November 27, 2003
boogey wrote: [quote=dree]Min kemi lärare i gymnasiet berättade om något ämne i hjärnan som kunde ta slut pågrund av droger. Det ämnet skulle tydligen skapas vid glädje så vid förmycket användande av droger så skulle man förbruka det så man skulla ha väldigt svårt att bli glad i framtiden.
Jag har ingen aning om vilka droger det gäller. Ligger det någon sanning i det?
Många droger kan skapa en j**la obalans.
Kan tänka mig att han tänkte på ecstasy, som verkar genom att frisläppa en j**la massa serotonin. Har hört allt från 3-12 månader för total återställning efter en vända.
Huruvida det kan bli permanent har jag ingen aning om. Frekvent bruk är inte särskilt nyttigt iallafall.
Ja det stämmer att drogerna skapar en obalans genom att hjärnan (dess receptorer) kan avtrubbas och det krävs högre halter för att över huvud taget aktivera dessa. Att ett ämne skulle ta slut dock vet jag inte jag har hört, men däremot kan tröskelvärdet för en aktivering bli högre än vad kroppen själv klarar av.
//Andreas
August 2, 2001
boogey wrote: Många droger kan skapa en j**la obalans.
Kan tänka mig att han tänkte på ecstasy, som verkar genom att frisläppa en j**la massa serotonin. Har hört allt från 3-12 månader för total återställning efter en vända.
Huruvida det kan bli permanent har jag ingen aning om. Frekvent bruk är inte särskilt nyttigt iallafall.
Jo det tar ett tag, runt 4 år, att återställa. Men faktum är att nivån inte behöver vara på max för normal funktion. Tar man stora doser och/eller kombinerar med centralstimulerande droger finns risken att de serotoninproducerande hjärncellerna skadas och då blir man kroniskt deprimerad (hjärnceller återväxer aldrig).
January 13, 2003
skiroy wrote: [quote=boogey]Kan vara värt att påpeka att det är just Storbritannien det gäller. De flesta verkar missa det.
Äntligen någon som har fattat !
Britterna är förmodligen europas mest drogliberala folk och inställningen till droger där gör att jag ställer mig väldigt tvivlande till denna "lista".
Det konstiga är att %ielt sett så är andelen missbrukare av tyngre droger (heroin, kokain, alkohol, amfetamin, E osv) ofta mycket lägre i drogliberala länder. Vad konstigt. Så alla vi drogliberala människor är så dumma. 🙄
Sverige är ju ett av de länder ( om inte det landet) med mest tunga missbrukare i hela europa. Hur kan det vara så? När politikerna har samma inställning som du måste det ju vara tvärt om. Eller du och politikerna har sämre åsikter om hur drogpolitiken ska skötas på ett bra sätt ur ett sammhällsparspektiv än vad drogliberalerna har? Måste ju vara så eftersom att situationen är bättre där. :bok:
August 7, 2001
beta wrote: [quote=skiroy][quote=boogey]Kan vara värt att påpeka att det är just Storbritannien det gäller. De flesta verkar missa det.
Britterna är förmodligen europas mest drogliberala folk och inställningen till droger där gör att jag ställer mig väldigt tvivlande till denna "lista".
Det konstiga är att %ielt sett så är andelen missbrukare av tyngre droger (heroin, kokain, alkohol, amfetamin, E osv) ofta mycket lägre i drogliberala länder. Vad konstigt. Så alla vi drogliberala människor är så dumma. 🙄
Sverige är ju ett av de länder ( om inte det landet) med mest tunga missbrukare i hela europa. Hur kan det vara så? När politikerna har samma inställning som du måste det ju vara tvärt om. Eller du och politikerna har sämre åsikter om hur drogpolitiken ska skötas på ett bra sätt ur ett sammhällsparspektiv än vad drogliberalerna har? Måste ju vara så eftersom att situationen är bättre där. :bok:
Såg resultaten från en undersökning höromdagen. Det var 1% som hade tagit någon drog senaste månaden i sverige. Siffran var 13% i tyskland och 13,1 i Danmark.
January 13, 2003
dree wrote: [quote=beta][quote=skiroy][quote=boogey]Kan vara värt att påpeka att det är just Storbritannien det gäller. De flesta verkar missa det.
Såg resultaten från en undersökning höromdagen. Det var 1% som hade tagit någon drog senaste månaden i sverige. Siffran var 13% i tyskland och 13,1 i Danmark.
1% i sverige? Knappast troligt. Att bara 1/100 skulle ta en öl eller mer på en månad låter väldigt osanolikt. Ser man sen till hur det ser ut efter undersökningarna på högstadium och lumpen osv. så bleknar siffran mer. Siffran med alkoholmissbrukare i sverige är till och med högre än 1%.
August 7, 2001
beta wrote: 1% i sverige? Knappast troligt. Att bara 1/100 skulle ta en öl eller mer på en månad låter väldigt osanolikt. Ser man sen till hur det ser ut efter undersökningarna på högstadium och lumpen osv. så bleknar siffran mer. Siffran med alkoholmissbrukare i sverige är till och med högre än 1%.
Tippar på att dom inte räknade med Alkohol och Tobak...
January 13, 2003
dree wrote: [quote=beta]1% i sverige? Knappast troligt. Att bara 1/100 skulle ta en öl eller mer på en månad låter väldigt osanolikt. Ser man sen till hur det ser ut efter undersökningarna på högstadium och lumpen osv. så bleknar siffran mer. Siffran med alkoholmissbrukare i sverige är till och med högre än 1%.
Det var ju en gigantisk miss.
Har för mig att över 10% av ungdomarna som börjar gymnasiet har varit i kontakt med narkotika i Sverige. I USA är siffran över 35% på 12åringar! Underbara siffror på att dagens förbud och sagoundervisning inte fungerar.
August 7, 2001
beta wrote: [quote=dree][quote=beta]1% i sverige? Knappast troligt. Att bara 1/100 skulle ta en öl eller mer på en månad låter väldigt osanolikt. Ser man sen till hur det ser ut efter undersökningarna på högstadium och lumpen osv. så bleknar siffran mer. Siffran med alkoholmissbrukare i sverige är till och med högre än 1%.
Har för mig att över 10% av ungdomarna som börjar gymnasiet har varit i kontakt med narkotika i Sverige. I USA är siffran över 35% på 12åringar! Underbara siffror på att dagens förbud och sagoundervisning inte fungerar.
Det var ju om hur många % som hade tagit droger senaste månaden...
January 13, 2003
dree wrote: [quote=beta][quote=dree][quote=beta]1% i sverige? Knappast troligt. Att bara 1/100 skulle ta en öl eller mer på en månad låter väldigt osanolikt. Ser man sen till hur det ser ut efter undersökningarna på högstadium och lumpen osv. så bleknar siffran mer. Siffran med alkoholmissbrukare i sverige är till och med högre än 1%.
och jag påstår fortfarande att den är för låg. Även om det hade varit narkotika och inte droger de menat är siffran fortfarande på tok för låg.
October 17, 2004
dree wrote: [quote=beta][quote=dree][quote=beta]1% i sverige? Knappast troligt. Att bara 1/100 skulle ta en öl eller mer på en månad låter väldigt osanolikt. Ser man sen till hur det ser ut efter undersökningarna på högstadium och lumpen osv. så bleknar siffran mer. Siffran med alkoholmissbrukare i sverige är till och med högre än 1%.
hur fan genomför man en sådan "undersökning"? Många jag könner skulla svara nej på den frågan även om de kunde vara helt anonyma (och har tagit droger). Sen är det en jävla skillnad på BRUK och MISSBRUK...
August 11, 2005
@ Beta
Var vänlig backa upp dina procentuella påståenden. Vad jag hört så är bla Portugal riktigt högt vad beträffar antalet drogmissbrukare, även gamla össtater.
@Delph
Känner också att det går åt fel håll när människor måste ta till med droger för att känna lycka. Har man otur kan mängder med saker hända med en (fysiskt och psykiskt). Och det behöver inte heller vara drogen i sig som dödar, mängder med trafikolyckor idag är direkta följder av alkoholen. Ska man släppa droger fri kommer ju olyckor som är en _bieffekt_ av droger att öka.
Sen angående stamsceller så är det inte i närheten av så många som förstörs av droger och alkohol, är bara en väldigt liten del som eventuellt kan utveckla sig, så man ska inte räkna på reserverna.
Summan av kardemumman är att droger får en att göra uppfuckade saker, vare sig man vill det eller ej. Har man tur händer inget har man otur så är det kanske döden eller skador på en själv eller andra.
En fråga till alla de drogliberaler som argumenterar för; vad tjänar det egentligen till att legalisera en massa droger? Kommer ni få ett bättre liv av det?
January 13, 2003
csm101 wrote: @ Beta
Var vänlig backa upp dina procentuella påståenden. Vad jag hört så är bla Portugal riktigt högt vad beträffar antalet drogmissbrukare, även gamla össtater.
En fråga till alla de drogliberaler som argumenterar för; vad tjänar det egentligen till att legalisera en massa droger? Kommer ni få ett bättre liv av det?
Jag ska köra en skiroy/anti-drog-person. "Jag säger att det är så och jag behöver ingen fakta bakom vad jag säger." Nej, men ska leta upp lite källa.
Vad man tjänar på att legalisera t.ex. CB? CB kan användas till otroligt mycket inom medicin. Så vitt jag vet det bästa läkemedlet mot flertalet sjukdomar som personer idag får gå runt med utan medicin alls (min mor går bla. med fibromylagi där CB är bevisat mycket effektivt)
Industrin: Hampa växer extremt fort och innehåller mycket med cellulosa. Hampa fullkomligt utklassar alla andra växter inom energi, textil och pappersindustrin.
Berusningsyfte: CB är ett bättre alternativ till alkohol då #1 CB gör inte personer våldsbenägna, ger inga (än så länge efter 80års forskning) fysiska skador. CB-missbruk är otroligt lätt att "bota".
Personer som väljer att bruka CB behöver inte må psykiskt dåligt för att allmänheten ser ner på dom utan anledning. Polisen kommer inte lägga resurser på "skit" som idag. Staten kommer kunna känna pengar i massor som i dagsläget går till skumma personer istället. Personer som väljer CB blir inte tvingade i kontakt med tyngre droger vilket de blir idag då langarna alltid vill få en person beroende på tyngre droger då de vet att de tjänar mer på en person som måste ha sin dyra fix hela tiden.
Förbudet i USA kostar dem 54miljarder/år, nu är det givetvis större där än här men det kostar givetvis massor för Sverige med. De pengarna kan läggas på vård av riktiga missbrukare/alkolister istället.
Sen återigen: Varför i helvete ska man behöva bli straffad för man är smartare än Svensson och väljer hälsosamare alternativ än vad alkolistregeringen ger oss?
Edit: Lite om alkohol från antidrogsidan can desutom.
"Några siffror
Det finns i Sverige mer än en kvarts miljon människor som dricker så stora mängder alkohol att de får skador. Mer än 10 000 vårdplatser inom socialtjänst och sjukvård används för alkoholvård. Dricker man mer än 70 gram alkohol per dygn (en flaska vin eller 20 cl sprit) är man definitivt i riskzonen för svåra alkoholskador. Alkoholens totala samhällskostnad är beräknad till 100 miljarder (1990). Åsikterna går dock isär om hur en sådan beräkning kan och bör göras. Klart är emellertid att samhällets kostnader vida överstiger dess inkomster av alkoholen. "
"TRAFIK
20-30% av alla som dödas i trafiken har alkohol i blodet. På sjön är andelen ännu större - åtta av tio av alla som drunknar har alkohol i blodet."
"År 2004 svarar 18% att de aldrig berusar sig varav 13% inte dricker överhuvudtaget samtidigt som 12% dricker sig berusade åtminstone någon gång i veckan." Det bara påvisar att 1% som dree skrev inte stämmer alls då 12% dricker sig berusade någon gång i veckan.
"2005 svarar 14% att de prövat narkotika. Samma år svarar 40% att de erbjudits eller på annat sätt haft möjlighet att pröva narkotika." Där är siffrorna på hur många ungdomar som provar narki
Ska leta vidare men om 12% dricker sig berusade någon gång i veckan så har vi minst 12% tunga missbrukare bara där med alkoholen. Sen har vi givetvis alla som tar amfetamin, heroin osv. med.
http://dataprofiles05.emcdda.e.....9048745422 kanske kan ge något. Hinner inte kolla igenom hela sidan nu.
Edit igen: "Med de goda indikatorer som Sverige har på användning av narkotika går det också att utvärdera den förda politiken. Trots en omfattande expansion av kontrollåtgärderna har både antalet unga som prövat narkotika och antalet tunga missbrukare stigit markant sedan 1990-talets början. Antalet missbrukare i fängelse har ökat oavbrutet. Narkotikarelaterade dödsfall ökar enligt EU:s statistik snabbare i Sverige än i något annat land." /Av Henrik Tham, professor i Kriminologi vid Stockholms Universitet
October 17, 2004
Jag och de flesta jag umgås med tar droger rent recreationellt. Inklusive alkohol.
Om jag är deppad röker jag inte på, tar inte en öl eller sup. Det gör inte att jag mår bättre. Tyvärr är det alltid folk som använder berusningsmedel för att de tror att de ska må så mycket bättre.
Legaliseringen av de lättare drogerna kommer frigöra enorma resurser som akn gå till att behandla de med problem istället. Och som beta sa. Det är oftast inte drogen i sig som leder dig in på de tyngre grejerna, utan det är personerna som du tvingas ta kontakt med för att få dit söndagsröka som oftast drar i trådarna. något som antagligen skulle minska vid en legalisering.
Sedan verkar många som jag sa, inte se någon skillnad på bruk och missbruk bara för att berusningsmedlet är olagligt.
January 13, 2003
http://video.google.com/videop.....q=bullshit
Sen har vi ju alltid den gamla godingen Sefyr med.
November 27, 2003
http://www.aftonbladet.se/vss/.....78,00.html
Nu har AB hakat på trenden med Ibogain ... suck. Research FFS! &/"#&%&(%"¤#)(
//Andreas
January 13, 2003
Delph1 wrote: http://www.aftonbladet.se/vss/.....78,00.html
Nu har AB hakat på trenden med Ibogain ... suck. Research FFS! &/"#&%&(%"¤#)(
//Andreas
Ptja, visst, Ibogain har botat många från flera decenier med missbruk med en till ett fåtal behandlingar och resultaten än så länge får metadon osv att bara se ut som ett utbytesknark för det riktiga knarket, istället för att se ut som ett läkemedel som det är tänkt. (För det är ju så det funkar, heroinister åker in på behandling, de får börja med metadon istället, sen är dom helt beroende av den drogen istället för att bli drogfria)
Men som du säger delph1, forskningen på det området är än så länge för tunn och något enstaka dödsfall som _kan_ ha berot på Ibogainet har raporterats.
Jag tycker som vanligt iaf, ge forskarna lite tid så lär vi se om det är något som kanske börjas användas eller slopas.
January 13, 2003
Nu när vi ändå snackade om Ibogain, det var med på "drevet" nu precis på 4:an, och ja, vad ska man säga? Var väl småintressant men inte så mycket nytt för min del. De tog också upp det med att forskningen är nästintill obefintlig.
Nåja, det var kul att se ett för mig känt ansikte från internet på tv (Michael) 🙂
2 Guest(s)