November 5, 2001
Såg doumentären på SVT "Vilka bönder ska få överleva?" Där framkommer det att den europeiska mjölkmarknaden slår ut den dominikanska genom att EU sanktionerar exporten från EU-länderna. Storföretagen i Europa kan på så vis sälja billigare produkter än de inhemska. Samtidigt ger EU bidrag till folket i Dominkanska Republiken för att de ska få ordning på sin ekonomi. Så länge Europa konkurrerar ut den inhemska produktionen kommer detta aldrig att ske. De enda som tjänar på detta är storföretagen. Ett tydlig bevis på att de olika instituten inom EU inte vet vad det det andra gör. Eller de kanske inte bryr sig?
March 3, 2004
HELIX wrote: Om det blir krig eller om EU inte får så bra relationer till den Dominikanska Republiken så kan det vara bra att kunna få egen mjölk.. Sedan skulle jag inte dricka Dominikansk mjölk då mjölk är en färskvara. Svenska bönder måste ju också arbeta.
Poängen är väl att EU: s politik gör bönderna i Dominikanska republiken arbetslösa...
November 5, 2001
HELIX wrote: Om det blir krig eller om EU inte får så bra relationer till den Dominikanska Republiken så kan det vara bra att kunna få egen mjölk.. Sedan skulle jag inte dricka Dominikansk mjölk då mjölk är en färskvara. Svenska bönder måste ju också arbeta.
Nu menade jag att de europeiska företagen konkurrerar ut de dominikanska bönderna och inte tvärtom. Svensk mjölk ska drickas av svenskar och dominikansk mjölk ska drickas av dominikaner. Konkurrensen ska ske på lika vilkor. EU ska inte subventionera exporten till fattigare länder då detta slår ut den lokala produktionen.
October 31, 2003
Vi har väl samma problem med spannmål. Detta hade vi innan vi gick med i Eu. En annan rolig subventionering var den av varvsindustrin i svrige. När alla varv hade fått stänga visade det sig att man kunde gett varje varvs arbetare 1.8 mille rätt i handen och lagt ner skiten direkt. Man undrar ju vad politikerna har för koll egentligen.
Edit: Detta är väl ett problem med typ myorna som slår ut textilproduktion i afrika
July 19, 2001
Arny wrote:
Nu menade jag att de europeiska företagen konkurrerar ut de dominikanska bönderna och inte tvärtom. Svensk mjölk ska drickas av svenskar och dominikansk mjölk ska drickas av dominikaner. Konkurrensen ska ske på lika vilkor. EU ska inte subventionera exporten till fattigare länder då detta slår ut den lokala produktionen.
Nu hänger jag inte riktigt med.. Exporteras det mjölk till Dom.rep från Sverige?? Om det var spannmål kan jag förstå det men mjölk håller sig ju inte tillräckligt länge för export..
2 Guest(s)