[EX AB] Alkohol är farligare än LSD och Amfetamin.|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[EX AB] Alkohol är farligare än LSD och Amfetamin.
Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
sp_UserOfflineSmall Offline
1067804
August 11, 2006 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

...och medicinbranschen. wink

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1067806
August 11, 2006 - 5:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: ...och medicinbranschen. wink

:-$ :va:

//Andreas

MangeM
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 62
1067906
August 12, 2006 - 3:00 am
sp_Permalink sp_Print

Att ta LSD/amfetamin/alkohol etc. nån gång ibland är säkert ofarligt, att ta det varje helg gör dock att riskerna ökar.
Den uppfattning jag får är att dom separerat visst bruk från annat, olika intervaller ger helt olika resultat.
Man kan t ex, inte jämföra skadeverkningar mellan person A som tar 7 doser alkohol på två veckor och person B som tar 3 doser ketamin under samma period.
Dosering och tidsperioder måste vara identiska för att man ska kunna jämföra skadeverkningar, dagliga alkoholkonsumenter ska endast jämföras med dagliga morfinkonsumenter osv.

Familjen hos en rekreationsknarkare är garanterat mindre påverkad än densamma hos en fullblodsalkoholist, likaså kostar denns rekreationsbruk betydligt mindre för sjukvården.
Därmed är det uppenbart att i detta specifika fall så är knarkandet "bättre", men detta är irrelevant då man jämför två olika sorters användande.

Om vi tar en person som tar 2 snapsar om dagen, jämför denna med någon som tar några cigg dagligen.
Släng in några kokain/heroin/ghb-användare som tar mindre doser dagligen och även några som tar några puffar lösningsmedel.
Kan någon garantera mig att GHB/lösningsmedelsanvändaren kommer drabbas av mindre skador än tobaks/alkoholbrukarna?

Det finns väldigt liten jämlikhet i dessa droger överlag, GHB är nog den av dessa som är lättast att överdosera, tobak som är "farligare" är däremot svårast att överdosera.
2 eller 4 snapsar alkohol innebär ingen överdos för de allra flesta, är det lika ofarligt att dubbla det låga intaget av de illegala substanserna?

Man kan säkert debattera klassificeringen på listan i all evighet, men jag upplever att vissa saker borde ligga betydligt högre upp.
Alkoholen ÄR en farlig och kostsam drog, men när jag mött folk som är alkoholister känns dessa oftast betydligt friskare än de som nyttjat diverse narkotiska preparat i samma utsträckning.
Men men, ska man supa eller knarka så gör det med små doser vid ett fåtal tillfällen med långa mellanrum, då är riskerna små oavsett drogtyp.

Delph1 wrote: Men visst kan det hända att bilden snedvriden, men så är det många saker tyvärr. Egentligen borde vi ge oss på både botox och nikotin med.

//Andreas

Vad har botox med dessa droger att göra?

Andreas Galistel
Member
Medlem
1067926
August 12, 2006 - 7:21 am
sp_Permalink sp_Print

MangeM wrote: [quote=Delph1]Men visst kan det hända att bilden snedvriden, men så är det många saker tyvärr. Egentligen borde vi ge oss på både botox och nikotin med.

//Andreas

Knappast hälsosamt 😉

//Andreas

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1067929
August 12, 2006 - 8:13 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=MangeM][quote=Delph1]Men visst kan det hända att bilden snedvriden, men så är det många saker tyvärr. Egentligen borde vi ge oss på både botox och nikotin med.

//Andreas

Knappast hälsosamt 😉

//Andreas

Det är därför man sakteligen går över till tex kollagen 😉

Bara dumt att jämföra ämnen som används inom medicinen med saker som man kan köpa på gatan.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1067933
August 12, 2006 - 8:26 am
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=Delph1][quote=MangeM][quote=Delph1]Men visst kan det hända att bilden snedvriden, men så är det många saker tyvärr. Egentligen borde vi ge oss på både botox och nikotin med.

//Andreas

Knappast hälsosamt 😉

//Andreas

Det är därför man sakteligen går över till tex kollagen 😉

Bara dumt att jämföra ämnen som används inom medicinen med saker som man kan köpa på gatan.

Det finns dock botox att köpa på svarta marknaden för den som inte har råd att gå till en skönhetsbutik, även andra saker som det borde krävas MD för att få använda finns att få tag på svart; mediciner över huvud taget, I.e. GHB eller rohypnol, finns ju det med 😉

Att säga att botox används inom medicin vet jag inte om jag tycker är en helt bra beskrivning heller 😛

//Andreas

AnonymousKiller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 460
1067939
August 12, 2006 - 8:41 am
sp_Permalink sp_Print

Den listan är vilseledande. Det som förvånar mig är att boffning (12: Flyktiga lösningsmedel) kom så jävla långt ner när det är de mest farliga utav alla de där drogerna. Listan är bara skit.

Om vi kollar på fysiska skador så är väl alkohol och nikotin de som skadar mest? LSD ger ju inga fysiska skador i rimliga doser.

I min mening så tycker jag att vi ska legalisera allt då jag inte vill att mina vänner ska hamna i fängelse eller att maffian ska ha sådant hårt grepp på marknaden och tjäna pengar samt spä ut saker så man får tex oren herion eller dåligt E.

Det värsta av allt är att det spenderas så sjukt mycket pengar på att jaga narkotikabrottslingar. Jag tycker att om man ska få supa sig full så ska man få skjuta herion också.

csm101
Member
Medlem
1067943
August 12, 2006 - 8:52 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote:

Det finns dock botox att köpa på svarta marknaden för den som inte har råd att gå till en skönhetsbutik, även andra saker som det borde krävas MD för att få använda finns att få tag på svart; mediciner över huvud taget, I.e. GHB eller rohypnol, finns ju det med 😉

Att säga att botox används inom medicin vet jag inte om jag tycker är en helt bra beskrivning heller 😛

//Andreas

Allt går att köpa på svarta marknaden, så det är fortfarande ingen orsak till att dra en sån jämförelse. T

Sen att botox främst användes inom skönhetsingrepp är ett faktum som stämmer, men inte till 100. Botox förekommer också vid riktiga medicinska åkommor såsom när mansvettas som en apa och det verkligen p verkar ens liv. Då kan man använda sig av botox.[/i]

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1067958
August 12, 2006 - 10:14 am
sp_Permalink sp_Print

🙂

Andreas Galistel
Member
Medlem
1067969
August 12, 2006 - 10:41 am
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=Delph1]

//Andreas

Allt går att köpa på svarta marknaden, så det är fortfarande ingen orsak till att dra en sån jämförelse.

Det var du som drog den jämförelsen?

//Andreas

csm101
Member
Medlem
1067978
August 12, 2006 - 10:55 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=csm101][quote=Delph1]

//Andreas

Allt går att köpa på svarta marknaden, så det är fortfarande ingen orsak till att dra en sån jämförelse.

Det var du som drog den jämförelsen?

//Andreas

Oftast är det som finns på svarta marknadeninte originalsaker, dvs de är olagligt gjorda.

Det var nån annan som sa att man borde ge sig på medicinbranschen med, och det var där jag sat att man inte ska jämställa det som finns inom medicin med det som finns på gatan. Sen var det lite motsägelsefullt är, ja. Men även om det är samma saker så beror ju en hel del mycket på hur man använder det, därför jag skrev som jag gjorde.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1067982
August 12, 2006 - 11:22 am
sp_Permalink sp_Print

Du har rätt - det är en annan fråga. Det var mest riktat mot Delph1... 🙂

Vad är det de har mätt i den där undersökningen? Har de följt skadeverkningarna på individnivå eller har de undersökt nedlagda vårdresurser på respektive grupp eller kanske något tredje alternativ?

Andreas Galistel
Member
Medlem
1067984
August 12, 2006 - 11:46 am
sp_Permalink sp_Print

Då är jag med igen 😉

//Andreas

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
1068078
August 13, 2006 - 3:40 am
sp_Permalink sp_Print

Allt som inte är EXTREMT beroendeframkallande och farligt vid beroende bör tillåtas. Det jag då menar är att det är nog inte så trevligt att vara beroende utav kokain och förstöra kroppen pga att man är beroende även vid kortsiktigt bruk.

MangeM
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 62
1068090
August 13, 2006 - 7:57 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Det finns dock botox att köpa på svarta marknaden för den som inte har råd att gå till en skönhetsbutik, även andra saker som det borde krävas MD för att få använda finns att få tag på svart; mediciner över huvud taget, I.e. GHB eller rohypnol, finns ju det med 😉

//Andreas

Ett vanligt missförstånd, Botox har använts för medicinsk behandling i allt större utsräckning sen 1989, den var inte ens godkänd som skönhetsmedel innan 2002.
I slutet på 2004 var användningsfrekvensen av botox 40% skönhetsingrepp och resterande 60% användes i medicinskt syfte.
Även om siffrorna kan ha ändrats något är en väldigt stor del av användningen strikt medicinskt.

Det faktum att man överhuvudtaget upptäckte Botox "antyrynk"-egenskaper var en bieffekt av en medicinsk behandling (injektioner som gjordes för att lindra en ögonmuskelsjukdom).
Några av de sjukdomar som behandlas av Botox:

Dystonier, ett flertal olika användningsområden beroende på sjukdomstyp.
Injektioner kan göras i käke, nacke, stämband, ansikte, muskelgrupper etc.
Stroke/MS/Celebral Pares, i syfte att minska muskelrörelser vid spastiska tillstånd.
Även vid svår svettning, vid migrän, vid inkontinens och många fler sjukdomar.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1068096
August 13, 2006 - 8:24 am
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: Allt som inte är EXTREMT beroendeframkallande och farligt vid beroende bör tillåtas. Det jag då menar är att det är nog inte så trevligt att vara beroende utav kokain och förstöra kroppen pga att man är beroende även vid kortsiktigt bruk.

Så ser jag med det till en viss del. Finns ett par undantag. LSD, svamp osv. Droger som inte är beroendeframkallande men som kan göra stor psykisk skada. Där ser jag gärna att brukaren får antingen genomgå psykundersökning och "utbildning" eller 1-2 resor med en erfaren sittare.

Delphi: Har du läst något om Ibogain?

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1068099
August 13, 2006 - 8:26 am
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: Allt som inte är EXTREMT beroendeframkallande och farligt vid beroende bör tillåtas. Det jag då menar är att det är nog inte så trevligt att vara beroende utav kokain och förstöra kroppen pga att man är beroende även vid kortsiktigt bruk.

och vilka preparat är inte det?

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1068104
August 13, 2006 - 8:33 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Lodisen]Allt som inte är EXTREMT beroendeframkallande och farligt vid beroende bör tillåtas. Det jag då menar är att det är nog inte så trevligt att vara beroende utav kokain och förstöra kroppen pga att man är beroende även vid kortsiktigt bruk.

Fysiskt ofarliga på den listan:
11: Cannabis
14: LSD
Som jag är helt 100:a på.
Sen har vi, svamp, meskalin, lustgas (är ifs legalt men brukas knappt vilket är konstigt), salvia D., det finns en del.
Finns säkerligen fler men inte som jag kommer på just nu.

csm101
Member
Medlem
1068107
August 13, 2006 - 8:39 am
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: [quote=obelix][quote=Lodisen]Allt som inte är EXTREMT beroendeframkallande och farligt vid beroende bör tillåtas. Det jag då menar är att det är nog inte så trevligt att vara beroende utav kokain och förstöra kroppen pga att man är beroende även vid kortsiktigt bruk.

Fysiskt ofarliga på den listan:
11: Cannabis
14: LSD
Som jag är helt 100:a på.
Sen har vi, svamp, meskalin, lustgas (är ifs legalt men brukas knappt vilket är konstigt), salvia D., det finns en del.
Finns säkerligen fler men inte som jag kommer på just nu.

Av alla de du har listat upp är det enbart LSD som inte har effekter på kroppen.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1068108
August 13, 2006 - 8:47 am
sp_Permalink sp_Print

MangeM wrote: [quote=Delph1]Det finns dock botox att köpa på svarta marknaden för den som inte har råd att gå till en skönhetsbutik, även andra saker som det borde krävas MD för att få använda finns att få tag på svart; mediciner över huvud taget, I.e. GHB eller rohypnol, finns ju det med 😉

//Andreas

Ett vanligt missförstånd, Botox har använts för medicinsk behandling i allt större utsräckning sen 1989, den var inte ens godkänd som skönhetsmedel innan 2002.
I slutet på 2004 var användningsfrekvensen av botox 40% skönhetsingrepp och resterande 60% användes i medicinskt syfte.
Även om siffrorna kan ha ändrats något är en väldigt stor del av användningen strikt medicinskt.

Det faktum att man överhuvudtaget upptäckte Botox "antyrynk"-egenskaper var en bieffekt av en medicinsk behandling (injektioner som gjordes för att lindra en ögonmuskelsjukdom).
Några av de sjukdomar som behandlas av Botox:

Dystonier, ett flertal olika användningsområden beroende på sjukdomstyp.
Injektioner kan göras i käke, nacke, stämband, ansikte, muskelgrupper etc.
Stroke/MS/Celebral Pares, i syfte att minska muskelrörelser vid spastiska tillstånd.
Även vid svår svettning, vid migrän, vid inkontinens och många fler sjukdomar.

Jag säger inte emot dig. Att det används som alternativ inom medicin är inget jag förnekar men med tanke på hur pass starkt gift det är det alternativ som används med försiktighet. Man väljer oftast att attackera problemet med mer konventinonella metoder, medan det ifråga om antitynk-effekt är ett mer accepterat alternativ. En vinkling jag borde gjort tydligare.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 332
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL