[EX] Våldtäkt|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[EX] Våldtäkt
Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
sp_UserOfflineSmall Offline
1092543
November 9, 2006 - 9:03 am
sp_Permalink sp_Print

Darakir wrote: [quote=Callister] Den dagen då sharialagarna inte är penetrerade av koranens knasiga delar så kommer de vara överlägsna allt annat.

Samma problem som med dödsstraff.

"Oj, han var oskyldig! Synd att vi avrättade honom förra veckan"
"Oj, han var oskyldig! Det är lugnt, vi syr fast en ny hand och en ny fot" :banghead:

Eftersom jag hade uppskattat sådana straff så hemskt mycket så skulle jag inte direkt vilje påstå att det gör något om 1 på 1000 blir oskyldigt dömd.

Nej men seriöst, hur många ggr har det i Sverige hänt att man blivit oskyldigt dömd? Nu snackar vi efter 2000-tal här. Rättsystemet sägs vara bättre nu (sen kan ju straffkvoterna diskuteras...)

Avrätta våldtäksmän!

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1092556
November 9, 2006 - 10:00 am
sp_Permalink sp_Print

Jag är för dödsstraff för vissa typer av brott, inte pga. någon tro på preventiv verkan eller liknande utan enbart därför att jag anser att det finns människor som inte skall andas samma luft som oss "andra".

Därifrån till att förorda medeltida vansinnigheter som Sharia är steget rejält långt för iaf mej. Då dammar jag hellre av äldre västgötalagen, i den ses i alla fall kvinnor som människor.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1092560
November 9, 2006 - 10:10 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: [quote=Darakir][quote=Callister] Den dagen då sharialagarna inte är penetrerade av koranens knasiga delar så kommer de vara överlägsna allt annat.

Samma problem som med dödsstraff.

"Oj, han var oskyldig! Synd att vi avrättade honom förra veckan"
"Oj, han var oskyldig! Det är lugnt, vi syr fast en ny hand och en ny fot" :banghead:

Eftersom jag hade uppskattat sådana straff så hemskt mycket så skulle jag inte direkt vilje påstå att det gör något om 1 på 1000 blir oskyldigt dömd.

Nej men seriöst, hur många ggr har det i Sverige hänt att man blivit oskyldigt dömd? Nu snackar vi efter 2000-tal här. Rättsystemet sägs vara bättre nu (sen kan ju straffkvoterna diskuteras...)

Avrätta våldtäksmän!

Hade sverige haft dödstraff så hade en person vid Joy Rahman varit stendöd...

Oskyldigt dömd dessutom.

Enda anledningen till att jag är emot dödsstraff är just pga av att det kan finnas en risk att det inte är rätt person som döms.

Och hur skulle du känna om, av otur, en av dina familjemedlemmar skulle visa sig bli den person på tusen som blir oskyldigt avrättad?

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1092576
November 9, 2006 - 10:56 am
sp_Permalink sp_Print

Om jag dedikerar mig FÖR dödstraff och lägger hela ansvaret på rättsväsendet för det. Så är det klart att jag litar på att de verkligen har rätt, även om denne är en släkting. Hur skulle jag förresten kunna veta om han är oskyldig eller inte? Det är ett ansvar jag inte vill ha.

Helt ärligt så tycker jag det är värre än att någon i ens närhet blir våldtagen, been there.

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 664
1092690
November 9, 2006 - 4:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Ganska intressant och anmärkningsvärt att fallet du tog upp berörde en invandrad person. Varför inte diskutera ett fall där en svensk våldtagit? Varför välja just ett fall där en invandrad begått brott? Något bra svar på den frågan?

a01marev
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 287
1092789
November 9, 2006 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

conny_69 wrote: Ganska intressant och anmärkningsvärt att fallet du tog upp berörde en invandrad person. Varför inte diskutera ett fall där en svensk våldtagit? Varför välja just ett fall där en invandrad begått brott? Något bra svar på den frågan?

Fast hans frågeställning grundades ju på straff och sedan utvisning. Inte på våldtäkter generellt.

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 664
1092797
November 9, 2006 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Om man talar om straff generellt, varför då just välja en invandrad person?

a01marev
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 287
1092836
November 9, 2006 - 10:29 pm
sp_Permalink sp_Print

conny_69 wrote: Om man talar om straff generellt, varför då just välja en invandrad person?

För en svenskmedborgare blir inte utvisad oavsett straff eller brott han eller hon begår. Det var det som det handlade om, att betala för ett uppehälle under fängelsetiden när han sedan skulle utvisas.

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
1092909
November 10, 2006 - 9:47 am
sp_Permalink sp_Print

conny_69 wrote: Ganska intressant och anmärkningsvärt att fallet du tog upp berörde en invandrad person. Varför inte diskutera ett fall där en svensk våldtagit? Varför välja just ett fall där en invandrad begått brott? Något bra svar på den frågan?

Tror mycket den här tråden handlar om var han ska ta sitt straff någonstans.

Han ska få sitt straff i Sverige och sen utvisas för så gör väl de flesta "demokratiska" länderna som tex USA, finns svenskar som begår brott där, tar sitt straff där och sen utvisas, det var något jag läste för någon dag sne men kommer inte ihåg var och vad det riktigt var om..

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1093020
November 10, 2006 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Om jag dedikerar mig FÖR dödstraff och lägger hela ansvaret på rättsväsendet för det. Så är det klart att jag litar på att de verkligen har rätt, även om denne är en släkting. Hur skulle jag förresten kunna veta om han är oskyldig eller inte?

Jo, att blint lita på något (vare sig det är rättsväsendet eller något annat) är ju alltid en superbra idé 🙄

Vet inte hur du hardet med din familj, men om tex min bror säger atthan är oskyldig så litarj jag mer på honom än någon annan.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1093266
November 11, 2006 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Återkommer om en månad med nytt våldtäktsfall att klaga på.

Varför om en månad? 🙄 Det utförs i genomsnitt 8 våldtäkter/dag i Sverige (då pratar vi om de som rapporteras, alltså ett mörkertal :-?). Alla kanske inte är lika grova som det här fallet men ändå.

/Dani

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 311
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL