[EX AB] Alkohol är farligare än LSD och Amfetamin.|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[EX AB] Alkohol är farligare än LSD och Amfetamin.
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
1068110
August 13, 2006 - 8:48 am
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: [quote=obelix][quote=Lodisen]Allt som inte är EXTREMT beroendeframkallande och farligt vid beroende bör tillåtas. Det jag då menar är att det är nog inte så trevligt att vara beroende utav kokain och förstöra kroppen pga att man är beroende även vid kortsiktigt bruk.

och vilka preparat är inte det?

Fysiskt ofarliga på den listan:
11: Cannabis
14: LSD
Som jag är helt 100:a på.
Sen har vi, svamp, meskalin, lustgas (är ifs legalt men brukas knappt vilket är konstigt), salvia D., det finns en del.
Finns säkerligen fler men inte som jag kommer på just nu.

läs om, läs rätt...

frågan var vad som inte är EXTREMT beroendeframkallande...

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1068111
August 13, 2006 - 8:49 am
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: Delphi: Har du läst något om Ibogain?

Vet att det är ett alternativ vid behandling och att det upptäcktes lite av misstag, men något djupare än så kan jag inte gå på rak arm.

//Andreas

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1068127
August 13, 2006 - 9:49 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=beta][quote=obelix][quote=Lodisen]Allt som inte är EXTREMT beroendeframkallande och farligt vid beroende bör tillåtas. Det jag då menar är att det är nog inte så trevligt att vara beroende utav kokain och förstöra kroppen pga att man är beroende även vid kortsiktigt bruk.

Sen har vi, svamp, meskalin, lustgas (är ifs legalt men brukas knappt vilket är konstigt), salvia D., det finns en del.

läs om, läs rätt...

Ingen av de är fysiskt beroendeframkallande, Cannabis är psykiskt beroendeframkallande, lustgas har jag inte läst något om beroenden på och LSD, svamp och meskalin går inte att bli beroende på och missbruka då kroppen bildar imunitet mot de om de används för ofta. Hur kul är det att missbruka svamp om man inte får någon resa på det? Perfekta droger ur det avseendet.

Edit:
Delphi: Jo, ska tydligen vara ett effektivt botemedel mot tunga missbruk. Ska vara en mycket jobbig resa men en mycket hög andel klarar sig från sitt missbruk. http://www.ibogain.se
Är det något du personligen skulle vilja se användas inom vården? Verkar ju bättre än metadonen iaf.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1068135
August 13, 2006 - 10:33 am
sp_Permalink sp_Print

Hittade lite information om det och ska jag vara ärlig så tycker jag inte man ska lite alltför mycket på det just nu. Det verkar vara en substans som kan verkar på många håll det centrala nervsystemet och på så vis känns det något riskabelt.

Funktionen av drogen i sig som en antagonist till många kända singalsubstanser verkar vara hyfsat bra undersökt, men det känns som det fortfarande finns en del jobb kvar att göra. Speciellt att undersöka de metaboliter som uppstår som man är mer osäkra på och som verkar vara ännu mer aktiva än ursprungsämnet. Det jobbiga är ju att är den en signalblockerare på ett håll, om än en i regel svag sådan så brukar den kunna vara en aktiverare på ett annat. Inte alls ovanligt och det är det som gör mig osäker, och det är nog det som faktiskt händer när en del upplever att de faktiskt får effekter som inte är helt olika opiaterna ändå. Fast de slipper suget efteråt.
Jag ställer mig även lite frågande till den långvariga effekten av att ta dessa fåtaliga doser och vad det gör för själva signaleringen i centrala nervsystemet på lång sikt. Omöjligt att undersöka dock i stort sett. Vi kan bara vänta och se.

Som det är idag används det ju redan av grupper för just behandlnig av opiater främst, men vad det verkar skulle man kunna använda det även för andra saker som alkohol och nikotinmissbruk. Så det finns ju helt klart potential här, kanske det kommer fram ett derivat som skulle kunna vara så gott som säkert.

//Andreas

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
1068180
August 13, 2006 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Hittade lite information om det och ska jag vara ärlig så tycker jag inte man ska lite alltför mycket på det just nu. Det verkar vara en substans som kan verkar på många håll det centrala nervsystemet och på så vis känns det något riskabelt.

Lite intressant läsning:
http://www.erowid.org/experien.....hp?ID=1948

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
1068181
August 13, 2006 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=beta][quote=obelix][quote=Lodisen]Allt som inte är EXTREMT beroendeframkallande och farligt vid beroende bör tillåtas. Det jag då menar är att det är nog inte så trevligt att vara beroende utav kokain och förstöra kroppen pga att man är beroende även vid kortsiktigt bruk.

läs om, läs rätt...

Beroendeframkallande _OCH_ farligt. Läs om, läs rätt!

Lustgas är väl inte farligt överhuvudtaget? Då det går ut ur kroppen på en gång, då det ligger i lungorna. Syrebrist i hjärnan är väl worst case scenario?

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1068190
August 13, 2006 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: Beroendeframkallande _OCH_ farligt. Läs om, läs rätt!

Lustgas är väl inte farligt överhuvudtaget? Då det går ut ur kroppen på en gång, då det ligger i lungorna. Syrebrist i hjärnan är väl worst case scenario?

embarassed laugh My mistake, jag klantade mig, jag skulle bara ha frågat om just beroende, och utelämnat farlighet...

Lustgas kan orsaka permanenta hjärskador iom syresbristen, det är därför man får upp till en viss maxdos inom sjukvården.

WinstonS
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
1068216
August 13, 2006 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote:
Av alla de du har listat upp är det enbart LSD som inte har effekter på kroppen.

Om du med "effekter på kroppen" menar skadeverkningar på kroppen, så har inte några sådana kunna påvisats för LSD, svamp (Psilocybinsvamp då, inte flugsvamp) eller lustgas. Meskalin vet jag inte så mycket om, men det skall vara en relativt mild drog vad gäller skadeverkningar. Salvia divinorum finns det inte tillräckligt med forskning för att man skall kunna säga något, men generellt sett så har det visats att disassociativa hallucinogena droger, t ex DXM, har mer skadeverkningar än enbart hallucinogena droger.

Skadeverkningarna av cannabis har inte bevisats, förutom att överdrivet bruk kan ge lungcancer. Något som iofs gäller all rökning.

obelix wrote: Lustgas kan orsaka permanenta hjärskador iom syresbristen, det är därför man får upp till en viss maxdos inom sjukvården.

Lustgas inom vården är blandad med syre och kan så gott som aldrig ge hjärnskador orsakade av syrebrist. Dock kan överdriven exponering leda till vitamin b12-brist. Dock påverkar detta mest människor som arbetar med och utsätts för lustgas varje dag under längre perioder.

Det farliga med lustgas är, för privatbrukaren, bland annat att:
1. Gasen är kall när den lämnar sin behållare, vilket kan orsaka förfrysning av läppar osv.
2. Man inandar ren lustgas som inte är blandad med syre, vilket kan orsaka svimning som kan resultera i en fallskada, eller ännu värre, att påsen man andades gasen ur täpper till lufttillförseln.

nXsty wrote: Lite intressant läsning:
http://www.erowid.org/experien.....hp?ID=1948

Synd att det slutade med att hon tog livet av sig, hon mådde nog inte så bra. Dock finns det andra som har haft lyckade Ibogainterapier, men de skall vara jäkligt påfrestande på både kropp och psyke.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1068738
August 15, 2006 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

WinstonS wrote:
Om du med "effekter på kroppen" menar skadeverkningar på kroppen, så har inte några sådana kunna påvisats för LSD, svamp (Psilocybinsvamp då, inte flugsvamp) eller lustgas.

"HPPD är en förkortning av "Hallucinogen Persisting Perceptual Disorder" och är en bieffekt som kan uppstå efter bruk av LSD, MDMA, fenetylaminer och tryptaminer (där psilocybin ingår)."

"HPPD är en form av synstörning. När man blundar eller befinner sig i mörka rum så är synfältet inte svart, utan det finns ljusformer som rör sig. En del beskriver också hur objekt kan ändra färg eller pulsera, föremål stannar kvar i synfältet när man tittar åt ett annat håll, etc. Det är nästan som en form av syn-tinnitus och kan vara mycket jobbig för de drabbade. Blir man drabbad av HPPD så är risken stor att man kommer att dras med problemen hela livet. Många rapporterar dock att effekterna minskar och kan upphöra efter några veckor, månader eller år."

http://knarkkorven.magiskamole.....isker.html

Meskalin vet jag inte så mycket om, men det skall vara en relativt mild drog vad gäller skadeverkningar.

Här får jag ändra mig, det stämmer det du skriver.

Salvia divinorum finns det inte tillräckligt med forskning för att man skall kunna säga något, men generellt sett så har det visats att disassociativa hallucinogena droger, t ex DXM, har mer skadeverkningar än enbart hallucinogena droger.

Hittar inte så mycket om det så jag får ta dig på ditt ord helt enkelt.

Skadeverkningarna av cannabis har inte bevisats, förutom att överdrivet bruk kan ge lungcancer. Något som iofs gäller all rökning.

En rättning av mig själv (och lite av dig); cannabis i sig ger inte mycket sideffekter. Det är när det "späds ut" med tobak som den blir skadlig och då är det tobaken som är boven.
(även om jag hittade artiklar där cannabis troddes ha en koppling till både depressioner och schizofreni...)

Det enda jag vet om lustgas i det privata är att det oftast kommer i ren form och skulle man vara dum nog att vilja andas in det så är det skadligt...

WinstonS
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
1069062
August 16, 2006 - 10:08 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=WinstonS] Om du med "effekter på kroppen" menar skadeverkningar på kroppen, så har inte några sådana kunna påvisats för LSD, svamp (Psilocybinsvamp då, inte flugsvamp) eller lustgas.

"HPPD är en förkortning av "Hallucinogen Persisting Perceptual Disorder" och är en bieffekt som kan uppstå efter bruk av LSD, MDMA, fenetylaminer och tryptaminer (där psilocybin ingår)."

"HPPD är en form av synstörning. När man blundar eller befinner sig i mörka rum så är synfältet inte svart, utan det finns ljusformer som rör sig. En del beskriver också hur objekt kan ändra färg eller pulsera, föremål stannar kvar i synfältet när man tittar åt ett annat håll, etc. Det är nästan som en form av syn-tinnitus och kan vara mycket jobbig för de drabbade. Blir man drabbad av HPPD så är risken stor att man kommer att dras med problemen hela livet. Många rapporterar dock att effekterna minskar och kan upphöra efter några veckor, månader eller år."

http://knarkkorven.magiskamolekyler.org/svampinfo/skadorrisker.html

Meskalin vet jag inte så mycket om, men det skall vara en relativt mild drog vad gäller skadeverkningar.

Här får jag ändra mig, det stämmer det du skriver.

Salvia divinorum finns det inte tillräckligt med forskning för att man skall kunna säga något, men generellt sett så har det visats att disassociativa hallucinogena droger, t ex DXM, har mer skadeverkningar än enbart hallucinogena droger.

Hittar inte så mycket om det så jag får ta dig på ditt ord helt enkelt.

En rättning av mig själv (och lite av dig); cannabis i sig ger inte mycket sideffekter. Det är när det "späds ut" med tobak som den blir skadlig och då är det tobaken som är boven.
(även om jag hittade artiklar där cannabis troddes ha en koppling till både depressioner och schizofreni...)

Det enda jag vet om lustgas i det privata är att det oftast kommer i ren form och skulle man vara dum nog att vilja andas in det så är det skadligt...

Jag får erkänna att jag helt glömde HPPD. Tack för påminnelsen.

Dock tvistas det väl lite om huruvida HPPD kan klassas som en skadeverkning på kroppen, eftersom det antagligen bara är vissa som kan få det. Ungefär som psykoser kan utlösas, kan även HPPD utlösas, har jag förstått det som.

Jag har själv svag (H?)PPD, dock inget som härstammar från bruk av hallucinogener, utan det är medfött.

Angående cannabis, depressioner och schizofreni, så tvistas det väl även där angående om huruvida det ökade antalet schizofrener som brukar cannabis, beror på själva cannabisen, eller att schizofrena personer helt enkelt söker sig till droger i högre grad. Om man skulle göra en jämförelse, så kan man väl säga att många heroinister i grund och botten är deprimerade, men det är ju antagligen inte heroinet som är orsaken. Dock kan man ju aldrig veta säkert och självklart borde man ta saken på största allvar, särskilt om man har schizofreni i släkten.

Angående lustgasen, så är den inte skadlig i sig, utan det är syrebristen som är det farliga.

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
1069136
August 17, 2006 - 10:24 am
sp_Permalink sp_Print

Legalisera mera! Sverige ar i klass med kinas regering nar det galler "information" och "utbildning" gallande droger.

http://www.knarkarbajs.com !

dupa666
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 179
1069139
August 17, 2006 - 10:31 am
sp_Permalink sp_Print

Sverige är ju ett underbart land. De kan klassa ett preparat/drog som farligt och förbjuda det utan någon som helst forskning om det och sedan i efterhand komma med vinklade rapporter etc.
Det var ju vad dom gjorde med salvia
Iofs tror jag bara de förbjöd försäljning.
e ju en ytterst starkt hallucigen drog men man är helt nykter efter 30-40 minuter. Har aldrig haft några efterdyningar eller bieeffekter av det.

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
1069189
August 17, 2006 - 1:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kastar skit på andra för att dom inte 'forskar' och tittar inte själv längre än din egen näsa räcker?

dupa666
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 179
1069194
August 17, 2006 - 1:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Syftar du på mig får du nog utveckla lite för jag förstår inte vad ditt uttalande har att göra med vad jag sa...

AnonymousKiller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 460
1069222
August 17, 2006 - 3:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Enligt mig så är den listan helt idiotisk då man inte kan klassa droger som farliga i en lista. Det man kan göra är att lista biverkningarna och hur sällsynta de är.

Legalisera allt för fan.

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
1069231
August 17, 2006 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Din positiva inställning till Salvia baseras helt på att du bara haft goda erfarenheter av det. Du tror att bara för att du klarat dig ifrån snetripp hittils är det riskfritt för alla.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1069250
August 17, 2006 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Urax wrote: Din positiva inställning till Salvia baseras helt på att du bara haft goda erfarenheter av det. Du tror att bara för att du klarat dig ifrån snetripp hittils är det riskfritt för alla.

Bara för att folk dricker så de inte minns vad som händer och hur illa kroppen skadas av alkoholen är inte den iheller riskfri.

Nej men seriöst. Att jämföra snedtrippar mot alla fysiska skador från andra droger är svårt. Speciellt med tanke på att en snedtripp kan vara otroligt bra även om den är jobbig. (Ibogain är ett ex.) Sen kan trippar användas på flera olika sätt ur medicinsk synvinkel med. maps.org har jag för mig adressen var till en seriös sida där man kan se hur olika ämnen kan användas medicinskt. Allt från MDMA till LSD osv.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1069267
August 17, 2006 - 5:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Allvarligt talat....denna tråd är ett skämt !

Listan som tråden handlar om är också en form av ett billigt skämt.
Visst, alkohol har vissa effekter men skillnaden är att det är legalt.
Vissa drogliberaler här verkar tro att det är rena rama hälsokosten som kan intas. Well...fortsätt med det ni.

beta wrote: Tråden i sig var inte menad direkt som en legalisera allt-tråd

Åjo...underförstått så är det mer eller mindre meningen med tråden egentligen.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1069272
August 17, 2006 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Allvarligt talat....denna tråd är ett skämt !

Listan som tråden handlar om är också en form av ett billigt skämt.
Visst, alkohol har vissa effekter men skillnaden är att det är legalt.
Vissa drogliberaler här verkar tro att det är rena rama hälsokosten som kan intas. Well...fortsätt med det ni.

[quote=beta]Tråden i sig var inte menad direkt som en legalisera allt-tråd

Åjo...underförstått så är det mer eller mindre meningen med tråden egentligen.

Listan är väldigt missvisande på hur farliga drogerna är i sig ja. Både alkohol och tobak borde vara högre upp.
Alkohol har vissa effekter? Alkohol är en av de droger som har störst effekter på kroppen. Att det är legalt beror på att folk inte får veta hur skadligt det verkligen är.
Gemför du svamp, cannabis, lsd, osv osv. så är de fysiskt rena rama hälsokosten mot alkohol och tobak.

Nej, meningen var inte att dra igång en legalize it-tråd utan att belysa ämnet. Detta är ett bra ställe att göra detta på då forumet till stor del består av unga personer som INTE har gått igenom ett helt liv av falsk propaganda utan forskning bakom sig vilket så gott som alla vid 35+ har. Att diskutera detta ämnet med personer som är helt inpregade med skit mellan öronen från så lång tid med falsk propaganda går inte. Därför belyser jag ämnet här istället för på aftonbladets chatt.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1069274
August 17, 2006 - 5:37 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: Gemför du svamp,

Lägg genast ner dina experiment med svamparna! 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 366
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL