June 18, 2001
Deadleg wrote: [quote=jonaz][quote=Beex][quote=kottetrance]hur får man "EURO" ..till "ÄVVRÅ"..
Det hela började väl med att nån idiot på SVT Rapport sa "ÄVVRÅ". Det heter ju för fan "JORO"!
Det hela började faktiskt för mycket längre sedan, med att någon idiot kom på latin... I det latinska språket uttalas "eu" som "ev". Raskt uppkommer då motargumentet "Men Europa då?". Jo, det uttalas felaktigt "eu"! Hur det kommer sig har jag dock ingen aning om...
sen kan man väll ställa sig frågan om vi pratar latin i sverige.....
Betydligt mer latin än engelska. Svenskan formades i latinets skugga under många hundra år. Men nu börjar jag diskutera oväsentligheter igen, märker jag. My bad.
June 18, 2001
Lorca wrote: Klart att vi ska rösta JA. Hur ska detta lilla land kunna stå utanför resten av Europa. Vi har ju redan gått med i EU . Varför ska vi då inte gå med fullt ut?
Gör som jag. Rösta JA den 14 september och tänk på framtiden.
Du tror att du är retorikens okrönte kung, inte sant? Ledande frågeställningar och personliga anknytningar. Jag lyssnar hellre på - och låter mig lättare övertygas av - sakliga argument.
September 13, 2002
Lorca wrote: Klart att vi ska rösta JA. Hur ska detta lilla land kunna stå utanför resten av Europa. Vi har ju redan gått med i EU . Varför ska vi då inte gå med fullt ut?
Gör som jag. Rösta JA den 14 september och tänk på framtiden.
vilken JA-propagandatidning har du saxxat detdär ifrån?
"rösta JA, för det e roligare än att säga NEJ"
också ett såntdär idiotiskt uttryck
förengång skull så tycker jag att MUF's affischer om EMU stämmer..
November 9, 2002
ja har bar hört ETT argument som ja tror på: att d blir enklare för att man slipper växla pengar när man reser
alla andra argument fattar ja inte...
hur kan d bli mer jobb bara för att man byter pengar? visst en stund när allt måste märkas om... men sen.
hur kan skatterna sjunka när "vi" redan har problem me pengar o måste spendera en massa på att göra nya sedlar o mynt när vi har sådana som funkar redan
o ja hade iofs inte så bra betyg i samhällskunskap, men ja trodde att sveriges ekonomi etc hängde på att vi kunde kontrollera räntor o sånt på nått sätt o d får vi ju inte göra längre me euro
o sen säger ju alla att d e SÅÅ bra att va me i euro men dom har inga konkreta bevis på varför
June 11, 2001
Den här omröstningen var ju bra, hur räknar den egentligen?
Vad tänker du rösta? om EURO
39% [ 27 ] Ja, för fanken det ska vi ha!
39% [ 27 ] Nej, Totalt meningslöst. vi driver ju sverige i botten.
0% [ 0 ] Va?, Euro. Kan man inhalera det?
11% [ 8 ] Du, jag är inte ens gammal nog att rösta.
2% [ 2 ] Jak inte bo i sverige, jag rosta bara bröhd.
5% [ 4 ] Ursäkta, kan du upprepa frågan?
Summan är ju 96% Hur i helvete går det till?
November 26, 2002
Sebbe wrote: Den här omröstningen var ju bra, hur räknar den egentligen?
5% [ 4 ] Ursäkta, kan du upprepa frågan?Summan är ju 96% Hur i h*****e går det till?
det är väl avrundat eller nåt.
jag saknar alternativet 'blankröst'
July 26, 2003
Kronan är en skitvaluta som ingen bryr sig om ur ett internationellt perspektiv, den styrs av andra valutor som dollarn och euron. Även om vi behåller kronan, driver en skitpolitik och kör landet i botten så kan man inte bara ändra styrräntan så är allt frid och fröjd igen. För att citera Carl Bildt lite löst "Ja sidan har lagt all energi på att argumentera mot riskerna med EMU istället för att belysa riskerna med att inte gå med"
February 21, 2003
Öwall wrote: [quote=Sebbe]Den här omröstningen var ju bra, hur räknar den egentligen?
5% [ 4 ] Ursäkta, kan du upprepa frågan?Summan är ju 96% Hur i h*****e går det till?
det är väl avrundat eller nåt.
Snarare trunkerat. 39.7% -> 39%
July 20, 2001
jag kommer i alla fall att rösta JA
här kommer några av dom andledningar jag har till att rösta JA
men innan ni läser detta tänk på att jag har dysleksi, så allt är inte 100% rättstavat, men jag hoppas att ni fattar vad lilla jag har skrivit i alla fall
1. Jag är optimist i grund och botten, jag utgår inte från att allt ska gå åt helvete, vilket en HELdel NEJ-sägare påstår
Jag är helt övertygad om att vi i och med intåget i EMU kommer få ökad handel, ökad handel leder till fler jobb, fler jobb leder till bättre välfärd
2. När jag tänker på EMU så tänker jag långsiktigt, jag är helt övertygad om att sverige kommer klara sig finfint utan € i 2-3 år kanske fler. Men röstar vi nej nu så kommer vi inte få nån ny chans att gå med om tidigast 10år. Och om 10 år då kommer sverige inte må så bra om vi står utanför, för om 10 år då kommer alla länder runt östersjön ha € och då kommer sverige ha en KRAFTIG nackdel av att ha kvar sin svaga, och lilla valuta.
Okej Ryssland kommer inte ha €, men det är skilnad på Ryssland och sverige, Ryssland har stora naturtillgångar och är en stor och betydande nation i världen, sverige är ett litet slitet land som INGEN vettig politiker bryr sig om i nån större ut sträckning.
Nej sverige ska vara smarta och välja det som är bäst för oss.
3. 30-40% av vår export går till €-zonen, och slipper vi att växla för den export kan vi sänka priserna lite och SAMTIDIGT öka ver export, detta kommer skapa FLERA jobb, och trygga vår välfärd. För som alla inser är 30% mindre växlande ett par miljarder i vinst.
4. För sverige är det inte speciellt stora skilnader att gå med, vi har redan nu nästintill samma reporänta/styrränta (det skiljer högst 0.25%-enheter). Sverige har precis som alla €-zonen 2%+-1% i inflationsmål.
Om nån V eller Mp snubbe dyker upp och tycker att EMU är dåligt för att det prioritera jobben framför inflationen, då kan jag medela denna person att sverige gör det oxå, och att det inte kommer förendras bara för att sverige går med i EMU.
När sverige går med i EMU så kommer den största skilnaden som vanligt fôlk upptäcker är att alla kostar en 1/9 av tidigare, dock så får vi bara 1/9 lön, alltså det är bara den fysiska valutan som förändras typ.
5. Priserna kommer att sjunka i ett högkostnadsland som sverige. tex så kommer mat priserna att gå ned något med tiden, för ICA och konsum kommer inte kunna försvara att sverige har 20% högre matpriser, visst sverige är avlångt osv, men det gör ju inte att priserna ska vara SÅ mycket högre.
När även sverige får € så kommer svenskarna inse att det är så mycket högre priser här än i tex tyskland, och det kommer öka trycket på Hemköp så att dom sänker priserna på sina varor.
Men givetvis gäller även detta på annat än mat, även dataprylar kommer gå ned något.
Men naturligtvis kommer det inte ske under en natt, utan sådant här tar tid, och likt allt annat inom EMU, tänk långsiktigt.
6. € är en stabilare valuta, och den kommer inte svänga så mycket, detta kommer göra att småföretag kommer öka sin import, när det inte blir lika riskabelt att importera och exportera sina produkter.
För en liten firma med svagare ekonomi har inte råd att chansa på att växla med kr, kr svänger ju upp och ned, gämför kr med $ det senaste kvartalet så ser ni att $ har svängt mellan 7:80 och 8:30, ni inser att dessa 50 öre per dollar kan få en order på $50000 är 25000kr, och det är mycket pengar för en liten firma på tex 2-3personer.
7. € flätar ihop hela EU ekonomier, detta kommer göra att vi här i sverige blir mer svårpåverkade, och detta gör att vi kommer ha svårare att gå in i en lågknjuktur. Ett stabilt gynnar alla inblandade.
8. Jag tror på sammarbeten, sammarbeten leder till ökad förståelse. I och med € så kommer intresset från tex greker att öka för lilla sverige, och då ökar turismen inom hela EU. Ökad turism leder till två saker, 1 ökad handel, 2 minskad rasism.
EMU är för mig ÖKAT välstånd, framtiden och trygghet.
July 19, 2001
Alltså.. Jag har tänkt lite.. När det var depression i hela världen så slapp Sverige det problemet tack vare Socialdemokraterna som fixade jobb åt alla.. Om det nu skulle bli depression i Europa så skulle allt gå åt helvete och vi skulle få en ny diktator eller något liknande.. Näe, jag håller nog på kronan..
February 21, 2003
Mortuuz wrote: 1. Jag är helt övertygad om att vi i och med intåget i EMU kommer få ökad handel, ökad handel leder till fler jobb, fler jobb leder till bättre välfärd
Visst kommer det ge ökad handel, men inte kommer det ge fler jobb - snarare tvärtom! Det enda som skulle få handeln att öka är stordriften, som effektiviserar konstnaden per tjänst/vara. Så antalet jobb totalt sett kommer förmodligen minska som ett steg i rationaliseringen. Visst kommer det fler jobb inom transport mm, men det blir så många andra som kommer bli av med sina jobb p g a denna marknadsförflyttning.
Mortuuz wrote: 2. När jag tänker på EMU så tänker jag långsiktigt, jag är helt övertygad om att sverige kommer klara sig finfint utan € i 2-3 år kanske fler. Men röstar vi nej nu så kommer vi inte få nån ny chans att gå med om tidigast 10år. Och om 10 år då kommer sverige inte må så bra om vi står utanför, för om 10 år då kommer alla länder runt östersjön ha € och då kommer sverige ha en KRAFTIG nackdel av att ha kvar sin svaga, och lilla valuta.
Okej Ryssland kommer inte ha €, men det är skilnad på Ryssland och sverige, Ryssland har stora naturtillgångar och är en stor och betydande nation i världen, sverige är ett litet slitet land som INGEN vettig politiker bryr sig om i nån större ut sträckning.
Nej sverige ska vara smarta och välja det som är bäst för oss.
Du får gärna tala om vad du bygger det på. Sedan är det ganska irrelevant att jämföra Sveriges ekonomi med Rysslands. Trots deras naturtillgångar så skulle jag vilja kalla det landet förfallet.
Mortuuz wrote: 3. 30-40% av vår export går till €-zonen, och slipper vi att växla för den export kan vi sänka priserna lite och SAMTIDIGT öka ver export, detta kommer skapa FLERA jobb, och trygga vår välfärd. För som alla inser är 30% mindre växlande ett par miljarder i vinst.
Att säga att antalet jobb kommer öka av en liten prissänkning är väldigt optimistiskt sagt. Bara för att det blir billigare så är det absolut inte säkert att export, välfärd och antal jobb ökar.
Mortuuz wrote: 4. För sverige är det inte speciellt stora skilnader att gå med, vi har redan nu nästintill samma reporänta/styrränta (det skiljer högst 0.25%-enheter).
Just nu ja, men konjunkturer och arbetslöshet svänger och det är i toppar och dalar vi behöver kontrollen över den själva för att kunna hålla Sverige på rätt köl.
Mortuuz wrote: 5. Priserna kommer att sjunka i ett högkostnadsland som sverige. tex så kommer mat priserna att gå ned något med tiden, för ICA och konsum kommer inte kunna försvara att sverige har 20% högre matpriser, visst sverige är avlångt osv, men det gör ju inte att priserna ska vara SÅ mycket högre.
När även sverige får € så kommer svenskarna inse att det är så mycket högre priser här än i tex tyskland, och det kommer öka trycket på Hemköp så att dom sänker priserna på sina varor.
Men givetvis gäller även detta på annat än mat, även dataprylar kommer gå ned något.
Men naturligtvis kommer det inte ske under en natt, utan sådant här tar tid, och likt allt annat inom EMU, tänk långsiktigt.
Väldigt naivt att tro att priserna sjunker bara för att Hemköp mm "upptäcker" att det är billigare utomlands. Ett bra exempel är löneskillnaderna inom sjukvården mellan Sverige och Norge. Trots att svensk sjukvårdspersonal söker sig till Norge för högre löner och det samtidigt är brist på personal i Sverige så har inte lönelägena förändrats ett dugg! Och detta har pågått i flera år.
Mortuuz wrote: 6. € är en stabilare valuta, och den kommer inte svänga så mycket, detta kommer göra att småföretag kommer öka sin import, när det inte blir lika riskabelt att importera och exportera sina produkter.
Håller jag med om, men jag tror att ökningen knappt kommer märkas.
Mortuuz wrote: 7. € flätar ihop hela EU ekonomier, detta kommer göra att vi här i sverige blir mer svårpåverkade, och detta gör att vi kommer ha svårare att gå in i en lågknjuktur. Ett stabilt gynnar alla inblandade.
"Mer svårpåverkade och stabilt läge" hämmar tyvärr tillväxt för det enskilda landet.
Mortuuz wrote: 8. Jag tror på sammarbeten, sammarbeten leder till ökad förståelse. I och med € så kommer intresset från tex greker att öka för lilla sverige, och då ökar turismen inom hela EU. Ökad turism leder till två saker, 1 ökad handel, 2 minskad rasism.
Jag tror inte grekerna kommer bry sig så mycket mer om Sverige. Det är redan dyrt i Sverige för turister. Ja-sidan påstår ju att Sverige kommer märka att priserna är dyrare i Sverige när man får samma valuta. Men eftersom svensk handel inte klarar av att sänka alla priser så kommer snarare turisterna upptäcka hur dyrt det verkligen är i Sverige, och vi får på så sätt minskat intresse för Sverige.
2 Guest(s)