EU-kamp mot Microsofts nya operativsystem|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
EU-kamp mot Microsofts nya operativsystem
x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
sp_UserOfflineSmall Offline
577885
March 23, 2004 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Usch vilket dåligt resonemang det är!

Bara för att det finns en inbyggd mediaspelare!

Haha ska dom inte stämma alla bilbolag också då för monopol?

Jag menar som ett exempel: I nya saab 9-3SS och BMW 745 (för exempel) sitter CD spelarna inbyggda i panelen och går inte att byta ut mot andra produkter!
Tänk om jag hellre hade velat ha en Panasonic eller Clarion i bilen istället, då går inte det pga det!
Men vad händer istället för stämmning? Jo dom blir hyllade av Euro NCAP för att det är mindre stöldrisk!
Hahaah vilken dubbelmoral alltså!

peppe20
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1432
577902
March 23, 2004 - 6:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: [quote=the_best_bear86][quote=Snorch]Är inte både IE och mediaspelaren gratis? så då borde det ju inte hända nått.. 🙄

De är inte gratis, det går inte att ladda hem varken källkod eller programfiler från internet. De är integrerade, dvs. ingår i systemet, bara för det är de inte gratis.

Det går alldeles bra att hämta programmen från microsofts hemsida..
Mediaplayer
IE 6

men de är jue pga att dom bara funkar till windows och om man har windows har man jue på såsätt redan betalat för programmen... trögis..

miloheke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 828
577904
March 23, 2004 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per =>

Skulle snarare kalla ditt resonemang för mindre genomtänkt.
Det verkar som om du blandar ihop begreppen en aning.

1) Hur kan bilindustrin ha monopol, när det finns fler bilmärken än du kan räkna på dina fingrar och tår???

Monopol = Ett företag som ensamrätt: att vara utan konkurrenter.

2) Om det är varje enskilt bilföretag du syftar på så gör de enskilda upphandlingar av bilstereotillverkare dvs. tillverkar inte själva. Detta kan dock inte ses som monopol, snarare som en underleverantör och det är en jädrans skillnad.

Du får allt komma med bättre argument än sådär om du ska övertyga mig om motsatsen!

.

x-per
Member
Medlem
577991
March 23, 2004 - 8:06 pm
sp_Permalink sp_Print

miloheke wrote: x-per =>

Skulle snarare kalla ditt resonemang för mindre genomtänkt.
Det verkar som om du blandar ihop begreppen en aning.

1) Hur kan bilindustrin ha monopol, när det finns fler bilmärken än du kan räkna på dina fingrar och tår???

Monopol = Ett företag som ensamrätt: att vara utan konkurrenter.

2) Om det är varje enskilt bilföretag du syftar på så gör de enskilda upphandlingar av bilstereotillverkare dvs. tillverkar inte själva. Detta kan dock inte ses som monopol, snarare som en underleverantör och det är en jädrans skillnad.

Du får allt komma med bättre argument än sådär om du ska övertyga mig om motsatsen!

.

Snarare är ditt påstående ogenomtänkt!

Svar:

1: Datoranvändarna har mer än Windows att välja på!
Tror fan att man inte väljer en annan bil bara för stereon, men ändå vill ha en annan stereo!
Dessutom var inte mitt exempel en ren parallel men det kanske inte du fattade!

2: Ja om du kommer med det påståendet så är det ju ännu självklarare att Windows har Mediaplayer!
Det är la deras ensak vad dom vill packa in i deras OS!
Rent av löjligt om du håller med dom som stämde MS!
Ska dom inte stämma dom för konkurans med: Harpan, Kungen, Outlock Express, IE, MSN, Paint, Ljudinspelaren, Diskdefragmenteraren mm

Om inte domma sakerna fanns så skulle WIN vara jävligt avskalat!

Darko
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1064
577995
March 23, 2004 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm... undrar i vems ficka dom där 4.6 miljarderna hamnar... inte i EU ländernas iaf 🙄

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
578109
March 23, 2004 - 9:45 pm
sp_Permalink sp_Print

peppe20 wrote: [quote=Snorch][quote=the_best_bear86][quote=Snorch]Är inte både IE och mediaspelaren gratis? så då borde det ju inte hända nått.. 🙄

De är inte gratis, det går inte att ladda hem varken källkod eller programfiler från internet. De är integrerade, dvs. ingår i systemet, bara för det är de inte gratis.

Mediaplayer
IE 6

men de är jue pga att dom bara funkar till windows och om man har windows har man jue på såsätt redan betalat för programmen... trögis..

hah.. tänkte inte på det laugh

ruski2
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1468
578112
March 23, 2004 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Men sen så måste man väl betala för quicktime och realtime också? Om mna vill ha pro osv..

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
578114
March 23, 2004 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Microsoft har nog med stash för att stämma EU om de skulle vilja 😀 😉

peppe20
Kommer du hit ofta?
Medlem
578591
March 24, 2004 - 2:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: [quote=peppe20][quote=Snorch][quote=the_best_bear86][quote=Snorch]Är inte både IE och mediaspelaren gratis? så då borde det ju inte hända nått.. 🙄

Mediaplayer
IE 6

hah.. tänkte inte på det laugh

mkt smart wink

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
578598
March 24, 2004 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

problemet med microsoft är ju inte främst att de i stort sett har monopol, utan att de använder sin makt och sina pengar för att göra precis vad de vill.

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
578644
March 24, 2004 - 3:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: problemet med microsoft är ju inte främst att de i stort sett har monopol, utan att de använder sin makt och sina pengar för att göra precis vad de vill.

Jo, Gates gav bort 13ggr så mkt pengar till välgörenhet som hela Sverige under en 5års period (runt 2000 ngn gång) och har testamenterat bort i stort sett hela sin förmögenhet....vilket svin....ngn borde sätta honom på plats...

x-per
Member
Medlem
578652
March 24, 2004 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: [quote=Öwall]problemet med microsoft är ju inte främst att de i stort sett har monopol, utan att de använder sin makt och sina pengar för att göra precis vad de vill.

Jo, Gates gav bort 13ggr så mkt pengar till välgörenhet som hela Sverige under en 5års period (runt 2000 ngn gång) och har testamenterat bort i stort sett hela sin förmögenhet....vilket svin....ngn borde sätta honom på plats...

Haha så klockrent!

Fattar inte vad alla har emot MS!
Microsoft har INTE monopol, konkurenterna är helt fria att utveckla egna programvaror men dom verkar inte ha resurser till det!
Dom enda som jag tycker har haft monopol är bensinbolagen, alla höjde så konsumenterna hade inget annat val än att betala dyrt för bensinen!

IT konsumenterna har ett annat val än MS produkter så vad handlar egentligen stämmningen om?

Och snacket om att MS styr och ställer.....det är bullshit....som sagt så är konkurenterna fria att utveckla eget men dom är så puckade att dom bara följer MS fotspår så då får dom skylla sig själva!

peppe20
Kommer du hit ofta?
Medlem
580603
March 26, 2004 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: [quote=Pim_][quote=Öwall]problemet med microsoft är ju inte främst att de i stort sett har monopol, utan att de använder sin makt och sina pengar för att göra precis vad de vill.

Haha så klockrent!

Microsoft har INTE monopol, konkurenterna är helt fria att utveckla egna programvaror men dom verkar inte ha resurser till det!
Dom enda som jag tycker har haft monopol är bensinbolagen, alla höjde så konsumenterna hade inget annat val än att betala dyrt för bensinen!

IT konsumenterna har ett annat val än MS produkter så vad handlar egentligen stämmningen om?

Och snacket om att MS styr och ställer.....det är bullshit....som sagt så är konkurenterna fria att utveckla eget men dom är så puckade att dom bara följer MS fotspår så då får dom skylla sig själva!

om de hade varit ett alternativ som hade varit gratis och ännu lättare än windows hade inte de kommit fram till barnfamiljerna endå pga MS hade köprt upp dom (tänker på när nvidia köpte upp 3dfx och la ner projektet med renegade chippet) eller så hade dom inte haft pengar nog att göra reklam för OS:et... oavsätt så kommer inte detta fina nya OS som är så mkt bättre inte fram pga att MS har pengar nog att tysta ner de..

Blekingen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 592
580676
March 26, 2004 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Men frågan är ju hur långt vi skall gå egentligen?
Ni tar Media Player som exempel, men när skall vi dra gränsen tycker ni då?
Ett operativsystem är ju just en "sammansättning" av en massa program för att få datorn någorlunda användarvänlig, var ligger då felet i att inkludera en Mediaspelare som ökar användarvänligheten för de mindre kunniga datoranvändarna?
Tycker ni till exempel att man skall exkludera Paint för att det hämmar konkurrensen för andra ritprogram?
Och kalkylatorn då, där tar ju Microsoft helt över marknaden från alla andra "riktiga" miniräknartillverkare.
Varför inte ta ner det här så långt det bara går och säga att dom inte får lägga med drivrutiner, dll-bibliotek och liknande? Varför skulle till exempel en mindre erfaren användare ladda hem nya drivrutiner om hans dator fungerade, klart det hämmar "konkurrensen" inom det området då också.
Nej, jag vet inte en endaste sak som EU gjort bra, faktiskt.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
580704
March 26, 2004 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote:
Haha så klockrent!

1. Microsoft har monopol, inte rättsligt monopol (lagstadgat) men de gör det operativsystem som är installerat på säkert 99% av alla datorer i hemmen. Monopol är också att "att utöva ett bestämmande inflytande på pris- l. omsättningsförhållanden på viss marknad" ( http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ ), och det är precis vad de gör, alltså har de monopol.

2. Vilka andra val? Jag väntar med spänning på att du skall berätta för mig vilket annat operativsystem som motsvarar Windows för bruk på en hemmadator (spela etc.) Och kom inte och säg att Linux är ett alternativ eftersom jag inte kan spela en tiondel av spelen för PC plattformen i det.

3. Tyvärr inte, nu råkar det vara så att vi lever i en kapitalistisk värld, vilket betyder att konkurenterna inte är fria att utvecka eget (t.ex. spel till Linux) eftersom det inte är lönsamt. Utan de måste "följa MS fortspår" som du så fint uttryckte det och utvecka till Windows. Återigen är vi inne på att MS inte har rättsligt monopol (de får utvecka till andra operativsystem eller utvecka egna operativsystem) utan faktiskt monopol (de kan inte utvecka till till något annat eller börja utvecka ett helt eget operativsystem eftersom det inte skulle vara lönsamt).

Så nu när vi rett ut om Microsoft har monopol eller inte så kan vi titta på om de missbrukat sin monopolistiska ställning.

Genom att lägga med sin egen mediaspelare ger de sig fördelar gentemot konkurrenterna. Det kan du väl inte förneka? Och då uttnyttjar de alltså sin monopolistiska ställning för att ge sig själv fördelar och bryter därmed mot lagen.

x-per wrote: 2: Ja om du kommer med det påståendet så är det ju ännu självklarare att Windows har Mediaplayer!
Det är la deras ensak vad dom vill packa in i deras OS!
Rent av löjligt om du håller med dom som stämde MS!
Ska dom inte stämma dom för konkurans med: Harpan, Kungen, Outlock Express, IE, MSN, Paint, Ljudinspelaren, Diskdefragmenteraren mm

Det är inte alls en självklarhet att Windows har Mediaspelaren. Windows skulle fungera precis lika bra utan den. Och angående dina andra program, om inte redan visste har Amerikanska DOJ (department of justice) stämmt MS för att de satte med IE i Win95 eller när det nu kom. Och att ingen stämmt MS för att de har med Outlook Express beror antagligen på att ingen haft tid.

Så jag tycker EU gör helrätt när de kräver att MS skall sälja en Windowsversion utan mediaspelare (tycker de borde kräva att de skall ta bort IE och Outlook samtidigt).

Blekingen
Kommer du hit ofta?
Medlem
580734
March 26, 2004 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: ...En jädra massa text(hur orkar du?)

Så det alla säger är egentligen att Microsoft skall ta bort komponenter ur sin mjukvara ända tills programet helt enkelt är så dåligt att andra får en chans?
Jag förstår inte varför alla hatar Microsoft så mycket egentligen. Visst, kanske man hade en del dåliga upplevelser med Windows 95 och liknande, men kvaliten är faktiskt inte dålig för en så kompatibel produktion.

Varför skall Microsoft straffas för att dom har lyckats? Dom drog en bra lott, och nu skall företaget straffas för det?

Skulle du själv om du ägde en korvkiosk krydda korven med kanel bara för att den skall smaka äckligt, så att dina konkurrenter har en större chans att klara sig? För det är ju precis så det är i det här fallet, ni vill att dom skall bli sämre för att folk skall börja se sig om efter andra produkter.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
580766
March 26, 2004 - 5:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Blekingen wrote: [quote=ViU]...En jädra massa text(hur orkar du?)

Så det alla säger är egentligen att Microsoft skall ta bort komponenter ur sin mjukvara ända tills programet helt enkelt är så dåligt att andra får en chans?
Jag förstår inte varför alla hatar Microsoft så mycket egentligen. Visst, kanske man hade en del dåliga upplevelser med Windows 95 och liknande, men kvaliten är faktiskt inte dålig för en så kompatibel produktion.

