att folk som har hafft högskolestudier i fem år inte får någon a-kassa.
varför och vilka är frågor som gärna borde besvaras.

HomeBurneR
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 262
1144680
June 25, 2007 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: Jag kan förstå att det är jobbigt att inte få stämpla när man gått i skola i 5 år men handen på hjärtat.
Kan man egentligen förvänta sej att en försäkring som man inte betalt eller uppfyllt villkoren för på 5 år skall gälla när man vill plocka ut pengar därifrån?

Som jag har förstått det hela så gäller detta ÄVEN om man har betalat in till sin arbetslöshetsförsäkring under de fem åren. 😕

Själv har man blivit uppsagt från en visstidsanställning för runt två månader sedan och fortfarande inte sett röken av någon ersättning trots många samtal till kära A-kassan och ärligt talat så börjar jag ligga riktigt dåligt till nu :cy:
Självklart har jag inte fått tag i något nytt jobb heller, det är inte så lätt som många får det att låta (nu har jag sagt det också).

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
1144682
June 25, 2007 - 10:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns folk som tror att bara för att man är arbetslös så ska man ta vilket skitjobb som hellst med vilken lön som helst och inte kunna spara till framtiden och sen när man väl sitter i skiten och inte har kunnat spara undan pengar så samma folk att man får skylla sig själv att man inte sparat.

För den andra delen så vem i helsike vill spara exakt alla pengar som blir över efter alla utgifter till något oförutsett inom 5 år som aldrig kanske händer, carpe diem baby man vet aldrig vad som händer imorgon.. men visst lite sparat ska man ha.

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
1144683
June 25, 2007 - 10:48 pm
sp_Permalink sp_Print

haha dessa trådar är de bästa med hela NH!

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1144689
June 26, 2007 - 4:47 am
sp_Permalink sp_Print

HomeBurneR wrote: [quote=Josey Wales]Jag kan förstå att det är jobbigt att inte få stämpla när man gått i skola i 5 år men handen på hjärtat.

Som jag har förstått det hela så gäller detta ÄVEN om man har betalat in till sin arbetslöshetsförsäkring under de fem åren. 😕

Själv har man blivit uppsagt från en visstidsanställning för runt två månader sedan och fortfarande inte sett röken av någon ersättning trots många samtal till kära A-kassan och ärligt talat så börjar jag ligga riktigt dåligt till nu :cy:
Självklart har jag inte fått tag i något nytt jobb heller, det är inte så lätt som många får det att låta (nu har jag sagt det också).

Ok, det visste jag inte. Då kan man ju iofs hävda att man inte uppfyllt arbetsvillkoret men samtidigt har man ju betalt in ett antal tusen under de 5 åren så då skulle nog jag också bli bra less om jag inte fick a-kassa.

d3empa:
Jo, man får räkna med att ta vilka skitjobb som helst när man är arbetslös. Däremot måste man inte stanna kvar på det jobbet resten av sitt liv utan kan söka bättre jobb under tiden.

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
1144691
June 26, 2007 - 5:05 am
sp_Permalink sp_Print

Inte lätt att få jobb som man vill ha och trivs på.

har man inte sparade pengar eller får bidrag varför klagar man ? gå till närmaste bemanningsföretag, de söker i princip alltid folk. rundgång på personal så det skriker om det. du får kanske inte världsbäst lön men du är oftast garanterad 40 timmar i veckan vilket generar runt 11,000 efter skatt. det klarar du dig fint på.

du kanske får slava på en industri men oftast på flera stycken vilket gör att det inte blir så enformigt, eller så kanske du hamnar på tjänstemanna sidan och nått kontors jobb.

baseras ofta utifrån dina kunskaper. så jag menar chansen finns där om man sticker ut huvudet och inte rädd för att ta ett skit jobb en stund.

OnTopic: surt som fan, tycker det är dåligt, betalar man in pengar till A-kassa så ska man förfan få det även om man väljer att studera, inte precis som man sitter och pillar naveln, man studerar ju för att få jobb efter studierna.

surt som fan.

/pole

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 664
1144800
June 26, 2007 - 3:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Precis, i mitt fall har jag alltså jobbat hela 90-talet, under den tiden betalt in till a-kassan, precis som jag fortsatt betala in till kassan under hela studietiden. Så visst är det surt som sagt men jag gick till soc idag, ser ut som om jag kanske får hjälp där, välförtjänt vill jag mena.

Josey Wales wrote: [quote=HomeBurneR][quote=Josey Wales]Jag kan förstå att det är jobbigt att inte få stämpla när man gått i skola i 5 år men handen på hjärtat.

Ok, det visste jag inte. Då kan man ju iofs hävda att man inte uppfyllt arbetsvillkoret men samtidigt har man ju betalt in ett antal tusen under de 5 åren så då skulle nog jag också bli bra less om jag inte fick a-kassa.

d3empa:
Jo, man får räkna med att ta vilka skitjobb som helst när man är arbetslös. Däremot måste man inte stanna kvar på det jobbet resten av sitt liv utan kan söka bättre jobb under tiden.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1144801
June 26, 2007 - 3:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänkte skriva "jag skrattar hela vägen till banken" men så kom jag på! fan jag är fattig :S hehe så det gick inte vägen. Dock är man alltid lite skadeglad 😀 ska väl vara den enda riktiga lyckan..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 366
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL