Evolution?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Evolution?
maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 845
sp_UserOfflineSmall Offline
942925
August 28, 2005 - 11:01 am
sp_Permalink sp_Print

Nu när vi nu pratar lite om gud.
Någon som har läst silmarillion ? (J.R.R Tolkien)

Där beskriver tolkien världen som skapas Ea. Av gud.
Om vi nu bortser ifrån alla fantasivarelser (alver,hober och sånt)

När gud skapade sina "ainur eller vala" (gudar). Gud visste då att redan innan världen skapades så visste han att en av valarna hade uppsåt och bli ond. Sen när världen skapades så blev som gud trodde denna vala (Morgoth) ond. Eftersom att gud har den överstående makten och kan göra precis som han vill så stoppade han inte denna onda Vala som bringade död och helvete till världen. Utan han lät sina goda vala sköta världen och inte lägga sig i. (nån form av prövning). Sen skapade han även människor även dom kunde han ha hjälp med inte gjorde han det. För man måste lära sig att ta vara på sig själv. Eget ansvar och mod!
Om vi nu jämför med vår egen värld så kanske en del av er förstår varför det finns helvete på jorden lite överallt.
Det är människor som inte tar sitt ansvar över sitt och andras liv.

Visst gud (om han finns) så skulle han kunna hjälpa oss. Men vad skulle hända om gud hjälpte oss. Om vi jämför med vilda djur och tama djur.
Tama djur har vi hemma, t.ex katt. Vi föder den och ger den nånstans att sova. ett tamt djur. Om vi skulle sluta skulle den med all säkerhet dö. För den är beroende av oss.
Men ett vilt djur låt oss säga räven, han fixar sin egen mat själv och plats att bo på. Han är fri och kan göra vad han vill.
Som ni kanske kan se i exemplet så kanske ni förstår vem gud är.

Och vad har detta med evolution att göra? nee inget. men mycket om gud.
jag tror inte på gud för det finns inga bevis för han. däremot så tror jag att Tolkien har en poäng med sina böcker.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
942928
August 28, 2005 - 11:09 am
sp_Permalink sp_Print

maedhros wrote: Nu när vi nu pratar lite om gud.

När gud skapade sina "ainur eller vala" (gudar). Gud visste då att redan innan världen skapades så visste han att en av valarna hade uppsåt och bli ond. Sen när världen skapades så blev som gud trodde denna vala (Morgoth) ond. Eftersom att gud har den överstående makten och kan göra precis som han vill så stoppade han inte denna onda Vala som bringade död och h*****e till världen. Utan han lät sina goda vala sköta världen och inte lägga sig i. (nån form av prövning). Sen skapade han även människor även dom kunde han ha hjälp med inte gjorde han det. För man måste lära sig att ta vara på sig själv. Eget ansvar och mod!
Om vi nu jämför med vår egen värld så kanske en del av er förstår varför det finns h*****e på jorden lite överallt.

Visst gud (om han finns) så skulle han kunna hjälpa oss. Men vad skulle hända om gud hjälpte oss. Om vi jämför med vilda djur och tama djur.
Tama djur har vi hemma, t.ex katt. Vi föder den och ger den nånstans att sova. ett tamt djur. Om vi skulle sluta skulle den med all säkerhet dö. För den är beroende av oss.
Men ett vilt djur låt oss säga räven, han fixar sin egen mat själv och plats att bo på. Han är fri och kan göra vad han vill.

jag tror inte på gud för det finns inga bevis för han. däremot så tror jag att Tolkien har en poäng med sina böcker.

Det kallas agnosticism.

//Andreas

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
942931
August 28, 2005 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Problemet med evolutionsteorin enligt Darwin är att den är en truism (och därför inte så användbar) men används som förklaringsmodell. "Detta djur har vingar därför att det än gång i tiden var fördelaktigt att ha vingar."

Ibland framstår det som att det inte riktigt når fram att djur inte förändrar sina egenskaper till det fördelaktigare därför att det behövs, utan att mutationer som redan har dessa egenskaper lättare överlever. Dessa mutationer kan ha vilken orsak som helst, t.ex. gudomligt ingripande...

Precis. Acceptansen av evolutionen som den gällande teorin för hur livet ser ut idag är lite skrämmande, men det som är värre är att man jobbar så intensivt med att bortfärda allt annat för att evolution kan verka vara svaret.
Fanatism, eller vad kallas det 😉

//Andreas

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
942934
August 28, 2005 - 11:23 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=maedhros]Nu när vi nu pratar lite om gud.

När gud skapade sina "ainur eller vala" (gudar). Gud visste då att redan innan världen skapades så visste han att en av valarna hade uppsåt och bli ond. Sen när världen skapades så blev som gud trodde denna vala (Morgoth) ond. Eftersom att gud har den överstående makten och kan göra precis som han vill så stoppade han inte denna onda Vala som bringade död och h*****e till världen. Utan han lät sina goda vala sköta världen och inte lägga sig i. (nån form av prövning). Sen skapade han även människor även dom kunde han ha hjälp med inte gjorde han det. För man måste lära sig att ta vara på sig själv. Eget ansvar och mod!
Om vi nu jämför med vår egen värld så kanske en del av er förstår varför det finns h*****e på jorden lite överallt.

Det kallas agnosticism.

//Andreas

det fick bli en google på de ordet 😉
antar att jag är en sån.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
942935
August 28, 2005 - 11:25 am
sp_Permalink sp_Print

Min farfar är pensionerad präst.
Han tror inte speciellt mycket på bibeln men han tror att det finns en gud.
Historiskt sett så har ju alla personer i bibeln funnits men den har skrivits om massor av gånger av munkar och på så sett blivit överdriven.

Den frågan man kan ställa är: "Hur uppstod evolutionen?"

Min farfar är kristen och förnekar inte evolutionen.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
942943
August 28, 2005 - 11:50 am
sp_Permalink sp_Print

Gud skapade Eva och Adam. Men de "förråde" gud genom att äta av kunskapens frukt. Därför förvisade gud dem från paradiset. Borde inte det betyda att gud inte vill ha med människorna längre att göra? Och att det då inte finns någon anledning att tillbe gud längre?

Att ha en gud som ständigt "testar" en för att se om man kommer till himmelen eller helvetet känns väldigt oseriöst. Appropå det så finns det kristna organisationer som hävdar att dinousarben är placerade på jorden av gud för att testa våran tro.

Jaja, babbel babbel. Tittar man på hur visa människor uppför sig så är det svårt att tro att det finns en gud som övervakar en.

dree
Member
Medlem
942944
August 28, 2005 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: Gud skapade Eva och Adam. Men de "förråde" gud genom att äta av kunskapens frukt. Därför förvisade gud dem från paradiset. Borde inte det betyda att gud inte vill ha med människorna längre att göra? Och att det då inte finns någon anledning att tillbe gud längre?

Att ha en gud som ständigt "testar" en för att se om man kommer till himmelen eller helvetet känns väldigt oseriöst. Appropå det så finns det kristna organisationer som hävdar att dinousarben är placerade på jorden av gud för att testa våran tro.

Jaja, babbel babbel. Tittar man på hur visa människor uppför sig så är det svårt att tro att det finns en gud som övervakar en.

Guds vägar är outgrundliga. wink

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
942945
August 28, 2005 - 11:54 am
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=DiDi]Gud skapade Eva och Adam. Men de "förråde" gud genom att äta av kunskapens frukt. Därför förvisade gud dem från paradiset. Borde inte det betyda att gud inte vill ha med människorna längre att göra? Och att det då inte finns någon anledning att tillbe gud längre?

Det är en test skapad av människan för att få folk att fortsätta tro... wink

dree
Member
Medlem
942946
August 28, 2005 - 11:57 am
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: [quote=dree][quote=DiDi]Gud skapade Eva och Adam. Men de "förråde" gud genom att äta av kunskapens frukt. Därför förvisade gud dem från paradiset. Borde inte det betyda att gud inte vill ha med människorna längre att göra? Och att det då inte finns någon anledning att tillbe gud längre?

Det är en test skapad av människan för att få folk att fortsätta tro... wink

Så sant som det var sagt. :bgrin:

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
942952
August 28, 2005 - 12:09 pm
sp_Permalink sp_Print

maedhros wrote: Nu när vi nu pratar lite om gud.

Så Gud skapade jorden och människorna för att sen bara skita i oss? 🙂 Vad finns det få vits med att dyrka honom(eller henne?)?

Vad jag har hört är Gud så god att han ser något gott även i det onda. Det är därför han inte gör något åt allt elände på jorden. Om man nu undrar hur han kan tycka så är det naturligtvis för att hans vägar är outgrundliga.

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
942954
August 28, 2005 - 12:13 pm
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: [quote=maedhros]Nu när vi nu pratar lite om gud.

Så Gud skapade jorden och människorna för att sen bara skita i oss? 🙂 Vad finns det få vits med att dyrka honom(eller henne?)?

Vad jag har hört är Gud så god att han ser något gott även i det onda. Det är därför han inte gör något åt allt elände på jorden. Om man nu undrar hur han kan tycka så är det naturligtvis för att hans vägar är outgrundliga.

Jo även allt ont har väl någon betydelse med antar jag. att stärka vårat mod skulle jag tro 😛

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
942996
August 28, 2005 - 1:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har praktiserat som pastor!

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
943100
August 28, 2005 - 5:38 pm
sp_Permalink sp_Print

WuYang2k3 wrote: [quote=optimuz]Tror du på det på allvar då bör du nog tänka om grabben 😉

Du kanske har rätt, och jag har tänkt om,och jag har ett reserv ämne som jag kan använda, men tänker fortsätta med detta. Projekt arbetet ska bli klar om 1.5 år ungefär, så jag kan lika gärna börja lite nu. Har redan skrivit till massa kristna församlingar och hör vad dem tror... tack alla för att ni har skriv... jag får posta upp projekt arbetet senare...

För att få fram bevis på att evolutionen inte existerar så är inte kristna församlingar rätt källa att ta reda på fakta. Du kommer ju bara få svar som de tror på.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
943280
August 29, 2005 - 9:45 am
sp_Permalink sp_Print

Att tro på evolutionsteorin är ungefär detsamma som att tro på en allsmäktig Gud anser jag..
Båda lägren innehåller för oss nu levande människor osannolika slumpmässiga skeenden fast på lite olika sätt..
Att folk vill ha något stort och makabert att sätta tillit till är mest bara ett uttryck för att vilja nå odödlighet på ett eller annat sätt.
Låt folk tro vad de vill, själv gissar jag på att det är något mellanting mellan Gud och evolution..Kanske en Gud som skapade evolutionen, eller kanske en evolution som skapade Gud??
Vad spelar det för roll, det är bara ett famlande i mörkter i vilket fall som helst..Inga som helst konkreta bevis från endera lägret, bara ren och skär tro.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Sardaukar
Member
Medlem
943283
August 29, 2005 - 9:58 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Att tro på evolutionsteorin är ungefär detsamma som att tro på en allsmäktig Gud anser jag..
Båda lägren innehåller för oss nu levande människor osannolika slumpmässiga skeenden fast på lite olika sätt..
Att folk vill ha något stort och makabert att sätta tillit till är mest bara ett uttryck för att vilja nå odödlighet på ett eller annat sätt.
Låt folk tro vad de vill, själv gissar jag på att det är något mellanting mellan Gud och evolution..Kanske en Gud som skapade evolutionen, eller kanske en evolution som skapade Gud??
Vad spelar det för roll, det är bara ett famlande i mörkter i vilket fall som helst..Inga som helst konkreta bevis från endera lägret, bara ren och skär tro.

Hur förklarar du då alla spår från forntida varelser och inga spår efter gud?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
943287
August 29, 2005 - 10:11 am
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: [quote=ilg@dd]Att tro på evolutionsteorin är ungefär detsamma som att tro på en allsmäktig Gud anser jag..

Vet inte riktigt hur du menar..
Men i 1:a Mosebok 1:1- 1:31 kan du läsa om skapelseberättelsen.
Bl.a "I begynnelsen skapade Gud himmel och jord."
Vilket förmodligen innefattade alla arter av djur/växtlighet..När det skedde finns inget fastslaget..
Kikar man tillbaks i tiden har det väl mest jämt funnits någon slags Gud som folk tillbett..
Var han/hon kommit från?? Inte en susning..
Antagligen bara en figur som folk vill ha för att ursäkta dåligt beteende (Vilket verkar vara fallet i dagens samhälle) eller bara en förtröstan att livet inte tar slut när man dör..
Att sen arterna förändrats lite med tiden är väl godtagbart, men att en liten encellig krabat krupit upp från havet och utvecklats till människor och stora djur sväljer jag inte..
Det finns luckor i båda teorierna enligt min mening.
Tycker nog hela diskussionen om Gud eller evolution är ganska ointressant egentligen, vad spelar det för roll??
Livet och allt omkring är fantastiskt, räcker inte det?

*Edit*
Ang gamla fossiler..
Hur många gånger har inte intellektuella vetenskapare pusslat ihop skelett och lämningar på ett felaktigt sätt för att få äran att ha upptäckt en ny art??
Att en vetenskapare säger att en sak är si eller så och får medhåll av sina kollegor innebär inte att en sanning skapats..Oftast bara en teori fram tills dess att en vetenskapare med större anseende hittar på en ny teori..
Det är bara ännu ett bevis på att människan vill ha något att tro på..
Skillnaden mellan vetenskap och religion är enligt min mening bara den att vetenskapen reviderar sin tro med jämna mellanrum eftersom det ofta visar sej att en sanning brustit i sanningshalt..
Bra eller dåligt?? Välj själv..
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Aelrik
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 243
943402
August 29, 2005 - 3:18 pm
sp_Permalink sp_Print

WuYang2k3 wrote: Ja, jag går i IB1 nu och har ett ämne som heter Theory Of Knowledge. Jag har ett stort project på gång, och jag ska bevisa att Evolutionen inte hände lr fanns... Jag tror på att gud skapade allt, ödet finns inte, ja nån som orkar diskutera detta med mig och säg vad ni tycker , det skulle vara ett stort hjälp! wink

Intressant!
Du borde spana in determinismen och se om den kan hjälpa dig. (Evolutionen är enligt determinismen inte utveckling utan bara konsekvenser.)

Öwall wrote: gud skapade evolutionen

Nu ville han väl bevisa att evolutionen aldrig ägt rum. Ditt resonemang skulle förmodligen då leda till ett nymålat golv och en konfunderad WuYang2k3 som står och spanar på dörren i andra änden av rummet.

Sardaukar wrote: [quote=ilg@dd]Inga som helst konkreta bevis från endera lägret, bara ren och skär tro.

Om Gud skapade alla varelser borde de då inte vara ganska konkreta bevis för Guds existens?

Sardaukar
Member
Medlem
943430
August 29, 2005 - 3:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Aelrik wrote:
Om Gud skapade alla varelser borde de då inte vara ganska konkreta bevis för Guds existens?

Nej, det finns inget bevis på vem som "skapade" dem.

Hur som helst så skulle det vara intressant hur ni troende tänker att Adam och Eva blir 6 miljarder människor.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
943440
August 29, 2005 - 4:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: [quote=Aelrik] Om Gud skapade alla varelser borde de då inte vara ganska konkreta bevis för Guds existens?

Hur som helst så skulle det vara intressant hur ni troende tänker att Adam och Eva blir 6 miljarder människor.

Ungefär lika intressant som att se hur några encelliga saker lyckats föröka sej till den mängden då..
Finns inga konkreta bevis som pekar på det heller.
Skulle slumpen ha sänt upp en stort gäng som av en slump utvecklades till större levande ting??
Och angående avdelningen inavel så är det inget konstigt med det..Se bara tillbaks några hundra år i tiden innan alla större städer och samhällen bildades..
Hur tror ni folk sökte sej en make/maka då??
Man tog antagligen första bästa som inte var syster/bror/mor eller far åt en själv bara..

Aelrik
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 243
943463
August 29, 2005 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: [quote=Aelrik] Om Gud skapade alla varelser borde de då inte vara ganska konkreta bevis för Guds existens?

Exakt. Det går inte att utesluta någon av dem. Det handlar om vad man "väljer" att tro på.

Sen håller jag med dig. Det är lite märkligt att Eva och Adams genpool räckte för att befolka planeten till bristningsgränsen. (De kan ju inte ha parat sig med djur eftersom det skulle bekräfta evolutionen.)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 162
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL