[EX AB] Alkohol är farligare än LSD och Amfetamin.|Page 7|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[EX AB] Alkohol är farligare än LSD och Amfetamin.
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
1109678
January 11, 2007 - 6:51 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: [quote=ilg@dd] Snus är inte att betrakta som drog, och heller inte direkt så nikotinstinn som du verkar vilja ha det till.
T.ex så innehåller en dosa General (Vilken f.ö anses som starkast i Swedish Matchs sortimente.) ungefär 0,25 gram nikotin, av vilket runt 15-20% tas upp i kroppen när man snusar.
I mitt fall (Om jag nu skulle snusa General, Gubevars.) skulle det innebära att jag upptar runt 0,05 gram nikotin per dag eftersom jag snusar ungefär en dosa per dag. (Källa: Snus - Janne sundling.) Nu så snusar jag mest bara Ljunglöfs Ettan, vilken skall vara svagare.
En stor skillnad mellan snus och dina obstinata förslag till njutningsmedel är att snus är ett etablerat och välkänt njutningsmedel, vilket inte dina botaniska kullerbyttor är.
En annan stor skillnad är att dina syften med det hela är att bli hög och fly verkligheten, vilket en vanlig snusare inte gör.
Man ser aldrig några rubriker om att snusare löpt amok under snusrus, ej heller finns det några kopplingar mellan inbrott och andra tjyverier p.g.a snusmissbruk.
Angående majja och annat röka, så har jag många bekanta som helt klart tappat stor del av förståndet efter många års (miss)bruk av detta skit.. Steget från majja till starkare saker är kortare än du kanske tror eller har sett resultaten från.

ilg@dd: Som jag sa, nikotinister vet inte hur alvarligt deras drogbruk är. Du har bevisat det yperligt här nu.
För att citera Gothiatek:
"Hur mycket nikotin är det i snus jämfört med nikotintuggummi, -plåster?
Snusets nikotinhalt är beroende av den ingående tobakens nikotinhalt. Nikotininnehållet i en engramsprilla är 8-10 mg. Halvgramsprillan har halva nikotininnehållet, ca 4-5 mg."
http://www.gothiatek.com/templates/start.aspx?page_id=67#bazAnchor_1621
(Undrar var antifolk hittar sina låtsaskällor hela tiden)
Dina värderingar på skador kan man är lika skeva dom. Att folk som brukat majja under många år skulle bli lite psykade låter jag vara upp till dig men ingen har fortfarande dött av cannabis medans hundratusentals dör varje år av skador av tobak, är verkligen psyksjuka värre än dödsfall?
Då måste man verkligen hållt på med "skiten" länge om man fått såna skeva värderingar.
Sen, cannabis har funnits och använts i tusentals år, man har hittat hampalämningar som är närmare 10000år gamla!
Du borde leta upp lite fakta innan du kommer och försöker läxa upp mig. Jag sitter på långt mer fakta än du någonsin kan dröma om vilket även synts i alla trådar jag snackat om stimulanter i. Jag har alltid haft kött på benen när jag öppnat käften.

Att du själv betraktar dej som påläst, gör dej dessvärre ingen större nytta när du inte ens ser källhänvisningen jag gav. Fetstilar den i svaret, så kanske du upptäcker den nu.
Janne Sundling har för övrigt varit i kontakt med en hel del expertis, både läkare och forskare vid framställandet av denna bok.
Vill du diskutera och bli tagen på allvar, så bör du nog försöka vara lite mer saklig och inte bara skriva trams..
Det är en jäkla skillnad på hur mycket nikotin snus innehåller, och hur mycket som upptas i kroppen.
Hur många har förresten avlidit i efterverkningar av lång tids snusande?
Eftersom du nu drar all tobak över samma kam, så måste det väl ha avlidit en hemsk mängd människor av snus också.
Och ge gärna en källa angående den 1000-åriga hampalämningen.
Och ja, psyksjuka kostar staten en hel del mer pengar än dödsfall, och dessa av majja psykosdrabbade individer har inte betalt en spänn i "majjaskatt" och borde således inte få en jota hjälp när dom ramlar in på hispan.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1109683
January 11, 2007 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Att du själv betraktar dej som påläst, gör dej dessvärre ingen större nytta när du inte ens ser källhänvisningen jag gav. Fetstilar den i svaret, så kanske du upptäcker den nu.
Janne Sundling har för övrigt varit i kontakt med en hel del expertis, både läkare och forskare vid framställandet av denna bok.
Vill du diskutera och bli tagen på allvar, så bör du nog försöka vara lite mer saklig och inte bara skriva trams..
Det är en jäkla skillnad på hur mycket nikotin snus innehåller, och hur mycket som upptas i kroppen.
Eftersom du nu drar all tobak över samma kam, så måste det väl ha avlidit en hemsk mängd människor av snus också.
Och ja, psyksjuka kostar staten en hel del mer pengar än dödsfall, och dessa av majja psykosdrabbade individer har inte betalt en spänn i "majjaskatt" och borde således inte få en jota hjälp när dom ramlar in på hispan.

Jag såg mycket väl att du nämde ett namn där som källa. Jag bara påpeckade att han inte kan vara en pålitlig källa när du påstår att han säger att där bara skulle vara 0.25mg nikotin i en dosa. Tror du inte snustillverkarna vet bäst själv hur mycket nikotin dom stoppar i sina produkter? Köper du lättmjölk och där är 2kg fett i det bara för någon annan säger det? Där står föresten på Gothiatek med att kroppen upptar 20-50% av nikotinet. Oavsett vilket är den dödliga dosen milsvid värre än cannabis där det är omöjligt att få i sig den mängden och faktum kvarstår att tobak dödar 100000tals om året.
Självklart måste jag dra all tobak över en kant då vi drar all cannabis över en kant. Finns desutom tusenfallt fler sätt att nytja cannabis än tobak.
Ville du läsa lite om hampans historia så visst, http://www.hampa.net/historia.htm du missade en nolla btw.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1109685
January 11, 2007 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: [quote=ilg@dd] Att du själv betraktar dej som påläst, gör dej dessvärre ingen större nytta när du inte ens ser källhänvisningen jag gav. Fetstilar den i svaret, så kanske du upptäcker den nu.

Jag såg mycket väl att du nämde ett namn där som källa. Jag bara påpeckade att han inte kan vara en pålitlig källa när du påstår att han säger att där bara skulle vara 0.25mg nikotin i en dosa. Tror du inte snustillverkarna vet bäst själv hur mycket nikotin dom stoppar i sina produkter? Köper du lättmjölk och där är 2kg fett i det bara för någon annan säger det? Där står föresten på Gothiatek med att kroppen upptar 20-50% av nikotinet. Oavsett vilket är den dödliga dosen milsvid värre än cannabis där det är omöjligt att få i sig den mängden och faktum kvarstår att tobak dödar 100000tals om året.
Självklart måste jag dra all tobak över en kant då vi drar all cannabis över en kant. Finns desutom tusenfallt fler sätt att nytja cannabis än tobak.
Ville du läsa lite om hampans historia så visst, http://www.hampa.net/historia.htm du missade en nolla btw.

För att du ska slippa anstränga genom att plöjja igenom mina inlägg..
Jag skrev "T.ex så innehåller en dosa General (Vilken f.ö anses som starkast i Swedish Matchs sortimente.) ungefär 0,25 gram nikotin, av vilket runt 15-20% tas upp i kroppen när man snusar.
I mitt fall (Om jag nu skulle snusa General, Gubevars.) skulle det innebära att jag upptar runt 0,05 gram nikotin per dag eftersom jag snusar ungefär en dosa per dag. (Källa: Snus - Janne sundling.) Nu så snusar jag mest bara Ljunglöfs Ettan, vilken skall vara svagare."

F.ö så stoppas det inte i någon nikotin ö.h.t i snus, det finns i själva tobaken sedan tidigare.

Och för att citera din källa lite mer korrekt:
"Undersökningar har visat att mellan 20 till 50 procent av nikotinet i prillan lakas ut under snusning. Av den ursprungliga nikotinmängden i prillan absorberar snusaren endast mellan 10 till 20 %. Endast en obetydlig mängd av det nikotin som sväljs tas upp i blodet."

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
1109686
January 11, 2007 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

ni är tamefan ena jävla töntar bägge två, ilg@dd och beta. kan ni inte försöka vara lite mer vuxna och hålla er till sakargument och sätta en förebild för folk på forumet istället för att hålla på och tjaffsa om vem som är största knarkkungen på nh?

Näe, skärpning på er.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1109687
January 11, 2007 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

General innehåller 8mg/g nikotin, vilket är samma som all annan snus från SwedishMatch förutom Probe som innehåller 10mg/g. (lös)
Det är 50g snus i en dosa:
8mg*50 = 400mg.
Det är alltså 0.4g nikotin i en dosa snus.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1109688
January 11, 2007 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Joni^ wrote: ni är tamefan ena j**la töntar bägge två, ilg@dd och beta. kan ni inte försöka vara lite mer vuxna och hålla er till sakargument och sätta en förebild för folk på forumet istället för att hålla på och tjaffsa om vem som är största knarkkungen på nh?

Näe, skärpning på er.

Kalla mej för knarkkung IRL, och du behöver inte bekymra dej över tandborstning fortsättningsvis..
Läs vad jag skriver innan du kommer med påhopp.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1109689
January 11, 2007 - 7:30 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
För att du ska slippa anstränga genom att plöjja igenom mina inlägg..
Jag skrev "T.ex så innehåller en dosa General (Vilken f.ö anses som starkast i Swedish Matchs sortimente.) ungefär 0,25 gram nikotin, av vilket runt 15-20% tas upp i kroppen när man snusar.
I mitt fall (Om jag nu skulle snusa General, Gubevars.) skulle det innebära att jag upptar runt 0,05 gram nikotin per dag eftersom jag snusar ungefär en dosa per dag. (Källa: Snus - Janne sundling.) Nu så snusar jag mest bara Ljunglöfs Ettan, vilken skall vara svagare."

F.ö så stoppas det inte i någon nikotin ö.h.t i snus, det finns i själva tobaken sedan tidigare.

Jag har läst det, tro inte alla är som dig själv.
Det jag sagt är översatt till bondsvenska "Det är skitsnack."
Snus innehåller upp till 240mg/dosa (8-10mg*24). Kontrollerna på att tobaksbolagens uppgifter stämmer är högre än du tror.
För att du inte ska behöva plöja genom alla mina inlägg.
Nikotin är fortfarande milsvidare giftigare än hasch och årligen dör 100000tals människor av tobak och ingen har avlidit av cannabis.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1109693
January 11, 2007 - 7:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: General innehåller 8mg/g nikotin, vilket är samma som all annan snus från SwedishMatch förutom Probe som innehåller 10mg/g. (lös)
8mg*50 = 400mg.

"Nikotin, som förekommer i halter om 0.5 – 1 % i svenskt snus, har väldokumenterade farmakologiska effekter på det centrala nervsystemet. Det finns emellertid ingenting som tyder på att nikotin per se eller någon av dess metaboliter orsakar cancer i människa (Adlkofer et al. 1995). Nikotin orsakar inte heller lungsjukdom såsom emphysem och anses inte vara en riskfaktor för hjärt-kärlsjukdom (McNeill et al. 2004). Både dosen och upptagshastigheten är av betydelse för att förstå nikotinets biologiska effekter. Den mängd nikotin, som absorberas vid snusning (nikotindosen), kan kvantifieras genom att mäta halten av nikotin eller dess metaboliter i olika kroppsvätskor, t.ex. blod, saliv och urin. Upptagshastigheten bestäms genom att följa ökningen av nikotinhalten i blodet per tidsenhet. Upptaget av nikotin från svenskt snus finns beskrivet i sex vetenskapliga artiklar av olika design och storlek."
http://www.gothiatek.com/templ.....page_id=60

Så det du skriver stämmer ganska bra..
Tilläggas bör att det endast är 15-20% av detta nikotin som upptas av kroppen..
Kan vi lämna denna diskussionen där hän nu?

fluffer
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 201
1109694
January 11, 2007 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print
[Image Can Not Be Found]

dagens sanning...

weedmate
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 79
1109698
January 11, 2007 - 7:48 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Coore]General innehåller 8mg/g nikotin, vilket är samma som all annan snus från SwedishMatch förutom Probe som innehåller 10mg/g. (lös)
8mg*50 = 400mg.

"Nikotin, som förekommer i halter om 0.5 – 1 % i svenskt snus, har väldokumenterade farmakologiska effekter på det centrala nervsystemet. Det finns emellertid ingenting som tyder på att nikotin per se eller någon av dess metaboliter orsakar cancer i människa (Adlkofer et al. 1995). Nikotin orsakar inte heller lungsjukdom såsom emphysem och anses inte vara en riskfaktor för hjärt-kärlsjukdom (McNeill et al. 2004). Både dosen och upptagshastigheten är av betydelse för att förstå nikotinets biologiska effekter. Den mängd nikotin, som absorberas vid snusning (nikotindosen), kan kvantifieras genom att mäta halten av nikotin eller dess metaboliter i olika kroppsvätskor, t.ex. blod, saliv och urin. Upptagshastigheten bestäms genom att följa ökningen av nikotinhalten i blodet per tidsenhet. Upptaget av nikotin från svenskt snus finns beskrivet i sex vetenskapliga artiklar av olika design och storlek."
http://www.gothiatek.com/templates/start.aspx?page_id=60

Så det du skriver stämmer ganska bra..
Tilläggas bör att det endast är 15-20% av detta nikotin som upptas av kroppen..
Kan vi lämna denna diskussionen där hän nu?

Nikotin är ett riktigt potent gift som i koncentrerad form dödar vid beröring. Det behöver alltså inte förtäras.

Det har nog inte undkommit någon att du struttar omkring med alice i underlandet när du luftar dina teorier. Nikotin är en drog. Av de vanligaste drogerna(där koffein och nikotin såvä som kokain och heroin ingår) är cannabis den absolut minst giftiga. Sorgligt nog kan man inte klandra dig för dina lustga teorier utan ansvaret ligger på på det statliga (miss)informationskampanjen med "haschboken" som ett lysande exempel.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1109708
January 11, 2007 - 7:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker denna tråden är för utspårad nu. Låser den sedan får ni tycka vad ni vill hemma.

Hoppas det blir en vana i allmänt med utspårade diskussioner. Att diskutera är bra, men inte när parter inte kan acceptera varandras åsikter på ett bra sätt.

Droppen var när Zmutte lade sig i det hela och trodde han var rolig.

*LÅST*

Är det något ni vill ta upp angånde trådlåsningen så kan vi ta den diskussionen på PM.

// Ctrl

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 301
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL