EU´s nya regler för arbetstid|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
EU´s nya regler för arbetstid
dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 6, 2006 - 2:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Någon mer som tycker att det är sjukt att dom vägrar göra undantag?
http://www.assida.se/nyheter/i.....php?ID=219

I den verksamheten jag sysslar med har jag att välja mellan att sparka hälften av dom anställda eller korta ner resorna till en fika paus.
Ta alla vårdhem som måste sköta dygnsvilan...
Detta är inte praktiskt möjligt.
Det är ju människor vi arbetar med och man kan ju inte lämna en människa på natten som t.ex. en metallsvarv.

Tycker det är sjukt att vi har en arbetsmarknadsminister i Sven Otto Littorin som välkomnar detta och avfärdar det som vi "små" vårdare säger.

Jag hoppas att detta stoppas.

Dhorum
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 423
1099774
December 6, 2006 - 2:57 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: Någon mer som tycker att det är sjukt att dom vägrar göra undantag?
http://www.assida.se/nyheter/i.....php?ID=219

I den verksamheten jag sysslar med har jag att välja mellan att sparka hälften av dom anställda eller korta ner resorna till en fika paus.
Ta alla vårdhem som måste sköta dygnsvilan...
Detta är inte praktiskt möjligt.
Det är ju människor vi arbetar med och man kan ju inte lämna en människa på natten som t.ex. en metallsvarv.

Tycker det är sjukt att vi har en arbetsmarknadsminister i Sven Otto Littorin som välkomnar detta och avfärdar det som vi "små" vårdare säger.

Jag hoppas att detta stoppas.

Ja vi har EU att tacka för mycket. 👿

CameL_ToE
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 48
1099778
December 6, 2006 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror det är så här att man får visst jobba innan det gått 11 timmar det som inträffar är att arbetsgivaren måste betala övertidsersättning för dom timmar som inkräktar på regeln.

dree
Member
Medlem
1099782
December 6, 2006 - 3:29 pm
sp_Permalink sp_Print

CameL_ToE wrote: Jag tror det är så här att man får visst jobba innan det gått 11 timmar det som inträffar är att arbetsgivaren måste betala övertidsersättning för dom timmar som inkräktar på regeln.

Det är ju det som ska ändras så man inte kan det längre.
Jour ska räknas som arbetstid.
Man kommer inte få arbeta mer än 48timmar i genomsnitt per vecka i en 4månaders period.
Detta gör att våran verksamhet kan inte fortsätta.
Vi har grupper som har rest i flera år med samma ledare men nu måste vi sparka dom om detta går igenom... Jag kommer få sluta i min grupp t.ex. och skiter jag i det kommer min arbetsgivare få betala böter.

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
1099783
December 6, 2006 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker inte att de inte hår någon rätt att ändrå på någon inom arbetstiderna utan att fråga de drabbade hur de ser på saken.

12 timmars passen kommer ju kanske komma till att bli "olagliga" men vet ej vilka som kommit fram med förslaget men jag vet att drabbade vill ha kvar sina timmar.

dree
Member
Medlem
1099788
December 6, 2006 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

En annan sak som jag tycker är sjukt är att borgarna fjäskade för arbetarna och företagarna under valrörelsen. En hel del företag kommer ju kursa pga detta och när ett företag kursar blir arbetare arbetslösa.
Sven Otto Littorin välkomnar detta då?
Dubbelmoral på hög nivå!

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
1099789
December 6, 2006 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: En annan sak som jag tycker är sjukt är att borgarna fjäskade för arbetarna och företagarna under valrörelsen. En hel del företag kommer ju kursa pga detta och när ett företag kursar blir arbetare arbetslösa.
Sven Otto Littorin välkomnar detta då?
Dubbelmoral på hög nivå!

Nu startar inte olika kurser och skolor som de arbetslösa kan vända sig till om de blir utan jobb så att fler konkurrerar om jobb osv.. säger bara stackars de som blir arbetslösa utan tidigare skolgång.

CameL_ToE
Medlem
1099800
December 6, 2006 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

För 10 år sen visades ett program på tv med janne josefsson om svensk näringslivs frontfigur en proffessor i nationalekonomi han menade att en vanlig arbetare inte skulle tjäna mer än 5000:- /mån hmm ok kanske lite långsökt men det ligger i linje med vad moderaterna nu försöker uppnå kan ju vara så för att uppfylla EU's direktiv och sina egna uttalanden om arbete innan valet så behövs det mer människor i arbete men inte till dagens löner...

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1099809
December 6, 2006 - 4:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska bli trevligt att se reaktionerna när de blå visar vad de verkligen kommer göra med arbetsgivaravgiften ...

//Andreas

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1099811
December 6, 2006 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur otroligt det än kan låta för alla rabiata vänstermänniskor på forumet så är inte det här något som den svenska borgerligheten hittat på utan något som ett flertal stora facksammanslutningar i Europa lobbat för i ett flertal år. Något man nu fått igenom i ett beslut som togs av EU's röda majoritet ett bra tag innan regeringsskiftet i Sverige.

Lite mer perspektiv och sans i vänsterpropagandan och borgarhatet tack.

CameL_ToE
Medlem
1099814
December 6, 2006 - 5:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Mitt senaste inlägg baseras mer på en konspirationsteori än att hacka på M men det ligger nått i det och med tanke på vilken färg EU nu har så passar teorin in ännu mer..jag kan ju vara helt ute å cykla ifrågan men man ser åt vilket håll det lutar..

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
1099815
December 6, 2006 - 5:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: Hur otroligt det än kan låta för alla rabiata vänstermänniskor på forumet så är inte det här något som den svenska borgerligheten hittat på utan något som ett flertal stora facksammanslutningar i Europa lobbat för i ett flertal år. Något man nu fått igenom i ett beslut som togs av EU's röda majoritet ett bra tag innan regeringsskiftet i Sverige.

Typiskt de blåa att visa sin kärlek till sin sida så starkt utan att erkänna att alla inte är perfekta...

För det första visst jag röstade på vänsterblocket MEN det var för att de var de enda som var i närheten av det jag står för...

För det andra så kan de blåa sluta förklara bort sig på massa andra, för oavsett vad det än har varit och det har visat sig att det har gjort bort sig så hittar de alltid på en ursäkt som gör att de själva inte känner sig skyldiga..

Jag har en massa frågor till Fredrik Reinfeldt om deras idèer och planer som jag vill ha svar på..

tex minska arbetslösheten genom att göra folket mindre kompetenta??..

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1099822
December 6, 2006 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

D3mpa wrote: [quote=Josey Wales]Hur otroligt det än kan låta för alla rabiata vänstermänniskor på forumet så är inte det här något som den svenska borgerligheten hittat på utan något som ett flertal stora facksammanslutningar i Europa lobbat för i ett flertal år. Något man nu fått igenom i ett beslut som togs av EU's röda majoritet ett bra tag innan regeringsskiftet i Sverige.

Typiskt de blåa att visa sin kärlek till sin sida så starkt utan att erkänna att alla inte är perfekta...

För det första visst jag röstade på vänsterblocket MEN det var för att de var de enda som var i närheten av det jag står för...

För det andra så kan de blåa sluta förklara bort sig på massa andra, för oavsett vad det än har varit och det har visat sig att det har gjort bort sig så hittar de alltid på en ursäkt som gör att de själva inte känner sig skyldiga..

Jag har en massa frågor till Fredrik Reinfeldt om deras idèer och planer som jag vill ha svar på..

Trots att du svarade 100% subjektivt på ett åtminstone delvis objektivt inlägg så skall jag försöka besvara dina påståenden.
- Kärlek till sin "sida" visar väl snarare de röda som skäller
på borgarna för förslag som klubbades när vi hade röd majoritet i Sverige.

- Jag är för personligt ansvar, kravställning på människor, företagarvänlighet, och att få en möjlighet att åtminstone få disponera en del av min inkomst själv. Jag är emot bidrag, jantelag och cementerade föreställningar om att en protektionistisk arbetsmarkand styrd av fackförbunden är att eftersträva. Därför röstade jag blått. Vad är du för som gjorde att du röstade rött?

- Det går alldeles utmärkt att maila samtliga riksdagspartier och regeringen så att ställa dina frågor borde inte vara några problem.

- Vad exakt menar du med att minska kompetensen? Är det genom att försöka få tillbaka ordning och reda i den krackelerade svenska skolan? Är det att höja statusen på läraryrket? Jag vet inte så ge gärna exempel.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1099844
December 6, 2006 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Ska bli trevligt att se reaktionerna när de blå visar vad de verkligen kommer göra med arbetsgivaravgiften ...

//Andreas

Arbetsgivaravgiften kommer inte att ändras det närmsta året iaf.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1099848
December 6, 2006 - 7:03 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Delph1]Ska bli trevligt att se reaktionerna när de blå visar vad de verkligen kommer göra med arbetsgivaravgiften ...

//Andreas

Det cirkulerar en del annat och det är inte vad som lovades 🙁

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1099850
December 6, 2006 - 7:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=ilg@dd][quote=Delph1]Ska bli trevligt att se reaktionerna när de blå visar vad de verkligen kommer göra med arbetsgivaravgiften ...

//Andreas

Det cirkulerar en del annat och det är inte vad som lovades 🙁

//Andreas

Hahahaha, brukar det nånsin vara det?
Välsaltat skarpstekt valfläsk, det var vad det var..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
1099865
December 6, 2006 - 7:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: [quote=D3mpa][quote=Josey Wales]Hur otroligt det än kan låta för alla rabiata vänstermänniskor på forumet så är inte det här något som den svenska borgerligheten hittat på utan något som ett flertal stora facksammanslutningar i Europa lobbat för i ett flertal år. Något man nu fått igenom i ett beslut som togs av EU's röda majoritet ett bra tag innan regeringsskiftet i Sverige.

Trots att du svarade 100% subjektivt på ett åtminstone delvis objektivt inlägg så skall jag försöka besvara dina påståenden.
- Kärlek till sin "sida" visar väl snarare de röda som skäller
på borgarna för förslag som klubbades när vi hade röd majoritet i Sverige.

- Jag är för personligt ansvar, kravställning på människor, företagarvänlighet, och att få en möjlighet att åtminstone få disponera en del av min inkomst själv. Jag är emot bidrag, jantelag och cementerade föreställningar om att en protektionistisk arbetsmarkand styrd av fackförbunden är att eftersträva. Därför röstade jag blått. Vad är du för som gjorde att du röstade rött?

- Det går alldeles utmärkt att maila samtliga riksdagspartier och regeringen så att ställa dina frågor borde inte vara några problem.

- Vad exakt menar du med att minska kompetensen? Är det genom att försöka få tillbaka ordning och reda i den krackelerade svenska skolan? Är det att höja statusen på läraryrket? Jag vet inte så ge gärna exempel.

Jag håller inte på och slår mig på bröstet och skriker att det röda vänsterblocket inte har ett enda fel för det har dom men de flesta som röstar blått kan inte erkänna en enda riktning inom den blåa sidan som det är fel på!
Visst ska det vara krav på folk när de anställs inom ett yrke ingen som sagt något annat.

Det här med bdiragsystem osv ska väl inte behövas men sedan är det skillnad att få bidrag för en splitterny bil eller få bidrag tex studier som leder till ett jobb.

Det jag menar med kompetens är det regeringen håller på och gör just nu, skär ner på komvux så att man inte kan läsa upp ämnen eller läsa ämnen som behövs för en kompetens.

Finns arbetslösa nu som inte får gå någon slags utbildning så att de får kompetens inom ett område så de lättare får en anställning.

Något som Sverige fortfarande kan skryta om i arbetsmarknaden är kompetensen som finns i olika branscher men det vill de också ta bort..

Aldrig träffat någon som röstat blått som kan erkänna att det finns fel i den sidan också!

Jag kan erkänna många fel som finns i vänsterblocket men jag välkomnar ursäkter hos högerblocket också, finns inget som är perfekt.

SupahMan
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
1099874
December 6, 2006 - 8:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är kanske lite konstig, men jag är en obotlig "borgare". Tror det kommer krävas fruktansvärt mycket innan jag skulle rösta rött någonsin, men EU klarar jag dock inte av.

Det är helt sjukt hur mycket jag skulle vilja bli av med den skiten.

Den här lagen är endast ett exempel i en lång rad.
Min far och hans sambo överlever ENDAST pga att dom kan jobba endel övertid, vilket dom nu alltså inte kommer göra alls lika mycket.
Alltså kommer hela deras ekonomi tyngd av studielån, andra lån, hög hyra osv kravera fullständigt.

Lagom kul när dom redan tsm skattar ca 40 000 per månad( + all moms)

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1099940
December 7, 2006 - 7:24 am
sp_Permalink sp_Print

D3empa:

Det finns massor med saker som inte är bra med borgarnas politik, här är ett fåtal:

- Försvaret av något så gammalmodigt och icke fungerande som kollektivavtal
- Öppningen för att återinföra trängselskatterna
- Det tveksamma stödet till israel i mellanösternfrågan
- Borttagandet av bidragen till kompetensutveckling i AMS regi (jag är generellt väldigt emot AMS som institution men just att utbilda arbetssökande är ett av de få vettiga idéerna som kommer därifrån)

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1099941
December 7, 2006 - 7:31 am
sp_Permalink sp_Print

Dispans finns det något som heter, jag hoppas innerligt att Sverige söker detta för flertalet av yrken. Jag undrar hur mitt egna företag, Securitas kommer lösa detta eftersom vi har 12h pass / natt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 312
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL