February 10, 2004
Tjenare..
Snackade nyligen med min käre mor på telefon..
Hon berättade att dom hade haft strömavbrott för ett par dagar sedan..
efter att dom letat i proppskåpet i över 40minuter så ringde dom en elektriker. När han kom dit konstaterade han att det inte var något fel på deras proppskåp och ville istället ta en titt på det centrala elskåpet. (det som står en bit utanför tomten). När dom kom fram till elskåpet såg dom att det var där felet var. Någon hade tryckt in en järnpinne i elskåpet så att det hade totalt kortslutits. min mor sa att det kom rök å blixtrade om skåpet.
Efter som att dom har 2st skolor ca. 10 minuter ifrån huset så misstänkte dom att det var någon från lågstadieskolan som hade gjort detta.. han ville väl prova å se om han kunde få upp det elr nått, vad vet jag. så mina föräldrar tog iaf kontakt med skolan å det visade sig att det var en kille i första klass som var skylldig. han hade berättat vad han gjort för sina föräldrar samma dag som det hände pga. att killens hanskar,(som han hade på sig), hade brunnit upp.. elektrikern sa att det rörde sig om ca. 4000volt som hade kunnat gå rakt igenom kroppen på den stackars 8åriga pojken. i era eluttag i väggen hemma är det 230volt.. ni kan ju tänka er 4000 då :S
Tyckte bara att det var halvläskig grej och ett bevis på att man inte är så smart som liten =/
/Adde
August 11, 2005
Tur för grabben...
Fast det är som sagts tidigare strömstyrkan och inte spänningen som dödar.
Kommer ihåg när jag gick p mellanstadiet och en snubbe från "Elvis" kom o snackade, han fick en korv att börja brinna genom att kopla den till nåt aggregat o sen öka amperen lite i taget 😛 hehe
January 13, 2004
dreamweaver wrote: Äsch, jag har fått 10 000 V genom kroppen pga av en trasig kabel. Visserligen reagerade inte min kropp med glädje om man säger så, men det är ändå strömstyrkan och inte spänningen som dödar.
Det är sant men höga spänningar kan ändå leda till feta ryck a'la grodhopp och liknande 🙂
Synd om killen, men han lärde sig kanske att inte förstöra andras prylar.
May 1, 2005
Boomhauer wrote: [quote=dreamweaver]Äsch, jag har fått 10 000 V genom kroppen pga av en trasig kabel. Visserligen reagerade inte min kropp med glädje om man säger så, men det är ändå strömstyrkan och inte spänningen som dödar.
Det är sant men höga spänningar kan ändå leda till feta ryck a'la grodhopp och liknande 🙂
Haha det där känner jag igen.
May 7, 2004
Det är en kombiantion av spänning och ström som är det farliga, tiden du utsätts för det hela samt var i kroppen det går, kroppsresistans och hud (kontakt) spelar också in.
Sj kan jag stoltsera med att fått över 200kv i mig :/.
Sista jag var ute så kröp den in en katt i stationen utan att vi märkte det, när jag satt och käka small det till och vi öppnade stationen men hittade inget fel (dock lukta det lite bränt) och allt fungerade som det skulle, senare på dagen small det igen och då slockna det mesta så då var det dit igen. Det var då det hela visade sig, en katt hade krypit in och fått en 10kv smäll först, för att sedan få ytterliggare en 20kv smäll. Det är otur :/.
Det där med el är precis som bilolyckor, man kollar på en bil som är totalt mosad och så visade det sig att föraren överlevde, när man sedan ser en bil som bara har en lite intryckt front så omkom personen. Vet folk som fåt 230kv och 400kv i sig ett par gånger och överlevt, sedan finns det folk som får 230v och kolar.
June 28, 2001
Pack, 200kv ? inte en nolla för mkt där ?
Inte för att jag är en elektriker men om nånting har 200kv så bör det finnas lite ström bakom spänningen så att säga, det låter tillräckligt mkt för att kunna smälta en grävmaskin.
btw, tur för ungen att han inte hade våta handskar får då hade han nog inte haft sådan tur.
November 27, 2003
PaCk wrote: Obelix och delphi ni har nu båda sänkt er så otroligt mycket i mina ögon.....
Jag pikar konstant alla härinnes å det förstår jag inte riktigt. Om de som tar åt sig inte har mer självinsikt än att man blir sur över detta ska man nog inte spendera så mycket tid på forum och skriva så mycket korkade saker 😉
//Andreas
January 12, 2004
PaCk wrote: Obelix och delphi ni har nu båda sänkt er så otroligt mycket i mina ögon.....
vad nu då, vi sänkte oss bara till bla din nivå.
February 7, 2006
Ja men obelix, låt oss öppna portarna på alla rättspsyk o skicka ut dom i samhället o ge dom en andra chans!!! som du så gärna önskar
....
o sen höra om åttaåringar som blir rövknullade
o höra om folk som kör bil genom folkmassor
...
o höra om 15 åriga flickor som blir drogade och våldtagna
...
visst låter det som dina idéer också är lysande?
och ifall du inte fattar det så överdrev jag också, precis som du gjorde.
det är extrem skillnad på att köra upp en gren i en fitta på en 15 åring än att köra in en pinne i ett elskåp, o fattar du inte det borde du fan också sitta inne på 100 år med vatten o bröd.
April 14, 2002
Delph1 wrote: [quote=obelix]men ska vi inte passa på att avrätta killen, eller döma honom till 100 år med vatten och bröd?
Kastrering med saltsyra FFS!!!!!11111oneoneone
//Andreas
Kastrering är väl att ta i men självklart ska han få ett ordentligt straff. Spö med en linjal är väl ett bra alternativ. 🙄
1 Guest(s)