August 1, 2004
Ja, jag går i IB1 nu och har ett ämne som heter Theory Of Knowledge. Jag har ett stort project på gång, och jag ska bevisa att Evolutionen inte hände lr fanns... Jag tror på att gud skapade allt, ödet finns inte, ja nån som orkar diskutera detta med mig och säg vad ni tycker , det skulle vara ett stort hjälp!
November 29, 2002
Det enda du kan bevisa är att ingen kan motbevisa dig, dvs det finns inget rätt eller fel. Men eftersom du ville diskutera din teori har jag några frågor till dig:
1. Vem skapade gud ? (Jag godtar inte "gud skapade sig själv" eller "gud har alltid funnits" som svar)
2. Varför skapade han oss ?
3. Finns det fler gudar eller hur vet du att din gud är "GUD" ?
Själv tror jag på evolutionen. De biblar/koraner mm.. som har skrivits bör mer ses som dåtidens fungerande lagböcker.
För att få folk att följa budskapen/lagarna skapade människan "GUD".
Idag tycker jag det inte fungerar alls då många missbrukar dessa budskap/lagar för egen vinning.
December 5, 2001
Sen kan man ju fråga sig varför Gud skapade allt helvete som finns på denna jord.
Du kommer aldrig kunna bevisa att evolutionen inte ägt rum. Det finns ju långt fler bevis på att den ägt rum än att Gud skapat allt.
Enligt boken som kallas bibeln sägs det att Gud skapade Adam och Eva. Varför blev det inte inavel? I samma skede som människan skapades var den också extremt utrotningshotad. Varför skapade han inte fler än två?
Och alla fossiler som har hittats? Var kommer de ifrån? Det står inget i bibeln om att han skapade dinosaurierna.
October 14, 2002
WuYang2k3 wrote: Ja, jag går i IB1 nu och har ett ämne som heter Theory Of Knowledge. Jag har ett stort project på gång, och jag ska bevisa att Evolutionen inte hände lr fanns... Jag tror på att gud skapade allt, ödet finns inte, ja nån som orkar diskutera detta med mig och säg vad ni tycker , det skulle vara ett stort hjälp!
du kommer få IG på det för det går inte att säga att evolutionen inte finns !
February 16, 2005
att mot bevisa evolutionen vore som att säga att vi inte finns.. typ, det du kan försöka bevisa (lycka till) är vad som ligger bakom den, är det Gud eller slumpen, är gud och slumpen samma sak? vad/vem är Gud
för även om "Gud" skapade oss så har vi ju förändrats till det bättre el. sämre med åren, du kan inte hävda att den förändringen inte har skett men vad som ligger bakom den vet vi inget om...
July 8, 2001
oizo wrote: [quote=WuYang2k3]Ja, jag går i IB1 nu och har ett ämne som heter Theory Of Knowledge. Jag har ett stort project på gång, och jag ska bevisa att Evolutionen inte hände lr fanns... Jag tror på att gud skapade allt, ödet finns inte, ja nån som orkar diskutera detta med mig och säg vad ni tycker , det skulle vara ett stort hjälp!
du kommer få IG på det för det går inte att säga att evolutionen inte finns !
Beror på hur han vinklar det och lägger fram sina "bevis". Och självklart hur vida läraren är troende eller ej.
Men visst är det ett stentungt ämne, det tyngsta till och med. Så allt pekar emot honom..
December 5, 2001
Johan Nicklasson wrote: att mot bevisa evolutionen vore som att säga att vi inte finns.. typ, det du kan försöka bevisa (lycka till) är vad som ligger bakom den, är det Gud eller slumpen, är gud och slumpen samma sak? vad/vem är Gud
för även om "Gud" skapade oss så har vi ju förändrats till det bättre el. sämre med åren, du kan inte hävda att den förändringen inte har skett men vad som ligger bakom den vet vi inget om...
Kan bero på att vi blivit några miljarder fler genom åren.
November 27, 2003
Först och främst måste du specifiera dig mer exakt. Att bara säga att all evolution är fel som att säga att alla tyskar är korkade.
Ska man hårddra det har vi två typ ar av evolution: mikro och makro.
Precis som det låter handlar det om två olika perspektiv, dvs på den lilla molekylnivån och den stora, makro, att vi hela tiden utveklas genom ett naturligt urval.
Mikro-evolutionen brukar vara det som de flesta har svårt att acceptera. Dvs. att liv har uppstått spontant ur vatten, kväve, koldioxid och lite fler molekyler beroende på vilket stadie i utvecklingen vi befinner oss.
Man har lyckats skapa mindre avancerade molekyler typ urinämne för redan hundra år sedan på laboratorie i simulerade miljöer som ska påminna om de som rådde för 4 miljarder år sedan. Så att reaktioner som skulle kunna ge upphov till liv biologiska molekyler är högst rimliga.
Makro-evolutionen är i stort sett den teori om naturligt urval som Darwin presenterade och den brukar de flesta acceptera. Den har omarbetats en del från sin ursprunliga form, men i stora drag är det det fortfarande samma teori. Denna är betydligt enklare att få grepp och många finner den ofta också fullt rimrig, men man motsäger samtidigt att livet uppstått spontant och på egen hand utan anser att Gud hade en hand i själva uppkomsten av liv.
I min mening beror ett förnekande av evolutionen främst på att man inte har tillräckligt med kunskap, men samtidigt ska det påpekas att evolutionsteorin i sin helhet har brister, speciellt mikroevolutionen.
Vi har inte lyckats bevisa varje steg, men samtidigt så är det en teori och ingen naturvetenskaplig lag, det finns en skillnad men jag har en känsla av att det är lite off topic och för djupt för att dra upp nu, och således så kan och kommer den utveklas hela tiden tills vi kan accetera den som lag då den visat sig stämma alternativt vi kommer med ett bättre förslag.
Så att blint acceptera evolutionen är lika korkat som att blint neka den.
//Andreas
May 7, 2004
Enligt min synpunkt så finns det ingen gud som skapade allt. Genom alla år känns det mer som att gud är något människan har skapat för att finna en trygghet, t.ex. när vi dör. Människan vill gärna hoppas att det finns något mer än det liv vi lever nu.
Dock enligt min mening så vore det dock absurt att tro på en gud. Forskarna lägger fram mer och mer bevis och teorier som bevisar motsatsen, dvs att människan inte är något mer än en del av en evolution som har ägd rum sedan den första encelliga organism kom. Dock så har det aldrig förekommit ett enda bevis för att det har funnits eller finns en gud.
Om man tror på att en gud skapade världen som bibeln sägar så motsäger man sig rätt så mycket. T.ex. all forskning inom kol-14-metoden. Sen alla fossil av dinosaurier man har återfunnit. Om människan bara uppstod en vacker dag så borde det ju betyda att vi har levt samtidigt som dinosaurierna och alla andra forntidsdjur, men det finns ju inte en enda seriös forskning som pekar åt det hållet alls.
Men som sagt, religion handlar mest om vilken kultur man är uppfödd med. Är man uppfödd i en starkt troende familj så är det ganska svårt att motsäga sig religion eftersom det är något man har blivit uppväxt med.
February 12, 2002
Tänkte "Svara" på några av dina frågor.
rilo wrote:
1. Vem skapade gud ? (Jag godtar inte "gud skapade sig själv" eller "gud har alltid funnits" som svar)
Gud borde uppstått när kosmos blev till. Före det fanns ju inget så man kan inte säga att han alltid funnits då alltid är ett ointressant begrepp när ingen tid existerar. Tid handlar ju bara om positioner egentligen å när allt är i en enda punkt så finns ingen tid. Å andra sidan, vad var katalysatorn till tiden, eller till brytningen av jämnvikten? Gud kanske fanns i ingenting endå men vi aldrig kan förstå det när det går bortom för fattningsförmåga.
