January 12, 2004
Är ni för eller emot?
Själv hoppas jag på att det ska bli lagligt, med klara regler förstås...
June 17, 2002
.doedels wrote: Hör inte dödshjälp till ett av de ämnen man inte får diskutera här ?
Varför det?? det e väl inte politik???
Iaf.. Jag tycker man ska få tillämpa dödshjälp om personen i fråga vill dö...
Självklart ska det finnas regler om vem som får gå till verket.. t ex en läkare.. o så ska det vara godkänt av läkare oxå.. alltså personen måste vara tillräckligt sjuk o så...
May 19, 2003
Jag är nog för. Får man tillräckligt jobbiga eller dryga skador för livet som hindrar en från att göra något, så kanske man känner att man inte vill vara kvar mer.
Självklart ska det finnas riktigt bra regler också. Det ska vara godkänt av läkare och andra viktiga personer.
July 8, 2003
skiroy wrote: [quote=caged]Persoligen vill jag ha dödshjälp... Skulle inte kunna tänka mig leva om jag inte hade kontroll över mitt eget liv.
Aj aj...och när tjejen du ska flytta ihop med har tagit över ditt liv.
Vad gör du då? 🙂
Hmm, det tänkte jag inte på... =)
Nåja, så länge jag får sitta framför datorn några timmar varje dag så är det ok. =)
September 2, 2003
Mullvaden: dödshjälp är till alldra högsta grad politik, även din dator om du så vill. Likaså allt annat du kan tänka dig i din omgivning eller i samhället i stort. Vart linjen går för vad som skall räknas som politik i jusst detta forum är upp till moderatorerna att dra....
Never the less dödshjälp är en väldigt svår fråga att ta ställning till, eftersom det finns så många argument för och emot. Som artikeln säger kan våran positiva hållning till dödshjälp ha formats av svenska medier, då inte emot argumenten lagts fram till lika stor grad.
Min åsikt: ja aktiv dödshjäp skall bli lagligt men strikta regler skall dras. Utvärderingar av psykolog + familj och vänner kanske? Men det är ju klart som många härinne säger att man skall få vara herre över sitt eget liv, och ta ett beslut om att avsluta det är ju då naturligt.
Det borde ju däremot inte var tillåtet att låte vem som hällst kunna utöva aktiv dödshjälp, då det då lätt kan användas som svepsjäl för mord eller liknande.
För att få lite perspektiv på frågan kan jag rekomendera "Jhonny got his gun", säkert många härinne som läst den men endå, det är ju iof en bok som lätt kan få en att propagera för aktiv dödshjälp. Men den kan ju även tolkas tvärtom.
1 Guest(s)