October 28, 2002
Detta ska diskuteras på SH.
Temat är typ fattigdom, och lite olika saker ska diskuteras.
Jag och några till MÅSTE vara FÖR en öststats utvidgning inom EU. Några ska vara emot utvidgning. Vi ska sitta och slänga käft om detta i runda 2 timmar.
Det finns många här som e insatta i politik så ni som vet lite om detta ämne kan väl diskutera det lite?? så åskådar jag och lär 8)
Rada gärna upp för och nackdelar, argument som dom kan tänkas använda och som vi skulle kunna använda.
Våra argument hitills är:
Utvidga pga:
-solidaritet
-vi blir mer av en stormakt
-gynnar handel, näringsliv mm
vi hade 5-6st...kommer inte på dom nu :bgrin: har uppskrivet...ordnar snart.
November 15, 2001
Ett argumen för en öst-expansion(i EU:s ögon) är att de har enormt bördiga jordar. Får man fart på deras jordbruk blir det en rejäl konkurrent till västeuropas jordbrukare. Fast sedan hur positivt det är är en annan sak. Men som sagt var så var det argument FÖR en expansion som det gällde.
June 28, 2001
Draupner wrote: Ett argumen för en öst-expansion(i EU:s ögon) är att de har enormt bördiga jordar. Får man fart på deras jordbruk blir det en rejäl konkurrent till västeuropas jordbrukare. Fast sedan hur positivt det är är en annan sak. Men som sagt var så var det argument FÖR en expansion som det gällde.
broblemet är bara att jordbrukarna kommer att få enorma bidrag oavsett om dom är lönsamma lr inte.
har inga sifror i huvet men som jag minns det så pratar vi miljarder.
October 28, 2002
kommer bli jävligt dyrt ja...huvva!! ryssar, kommunister och sant hade la sovjetunionen att leka med!! vad ska dom med EU till?!
Iofs står det i EU's regler för om dom ska få joina eller inte att det bara får hända när dom har "en bra ekonomisk sitution" och en fungerande marknads ekonomi...¨
Men det lär väl vara lite si och så med det...
Dyrt blir det...
men vafan, det lär ju funka med denna: "VA INTE SÅ EGOISTISKA!! dela med er!! jävla borgare!! FASCIST!!"
September 13, 2002
utvidgningen österut för bara med sig problem som jag ser det..
dels så kommer dessa låglöneländer att ta arbetstillfällen från västeroupa, genom att sänka skatter osv för nya företag, (se bara hur U-landet portugal gör för att få dit företag).
den organiserade brottsligheten kommer att få det lättare med smuggling osv genom avskaffandet av tullar etc.
trafficing av kvinnor kommer säkerligen att öka.
bördan av dessa underutvecklade regioner kommer att läggas på oss,
lästa att varje svensk kommer att betala över 2000 kronor per år till EU, det är en av de högsta avgifterna/invånare i europa, luxemburg var de som pröjsade mest.
så utvidgning av EU e bara skit.
samma med EMU, det är bara ett medel för de som har pengar att skaffa sig mer.
vad tjänar du personligen på att byta valuta...? tänk efter så inser du att det inte är värt det.
bättre att vänta, för det kommer ju komma nya folkomröstningar tills de styrande får som de vill.
September 13, 2002
Jerry wrote: "U-landet Portugal" haha....
Kanske kan EU föra någonting gott med sig i och med att mer pengar går till Öst.
för oss i sverige anser jag att det bara kommer att kosta mer än det smakar. kan du ge några konkreta förslag på vad vi skulle kunna vinna på att EU utvidgas österut?
portugal är enligt min mening ett uland som gör vad som helst föratt locka dit företag genom skattesubventioner och bidrag.
EU skall inte ge bidrag när det gör att jobbtillfällen flyttas till andra regioner, men det anser jag bara e skitsnack
January 28, 2003
heimdal wrote: samma med EMU, det är bara ett medel för de som har pengar att skaffa sig mer.
vad tjänar du personligen på att byta valuta...? tänk efter så inser du att det inte är värt det.
bättre att vänta, för det kommer ju komma nya folkomröstningar tills de styrande får som de vill.
äntligen en liktänkande 😀 i danmark har dom haft fyra folkomröstningar hittills, inte ja i en enda men närmre och närmre för varje ny... tycker att efter en folkomröstning så vet man ju för fan var folket står, detta bevisar bara att dom som styr vill ha euro, men inte folket... men folkomröstningar är väl rådgivande och itne beslutsfattande i sverige??
July 21, 2001
Öststatsutvidgningen...
Som jag har fattat det så kommer vi nuvarande EU-länder att ge bidrag och lån till dessa underutvecklade blivande medlemsländer...vilket innebär att vi kommer att låsa upp dom gentemot EU och EMU.
Typ en EUropeisk "Marshal plan", vi kan därefter tvinga dom till civil lydnad 😉
Gör inte vi(EU) detta så kommer USA att göra det, vilket innebär mera amerikanskt inflytande i den europeiska marknaden, vilket är ett av dom stora problemen vi har idag.
Redan nu så funderar Bush på att devalvera dollarn vilket kan ha fruktansvärda konsekvenser för världsmarknaden som är uppbyggd runt dollarn.
Jag är för EU dock inte utvidgningen av 10 länder, hade räckt med 5 till att börja med, men jag är 100% för EMU.
October 28, 2002
ex-con du var påläst som fan!!
På vilket sätt menar du det där med USA's inflytande?? vidareutveckla!
Vad innebär att devalvera dollarn??
Men, borde inte vi få igen pengar när dessa länder är mer välutvecklade?? Vi utvecklar dom och ger dom lån, får vi inte tillbaka sen??
Finns det några krav hos EU angående brotslighet och så?? hur hög den får vara??
January 28, 2003
alltså alla priser styrs ju mer lr mindre av dollarn. dessutom om amerikanska marknaden hamnar i en svacka så får den svackan lika stora konsekvenser för oss
devalvera betyder att man skriver ner värdet på en valuta, men det går väl bara om valutan är låst mot andra valutor och inte om den har flytande kurs?? tex så devalvera vi kronan flera gånger under 80-talet. man skulle kunna säga att devalvering är flytt av arbetslöshete, för iom att kronans värde skrivs ner så ökar ju konkurrenskraften för svenska bolag gentemot utländska... det är därför andra länder inte gillar devalveringar. tex så skrev finnarna ner marken med 10% efter det att sverige skrivit ner kronan med 15%. (ja jag har MVG i samhälle... :D)
nja, vi komemr nog aldrig få tillbaka alla pengar som krävs för att bygga upp dom här länderna, men visst kommer vi få ut mycket mer av dom än idag
finns inga krav om hur hög brottsligheten får vara, däremot finns det krav om demokrati ska råda... om brottligheten är alldeles skyhög så kan ju demokratin vara hotad till en viss del
October 28, 2002
spank you!!! det där med dollarn och hotet från USA blir yber :P!!!
Men, om vi minskar USA's inflytande borde det innebära större lönsamhet på den europeiska marknaden, indirekt skulle man väl kunna säga att en del av dom pengarna kommer tack vare utvidgningen, och om man lägger det till, kan man få det, om man tar i lite, att det går jämt ut??
Om man lägger till dessa länder kommer vårt jordbruk öka med 50% också...
Bidrag kommer dom kräva, men dom får ta max 4% av BNP tror jag...
Jordbruks bidragen kommer sänkas, eftersom det blir alldeles för mkt pengar att ge när man lägger till dessa länder...detta kan ju ses som negatvit att man sänker bidragen, men jag hade tänkt försvara det med att jordbruksbidragen har fått mkt kritik för att vara på tok för höga och innefektiva, så det är bra att man sänker dom 🙂
Att vi behöver importera mindre grönsaker och sånt är la gött, med tanke på att det inte finns några tullar kommer ju priserna att sjunka, och vår självständighet öka...
Ska precis till att avsluta SH A...
September 13, 2002
att "utveckla" de nya länderna innebär i min lilla värld att jobben tas från "väst", och flyttas till låglöneländer i "öst".
det går 3 polacker på en svensk arbetare. det var bland annat därför som "rockwool" eller "paroc" som det heter lade ner stenullstillverkningen i skövde och byggde nya fabriker i polen och portugal
October 28, 2002
mmm...det är det som är så svårt att argumentera för...:/
Men, dom vi diskuterade med idag är dom ljusaste huvudena i klassen, dvs, fjortis blondiner. det varade i 20 min. sen satt dom tyst och gav oss rätt på alla punkter :bgrin:
Debatten ska köras om på måndag...då ska dom vara mer pålästa och få hjälp av läraren 🙂
1 Guest(s)