2. Varför skapade han oss ?
Varför skapade vi The Sims?
3. Finns det fler gudar eller hur vet du att din gud är "GUD" ?
Nej. Varför skulle han då skapat oss om han hade kompisar?
Å andra sidan kanske vi bara är en del i ett jätte stort projekt.Själv tror jag på evolutionen. De biblar/koraner mm.. som har skrivits bör mer ses som dåtidens fungerande lagböcker.
För att få folk att följa budskapen/lagarna skapade människan "GUD".
De kan nog kanske stämma. Men å andra sidan.. Är inte världen runt omkring oss rätt fantastisk. Gick det inte lite väl snabbt där ett tag?
August 1, 2004
optimuz wrote: Tror du på det på allvar då bör du nog tänka om grabben 😉
Du kanske har rätt, och jag har tänkt om,och jag har ett reserv ämne som jag kan använda, men tänker fortsätta med detta. Projekt arbetet ska bli klar om 1.5 år ungefär, så jag kan lika gärna börja lite nu. Har redan skrivit till massa kristna församlingar och hör vad dem tror... tack alla för att ni har skriv... jag får posta upp projekt arbetet senare...
June 18, 2001
Delph1 wrote: Först och främst måste du specifiera dig mer exakt. Att bara säga att all evolution är fel som att säga att alla tyskar är korkade.
Ska man hårddra det har vi två typ ar av evolution: mikro och makro.
Precis som det låter handlar det om två olika perspektiv, dvs på den lilla molekylnivån och den stora, makro, att vi hela tiden utveklas genom ett naturligt urval.Mikro-evolutionen brukar vara det som de flesta har svårt att acceptera. Dvs. att liv har uppstått spontant ur vatten, kväve, koldioxid och lite fler molekyler beroende på vilket stadie i utvecklingen vi befinner oss.
Man har lyckats skapa mindre avancerade molekyler typ urinämne för redan hundra år sedan på laboratorie i simulerade miljöer som ska påminna om de som rådde för 4 miljarder år sedan. Så att reaktioner som skulle kunna ge upphov till liv biologiska molekyler är högst rimliga.Makro-evolutionen är i stort sett den teori om naturligt urval som Darwin presenterade och den brukar de flesta acceptera. Den har omarbetats en del från sin ursprunliga form, men i stora drag är det det fortfarande samma teori. Denna är betydligt enklare att få grepp och många finner den ofta också fullt rimrig, men man motsäger samtidigt att livet uppstått spontant och på egen hand utan anser att Gud hade en hand i själva uppkomsten av liv.
I min mening beror ett förnekande av evolutionen främst på att man inte har tillräckligt med kunskap, men samtidigt ska det påpekas att evolutionsteorin i sin helhet har brister, speciellt mikroevolutionen.
Vi har inte lyckats bevisa varje steg, men samtidigt så är det en teori och ingen naturvetenskaplig lag, det finns en skillnad men jag har en känsla av att det är lite off topic och för djupt för att dra upp nu, och således så kan och kommer den utveklas hela tiden tills vi kan accetera den som lag då den visat sig stämma alternativt vi kommer med ett bättre förslag.Så att blint acceptera evolutionen är lika korkat som att blint neka den.
//Andreas
^what he said^
Problemet med evolutionsteorin enligt Darwin är att den är en truism (och därför inte så användbar) men används som förklaringsmodell. "Detta djur har vingar därför att det än gång i tiden var fördelaktigt att ha vingar."
Ibland framstår det som att det inte riktigt når fram att djur inte förändrar sina egenskaper till det fördelaktigare därför att det behövs, utan att mutationer som redan har dessa egenskaper lättare överlever. Dessa mutationer kan ha vilken orsak som helst, t.ex. gudomligt ingripande...
4 Guest(s)