August 22, 2005
CasO wrote: [quote=Ogrebeast]NEJ!
Gick med en kompis pÄ gbg-kalaset igÄr och en tjej tryckte en JA-folder i vÄra hÀnder. Min kompis Àr dum nog och sÀger att vi Àr mot EMU sÄ hon hon börjar snacka. Jag orkade inte ge mig in i diskussionen utan lyssnade pÄ hur hon argumenterade mot min kompis. Min kompis argumentation byggde mest pÄ decentralisering och förlorat inflytande medan hon snackade om att EMU inte var sÄ stor ekonomisk frÄga utan bara att man skulle tillhöra nÄgot större som man kunde styra i önskad riktning."Inte sÄ stor ekonomisk frÄga"? My ass! Jag sa aldrig nÄt för jag orkade inte tjafsa med henne men hon har ju tokfel. Jag var sugen att ta upp det som ja-sÀgarna fruktar mest, nÀmligen styrrÀntan. Sverige anvÀnder ju styrrÀntan för att kontrollera bl a konjunktur, arbetslöshet och inflation. Vad hÀnder dÄ om vi lÀmnar ifrÄn oss den? TÀnk om Frankrike och Tyskland florerar, medan vi i Sverige har vÀrldens lÄgkonjunktur och stor arbetslöshet? Var ska rÀntan lÀggas dÄ? Vissa sÀger att det blir en kompromiss dÄ och rÀntan kommer lÀggas mittemellan. Men det betyder ju att de med vÀlplanerad och lyckad ekonomi hÀmmas, medan de med sÀmre koll pÄ sina pengar gynnas. LÄter som om man skulle införa en enda skostorlek i alla klÀdbutiker och sÀga att det Àr den som gÀller nu och att andra ska anpassa sig.
De flesta av ja-sidans argument Àr ju sÄ patetiska sÄ att det blir uppenbart ihÄligt. Argument som att handeln underlÀttas t ex kan jag köpa, men varför bygga en kampanj pÄ EMU som fredsprojekt och "vi Àr redan med pÄ sÀtt och vis".
Jag var mot EU, vilket har visat sig kosta mer Àn det givit för Sverige, och jag Àr Àven emot EMU.
FUNDERAR pĂ„ varför Lille Göran alltid vinner pĂ„ debatter gĂ€llande EU frĂ„gan đ
Ăr iofs upp till var och en att avgöra det men men
June 3, 2001
Har en liten fundering..
Vilka kommer fÄ pynta för alla system som mÄste göras om?
Alla kassor i affÀrer, uttagsautomater, bensinpumpar med mera.
LÀr ju inte bli nÄn liten summa.
Det blir i allafall skattebetalarna som fĂ„r stĂ„ för alltihopa. đĄ
DĂ„ tycker jag sĂ„ hĂ€r att alla som Ă€r FĂR EMU ska pröjsa det.
Jag vill inte betala för nÄtt jag inte vill ha.
1 Guest(s)