Väldigt vad "Bevakningsoldater" höjts i rang, när jag gjorde rekryten som sådan ansågs det vara nutidens malajer..
Några NSF'are som gör lumpen som bevsold, och helt plötsligt är det en tjänst som granskas av Säpo..
🙄
"De två 20-åringarna, som snart ska mucka, är bevakningssoldater, vilket innebär försvarets högsta säkerhetsklass. De har därför kontrollerats av Säpo innan de ryckt in."
http://www.expressen.se/nyheter/1.711198
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
May 25, 2007
jonte_power wrote: [quote=Bjornstrom]Varför ska inte folk med högerextrema värderingar få göra lumpen osv?
Ska jag ens behöva svara på nåt sånt?
Självklart ska nazister få göra lumpen! I Sverige har vi åsiktsfrihet.
jonte_power: Om du inte vill ha oliktänkande i millitären rekomenderar jag dig att rösta på ett odemokratiskt parti som vill ta bort åsiktsfriheten i nästa val 🙂
Bjornstrom wrote: Varför ska inte folk med högerextrema värderingar få göra lumpen osv?
Klart dom ska, dom om några har väl en nationalistisk inställning och är beredda att slåss för sitt land.. För övrigt är ju Sverige domkratiskt, och raljerar ofta om att inga minoriteter skall diskrimineras.
Men det jag reagerade på var "De två 20-åringarna, som snart ska mucka, är bevakningssoldater, vilket innebär försvarets högsta säkerhetsklass. De har därför kontrollerats av Säpo innan de ryckt in."
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 17, 2005
ilg@dd wrote: [quote=Bjornstrom]Varför ska inte folk med högerextrema värderingar få göra lumpen osv?
Klart dom ska, dom om några har väl en nationalistisk inställning och är beredda att slåss för sitt land.. För övrigt är ju Sverige domkratiskt, och raljerar ofta om att inga minoriteter skall diskrimineras.
Men det jag reagerade på var "De två 20-åringarna, som snart ska mucka, är bevakningssoldater, vilket innebär försvarets högsta säkerhetsklass. De har därför kontrollerats av Säpo innan de ryckt in."
Kul att du tycker så, jo jag vet vad du syftade på tänkte lite högt bara..
November 21, 2005
Ifall en person kommer in på mönstringen med ett hakkors på tröjan så visst an ska han får göra lumpen. Annars ska ju inte heller folk med typ che guevara på tröjan få göra lumpen, dock har jag fortfarande sett det ske.
Får inte nazister göra lumpen ska inte kommunister heller få göra lumpen. Olika åsikter självklart, dock samma vridna inställning till dagens samhälle.
September 22, 2005
Johan- wrote: Ifall en person kommer in på mönstringen med ett hakkors på tröjan så visst an ska han får göra lumpen. Annars ska ju inte heller folk med typ che guevara på tröjan få göra lumpen, dock har jag fortfarande sett det ske.
Får inte nazister göra lumpen ska inte kommunister heller få göra lumpen. Olika åsikter självklart, dock samma vridna inställning till dagens samhälle.
Jag tror man mera reagerar på folk som uttrycker sig i smarta ordalag som "det här är bra träning inför det stundande raskriget" och liknande. Självklart så skall vem som helst få göra lumpen oavsett åsikter osv, men om vissa ser det som gratis träning inför planerade olagligheter så kanske man bör höja ett ögonbryn och titta lite närmare på saken.
February 19, 2004
Man måste nog har gjort lumpen inom någon stridande enhet för att tänka som jag, men för fan. Bevakningssoldater är en av försvarets största lökar förutom idiotgänget tross.
Nej ilg@dd. Bevakningssoldat anses fortfarande väldigt lågt av oss inom de stridande enheterna.
Bjornstrom wrote:
Varför ska inte folk med högerextrema värderingar få göra lumpen osv?
Därför att de starkaste arbetar tillsammans. Rasistiska idéer och andra idiotiska hattankar kommer endast att sänka både moralen och effekten. Det är bara problem att ha såna idioter inom orginisationen. De kommer inte basera deras handlingar på bästa möjliga resultat utan på hudfärg.
funkar inte
Ang wrote: Man måste nog har gjort lumpen inom någon stridande enhet för att tänka som jag, men för fan. Bevakningssoldater är en av försvarets största lökar förutom idiotgänget tross.
Sa stridpicken som måste stanna till i gev akt för flagghissning/halning.
Hade ganska skoj när dessa stridspittar var tvugna att stanna när jag hissade/halade flagg, man drog liksom ut på det och hissade/halade extra sakta när man såg dom.
Ganska skoj när vi agerade B-styrka och slog på 5-6 man ut hela plutoner av stridisar, majoren jublade, för att sedan vända sej mot stridisarna och tokskälla.
Tross är väl förresten det viktigaste, mat måste man ha.
En kätting är inte starkare än dess svagaste länk.
Ang wrote:
Nej ilg@dd. Bevakningssoldat anses fortfarande väldigt lågt av oss inom de stridande enheterna.
det tror jag säkert, ett gott självförtoende sitter ofta ganska rätt.
Ang wrote:
[quote=Bjornstrom] Varför ska inte folk med högerextrema värderingar få göra lumpen osv?
Därför att de starkaste arbetar tillsammans. Rasistiska idéer och andra idiotiska hattankar kommer endast att sänka både moralen och effekten. Det är bara problem att ha såna idioter inom orginisationen. De kommer inte basera deras handlingar på bästa möjliga resultat utan på hudfärg.
funkar inte
Tror du på det där själv?
Hänsynslöshet och hat är en viktig ingrediens i krigssituation.
Varför tror det gick så bra för Adolf och brunskjortorna? Knappast tack vare kärlek till "olikfärgade" och "andra raser".
Som soldat, och då speciellt stridis, är din uppgift att döda och erövra, inget annat.
Eller tror du att t.ex AK-4/AK-5 är accesoarer för att utstråla manlighet?
February 19, 2004
ilg@dd wrote: Varför tror det gick så bra för Adolf och brunskjortorna?
Det är ju också iofs väldigt kännt att Tyskland var då en av världens starkaste industrimakter samt de hade otroligt duktiga ingenjörer och och hård militärutbildning och satsa stenhårt på effektivisering av militära strategier sen första världskriget.
och det är lika klart som att himmlen är blå att problem är problem och kommer givetvis påverka resultatet. Det är ju klart som fan att om du baserar en situation på hudfärg istället för resultat att resultatet kommer att bli sämre. Hur i helvete hade det kunnat bli bättre med problem och bråk i gruppen än utan?
ilg@dd wrote: Tross är väl förresten det viktigaste, mat måste man ha.
Alla enheterna är viktiga. Det är som ovan också lika klart som att himmlen är blå. Under min lumpen tid var trosskillarna helt sjukligt usla, aldrig träffat några värdelösare personer och deras små skitenkla uppgifter klarade de knappt av att utföra.
Vårat pansarskyttebefäl var en gång nära på att ta livet av en trosspluton som helt totalt misslyckats med sina få enkla uppgifter. I krig, ja fan de hade inte fått gå nära oss så dåliga de är. Och vi hade nästan aldrig någon nytta av dom. Dock så kan man kanske inte tanka på statoil i krig....
March 15, 2003
Ang wrote: Man måste nog har gjort lumpen inom någon stridande enhet för att tänka som jag, men för fan. Bevakningssoldater är en av försvarets största lökar förutom idiotgänget tross.
"försvarets högsta säkerhetsklass" innebär väl att de granskas extra noga med tanke på att de har en skarp tjänst där de bevakar skyddsobjekt, är med under känsliga transporter och har tillgång till vapen dygnet runt, inte att de är ett gäng rambos.... detta till skillnad mot stridspittarna som låser in sina vapen i kasunen 16:00 när dagens övningar är slut.
January 8, 2005
Booris wrote:
"försvarets högsta säkerhetsklass" innebär väl att de granskas extra noga med tanke på att de har en skarp tjänst där de bevakar skyddsobjekt, är med under känsliga transporter och har tillgång till vapen dygnet runt, inte att de är ett gäng rambos.... detta till skillnad mot stridspittarna som låser in sina vapen i kasunen 16:00 när dagens övningar är slut.
Ehm, bevaka kännsliga mål ? hur ofta tror du du bevakar ett skarpt mål inom din militära utbildning (lumpen) ? 0 zero nada finito noll.
känsliga transporter ? ja det är väl våra stridsvagnar och vår mat då.
någon känslig information som inte alla andra kommer åt finns då inte inom bevaknsingsoldatens utbildning.
Så aftonbladet kryddade på jävligt fint där.. men det är väl inget nytt iofs.
Jag antar att du inte hade en stridande befattning, för då hade du vetat att vi hade kvälltjänst nästan hela tiden till skillnad från icke stridande plutoner dvs runt 20-21 ibland senare. ungefär då både ledning och tross kom hem från stan. 🙂 (de hade självklart också kvällstjänst men inte i samma utsträckning).
jag gjorde lumpen som pansarskyttesoldat i en eskort pluton (-05). om någon undrar.
Polekatt wrote: [quote=Booris] "försvarets högsta säkerhetsklass" innebär väl att de granskas extra noga med tanke på att de har en skarp tjänst där de bevakar skyddsobjekt, är med under känsliga transporter och har tillgång till vapen dygnet runt, inte att de är ett gäng rambos.... detta till skillnad mot stridspittarna som låser in sina vapen i kasunen 16:00 när dagens övningar är slut.
Ehm, bevaka kännsliga mål ? hur ofta tror du du bevakar ett skarpt mål inom din militära utbildning (lumpen) ? 0 zero nada finito noll.
känsliga transporter ? ja det är väl våra stridsvagnar och vår mat då.
någon känslig information som inte alla andra kommer åt finns då inte inom bevaknsingsoldatens utbildning.
Så aftonbladet kryddade på jävligt fint där.. men det är väl inget nytt iofs.
jag gjorde lumpen som pansarskyttesoldat i en eskort pluton (-05). om någon undrar.
Nja, en liten del större kännedom om vad som finns i olika förråd både ovan och under jord fick man väl som bevsold som inte andra fick, fast några större "hemligheter" var det ju inte frågan om..
January 8, 2005
@ ilg@add
Jo det kanske stämmer men inte är det "försvarets högsta säkerhetsklass" iaf :).
skulle nog kalla de som sitter med kryptering etc har en betydligt högre säkerhetsklass
October 18, 2006
Försvaret är till för att försvara Sverige, vår suveränitet och vårt styrelseskick, alltså bl.a. den parlamentariska demokratin. Då tycker jag det är självklart att folk som stöder antidemokratiska ideologier inte skall få göra lumpen. Detta gäller både nazistyngel och rånluvevänster.
1 Guest(s)