January 17, 2002
Balor har väl i stort sett rätt.
Tjejerna VET att det är riskabelt att gå på stan som ensam tjej etc och vara full. Spelar ingen roll hur mycket ni än mässar "Dom ska inte behöva vara rädda", i dagens Sverige SKA DOM vara rädda.
Samma princip som om du spelar rysk roulette, chansen att du blåser skallen av dig finns där, och det vet du. Blåser du skallen av dig var det ditt fel.
Det är samhällets fel att kvinnor ska behöva vara rädda att gå ut idag, men om kvinnorna tar en medveten risk kan de inte betraktas som helt oskyldiga då det händer något.
Bara för att det är ett så avskyvärt brott kan man inte automatiskt frånta kvinnan all skuld. Det kallas risktagande, tar du risken att gå ensam på stan en helg då du vet att risken är stor att det finns nån jäkel i buskarna eller vart som helst och sedan råkar ut för något så ÄR DU INTE OSKYLDIG. Punkt.
August 7, 2003
CoLiC wrote:
Bara för att det är ett så avskyvärt brott kan man inte automatiskt frånta kvinnan all skuld. Det kallas risktagande, tar du risken att gå ensam på stan en helg då du vet att risken är stor att det finns nån jäkel i buskarna eller vart som helst och sedan råkar ut för något så ÄR DU INTE OSKYLDIG. Punkt.
Isånafall kan du ju säga det om alla brott. Om jag slår ned dig och snor din mobiltelefon så är du ju inte oskyldig till det inträffade för att du hade en mobiltelefon.
Om jag snor nåns bil är det ju delvis deras fel för de inte skyddat bilen tillräckligt bra.
Om jag våldtar dig i duschen så får du skylla dig själv för alla VET ju det innebär ett risktagande böja sig ned efter tvålen.
osv osv... det blir lätt absurbt... visst FINNS det saker man kan göra eller inte göra för att skydda sig, men från att säga det till att säga "du är inte oskyldig till att du blir våldtagen" är steget VÄÄÄÄLDIGT långt tycker jag.
Om jag frågar såhär då?
Är tjejerna i artiklen mer eller mindre skyldiga till det dom utsatts för än
- Nån som råkat lämna sin dörr till lägenheten olåst och får alla grejor stulna?
- Nån som har plånboken i bakfickan och får den snodd?
- Nån som har plånboken i innerfickan och får den snodd?
- Ett barn som ligger i barnvagnen när nån tar upp en kniv och hugger ihjäl det?
- En kille i 10årsålden som cyklar i trafiken och blir överkörd av en rattfull bilist.
Rangordna gärna med antal skuld i %-tal för gärningsman resp offer.
September 12, 2001
CoLiC wrote: Balor har väl i stort sett rätt.
Tjejerna VET att det är riskabelt att gå på stan som ensam tjej etc och vara full. Spelar ingen roll hur mycket ni än mässar "Dom ska inte behöva vara rädda", i dagens Sverige SKA DOM vara rädda.
Samma princip som om du spelar rysk roulette, chansen att du blåser skallen av dig finns där, och det vet du. Blåser du skallen av dig var det ditt fel.
Det är samhällets fel att kvinnor ska behöva vara rädda att gå ut idag, men om kvinnorna tar en medveten risk kan de inte betraktas som helt oskyldiga då det händer något.
Jösses vad du häver ut dig strunt mellan varven.
En tjej/kvinna SKA kunna gå säker. Visserligen är det inte så idag men du närmast skjuter över skulden på Tjejen/kvinnan och säger att hon inte är oskyldig till det hela.
Struntprat.
January 17, 2002
Laglorden wrote: [quote=CoLiC] Bara för att det är ett så avskyvärt brott kan man inte automatiskt frånta kvinnan all skuld. Det kallas risktagande, tar du risken att gå ensam på stan en helg då du vet att risken är stor att det finns nån jäkel i buskarna eller vart som helst och sedan råkar ut för något så ÄR DU INTE OSKYLDIG. Punkt.
Isånafall kan du ju säga det om alla brott. Om jag slår ned dig och snor din mobiltelefon så är du ju inte oskyldig till det inträffade för att du hade en mobiltelefon.
Om jag snor nåns bil är det ju delvis deras fel för de inte skyddat bilen tillräckligt bra.
Om jag våldtar dig i duschen så får du skylla dig själv för alla VET ju det innebär ett risktagande böja sig ned efter tvålen.
osv osv... det blir lätt absurbt... visst FINNS det saker man kan göra eller inte göra för att skydda sig, men från att säga det till att säga "du är inte oskyldig till att du blir våldtagen" är steget VÄÄÄÄLDIGT långt tycker jag.
Hur tänker du egentligen? Utgår ifrån att du var sarkastisk. Det är ju uppenbart att det är tex mitt fel om jag går med plånboken i bakfickan, inte låser dörren/bilen etc. Det är inte ett långt steg alls till våldtäkter.
Jag får skylla mig själv om jag råkade ut för något jag kunnat undvika.
January 17, 2002
skiroy wrote: [quote=CoLiC]Balor har väl i stort sett rätt.
Jösses vad du häver ut dig strunt mellan varven.
En tjej/kvinna SKA kunna gå säker. Visserligen är det inte så idag men du närmast skjuter över skulden på Tjejen/kvinnan och säger att hon inte är oskyldig till det hela.
Struntprat.
Det är mer eller mindre samma sak som vilket annat "Skylla sig själv" scenario. Kan inte se hur någon kan neka till det med rent samvete.
Du säger det själv, en kvinna kan inte gå säker idag. Det vet dom också, men endå tar de riskerna.
Säger inte heller att det bara är kvinnans fel, det vore absurt, men hon har ju en del i det hela.
January 17, 2002
skiroy wrote: Herr Kolik...med andra ord så betyder din åsikt att ett brottsoffer är den skyldige till brottet med ditt resonemang.
Absolut.
En familj som rest bort och glömt låsa dörren och släckt alla lysen i huset och lämnat alla tecken på att de är bortresta är medskyldiga till att dom inte har någon huselektronik kvar i huset då de kommer hem.
Likaså är mannen som låter sin feta plånbok sticka upp ur bakfickan på jeansen mitt i rosengård medskyldig till att den försvinner.
Likaså är kvinnan som gått hem utmanande klädd och ensam en mörk fredagsnatt medskyldig till att hon slutade i nävarna på en skäggig man.
Det spelar ingen jävla roll vad man tycker och tänker om vad som borde vara och inte vara, det är på det sätt det är och det måste man anpassa sig efter.
EDIT:
Notera att jag skriver MEDskyldig, inte Skyldig.
September 12, 2001
CoLiC wrote: Okej, antar att jag vann argumentationen här eftersom alla kombatanter tillsynes lade ner vapnen.
Du har inte vunnigt någonting eftersom du yrar på...
Ponera att din mor blir misshandlad på öppet gata...inte tusan skulle du säga till henne liggades på sjukhuset.
*skyll dig själv...du är medskyldig*
January 17, 2002
skiroy wrote: [quote=CoLiC]Okej, antar att jag vann argumentationen här eftersom alla kombatanter tillsynes lade ner vapnen.
Du har inte vunnigt någonting eftersom du yrar på...
Ponera att din mor blir misshandlad på öppet gata...inte tusan skulle du säga till henne liggades på sjukhuset.
*skyll dig själv...du är medskyldig*
Vad hade det där med saken att göra? Det är en jäkla skillnad mellan att bli våldtagen för att man är lättklädd, ensam och ett lätt byte och att helt sonika bli nedslagen på stan?
Hade hon gått i utmanande kläder ensam på stan och blivit våldtagen hade jag dock sagt att hon kunde ha undvikit det genom att gå med någon tex.
January 28, 2003
skiroy wrote: Det är ingen skillnad enligt ditt resonemang.
Du hävdar ju att ett brottsoffer nära nog per automatik har sig själv att skylla.
Precis, hon gick ju ut på stan. Och på stan fanns det någon som var beredd att misshandla henne. Hon kunde ju undvikit risken om hon inte gått ut på stan, men se på fan, hon gick ut ändå. MEDSKYLDIG!
January 17, 2002
MrWeizel wrote: [quote=skiroy]Det är ingen skillnad enligt ditt resonemang.
Du hävdar ju att ett brottsoffer nära nog per automatik har sig själv att skylla.
Precis, hon gick ju ut på stan. Och på stan fanns det någon som var beredd att misshandla henne. Hon kunde ju undvikit risken om hon inte gått ut på stan, men se på fan, hon gick ut ändå. MEDSKYLDIG!
Det finns grader i helvetet.
Men, jo, du har rätt inser jag nu, att gå på stan en helgkväll medför risker. Så, medskyldig.
EDIT:
Inte bara helgkvällar, men risken är störst på dem. Du bör öht vara försiktig då du går på stan på kvällarna.
EDIT 2:
Om du vet att det finns en större-än-vanligt risk för att något händer och det händer dig är du till en del skyldig.
January 28, 2003
CoLiC wrote: Men, jo, du har rätt inser jag nu, att gå på stan en helgkväll medför risker. Så, medskyldig.
EDIT:
Inte bara helgkvällar, men risken är störst på dem. Du bör öht vara försiktig då du går på stan på kvällarna.
Kvällstid, sa någon annan än du något om kvällstid? Vi använder ju ditt resonemang, och är hon ute och blir misshandlad, så är hon medskyldig för hon var just ute. Sedan kvittar det om det var på väg till Konsum 1200 på onsdag, eller 0400 i en gränd där hon fick stanna för att spy.
Du inser inte det totalt jävla orimliga i ditt resonemang? Man är med andra ord ALLTID medskyldig till ett brott, för så som du resonerar, kan man aldrig skydda sig tillräckligt mycket. Och då, då är man ju *trumvirvel* MEDSKYLDIG!
January 17, 2002
MrWeizel wrote: [quote=CoLiC]Men, jo, du har rätt inser jag nu, att gå på stan en helgkväll medför risker. Så, medskyldig.
EDIT:
Kvällstid, sa någon annan än du något om kvällstid? Vi använder ju ditt resonemang, och är hon ute och blir misshandlad, så är hon medskyldig för hon var just ute. Sedan kvittar det om det var på väg till Konsum 1200 på onsdag, eller 0400 i en gränd där hon fick stanna för att spy.
Du inser inte det totalt j**la orimliga i ditt resonemang? Man är med andra ord ALLTID medskyldig till ett brott, för så som du resonerar, kan man aldrig skydda sig tillräckligt mycket. Och då, då är man ju *trumvirvel* MEDSKYLDIG!
Nix, man kan inte säga att du är medskyldig till tex om du blir överfallen mitt på ljusa dagen då risken är minst, men om du går ut på kvällen så vet du att det finns en större risk än vanligt och att du riskerar att drabbas.
January 28, 2003
CoLiC wrote: Nix, man kan inte säga att du är medskyldig till tex om du blir överfallen mitt på ljusa dagen då risken är minst, men om du går ut på kvällen så vet du att det finns en större risk än vanligt och att du riskerar att drabbas.
Det finns en risk att gå ut mitt på dagen, och kom ihåg ditt resonemang. Har du inte gjort tillräckligt för att skydda dig, så är du medskyldig.
Men oj, det var visst inte så hållbart. Till och med hårdnackade CoLiC vek ju ifrån det nu..... 🙂
Edit: Eller det gäller kanske bara i vissa fall, t.ex. mellan 20.00-07.00? Luktar dubbelmoral. 🙄
January 17, 2002
MrWeizel wrote: [quote=CoLiC]Nix, man kan inte säga att du är medskyldig till tex om du blir överfallen mitt på ljusa dagen då risken är minst, men om du går ut på kvällen så vet du att det finns en större risk än vanligt och att du riskerar att drabbas.
Det finns en risk att gå ut mitt på dagen, och kom ihåg ditt resonemang. Har du inte gjort tillräckligt för att skydda dig, så är du medskyldig.
Men oj, det var visst inte så hållbart. Till och med hårdnackade CoLiC vek ju ifrån det nu..... 🙂
Edit: Eller det gäller kanske bara i vissa fall, t.ex. mellan 20.00-07.00? Luktar dubbelmoral. 🙄
Det här handlar om överfall/våldtäkt, jag har endast pratat om kvällstider, då jag anser att offret har en del i skyldigheten. Nu pekar jag på att på dagen så anser jag att risken är såpass liten, och man måste ju såklart få gå ut.
January 28, 2003
CoLiC wrote: Det här handlar om överfall/våldtäkt, jag har endast pratat om kvällstider, då jag anser att offret har en del i skyldigheten. Nu pekar jag på att på dagen så anser jag att risken är såpass liten, och man måste ju såklart få gå ut.
Det kallas risktagande, tar du risken att gå ut mitt på dagen, och du vet att det finns en risk för att någon kan göra något, och du sedan råkar ut för något brott så ÄR DU INTE OSKYLDIG. Punkt.
January 17, 2002
MrWeizel wrote: [quote=CoLiC]Det här handlar om överfall/våldtäkt, jag har endast pratat om kvällstider, då jag anser att offret har en del i skyldigheten. Nu pekar jag på att på dagen så anser jag att risken är såpass liten, och man måste ju såklart få gå ut.
Det kallas risktagande, tar du risken att gå ut mitt på dagen, och du vet att det finns en risk för att någon kan göra något, och du sedan råkar ut för något brott så ÄR DU INTE OSKYLDIG. Punkt.
Jag skrev "Det kallas risktagande, tar du risken att gå ensam på stan en helg då du vet att risken är stor att det finns nån jäkel i buskarna eller vart som helst och sedan råkar ut för något så ÄR DU INTE OSKYLDIG. Punkt."
Jag talade om en helg då folk är fulla och det händer mest. Jag har ingenstans skrivit i sammanhang med våldtäckt det du refererar till.
Jag klargjorde även senare att det såklart går att gå ut utan att vara till viss del ansvarig för ett överfall, vem kunde ana att skäggige farbrorn lurade bakom en soptunna mitt på ljusa dagen bland en massa folk? Det är knappast en lika vanlig företeelse som om det varit en fredagskväll. Läs det jag skriver och tänk innan du själv plitar ner något så slipper vi missförstånden.
1 Guest(s)