Varför skall Microsoft straffas för att dom har lyckats? Dom drog en bra lott, och nu skall företaget straffas för det?

Skulle du själv om du ägde en korvkiosk krydda korven med kanel bara för att den skall smaka äckligt, så att dina konkurrenter har en större chans att klara sig? För det är ju precis så det är i det här fallet, ni vill att dom skall bli sämre för att folk skall börja se sig om efter andra produkter.

De måste inte ta bort sina saker, den kan inkludera andra istället.

Jag hatar inte MS, jag gillar inte storföretag men jag hatar inte MS för det, jag använder Windows själv ganska mycket och är nöjd med det oftast.

Problemet är att i det lotteriet får ingen annnan vara med, inge roligt när MS är de enda som kan vinna eller hur?

Först och främst måste vi reda ut vad vi menar med operativsystem. Jag anser inte att mediaspelaren hör till operativsystemet. Eller IE/Outlook för den delen. De är extra produkter och bör inte följa med operativsystemet (inte bara från en tillverkare iaf) eftersom de då ger en oshyst fördel gentemot de andra tillverkarna av mediaspelare/browsers/emailklienter.

Blekingen
Kommer du hit ofta?
Medlem
580769
March 26, 2004 - 5:27 pm
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: De måste inte ta bort sina saker, den kan inkludera andra istället.

Jag hatar inte MS, jag gillar inte storföretag men jag hatar inte MS för det, jag använder Windows själv ganska mycket och är nöjd med det oftast.

Problemet är att i det lotteriet får ingen annnan vara med, inge roligt när MS är de enda som kan vinna eller hur?

Först och främst måste vi reda ut vad vi menar med operativsystem. Jag anser inte att mediaspelaren hör till operativsystemet. Eller IE/Outlook för den delen. De är extra produkter och bör inte följa med operativsystemet (inte bara från en tillverkare iaf) eftersom de då ger en oshyst fördel gentemot de andra tillverkarna av mediaspelare/browsers/emailklienter.

Det har jag också tänkt på, men det är ju det som är lite svårt, eftersom att detta egentligen är en helt subjektiv bedömning.
Personligen så ser jag inget fel i att inkludera programvaror som ökar funktionaliteten och användarvänligheten i operativsystemet.
Vi får inte glömma att det finns ju en skara människor som inte sitter på NH dagarna ut(ja, dom finns faktiskt, jag har sett dom) och dessa "nybörjare" kanske inte är sådär jättesugna på att installera till exempel en Linux-distribution där man får praktiskt taget installera varenda komponent själv.
Vi får ju inte heller glömma att alla faktiskt inte alla har tillgång till internet, vilket försvårar tillgången på mjukvara markant.
Vi måste tänka om, och inte generalisera med oss själva som bild, för detta ämne. För vi är ju faktiskt "bättre" på det här än majoriteten av datoranvändarna i dagens läge.

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
580791
March 26, 2004 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Ställer mig också frågan vart man skall dra gränsen. Utforskaren och Ljudinspelaren då? Och allt annat. Jag tycker det är bekvämt att få alla program med i windows, drygt att sitta och installera allting för sig. Sen får man väl gå över till Linux om man nu hatar MS så mycket, fast det är krångligare.

Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 518
729118
September 24, 2004 - 5:10 pm
sp_Permalink sp_Print

stormaz wrote: Ställer mig också frågan vart man skall dra gränsen. Utforskaren och Ljudinspelaren då? Och allt annat. Jag tycker det är bekvämt att få alla program med i windows, drygt att sitta och installera allting för sig. Sen får man väl gå över till Linux om man nu hatar MS så mycket, fast det är krångligare.

Jag håller med!

Gillar inte Microsoft alls. Har dock inget emot storföretag. Ska ett företag låta bli att expandera vid en viss omsättning? Nej, vad som kan diskuteras är hur företag beter sig, och då finns riktigt fula småföretag också.

Men jag vill ha mediaplayern i Windows. Jag är trött på är att behöva ladda hem all skit (som man måste ha) som lägger sig här och där med olika typer av inställningar. Jag ser gärna att Windows innehåller allt som behövs inom media. Sen får ju alla andra mjukvaruföretag göra tillräckligt bra produkter så att folk väljer att ladda hem å installera dem istället.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 269
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL