[EX] Jaha, diskriminering vs. arbetsskada|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[EX] Jaha, diskriminering vs. arbetsskada
MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 21, 2005 - 9:06 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.expressen.se/index......p?a=439614

Ja, det är väl bara att säga vid anställning: Får du ont så får du sparken!
Volvo försöker minska arbetsskador och då får dom betala 40000. 😕
Finns det inget bättre att ta tag i, lika lön kanske...
"En fjärdedel av alla svenska kvinnor är kortare än 163 centimeter, medan bara ett par procent av männen är över 195 centimeter." Ja vi får bygga mindre bilar då, det är ju det som säljer?
Fast den meningen säger att det är ok att diskriminera en mindre grupp. Släpp in Finnar på krogen och släng ut alla från Norge då?
Jaja, så här ska det visst vara. Fast jag skulle nog ta ett annat jobb hellre än att bli sjukpensionär.

EDIT: Kom just på att Brandkåren fick ändra sina fyskrav för att de missgynnade kvinnor. Om jag ligger avdäckad i en brand så tänker jag nog först utburen och sen 50/50 i yrket.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
953390
September 21, 2005 - 9:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Kort och gott: idiotiskt.

//Andreas

don
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
953394
September 21, 2005 - 9:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Japp, idiotiskt att tolka det som könsdiskriminering.
Det har inte med kön att göra. Det har med längd att göra i Volvos fall.

Och precis som MoparPower skriver om brandkåren. Kvinnor kan gärna bli brandman(brandkvinna?) men då ska dom klara att bära ut mig ur en brinnande byggnad om jag är medvetslös. Har heller inget men kön att göra tycker jag. Det har med att man måste klara vissa fysiska ansträngingar för att klara pressen som brandman.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
953576
September 22, 2005 - 12:11 pm
sp_Permalink sp_Print

nej

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
953791
September 22, 2005 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

DoN wrote: Japp, idiotiskt att tolka det som könsdiskriminering.

Och precis som MoparPower skriver om brandkåren. Kvinnor kan gärna bli brandman(brandkvinna?) men då ska dom klara att bära ut mig ur en brinnande byggnad om jag är medvetslös. Har heller inget men kön att göra tycker jag. Det har med att man måste klara vissa fysiska ansträngingar för att klara pressen som brandman.

Jupp, ska det vara jämställt så ska väll kraven vara lika... Dom ska väll ändå inte sänkas för andra ska kunna ta yrket.

Ja juste, invalida personer ska ju inte heller diskrimineras så det är väll lika bra att ta bort alla krav på fysiken hos brandmänn så att även rullstolsbundna kan bli det!

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
953797
September 22, 2005 - 5:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Berättigad diskriminering, givetvis.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
953878
September 22, 2005 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har inga händer, men jag vill bli kirurg... 🙄

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
954084
September 23, 2005 - 12:51 pm
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: Jag har inga händer, men jag vill bli kirurg... 🙄

Nä, du har väl järnkrok. 😀

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
954112
September 23, 2005 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm. Det är ju för sjutton deras krav på folk som anställs, då kan man väl för fan inte kräva skadestånd om man är för kort?!

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
954229
September 23, 2005 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

DoN wrote: Japp, idiotiskt att tolka det som könsdiskriminering.

Men varför har de då inte anpassat sin monteringsline för något kortare människor? De har ju till och med häftiga monteringsbord som åker längs linan på höjdjusterbara bord och andra häftiga grejer för att kunna anpassa sin monteringsmiljö till montörerna. Det hade nog inte varit krångligt att antingen montera borden någon centimeter lägre, eller höja golvet någon centimeter, om nu bara någon tänkt på det när fabriken byggdes...

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
954292
September 23, 2005 - 10:39 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: [quote=DoN]Japp, idiotiskt att tolka det som könsdiskriminering.

Men varför har de då inte anpassat sin monteringsline för något kortare människor? De har ju till och med häftiga monteringsbord som åker längs linan på höjdjusterbara bord och andra häftiga grejer för att kunna anpassa sin monteringsmiljö till montörerna. Det hade nog inte varit krångligt att antingen montera borden någon centimeter lägre, eller höja golvet någon centimeter, om nu bara någon tänkt på det när fabriken byggdes...

Jag är 202cm och har problem med en del jobb och andra saker... Ska jag börja stämma folk för det?

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
954786
September 25, 2005 - 2:14 am
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: [quote=TERdON][quote=DoN]Japp, idiotiskt att tolka det som könsdiskriminering.

Jag är 202cm och har problem med en del jobb och andra saker... Ska jag börja stämma folk för det?

Ptja, de har faktiskt skylidighet att erbjuda även dig en bra arbetsmiljö - däremot är det lite långsökt att stämma för diskriminering - jämför med om tjejen i det här fallet varit 146 cm eller något liknande "extremt kort även för tjejer". Det är ju faktiskt ganska gott om tjejer som inte är 160 cm, och det är precis där de felat. De tänkte inte på att anpassa fabriken för både tjejer och killar så gott det går när de byggde den... (och det är något jag vet att de knappast är ensamma om) ~~~~

Cliff
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 14
954839
September 25, 2005 - 10:27 am
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: [quote=DoN]Japp, idiotiskt att tolka det som könsdiskriminering.

Problemet är inte ergonomi tänket vid sidan av linen. Det finns ju som redan nämts i tråden höj och sänkbara "bord" som bilarna åker på. Varje montör reglerar denna höjden till den bästa för dom.
Problemet ligger mer i att volvo bygger stora bilar. Höjden och bredden på XC90 är helt enkelt inte kompatibel för en kort person. Detta är även den vanligaste bilen på banan, och de bygger ca 400st av dessa varje dag. 5 dagar i veckan. Vissa moment kräver att montören sitter inne i bilen på golvet och utan att stolarna är monterade. Att göra ergonomin bra för korta personer i det läget är extremt svårt. Hade det gått hade man redan gjort det. Bara som ett exempel, det är billigare för företaget att ergonomisäkra banan än att folk blir utslitna och långtidssjukskrivna.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 243
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL